معاون سازمان محیط زیست:

لرستان خبر: معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست کشور عنوان کرد: در جلسه کارگروه شورای عالی آب مطرح شده است که در ایران 75 درصد منابع آب در دسترس و مورد استفاده قرار می‎گیرد و تنها 25 درصد آن در اختیار طبیعت است. این مسئول اضافه کرد: در کشورهای دوستدار طبیعت که محافظ محیط زیست هستند، تنها 20 درصد منابع آب در دسترس و برای استفاده در نظر گرفته می‏شود.

به گزارش لرستان خبر، احمدعلی کیخا ظهر امروز در جلسه معارفه مدیرکل محیطزیست لرستان در خرمآباد ضمن هشدار به مردم و مسئولان در جهت حفاظت از محیط زیست، با بیان اینکه تاریخ سرزمین ایران در هر گوشه دارای افتخارات و میراث نیاکان ما است، گفت: بنابراین ما نیز باید در حفظ، نگهداری و انتقال درست آن به نسل آینده کوشا باشیم.

 

این مسئول افزود: جنگل‏های هیرکانی شمال با بیش از یک میلیون سال قدمت که تنها جنگل‏های باقیمانده از عصر یخبندان هستند، متاسفانه در حال نابودی‏اند، این در حالی است که یک میلیون و 100 هزار هکتار از جنگل‏های بلوط کشور در حال نابودی است.

 

کیخا بیان داشت: در دوران انقلاب 158 هزار هکتار زمین کشاورزی داشت‏ایم،اما امروز به میزان 300 هزارهکتار سطح زیر کشت را افزایش داده‏ایم، این در حالی است که یک میلیارد و دویست میلیون دلار درآمد بخش کشاورزی ما در سطح کشور است.

 

کیخا ادامه داد: سئوال ما این است که آیا این پول و درآمد کسب شده میتواند، خسارت‏های تحمیلی به محیط زیست و نابودی دریاچه ارومیه را جبران کند.

 

وی با اشاره به گزارش‏های ارائه شده توسط وزیر نیرو متذکر شد: 290 سفره زیرزمینی شرایطی بدتر از دریاچه ارومیه را دارند و 150 میلیارد مترمکعب از منابع زیرزمینی آب برداشت می‏کنیم، اما به دلیل مشخص نبودن این منابع آبی خسارات وارده به آنها حس نمی‏شود.

 

کیخا متذکر شد: همه آحاد مختلف جامعه با هر مسئولیتی که دارند، باید از محیط زیست حفاظت کنند و خوشبختانه این خیزش در سایه دولت تدبیر و امید در وجود مردم ایجاد شده است. شرایط ثبت سازمان‏های مردم نهاد باید تسهیل شود و صدا و سیما باید نسبت به حفاظت از محیط زیست حساس باشد و دولت را در این زمینه کمک کند.

 

این مسئول با بیان اینکه توسعه تنها ساخت کارخانه نیست، افزود: طبق گزارش استاندار اصفهان تمامی هتلهای این شهر برای شش ماه آینده رزرو شده‏اند، این در حالی است که در استانی مانند یزد به همین صورت هتلها تا اردیبهشت سال آینده رزرو شده‏اند که این به معنای پیشرفت صنعت گردشگری کشور و توسعه در این بخش است، بنابراین استان لرستان باید در چنین کارهای سرمایه‏گذاری بیشتری کنند.

 

کیخا گفت: تنوع زیستمحیطی استان لرستان و اختلاف 50 درجه‏ای دما بین شمال و جنوب استان میتواند، سبب جذب گردشگر داخلی و خارجی بیشتری شود.

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات