دبیر کارگروه تخصصی ظغیان رودخانه‌های لرستان:

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه‌های لرستان گفت: در ۲۲ ساله اخیر ۳۰۰ میلیارد تومان بر اثر سیلاب به لرستان خسارت وارد شده است.

رضا میرزایی عصر امروز در حاشیه جلسه کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه های لرستان در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: بزرگ ترین و پرخسارت ترین سیلاب در سال ۸۴ رودخانه کشکان بوده با بادبی سیلابی ۳۰۹۰ متر مکعب در ثانیه و ۸۰ میلیارد تومان به زیر ساخت های لرستان خسارت وارد کرده که به دلیل عدم اختصاص اعتبار کافی خرابی های به جامانده از این سیلاب هنوز بازسازی نشده است. میرزایی بیان کرد: پیمانکاران عمرانی مصالح ساختمانی را در بستر رودخانه می ریزند که علت این امر بی توجهی پیمانکاران به شمار می رود.

وی تصریح کرد: در کشور بانک اطلاعاتی دقیقی در باره خسارت ناشی از سیل و بلایای طبیعی وجود ندارد ولی خسارت مالی سیل نسبت به بلاهای طبیعی در مرتبه بالاتری قرار دارد.

دبیر کارگروه تخصصی سیل و طغیان رودخانه های لرستان اظهار کرد: در سال های اخیر در کشور سیل خسارات فراوانی بر جای گذاشته که این امر شامل استان لرستان نیز می شود.

وی افزود: ساخت و ساز های غیر اصولی، دخالت های انسانی، تجاوز به حریم و بستر رودخانه، برهم زدن تعادل طبیعی حوزه های آبخیز استان عامل های تشدید سیلاب و افزایش خسارت وارده به استان است.

رضا آریایی مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه لرستان نیز در ادامه این جلسه اظهار کرد: یکی از خوراک های دام در استان لرستان درختان بلوطی هستند که تبدیل به درختچه شده اند و دام ها به راحتی از آن ها استفاده می کنند.

وی افزود: لرستان ۱۳ سال است که از خشکسالی رنج می برد و این امر در ۵ سال اخیر خسارات زیادی را در استان به جای گذاشته است.

آریایی بیان کرد: خسارات سیلاب ها چند روز است ولی زلزله در چند ثانیه خسارات سنگینی را وارد می کند.

مدیرکل ستاد حوادث غیرمترقبه لرستان تصریح کرد: دراثر خشک سالی چند سال اخیر لرستان، خیلی از چشمه ها و سراب ها در حال خشک شدن هستند.

وی اظهار کرد: در سال گذشته ۱۰۰درصد کشاورزی دیم به خاطر خشکسالی از بین رفته و خشکسالی توانسته است به بسیاری از دامداران، باغداران و کشاورزان صدمات زیادی وارد کند.

آریایی تصریح کرد: مردم لرستان با دیدن رودخانه پر از آب خوشحال می شوند چون چند سال است سیلابی در استان نداشته ایم.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات