بررسی وعده ها از آمار تا واقعیت؛

بعد از گذشت 2 سال از عمر دولت در لرستان و وعده های بسیار اما مردم طعم کاهش بیمکاری را نچشیده و مدیران هم پاسخگوی اصحاب رسانه مردمی نیستند.

به گزارش لرستان خبر، نزدیک به دو سال از عمر دولت تدبیر و امید در استان لرستان می گذرد و علی رغم حضور بیش از 150 دولتمرد و میهمان خارجی در استان و تلاش های بسسار استاندار لرستان برای حضور سرمایه گذار بخش خصوصی در استان و پیشرفت لرستان، اما هنوز مردم طعم تحول را به درستی نچشیده اند.

 

در دو سال اخیر مدیران بخش های مختلف لرستان وعده ها و آمارهای مختلف و گاها متناقض بسیار در تمامی زمینه ها داده اند اما در میدان عمل خبری از این وعده ها و آمارها نبوده است.

 

از امار اشتغالزایی حدود 9 هزار نفری در دو سال اخیر گرفته تا 76 مصوبه سفر هیئت دولت به لرستان که قرار بود 69 مصوبه آن در پایان سال اول به بهره بردار برسد تنها بخشی از این وعده ها و امارها بوده که بین حرف مدیران و سفره مردم تفاوت است.

 

مدیران ارشد استان هم که اعلام کردند در هفته دولت امسال بیش از 805 پروژه و طرح در استان به بهره برداری رسیده اما بازهم مردم مزه این 805 پروژه وحضور 150 دولتمرد و مهمان خارجی که با خرج شدن هزینه های بالایی همراه بوده و همایش های دبی و ... را نچشیده اند.

 

شاید مدیران استان این جواب را داشته باشند که خیلی از این حضورها و طرح ها در سال های آینده نتیجه می دهد و یا در حال نتیجه هستند که جای بحث دارد ولی با این وجود آمار اشتغالزایی کجای استان است؟

 

ولدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان لرستان 14 تیرماه جاری گفت: «سال گذشته بیش از هشت هزار و 277 شغل توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان در این استان ایجاد شد.» که البته ایشان مشخص نکرده این اشتغالزایی کجای استان بوده است؟ و یا اصلا تعریف شما از اشتغال چی است؟

 

یا هوشنگ بازوند استادار لرستان نیز عنوان کرده است: «18 هزار و  700 فرصت شغلی جدید طی سالجاری باید در استان ایجاد شود.»

 

حال سوال اساسی که پیش می آید این است که اکنون که نصف سال گذشته چه میزان از این اشتغالزایی ایجاد شده است؟ آیا این وعده عملی می شود؟

 

واقعیت امر است که امارها، وعده ها و حرف ها را باید مردم درک کرده و بچشند اما مردم لرستان در روی سفره خود اشتغالزایی 9 هزار نفری صنعت، یا کاهش امار بیکاری لرستان از زبان سازمان آمار ایران را هنوز ندیده اند و امید دارند با تلاش های شبانه روزی استاندار لرستان که جای خداقوت دارد نتیجه ای ببینند.

 

برای اینکه پاسخی برای این سوال پیدا شود ایا بهتر نیست مدیران استان بعد از دو سال حرف زدن و عده دادن، حالا به «رسانه های مستقل و مردمی» نه رسانه هایی که تریبون مسولان و مدح گو هستند، اجازه پرسش و پاسخ رودرو دهند؟ آیا بهتر نیست جلساتی ترتیب داده شود تا در مورد عملکرد دو ساله دولت در استان به سوالات مردمی پاسخ داده شود؟

 

متاسفانه در دو سال اخیر همیشه این مدیران بودند که حرف زده و وعده دادند و مردم و رسانه های مردمی فقط شنیدند اما اکنون زمان آن رسیده که جلسه ای واقعی و بدون سانسور و انتخاب شدن افراد از قبل برای پرسش به رسانه های واقعی استان برگزار شود تا خیلی از تکلیف خیلی از وعده ها مشخص شود.

 

شاید استاندار لرستان در دو سال دو جلسه با اصحاب رسانه داشته اند اما این دو جلسه هم فقط عده ای خاص با سوال های مشخص اجازه پرسش یافتند و کسانی هم که در جلسه اول نقد کردند در جلسه دوم اجازه صحبت نیافتند و یا کسانی هم دیگر از دعوت شدن به جلسات محروم شده و یا رسانه هایی خاص هم که .........

 

این فقط به بحث اشتغالزایی استان بوده و در مورد سایر زمینه ها نیز بحث دیگری وجود دارد که به زودی ارائه می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • خادم الشهدا

    سکانس اول

    مشکل اینه که دوستان سوراخ دعا رو گم کردن وفکر میکنن مشکل بیکاری با این اقدامات مرتفع میشه به نظرم باید نکات
    زیر رو مد نظر داشت

    1.بخشی از مشکل اشتغال استان مشکل فرهنگی است ونگاه غبه کار غلط میباشد.

    در استان لرستان تعریف عمده از کار بین جوانان کار دولتی وپشت میز نشینی است وهمه دنبال کارمند شدن هستندواین امر نیز دلایلی دارد از جمله

    الف.بی حرفه وهنر بودن مردم

    چون در گذشته بیشترین حرفه مردم استان دامپروری وکشاورزی
    بوده تقریبا صنعت وهنر خاصی بین مردم رایج نیست

    ب.توقعی که دانشگاههای استان بادادن مدرک در بین جوانان ایجاد کرده اند

    با یه حساب سر انگشتی میشه فهمید که تعداد فارغ التحصیلان
    مدرک دار وجویای نام که توقع کار دولتی هم دارند بیش از کرسیهای خالی ادارات است

    ج.بی ارزش بودن کار ازاد ویا فنی وحرفه ای در نگاه مردم
    کانا تا کارمند کت وشلوار پوش ادارات نباشی جایگاه اجتماعی
    نداری و ارزش کارمنددون پایه وادارات در نگاه مردم بیشتر است
    ازمثلا دامپروری است که 2000راس گوسفند دارد واز این راه امرار ومعاش میکند

    د.تنبلی وکاهلی

    یکی از نشانه های دیگر این فرهنگ غلط از تنبلی نشات گرفته
    وافرادی که دنبال پول مفت با بهره وری پایین هستند
    چشم به ادارات دوخته اند.....وبه فضای اداری میگویند جوب باریکه.....این افراد عرضه هیچ کاری ندارند واراده وهمت انها
    صلب شده

    2.بی توجهی به ظرفیتهای موجود دراستان از منابع انسانی گرفته تا منابع طبیعی(رودخانه ها،معادن،خاک حاصلخیزو...)

    از اول انقلاب تاکنون تقریبا در همه دولتها ومجلسها خواسته مردم از مسولین بعد از فضای اداری ،اوردن صنعت در استان بوده
    ودر این نگاه مسولی موفق بوده که توانسته فضای صنعتی استان را غنی کند وبه نیم نگاهی به ظرفیتها وداشته ها میبینیم که مثلا اگر به جای این همه تلاش بیهوده به کشاورزی مکانیزه یا نهضت باغداری پرداخته میشد با هزینه کم شاهد صرفه بالایی بودیم

    این جدای از این است که اصلا در استان ما کارهای فردی بیشتر
    کارهای جمعی جواب میدهد

  • الف

    اين مطلب كه نوشتيد كاملا بي حساب و كتاب است مرد مومن مگه اين بحران بيكاري حاصل يكي دوسال مي باشد كه الان قراره يكي دوساله حل بشه سي و چند سال اشتباه مديريتي در استان باعث اين بحرانه البته نظر قبلي هم خيلي كامل نعضل بيكاري را بيان نموده بخصوص اينكه يه مدرك بگيري و انتظر داشته باشي پشت ميز بشيني و حقوق بگيري

نظرات