رئیس دادگستری لرستان:

لرستان خبر: رئیس دادگستری لرستان گفت: با توجه به این‌که مصارف کشاورزی 90 درصد سهم آب استان را به خود اختصاص داده است اما مدیریت کارشناسی‌شده و برنامه‌ریزی مناسب در زمینه الگوی کشت در استان وجود ندارد.

به گزارش لرستان خبر، جعفر بدری ظهر امروز در شورای حفاظت از اراضی ملی و منابع طبیعی لرستان اظهار داشت: لرستان با وجود داشتن منابع زیرزمین آبی و بارش‌های مناسب، به دلیل بهره‌برداری نامناسب و مدیریت غیرکارشناسی آب، دچار بحران آبی شده است.

 

وی کم‌توجهی‌ها در بخش اجرایی را عامل مؤثر در ایجاد بحران کم‌آبی لرستان دانست و افزود: با توجه به این‌که مصارف کشاورزی 90 درصد سهم آب استان را به خود اختصاص داده است اما مدیریت کارشناسی‌شده و برنامه‌ریزی مناسب در زمینه الگوی کشت در استان وجود ندارد.

 

رئیس دادگستری لرستان مصارف شرب و خانگی را تنها هفت درصد برشمرد و عنوان کرد: باید در راستای جلگیری از تشدید این بحران، الگوی کشت مناسب و کارشناسی‌شده در کشاورزی ترسیم شود.

 

وی بیان کرد: با وجود این‌که استان لرستان پس از استان‌های شمالی رتبه دوم بارش را به خود اختصاص داده است اما در برخی نقاط استان شاهد درگیری‌ها به دلیل مشکل کم‌آبی هستیم.

 

بدری بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای مقابله با بحران کم‌آبی تأکید و تصریح کرد: تنها بیان بحران کم‌آبی در رسانه‌ها برای برون‌رفت از این بحران کافی نیست و باید به صورت ریشه‌ای حل شود و در این راستا چاره‌اندیشی و جلوگیری از تبدیل ان به بحران اجتماعی ضروری است.

 

وی خاطرنشان کرد: کشت هر کیلو هندوانه نیازمند مصرف 500 لیتر آب است اما برای اقتصاد مردم استان ارمغان چندانی نداشته است، این درحالی است که میزان بارندگی 10 درصد کاهشی بوده است.

 

رئیس دادگستری بروجرد گفت: باید در راستای مدیریت این بحران، هزینه دست‌اندازی به اموال عمومی را افزایش داد و از سویی طرح پلیس آب و برنامه آموزشی ضابطان باید هرچه سریعتر اجرایی شود.

 

علی امید سیفی، مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در این نشست اظهار داشت: کشت محصولات آبدوست، کاهش بارندگی، تغییر بارش برف به باران از جمله دلایل مهم ایجاد بحران کم‌آبی در لرستان است.

 

وی به مصرف 410 میلیون مترمکعب آب برای محصولات آبدوست اشاره کرد و افزود: 14 هزار هکتار از اراضی کشاورزی لرستان به کشت محصولات آبدوست اختصاص دارد که ضربه‌های جبران‌ناپذیری را به آب های زیرزمینی وارد می‌کند.

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان از وجود یک هزار و 738 حلقه چاه غیرمجاز و یک هزار و 200 موتور تلمبه‌ای در استان خبرداد و عنوان کرد: این درحای است که میزان دبی رودخانه‌های استان نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش یافته است.

 

انتهای پیام/پ

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات