براساس گزارش قیمت خرده فروشی بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۷ دی امسال چهار گروه مواد خوراکی با افزایش و چهار گروه با کاهش قیمت روبه رو شدند و نرخ سه گروه کالایی تغییری نکرد.

به گزارش افکارنیوز ، براساس گزارش قیمت خرده فروشی بانک مرکزی در هفته منتهی به ۲۷ دی امسال چهار گروه مواد خوراکی با افزایش و چهار گروه با کاهش قیمت روبه رو شدند و نرخ سه گروه کالایی تغییری نکرد. بنابر این گزارش در گروه لبنیات قیمت شیر پاستوریزه معادل ۲/۰ درصد افزایش داشت و بهای سایر اقلام این گروه بدون تغییربود.

قیمت تخم مرغ هم معادل۱۰ درصد افزایش یافت و شانه ای ۷۹۵۰۰ الی۱۰۶۰۰ تومان فروش می رفت. همچنین بهای برنج داخله درجه یک معادل ۲/۰ درصد افزایش داشت و قیمت برنج داخله درجه دو ثابت بود. در گروه حبوب، بهای لپه نخود معادل ۱/۰درصد، لوبیا چیتی ۰۴/۰ درصد، لوبیا سفید ۳/۰ درصد و لوبیا قرمز ۵/۰درصد کاهش یافت و قیمت سایر اقلام این گروه بدون تغییر بود. در میادین زیر نظر شهرداری، هندوانه و لوبیا سبز عرضه نمی شد و بادنجان عرضه کمی داشت ولی سایر اقلام میوه و سبزی تازه که تعدادی از آنها از نظر کیفی در سطح پایینی قرار داشتند، به نرخ مصوب سازمان میادین میوه و تربار عرضه می شد. میوه فروشی های سطح شهر اقلام مرغوب میوه و سبزی تازه را عرضه می کردند که در گروه میوه های تازه بهای نارنگی معادل ۳/۱ درصد، انار ۲/۰درصد و هندوانه ۷/۰-درصد افزایش ولی قیمت سایر اقلام این گروه بین یک تا ۵ درصد کاهش داشت.

در گروه سبزی های تازه بهای بادنجان معادل ۴/۴۰درصد، پیاز ۵/۲۱درصد و لوبیا سبز ۴/۳۴درصد و قیمت سایر اقلام این گروه بین ۴/۰درصد تا ۲/۱۱ درصد افزایش یافت. اما در این هفته بهای گوشت گوسفند و گوشت تازه گاو و گوساله ثابت بود و قیمت گوشت مرغ ۸/۲ درصد کاهش داشت.

علاوه بر این بهای قند، چای خارجی و انواع روغن نباتی بدون تغییر بود و قیمت شکر معادل ۳/۰ درصد کاهش یافت. گفتنی است بر اساس گزارش بانک مرکزی در یک ماهه منتهی به ۲۷ دی ماه سال جاری قیمت ۴ گروه مواد خوراکی کاهش، ۶ گروه افزایش و یک گروه ثابت بوده است. گروه لبنیات در یک ماه گذشته ۳/۰ درصد، تخم مرغ ۸/۱ درصد، برنج ۱/۰ درصد، سبزی های تازه ۳/۱۷ درصد، قند و شکر ۴/۱ درصد و روغن نباتی ۱/۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

همچنین قیمت مواد خوراکی گروه حبوب ۳/۱ درصد، میوه های تازه ۶ درصد، گوشت قرمز ۵/۰ درصد و گوشت مرغ ۹/۴ درصد ارزان شد و نرخ چای در یک ماه گذشته تغییر قیمتی نداشت. گروه لبنیات دریک سال گذشته ۶/۲۲ درصد، تخم مرغ ۶/۳۱ درصد، برنج ۳/۳۹ درصد، حبوب ۲/۵۰ درصد، میوه های تازه ۳/۳۶ درصد، سبزی های تازه ۱/۹۴ درصد، گوشت قرمز ۶/۳۷ درصد، گوشت مرغ ۷/۲۸ درصد، قند و شکر ۳/۲۷ درصد، چای ۵/۴ درصد و روغن نباتی ۱/۳۰درصد افزایش قیمت داشته است.

سبد کالا تحویل خرده فروشی ها شد

در همین حال مدیر اجرایی طرح سبد کالای دولت از توزیع سبد کالا در سراسر کشور، پرداخت سبد تا قبل از ۱۵ بهمن با همراه داشتن کارت یارانه، اطلاع رسانی به مشمولان با پیامک و راه اندازی سامانه خبری سبد کالا خبر داد. بهمن حاج علی در گفت وگو با تسنیم، درباره آخرین وضعیت تامین و توزیع سبد کالای دولت اظهار داشت: ۵ قلم کالای مورد نیاز از جمله برنج، روغن، مرغ، پنیر و تخم مرغ به طور کامل تامین شده و از امروز در شبکه خرده فروشی قرار گرفته است. این سبد کالا قرار است در روزهای آینده و قبل از ۱۵ بهمن ماه از طریق سایت هدفمندی یارانه ها بین سرپرستان خانوار توزیع شود. وی افزود: با هماهنگی هایی که با تمام دستگاه های مربوط انجام شد، مشمولان این طرح همپوشانی نخواهند داشت و خانوارهایی که دو یا چند نفر کارمند یا کارگر دارند، یک سبد کالا خواهند گرفت.

حاج علی تصریح کرد: سبد کالای دولت کاملا رایگان است و دریافت هرگونه وجهی تحت هر عنوان از مشمولان ممنوع است. وی درباره شناسایی سرپرستان خانوار گفت: براساس جامعه هدف، همه کدهای ملی این افراد دریافت شده و قرار است بر مبنای آن سرپرستان خانوار مشخص شوند و سپس کارت های هدفمندی آنها برای دریافت سبد کالا فعال شود.

وی خاطرنشان کرد: از طریق پیامک شرکت های ایرانسل و همراه اول به سرپرستان خانوار اعلام می شود که می توانید برای دریافت سبد کالا اقدام کنید. مشمولان می توانند با ارسال کد ملی خود به شماره پیش بینی شده که اعلام می شود، از این موضوع مطلع شوند. حاج علی با اشاره به اینکه مرغ و برنج سبد کالا از ذخیره سازی داخلی تامین شده، گفت: قیمت مرغی که در این سبد کالا قرار دارد به دلیل اینکه از ذخیره سازی کشور استفاده می شود قیمت آن حدود ۴ هزار و۵۰۰ تومان است و اگر قرار بود از بازار و با نرخ فعلی تامین شود حدود ۷ هزار تومان حساب می شد.

وی تصریح کرد: قیمت سبد کالایی در مجموع در مقایسه با بازار آزاد حداقل ۲۰درصد برای دولت ارزان تر تمام شده که البته به صورت رایگان بین مشمولان توزیع می شود. مدیر اجرایی طرح توزیع در پاسخ به اینکه چرا از برنج هندی در سبد کالا استفاده شد، گفت: چند مساله وجود دارد نخست اینکه برنج ایرانی کیفی قیمتش بالا است و برنج ایرانی پرمحصول هم به لحاظ کیفیت متفاوت است، ولی برنج هندی که در سبد قرار می گیرد همه با یک کیفیت بوده و قابل پخت است و موضوع آلودگی که مطرح شده غیرمنطقی است زیرا دستگاه های کنترل کیفی بازار را رصد می کنند و همه مواد غذایی تحت شرایط استاندارد خاص کنترلی وارد می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات