«تعطیلی» تهدیدی جدی برای واحدهای سنگبری لرستان؛

صنعت سنگ در حالی روزهای نه چندان خوبی را سپری می کند که رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران از تعدیل نیروی ۲۰ هزار نفری در این صنعت طی دو سال گذشته سخن گفت.

به گزارش لرستان خبر، صنعت سنگ در حالی روزهای نه چندان خوبی را سپری می کند که رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران از تعدیل نیروی ۲۰ هزار نفری در این صنعت طی دو سال گذشته سخن گفت.

 

 

خداداد قیاثوند  اظهار داشت: متاسفانه از آنجایی که پروژه های عمرانی کشور با کمبود منابع جدی طی چند سال گذشته مواجه بوده و در واقع بخش ساختمان و عمرانی دچار رکود شده است شاهد از رونق افتادن صنایع مرتبط با ساختمان از جمله صنعت سنگ و سیمان نیز بوده ایم.

 

 

وی با اشاره به رکود شدید حاکم بر این صنعت افزود: این رکود طی دو سال گذشته فقط در صنعت سنگ متاسفانه موجب شده ۲۰ هزار نفر تعدیل نیرو داشته باشیم.

 

 

کاهش ۲۵ درصدی صادرات سنگ

 

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران ادامه داد: همچنین در حال حاضر میزان تولیدات صنعت سنگ زیر ۳۰ درصد ظرفیت اسمی واحدهای فعال در این بخش است.

 

 

قیاثوند با اشاره به تاثیر مشکلات بر فرآیند صادرات سنگ از کشور یادآور شد: در این مدت شاهد کاهش ۲۵ درصدی صادرات سنگ از کشور بوده ایم.

 

 

کارخانه سنگ

 

 

وی با یادآوری اینکه رفع مشکلات بازارسازی، بازاریابی و فروش از اختیار واحدهای سنگبری خارج است گفت: نبود منابع مالی و علوم کافی در حوزه بازرگانی، ضعف در زمینه بازسازی واحدها و بازاریابی در خارج کشور از دیگر مشکلات در این بخش است.

 

 

رئیس هیئت مدیره کانون کارفرمایی سنگ ایران در ادامه سخنان خود با بیان اینکه ایران دومین کشور مصرف کننده سنگ است، افزود: با توجه به این ظرفیت داخلی نگاه واحدهای تولید سنگ به بازارهای خارجی ضعیف است.

 

 

قیاثوند رونق ساخت و ساز از الزامات بهبود فعالیت صنعت سنگ در کشور دانست و بیان کرد: از سوی دیگر ایجاد واحدهای آموزشی و تحقیق و توسعه برای ارتقای تولیدات در این بخش ضروری است.

 

 

 

حل مشکلات مالیاتی و تامین سرمایه در گردش

 

وی با تاکید بر اینکه باید برای ارتقای ساختار واحدهای سنگبری و تولید سنگ، حل مشکلات مالیاتی و تامین سرمایه در گردش این واحدها به صورت ویژه فکری شود یادآور شد: در صورتیکه مسئولان امر به کمک این صنعت بیایند، صنعت سنگ می تواند با ظرفیت های بسیار بزرگی که دارد در رفع بیکاری در کشور ایفای نقش کند.

 

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران ادامه داد: این در حالیست که در طرف مقابل اگر برای این صنعت و رفع مشکلات آن اقدام جدی نشود تبدیل به معضل بزرگی در حوزه صنعت کشور خواهد شد.

 

خداداد غیاثوند

 

 

قیاثوند با بیان اینکه به صورت جدی از دست اندرکاران دولتی می خواهیم که به کمک صنعت سنگ بیایند افزود: در نشست اخیر با وزیر صنعت، معدن و تجارت گزارش وضعیت مشکلات صنعت سنگ به ایشان ارائه و دستورات جدی در این زمینه صادر شد.

 

 

ستاد سنگ راه اندازی می شود

 

 

وی تصریح کرد: در نشست با وزیر مقرر شد ستاد سنگ به زودی راه اندازی و برنامه مدون خود را برای افق ۱۴۰۴ تهیه و ارائه کند.

 

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران یادآور شد: همچنین در این جلسه مقرر شد پایانه های صادراتی زنگ در همه استانهای دارای صنعت سنگ با هدف ممیزی و استاندارد سازی محصولات در فرآوری و بسته بندی به منظور بازارسازی، بازاریابی و فروش در کشورهای هدف ایجاد و توسط سازمانهای مربوطه با اجاره به شرط تملیک به بخش خصوصی واگذار شود.

 

 

قیاثوند ابراز امیدواری کرد که توصیه ها و تاکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت هرچه زودتر عملیاتی شود.

 

 

وی بیان داشت: همچنین در خصوص بازسازی و تامین سرمایه در گردش واحدهای سنگبری با شرکتهای تامین سرمایه در اروپا رایزنی کرده ایم که تا مبلغ ۸۰ درصد سرمایه گذاری توسط شرکت های مذکور قابل تامین است.

 

 

کارگاه سنگ بری 

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران ادامه داد: این فرآیند توسط کانون سنگ در حال پیگیری و عملیاتی شدن است.

 

 

تحمیل بار مالیات بر ارزش افزوده بر دوش تولید

 

وی در ادامه سخنان خود در خصوص موضوع مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون مترقی است که مثل هر قانون دیگری برای اجرا نیاز به زیرساخت دارد.

 

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران یادآور شد: علی رغم اینکه اصل قانون خوب بوده و مقرر شده است که از مصرف کننده مالیات بگیرد اما به علت نبود زیرساختها و آماده نشدن شرایط متاسفانه مالیات بر ارزش افزوده به جای اینکه از فروش گرفته شود از تولید گرفته می شود.

 

 

قیاثوند ادامه داد: بخشی از قانون جامع مالیاتی دولت را مکلف می کند که زیرساختهای لازم برای اجرای این قوانین را تهیه کند در حالیکه ما شاهد اجرای ناقص این قانون مالیاتی هستیم به طوریکه مطالبات از تولید کنندگان وصول می شود.

 

 

کارگاه سنگ بری 

 

 

وی ادامه داد: به عنوان نمونه صنعت سنگ از ابتدای اجرای این قانون به دلیل نبود زیرساختها قادر به وصول مالیات نشده ولی ادارات مالیاتی اصل و جرایم تصاعدی آن را به شدت مطالبه می کنند.

 

 

دولت اقدام عاجل کند

 

 

رئیس هیئت مدیره کانون سنگ ایران تصریح کرد: اگر این موضوع به صورت منطقی تعیین تکلیف نشود بخش عمده ای از واحدهای سنگبری به تعطیلی کشیده خواهد شد.

 

 

 

قیاثوند بیان کرد: امیدواریم همچنان که در دولت قبل برای حل مشکل صنعت سنگ که یکی از بزرگترین صنایع کشور است شخص رئیس جمهور وقت ملاقات با اعضای هیئت مدیره این کانون را گذاشته و موضوع تجمیع عوارض را با حضور وزرای ذی ربط رفع کردند انتظار می رود این دولت نیز که خوشبختانه افراد اقتصادی در آن بسیار به چشم می خورد و به مسائل و مشکلات تولید احاطه کامل دارند نسبت به رفع مشکلات صنعت سنگ اقدام عاجل کنند. منبع: مهر

 

 


انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات