مدیر اچ. اس. ای شرکت ملی گاز ایران با اعلام این که به درخواست وزیر نفت آمار مرگ و میر ناشی از گاز برای دو مسوول اصلی ایمنی و صرفه جویی گاز طبیعی - صدا و سیما و وزارت راه و شهرسازی - ارسال شده است گفت: متاسفانه تاکنون اقدام خاصی از سوی این دو مسوول صورت نگرفته است.

به گزارش افکارنیوز ، محمدرضا یوسفی - مدیر ایمنی، بهداشت و محیط زیست شرکت ملی گاز ایران - با تاکید بر این که فرهنگ سازی در زمینه ی ایمنی و صرفه جویی گاز بر عهده شرکت ملی گاز ایران نیست، یادآور شد: سازمان هایی مانند صدا وسیما، وزارت راه و شهرسازی، شهرداری، اورژانس، آتش نشانی و هلال احمر باید در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

وی اعلام کرد: به درخواست وزیر نفت آمار مربوط به مرگ ومیر با گاز طبیعی در سال های ۹۰ و ۹۱ به وزارت راه و شهرسازی، سازمان صدا وسیما و شرکت های بیمه ارسال شد تا بلکه آنها با توجه به وظیفه خود از این آمار برای کاهش تعداد مرگ ومیر استفاده کنند اما تاکنون در این زمینه اقدام خاصی از سوی این سازمان ها و مسوولان صورت نگرفته است.

وی با تاکید بر این که شرکت ملی گاز به علت مسائل خداپسندانه تاکنون در این زمینه اقدام به فرهنگ سازی از طریق صدا وسیما و روزنامه کرده است گفت: این شرکت تنها باید مسوولیت تهیه محتوای آموزشی و تکنیکی فرهنگ سازی را برعهده داشته باشد.

وی اظهار کرد: با وجود این که شرکت ملی گاز ایران وظیفه قانونی برای ورود به مسائل صرفه جویی و ایمنی مصرف گاز ندارد اما تمام تلاش خود را می کند تا بلکه آسایش مردم فراهم شود.

** کاهش مرگ ومیر ناشی از گاز در سال ۹۱ نسبت به ۹۰

مدیر HSE شرکت ملی گاز ایران با اشاره به این که نسبت مرگ ومیر با گاز طبیعی در سال ۹۱ نسبت به سال ۹۰ کاهش ۳۴.۴۱ درصدی داشته است، گفت: این کاهش در حالی صورت گرفته است که تعداد مشترکین شرکت گاز ملی ایران در سال گذشته جهش قابل توجهی داشته است.

یوسفی با اشاره به این که کاهش صورت گرفته بیشتر ناشی از فرهنگ سازی از طریق تبلیغات تلویزیونی و روزنامه ها بوده است، گفت: در سال ۹۰ تعداد مرگ ومیر ناشی از گاز طبیعی ۳۸۸ نفر بود که این رقم در سال ۹۱ به ۲۷۷ نفر کاهش یافت.

وی در مورد تعداد مرگ ومیر ناشی از گاز طبیعی در سال ۹۲ گفت: با توجه به این که جمع آوری اطلاعات در این زمینه به سختی صورت می گیرد، تاکنون آماری در دسترس وجود ندارد، اما با توجه به افزایش سرمای هوا نسبت به سال های گذشته امکان افزایش تعداد مرگ ومیر در سال ۹۲ وجود دارد، اما امیدواریم با آگاهی رسانی مناسب این تعداد کاهش یابد.

مدیر اچ. اس. ای شرکت ملی گاز ایران از نبود یک نظام برای ثبت آمار حوادث گازی گله کرد و گفت: فرهنگ سازی نیازمند آمار دقیق است.

** تحلیل ها پیرامون مرگ خاموش با آمار صحیح انجام نمی شود

یوسفی با اشاره به این که شرکت ملی گاز ایران با پزشک قانونی قرار داد دارد و کارفرمای این سازمان محسوب می شود، گفت: پزشکی قانونی با انتشار آماری بر روی سایت خود در مورد مرگ خاموش موجب شد که برخی از رسانه ها با تحلیل غلط کلیه ی مرگ ومیر اعلام شده را به گاز طبیعی نسبت دهند. این در حالی است که آمار مورد نظر نوع مرگ خاموش را مشخص نکرده است.

وی با تاکید بر این که آمار پزشک قانونی بدون تفکیک نوع مرگ، تعداد مرگ ومیر ناشی از مرگ خاموش را اعلام کرده است، گفت: مرگ خاموش ممکن است بر اثر کپسول ال. پی. جی، گاز پیکنیک، منقل و اجاق های کارگاهی، زغال و یا گاز شهری صورت گرفته باشد.

** نقادان، مسوولان اصلی را نقد کنند

مدیر اچ. اس. ای شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: اگر دیگران قرار است تحلیلی در مورد مرگ خاموش ارائه دهند باید از آمارهای صحیح استفاده کنند. ضمن این که اگر قرار است نقدی وارد شود باید متولی اصلی مورد نقد قرار گیرد.

وی اعلام کرد: تاکنون شرکت ملی گاز چهار تا پنج نامه به نهاد ریاست جمهوری ارسال کرده تا سازمان هایی که در زمینه ی ایمنی و مصرف گاز مسوولیت دارند در این زمینه فعال شوند.

یوسفی در پاسخ به این سوال که وزارت راه و شهرسازی و شرکت های بیمه چه کمکی در این زمینه می توانند انجام دهند، توضیح داد: با توجه به این که شرکت ملی گاز اجازه ورود به خانه ها را ندارد سازمان نظام مهندسی که یکی از سازمان های وزارت راه و شهرسازی محسوب می شود مسوولیت تایید کیفیت لوله کشی داخل خانه و ایمنی آن را برعهده دارد.

مدیر HSE شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: هم چنین شرکت های بیمه به دلیل نوع فعالیت هایشان دائما درصدد هستند که با کاهش حوادث برای بیمه گذاران هزینه های خود را کاهش دهند پس بیمه ها نیز باید نسبت به آمارهایی که شرکت گاز برای آنها ارسال می کند علاقه نشان داده و با پیدا کردن علت حوادث درصدد رفع آنها باشند تا این گونه خسارت کمتری را پرداخت کنند.

یوسفی با اشاره به این که صنعت گاز خطرناک ترین صنعت بعد از صنعت هسته ای محسوب می شود، گفت: در حال حاضر در ایران هزار شهر و ۱۵هزار روستا به وسیله ۳۵ هزار کیلومتر خطوط لوله و ۳۴۰ هزار کیلومتر خطوط توزیع از نعمت گاز برخوردارند هم چنین علاوه بر ۱۱ پالایشگاه گازی ۱۷ ایستگاه تقویت فشار نیز وجود دارد که با توجه به آمارها مشخص می شود که ایران نسبت به کشور های صاحب تکنولوژی از نظر مسائل ایمنی و محیط زیستی وضع بسیار مناسبی دارد.

** یک چهارم گاز را تهرانی ها مصرف می کنند

وی با اشاره به این که در حال حاضر ۴۸۳ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی مصرف می شود که یک چهارم آن را تهرانی ها مصرف می کنند، گفت: صرفه جویی پایتخت نشینان در مصرف گاز فصل زمستان بسیار تاثیر گذار است.

مدیر HSE شرکت ملی گاز ایران در پاسخ به این سوال که آیا آماری وجود دارد که نشان دهد مرگ ومیر ناشی از گاز طبیعی در روستاها و شهرهای کوچک به دلیل ناآشنا بودن به مسائل ایمنی و مصرف بیشتر از شهرهای بزرگ است؟ گفت: پیش از این نیز فکر می کردیم که در شهرهای کوچک آمار مرگ ومیر بالا باشد، اما با تحلیل آمارها متوجه شدیم که تفاوت چندانی وجود ندارد.

وی گفت: به دلیل این که فرهنگ سازی صورت گرفته در روستاها متمرکز بوده حوادث ناشی از گازگرفتگی در روستاها تقریبا هم سنگ با شهرهاست. معمولا افرادی که حرفه ای هستند به دلیل اعتماد بیش از حد به خود بیشتر دچار حادثه می شوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات