سفیر ترکیه در ایران:

لرستان خبر: سفیر ترکیه در ایران گفت: روابط تجاری ترکیه با ایران را تنها به تهران محدود نمی کنیم و از ظرفیت های تجاری بالای استان های دیگر مانند لرستان نیز استفاده می کنیم.

به گزارش لرستان خبر از  خرم آباد،   اومیت یاردیم امروز در نشست مشترک با فعالان اقتصادی لرستان اظهار کرد: ۴ سال است در تهران مشغول به انجام وظیفه هستم و در چارچوب برنامه ای که اتاق خرم آباد طراحی کرده، به لرستان سفر کردیم و دیدارهایی با بخش های مختلف داشته ایم.

وی افزود: ترکیه و ایران هم اکنون در تمام حوزه ها بخصوص حوزه های اقتصادی و تجاری برنامه ریزی هایی انجام داده اند تا به جهش های بزرگ در این زمینه ها برسند.

سفیر ترکیه در تهران تصریح کرد: در سال های گذشته رقم ۳۵ میلیارد دلار را برای حجم مبادلات دو کشور ایران و ترکیه مشخص کرده ایم و وقتی در ۴ سال گذشته به آمار تجارت بین دو کشور نگاه می کنیم، گام های مهمی برداشته شده است.

یاردیم بیان کرد: در این راستا حجم مبادلات دو کشور در سال اول ۵ میلیارد دلار بود که این رقم به ترتیب در سال های بعد به ۱۰ و ۱۵ میلیارد دلار رسید.

وی اظهار کرد: در سال ۲۰۱۲ حجم مبادلات ایران با ترکیه ۲۲ میلیارد دلار بود که متأسفانه در سال بعد از آن، این رقم با افت روبرو شد.

سفیر ترکیه در تهران، این افت مبادلاتی را به عواملی خارج از حیطه ی روابط دو کشور نسبت داد و افزود: اگر این عوامل نبود، گام مهم دیگری در دستیابی به هدف مشترک برداشته بودیم، اما بدون در نظر گرفتن این مشکلات هم، هر دو کشور اهداف بسیار بزرگتری را برای سال های آینده در نظر دارند.

یاردیم گفت: ضروری است ما به عنوان بخش دولتی و مسؤلان رسمی، چارچوب حقوقی و زمینه سازی مناسب را برای برقراری روابط تجاری فراهم نماییم و این کاری است که از دست ما ساخته است، چرا که در گسترش روابط تجاری و اقتصادی مهم ترین نقش به عهده ی بخش خصوصی است و این بدان معناست که ما دولتی ها وظایف خودمان را انجام می دهیم، اما بخش خصوصی باید کار اصلی را انجام دهد.

سفیر ترکیه در ایران گفت: تلاش کردن برای دستیابی به این هدف، خلاصه ی همه ی آن چیزی است که در سطوح مختلف انجام می دهیم برای مثال در راستای دستیابی به همین اهداف، دو ماه پیش نخست وزیر ترکیه به ایران سفر داشتند و در دوران پیش رو هم با تمام وجود در راستای تحقق این اهداف تلاش می کنیم.

یاردیم دلیل سفر خود و مقامات سفارت ترکیه در تهران به لرستان را توسعه و گسترش روابط همه جانبه ی بین دو کشور در تمام مناطق ترکیه و ایران دانست و گفت: ما به تهران اکتفا نمی کنیم و می خواهیم در همه ی مناطق ایران حضور داشته باشیم.

 

وی خطاب به فعالان اقتصادی لرستان گفت: درب سفارت ترکیه به روی شما باز است و در تهران هم پاسخگوی پرسش های شما هستیم و برای آشنا کردن سرمایه گذاران و بخش خصوصی ترکیه تلاش می کنیم.

سفیر ترکیه در تهران در بخش دیگری از سخنان خود به گردشگری اشاره کرد و گفت: یکی از حوزه هایی که در روابط ایران و ترکیه، راه توسعه ی آن باز است، حوزه ی گردشگری است و مقامات هر دو کشور توجه به صنعت توریسم و گردشگری را خواهانند.

یاردیم از دارا بودن امتیاز همسایگی، مرزهای مشترک، فرهنگ مشابه و جمعیتی برابر به عنوان وجوه مشترک ایران و ترکیه یاد کرد و گفت: پیمان لغو روادید بین دو کشور نیز سهولت جذب توریسم به دو کشور را به دنبال دارد.

وی با ابراز تأسف از اینکه جاذبه ها و داشته های ایران و بخصوص لرستان در ترکیه مغفول مانده است، اظهار کرد: برای جذب توریست باید لرستان را به شهروندان ترکیه شناساند زیرا لرستان دارای پتانسیل های فراوان برای جذب گردشگر است.

سفیر ترکیه در تهران افزود: گردشگری حوزه ای است که حجم زیادی از سرمایه گذاری را می طلبد و البته بازگشت این سرمایه در بلندمدت اتفاق خواهد افتاد.

وی بیان کرد: تلاش خواهیم نمود که در روزهای آینده، فعالان اقتصادی لرستان را با بخش خصوصی ترکیه ارتباط دهیم و علاوه بر آن، بخش خصوصی لرستان می تواند پرسش ها، ابهامات و خواسته ها و اطلاعات فعالیتی شان را از طریق اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خرم آباد برای ما ارسال نمایند تا ما هم به تفکیک، هر کدام را به بخش های مربوطه در کشورمان انعکاس دهیم و انشالله نتیجه بخش باشد.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات