این روزها بحث افزایش تسهیلات خرید و ساخت مسکن در کشور بسیار داغ شده و نظر تعداد قابل توجهی از ایرانیان در رویای خانه دار شدن را به خود جلب کرده است.

به گزارش افکارنیوز ، چند سالی است که قیمت ملک و زمین حتی از تورم هم پیشی گرفته و سبب شده تا بسیاری از کسانی که خانه و زمینی حتی کوچک داشتند، نسبت به نوسازی آن اقدام کرده اند و با ساخت مجدد آن به صورت چند طبقه و در واحدهای کوچک تر توانسته اند پولی به جیب بزنند.

این در حالی است که دو سال گذشته دولت دهم با اجرای طرح مسکن مهر سعی کرد تا رویای مردم برای خانه دار شدن را تحقق ببخشد، اما متاسفانه این طرح به اهداف خود نرسید و کسانی که قصد خرید خانه دارند بیشتر سعی می کنند، خود وارد عمل شده و با پس انداز و اخذ وام و… برای خرید اقدام کنند.

در حال حاضر بنا به آمارهای رسمی، حداقل، حداکثر و متوسط قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی و درصد تغییرات آن نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل به تفکیک مناطق شهرداری شهر تهران در تابستان ۹۲ نشان دهنده وضعیت زیر است:


جدول۱: قیمت فروش یک مترمربع زمین یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی (هزار ریال)


شرح

متوسط قیمت

کل شهر

۵۲۷۶۴

منطقه یک

۸۴۳۴۰

منطقه ۲

۷۹۴۴۹

منطقه ۳

۹۴۰۵۵

منطقه ۴

۶۱۴۶۱

منطقه ۵

۵۳۹۴۵

منطقه ۶

۷۴۹۰۶

منطقه ۷

۶۱۳۳۸

منطقه ۸

۵۰۹۲۹

منطقه ۹

۲۷۷۲۹

منطقه ۱۰

۳۲۷۸۷

منطقه ۱۱

۳۱۸۷۱

منطقه ۱۲

۲۸۸۲۸

منطقه ۱۳

۵۰۷۹۲

منطقه ۱۴

۳۶۹۸۱

منطقه ۱۵

۲۶۵۷۰

منطقه ۱۶

۲۸۵۵۲

منطقه ۱۷

۲۰۱۴۹

منطقه ۱۸

۲۱۰۶۱

منطقه ۱۹

۲۰۶۰۶

منطقه ۲۰

۱۶۴۲۱

منطقه ۲۱

۲۵۹۰۶

منطقه ۲۲

۴۲۲۹۷




جدول ۲: حداقل، حداکثر و متوسط قیمت فروش یک مترمربع زیربنای مسکونی و درصد تغییرات آن نسبت به فصل قبل و فصل مشابه سال قبل به تفکیک مناطق شهرداری شهر تهران ۱۳۹۲تابستان


شرح

متوسط قیمت

کل کشور

۴۰۵۳۹

منطقه ۱

۷۹۲۱۸

منطقه ۲

۵۴۱۸۴

منطقه ۳

۶۷۰۰۰

منطقه ۴

۴۰۲۲۵

منطقه ۵

۴۳۹۱۸

منطقه ۶

۵۱۲۱۸

منطقه ۷

۴۰۰۴۸

منطقه ۸

۳۹۰۵۲

منطقه ۹

۲۵۲۵۴

منطقه ۱۰

۲۶۵۹۲

منطقه ۱۱

۲۷۵۱۵

منطقه ۱۲

۲۴۶۹۱

منطقه ۱۳

۳۴۵۹۹

منطقه ۱۴

۲۹۶۴۲

منطقه ۱۵

۲۲۱۸۸

منطقه ۱۶

۲۲۲۲۰

منطقه ۱۷

۱۹۱۹۴

منطقه ۱۸

۱۹۰۴۹

منطقه ۱۹

۲۱۵۴۹

منطقه ۲۰

۲۰۳۰۲

منطقه ۲۱

۲۷۲۷۹

منطقه ۲۲

۳۷۶۶۲



بنا بر اعلام مرکز آمار ایران، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان های مسکونی کلنگی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران حدود پنج میلیون و ۸۴۰ هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل ۳.۲ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۱۶۰.۲ درصد افزایش یافته است.

براین اساس، در میان مناطق ۲۲ گانه شهرداری تهران بیشترین قیمت فروش یک مترمربع زمین و یا زمین ساختمان مسکونی کلنگی در حدود ۹ میلیون و ۴۰۵ هزار تومان در منطقه سه و کمترین آن در حدود یک میلیون و ۶۴۲ هزار تومان در منطقه ۲۰ است.


۸ میلیون تومان حداکثر قیمت فروش مسکن در پایتخت

براساس این گزارش، متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه های معاملات ملکی در شهر تهران چهار میلیون و ۲۳۶ هزار تومان بوده که نسبت به فصل قبل ۸.۵ درصد و نسبت به فصل مشابه سال قبل ۶۷.۴ درصد افزایش یافته است.

اما در میان مناطق ۲۲ گانه تهران بیشترین قیمت فروش هر متر خانه در حدود هشت میلیون و ۳۰۳ هزار تومان در منطقه یک بوده است. بر این اساس معاملات فروش مسکن نیز در فاصله بهار تا تابستان سال ۹۲ حدود ۲۷ درصد و در دوره یک ساله قبل ۴۳ درصد کاهش یافته است.


کمترین حداکثر قیمت در منطقه ۱۸

حداکثر قیمت هر متر خانه در شهر تهران نیز به حدود ۲۲ میلیون تومان نیز می رسد که موجب رقم خوردن فاصله حداقل ۲۱ میلیون تومانی قیمت در بین مناطق ۲۲ گانه شهر شده است. این در حالی است که در بین گران ترین قیمت برای هر متر واحد مسکونی در تهران منطقه ۱۸ با قیمت حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان، ارزان ترین به حساب می آید.

همچنین در مناطق ۹،۱۲،۱۶،۱۹،۱۷ و ۲۰ نهایت قیمت برای هر متر بین پنج تا پنج میلیون و ۹۰۰ هزار تومان و حداکثر قیمت در مناطق چهار تا هفت نیز بین ۱۰ تا ۱۳ میلیون متغیر بوده است.

اما مرکز آمار در حالی حداکثر قیمت در سه منطقه یک، دو و سه را بین ۱۸ تا ۲۱ میلیون تومان عنوان کرده است که قیمت های معامله شده موجود در بنگاه های معاملات ملکی در این مناطق گاهی از بیش از ۲۵ میلیون تومان نیز عبور می کند.


خرید چند متر مسکن با وام ۳۵ میلیونی

بر اساس این آمار می توان گفت اکنون با ۳۵ میلیون تومان تسهیلات مسکن می توان در حداقل ۸ متر و حداکثر ۲۲متر خانه خرید، اما این در اصل در رویا ممکن است اتفاق بیافتد، زیرا وضعیت واقعی بازار حکایت از آن دارد که قیمت هر متر مربع خانه در تهران بیش از میانگین اعلام شده از سوی مرکز آمار است.


وام ۳۵میلیونی مسکن می تواند بارقه های امید را برای خانه دار شدن ایجاد کند، اما خریداران که معمولا افراد ضعیف از نظر اقتصادی هستند، باید به این فکر کنند که چگونه می توانند اقساط خود را پرداخت کنند.
جدول نحوه بازپرداخت وام های جدید مسکن (قیمت ها به تومان است)


براساس جدول بالا متقاضیان وام ۳۵ میلیون تومانی که می خواهند به صورت ۱۲ ساله و ثابت اقساط خود را پرداخت کنند، باید ماهانه ۵۲۷ هزار تومان به حساب بانک مسکن واریز کنند. یعنی افراد متقاضی پس از دریافت وام ۳۵ میلیون تومانی باید حداقل ۷۵ میلیون تومان به بانک بازگرداند و این یعنی پرداخت ۴۱ میلیون تومان سود در طول ۱۲ سال به بانک مسکن!

متقاضیان وام ۳۵ میلیون تومانی برای پرداخت اقساط به صورت پلکانی که هر ساله ۱۰ درصد افزایش می یابد نیز باید در سال نخست ماهانه حدود ۴۰۰ هزار تومان بپردازند که این رقم در سال های بعد روند افزایشی خواهد داشت.

بررسی ها در بازار نشان داد که با وجود اعلام افزایش میزان تسهیلات، تاکنون در بازار مسکن هیچ گونه رونقی مشاهده نشده و احتمال خروج بازار از وضعیت رکود فعلی بعید به نظر می رسد، زیرا به طور قطع برای کسی عاقلانه نیست که بخواهد وامی را دریافت کند برای مدت ۱۲ سال بیش از ۲برابر آن را به بانک بازگرداند و مانند این است که ماهانه در قبال خانه ای که امکانات آن بهبود و ارتقا نمی یابد، هزینه ای بین ۵۲۷ هزار تومان تا ۷۳۶ هزار تومان بپردازد و به اصطلاح در عین خانه دار بودن مانند مستاجران فشار اقتصادی ماهانه را تحمل کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات