موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم اعلام کرد: کشورهای عربستان، امارات متحده عربی، مصر، عراق، عمان و مراکش در فهرست ۵۰ کشور پرهزینه دفاعی جهان در سال ۲۰۱۳ قرار داشته اند.

به گزارش افکارنیوز ، بر اساس اعلام شرکت ارائه خدمات حرفه ای دیلویت (Deloitte) علیرغم کاهش هزینه های دفاعی جهان، هزینه دفاعی کشورهای خاورمیانه افزایش یافته است.

گزارش «چشم انداز صنعت هوافضا و دفاع جهان» این موسسه می افزاید: کشورهای خاورمیانه به همراه چین، روسیه، کره جنوبی، برزیل و ژاپن به دلیل وجود تهدید در مرزها یا مناطق خود، بودجه نظامی خود در سال ۲۰۱۳ را افزایش داده اند.

این گزارش می افزاید، اگرچه ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۱۳ به میزان ۳۷ میلیارد دلار از هزینه دفاعی خود کاسته است و این مسئله بر ارقام جهانی تاثیر گذار بوده، با این حال این کشور با اختصاص ۴۰ درصد مجموع هزینه دفاعی جهان، هنوز بیشترین حجم این هزینه ها را از آن خود دارد.

همچنین بر اساس گزارش موسسه تحقیقاتی بین المللی صلح استکهلم، عربستان رتبه اول هزینه دفاعی در سطح خاورمیانه و رتبه هفتم را در سطح جهانی را با اختصاص ۸.۹ درصد هزینه تولید ناخالص داخلی خود در بخش دفاع، از آن خود کرده و در مجموع ۳.۲ درصد مجموع کل هزینه های دفاعی جهان از آن این کشور بوده است.

این کشور پادشاهی پیش تر و در سال ۲۰۱۰ با امضای توافقنامه ۳۰ میلیارد دلاری با دولت آمریکا برای خرید مدل های جدید جت اف ۱۵ و هلی کوپتر (بالگرد) های جنگنده و همچنین ارتقاء دهها فروند از اف ۱۵ های موجود در آشیانه های خود، یکی از بزرگ ترین سفارش های دفاعی جهان را صورت داد.

موسسه تحقیقاتی بین المللی صلح استکهلم اعلام کرد: کشورهای امارات متحده عربی، مصر، عراق، عمان و مراکش در میان لیست ۵۰ کشور پرهزینه دفاعی در سطح جهان قرار داشته اند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات