حکایت حوادث هفت گانه راه آهن در لرستان

باید از نمایندگان لرستان در مجلس پرسید اگر چنین اتفاقی نه هفت بار بلکه فقط یک بار در یکی دیگر از استان ها اتفاق می افتاد آیا نمایندگان آن استان سکوت می کردند وانتقادات تند خود را در صحن مجلس نصیب وزارت راه و شهرسازی نمی کردند

"خروج واگن های قطار از ریل" این جمله به تیتری تکراری در 7 ماه اخیر تبدیل شده است ونکته جالب اینجاست که این خروج واگن ها از قطار فقط در مسیر تهران اهواز و اغلب هم در محدوده راه آهن ناحیه لرستان اتفاق می افتد و به دنبال آن مصاحبه های مسئولان مربوطه با خبرگزاری ها و رسانه های جمعی شروع می شود که:

- این سانحه خوشبختانه تلفات جانی نداشته است (که لابد این هم از درایت، کاردانی و مدیریت صحیح مدیران است)

-نیروهای امدادی سروقت به محل سانحه اعزام شده اند.

- تعداد 40 اتوبوس، انتقال مسافران به مقصد را انجام داده اند.

تقریبا این جملات کلیشه ای در سال 93 در رسانه ها هر ماهه دیده و شنیده می شود که مهرماه هم از این قضیه بی نصیب نماند.

ساعت 18 و 50 دقیقه چهار شنبه 9 مهرماه قطار باری که از تهران عازم اندیمشک بود در مسیر دو ایستگاه تنگ هفت و تنگ پنج واگن های آن از هم جدا از ریل خارج شدند.

 

گویا حتما باید حادثه ای که منجر به تلفات جانی باشد اتفاق بیفتد که مسئولین به فکر چاره ای اساسی بیفتند.

شاید بیشترین انتقاد متوجه نمایندگان استان لرستان در مجلس شورای اسلامی باشد که بعد از این اتفاقات هفت گانه کمترین واکنش را به وزیر مربوطه نداشته اند در حالی که صید عیسی دارایی نماینده مردم اندیمشک در تذکر نسبت به وزیر راه و شهرسازی خواستار توضیح در مورد علت خارج شدن چند قطار از ریل شد.

 

خروج واگن‌های قطار باری در منطقه تنگه هفت دومین سانحه ریلی طی دو هفته گذشته در محور جنوب است، سانحه قبلی با خروج 5 واگن حامل ماده شیمایی سود سوزآور همراه بود.

 

در پی این سانحه که در 27 شهریور ماه گذشته در فاصله چند کیلومتری شهرستان دورود رخ داد، حدود 60 هزار لیتر ماده شیمایی سود سوزآور وارد رودخانه سزار شد که در پی آن طبق اعلام مسئولان محیط زیست لرستان 120 هزار قطعه ماهی در این رودخانه تلف شدند.

 

کارشناسان از این حادثه به عنوان یک فاجعه زیست‌محیطی یاد کردند که تا مدت‌ها اثرات سوء آن در اکوسیستم منطقه باقی می‌ماند.

 

گفتنی است، راه‌آهن ناحیه لرستان متشکل از 155 کیلومتر راه ریلی اصلی است که تا کنون 50 کیلومتر آن یعنی از مؤمن‌آباد تا رودک مورد بازسازی قرار گرفته است، اما عملیات اجرایی بقیه این مسیر یعنی از شهرستان دورود تا اندیمشک که متشکل از نقاط صعب‌العبور، کوهستانی و حادثه‌خیز است، آغاز نشده است.

 

بی‌توجهی مدیران راه‌آهن به خطوط ریلی فرسوده لرستان در حالی است که تذکرات چند باره استاندار لرستان را به همراه داشته است و در دیداری که ایشان با پورسید‌آقایی مدیر راه آهن کشور داشتند مشکلات خطوط ریلی راه‌آهن ناحیه لرستان را با ایشان مطرح نمودند اما متاسفانه این مشکلات مورد بی‌توجهی قرار گرفت.

جالب اینجاست که استاندار لرستان یک روز قبل از این سانحه در مصاحبه با خبرنگاران نسبت به وقوع چنین حادثه هایی هشدار داده بود.

مهندس بازوند روز 8 مهر در این راستا گفت:به منظور جلوگیری از حوادث احتمالی ، خطوط ریلی محدوده استان لرستان باید هرچه سریعتر بازسازی شود و چنانچه کار بازسازی خطوط ریلی لرستان طی هفته آینده آغاز نشود، مسوولان راه آهن باید پاسخگوی هرگونه حادثه احتمالی باشند.

 

باید از نمایندگان لرستان در مجلس پرسید اگر چنین اتفاقی نه هفت بار بلکه فقط یک بار در یکی دیگر از استان ها اتفاق می افتاد آیا نمایندگان آن استان سکوت می کردند وانتقادات تند خود را در صحن مجلس نصیب وزارت راه و شهرسازی نمی کردند.انتظار از مسئولین و نمایندگان استان در مجلس این است که با موضع گیر یقوی و منسجم قبل از وقوع فاجعه ای انسانی که موجبات کشته یا زخمی شدن هم وطنانمان در این مسیر ایجاد شود نسبت به ابن موضوع ورود کنند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات