پس از 10 سال؛

شهرک گلخانه‌ای دیناروند این روزها درحالی ۱۰ ساله می‌شود که وعده‌هایش دیگر عیار ندارد، ریش و قیچی دست بانک زمین افتاده تا فارغ‌التحصیلان را زمین بزندودسترنج لرستان رابه حراج بگذارد.

به گزارش لرستان خبر، کار احداث زیرساخت‌های شهرک گلخانه‌ای دیناروند از سال ۸۴ آغازشده و باوجود آماده بودن واحدهای آن همچنان کار واگذاری گلخانه‌ها به متقاضیان بلاتکلیف است تا فارغ‌التحصیلانی که ۱۰ سال عمر خود را در انتظار تحویل گرفتن واحدها گذرانده‌اند از فعالیت در این شهرک گلخانه‌ای مأیوس شوند.

 

ایجاد شهرک گلخانه‌ای دیناروند باهدف اشتغال فارغ‌التحصیلان بیکار کشاورزی لرستان و همچنین رونق کشت‌های گلخانه‌ای که امروزه در کشورهای توسعه‌یافته دنیا رواج یافته، در دستور کار مدیران استانی قرار گرفت، موضوعی که باگذشت ۱۰ سال از آغاز کار اجرایی آن هنوز محقق نشده است.

 

جهاد کشاورزی استان لرستان در سال ۸۴ با تأمین زیرساخت‌های لازم فعالیت شهرک گلخانه‌ای ازجمله حصارکشی، جدول‌بندی، تأسیسات آب و برق و ... نسبت به فراخوان عمومی فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی اقدام کرد که درنهایت ۵۵ فارغ‌التحصیل واجد شرایط انتخاب و به شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی کشور(بانک زمین) برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.

 

افزایش قیمت هر گلخانه از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون

 

حامد دارایی یکی از متقاضیان دریافت واحدهای گلخانه‌ای شهرک دیناروند  می‌گوید: بر اساس قرارداد تنظیم‌شده در آن زمان هرکدام از بهره‌برداران واحدهای گلخانه‌ای ۱۰ میلیون تومان سهم آورده خود از قیمت تمام‌شده ۱۰۰ میلیون تومانی هر واحد گلخانه‌ای را پرداخت کردند تا بانک زمین تأسیسات گلخانه‌ای شهرک دیناروند را ایجاد و به متقاضیان واگذار کند.

 

وی بابیان اینکه پیمانکار اولیه این پروژه خلع ید و پیمانکار دیگری به‌جای آن انتخاب شد، تصریح می‌کند: همین موضوع باعث شد تا مدت‌زمان اجرای تأسیسات گلخانه‌ای شهرک دیناروند از ۱۸ ماه به ۴ سال افزایش یابد و در این مدت نیز با افزایش قیمت‌ها هزینه تمام‌شده هر واحد گلخانه‌ای از ۱۰۰ میلیون تومان به ۲۷۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

 

 

 

دارایی ادامه می‌دهد: با بروز این مشکل به همت استاندار لرستان و طی جلسه‌ای که در دفتر معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد تصمیم بر آن گرفته شد تا متقاضیان با پرداخت ۱۹ میلیون تومان و با تسهیلات بانکی ۱۷۰ میلیون تومان و همچنین اجاره به‌شرط تملیک واحدها با بانک کشاورزی وارد قرارداد شوند و بتوانند واحدهای خود را تحویل بگیرند.

 

واگذاری شهرک گلخانه‌ای دیناروند به یک شرکت

 

این متقاضی واحدهای گلخانه‌ای شهرک گلخانه‌ای دیناروند با اشاره به اینکه شرط واگذاری واحدهای این شهرک برخلاف آنچه در این جلسه مصوب شده بود، ارائه یک وثیقه ۳۵۰ میلیون تومانی توسط متقاضیان اعلام شد که افراد متقاضی این وثیقه را نیز تهیه کردند، اظهار داشت: افراد متقاضی دریافت واحدهای گلخانه‌ای همه مدارک خود را تحویل بایگانی نهادهای ذی‌ربط داده‌اند و این در حالی است که شرکت توسعه و عمران اراضی کشاورزی(بانک زمین) اعلام کرده است که مجموعه واحدهای گلخانه‌ای، نهالستان و سردخانه این مجموعه را به یکی از شرکت‌های زیرمجموعه شرکت «یک و یک» واگذار کند.

 

دارایی بابیان اینکه از متقاضیان دریافت واحدهای گلخانه‌ای تعهد عدم اشتغال در سازمان‌های دولتی نیز گرفته‌شده بود و همین امر باعث شد تا فرصت استخدام در نهادهای دولتی از فارغ‌التحصیلان کشاورزی گرفته شود، تصریح می‌کند: تاکنون ۱۸ میلیون تومان پول برای دریافت واحدهای خود به‌حساب های بانکی واریز کرده‌ایم .این در حالی است مسئولان اعلام کرده‌اند حتی سود پول واریزی متقاضیان را به علت آنکه حساب‌جاری بوده را نمی‌دهند.

 

وی با اشاره به اینکه در مدت شش سال گذشته برخی از افراد متقاضی به کارهای خصوصی مشغول شده و از دریافت واحدها انصراف داده‌اند، می‌گوید: در حال حاضر ۱۲ نفر از متقاضیان دریافت واحدهای گلخانه‌ای شهرک دیناروند باقی‌مانده‌اند.

 

فارغ‌التحصیلان کشاورزی عمر خود را پای شهرک دیناروند گذاشته‌اند

 

این متقاضی دریافت واحدهای گلخانه‌ای شهرک دیناروند بابیان اینکه آینده کاری همه افرادی که برای دریافت این واحدها عمر خود را گذاشته‌اند نابودشده است، ادامه می‌دهد: مسئولان جهاد کشاورزی نیز می‌گویند به ما مراجعه نکنید و طرف حساب شما مسئولان بانک زمین است.

 

دارایی با تأکید بر اینکه هیچ قراردادی بین متقاضیان و بانک زمین بسته نشده و طرف حساب ما جهاد کشاورزی استان است، افزود: جهاد کشاورزی و بانک زمین بارها و به بهانه‌های مختلف ما را به مراجع ذی‌ربط در تهران ارجاع داده و به‌نوعی به دنبال نخود سیاه فرستاده‌اند.

 

 

وی با اشاره به اینکه دو سال است که ۳۰ واحد گلخانه‌ای این شهرک آماده‌شده‌اند اما واگذار نمی‌شوند، اظهار داشت: در این مدت با خشک‌سالی‌های ایجادشده و موضوع اصلاح کشت‌ها، زمین‌های گلخانه‌ای ارزش یافته‌اند و شرکت‌های خصوصی به دنبال نفع خود در این زمینه هستند.

 

این متقاضی واحدهای گلخانه‌ای شهرک دیناروند یادآور می‌شود: این در حالی است که متقاضیان دریافت واحدها برای تهیه وثیقه سند خانه پدر و عمو را آورده و در وقت تعیین‌شده نسبت به تکمیل پرونده‌های خود اقدام کرده‌اند اما هنوز نتوانسته‌اند واحدهای خود را تحویل بگیرند.

 

خلع ید پیمانکار پروژه شهرک دیناروند را طولانی کرد

 

حسین پیر حیاتی معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به اینکه مجری اجرای زیرساخت‌های شهرک گلخانه‌ای دیناروند بانک زمین یکی از شرکت‌های صد درصد دولتی و زیرمجموعه بانک کشاورزی بوده است، اظهار داشت: جهاد کشاورزی لرستان واجدین شرایط دریافت واحدهای گلخانه‌ای را شناسایی و ۵۵ نفر از آن‌ها را به بانک زمین معرفی کرد.

 

وی بابیان اینکه به دلیل جابه‌جایی پیمانکار این طرح و خلع ید پیمانکار اولیه قرار شد این پروژه با حضور پیمانکار دیگری و در مدت ۱۸ ماه به اتمام برسد که این موضوع با تأخیر مواجه شد، تصریح کرد: این تأخیر باعث شد تا هزینه‌های اجرا بالا برود و از ۵۵ نفر متقاضی نیز ۳۵ نفر در جریان همین‌جا به‌جایی‌ها و افزایش قیمت واحدها از دریافت گلخانه‌ها انصراف دهند.

 

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به اینکه مجدداً افرادی که باقی‌مانده بودند را به بانک زمین معرفی کردیم و قرار شد مابقی واحدها به اشخاص یا شرکت‌هایی که می‌توانند واگذار شود تا این مجموعه گلخانه‌ای به تولید برسد.

 

پیر حیاتی با تأکید بر اینکه همچنان متقاضیان معرفی‌شده از اولویت دریافت واحدها برخوردار هستند، افزود: در حال حاضر بانک زمین باید پاسخگوی متقاضیان باشد.

 

پیر حیاتی: همچنان نیروهای بومی در اولویت دریافت واحدها هستند

 

وی بابیان اینکه در آذرماه سال جاری نیز آقای صفایی فرد مدیرعامل بانک زمین را به استان فراخواندیم و وعده گذاشتیم که تا پایان آذرماه متقاضیان استان یک شرکت بومی را پیدا کنند تا واحدها به‌صورت یکجا به آن واگذار شود، تصریح کرد: متأسفانه نه متقاضیان توانستند چنین شرکتی پیدا کنند و نه بانک زمین اقدامی کرده است.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به اینکه جدیداً مکاتبه‌ای با مدیرعامل بانک زمین کرده‌ایم که به استان بیاید و پاسخگوی متقاضیان باشد که هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم، گفت: در حال حاضر ۳۵ واحد گلخانه‌ای پلاستیک کشی شده‌اند و ۲۰ واحد دیگر آن نیز آماده هستند اما چون متقاضی آن آماده نیست هنوز پلاستیک کشی نشده‌اند تا آفتاب آن‌ها را خراب نکند.

 

پیر حیاتی با تأکید بر اینکه زیرساخت‌ها، حصار کشی، خیابان‌کشی، جدول‌بندی و شبکه آب و برق آن توسط جهاد کشاورزی لرستان انجام‌شده و این شهرک از سال ۸۹ برای احداث تأسیسات گلخانه‌ای در اختیار بانک زمین بوده است، افزود: همچنان ازنظر ما اولویت دریافت واحدهای گلخانه‌ای دیناروند با کارشناسان، کارآفرینان و شرکت‌های بومی استان است.

 

 

وی  در رابطه با افتتاح شهرک گلخانه‌ای دیناروند که یک‌بار صورت گرفته بود نیز بیان داشت: آن افتتاح درزمانی انجام شد که مرحله زیرساخت‌ها تمام‌شده بود و به‌صورت نمادین دو واحد که آماده بودند افتتاح شدند.

 

مدیرعامل بانک زمین به دعوت مسئولان جهاد کشاورزی پاسخ نداده است

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان لرستان با اشاره به اینکه برخورد با نقل و انتقالات پیمانکار و افزایش قیمت واحدها و همچنین علت طولانی شدن روند اجرای پروژه موضوعی است که بانک زمین باید در رابطه با آن پاسخگو باشد، اظهار داشت: در جلسه‌ای نیز مصوب شد که واحدها باقیمت ارزان‌تر به متقاضیان واگذار شود که به دلیل نبود منابع جایگزین در بانک زمین این امر محقق نشده است.

 

پیر حیاتی بابیان اینکه الان قطعاً آن قیمت اولیه واگذاری واحدها وجود ندارد و سود دوران مشارکت روی تسهیلات نیز آمده است، تصریح کرد: به دنبال این هستیم متقاضیان بومی استان را پای‌کار بیاوریم.

 

وی با تأکید بر اینکه برای واگذاری واحدها به همه شرکت‌ها و افراد اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، افزود: سه شرکت بومی نیز برای دریافت واحدها اقدام کردند که وقتی قیمت واحدهای گلخانه‌ای را دیدند انصراف دادند.

 

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان لرستان با تأکید بر اینکه فعلاً مدیرعامل بانک زمین را برای حضور در استان و پیگیری مشکل دعوت کرده‌ایم که هنوز پاسخی نداده‌اند، افزود: یا این موضوع در استان به نتیجه می‌رسد و یا اینکه به مراجع قضایی انتقال پیدا می‌کند.

 

پیر حیاتی بابیان اینکه البته در حال حاضر نیز برخی متقاضیان دریافت واحدها از بانک زمین شکایت کرده‌اند، تصریح کرد: ما مدافع متقاضیان بومی استان هستیم و حق با آن‌ها است.

 

 

صفایی فرد: مصاحبه نمی‌کنم!

 

به‌هرروی لرستان بارها از موضوع تعویض مکرر پیمانکارانی که صلاحیت نداشته‌اند زخم‌خورده است و شهرک گلخانه‌ای دیناروند نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. موضوع تعویض پیمانکار و طولانی شدن زمان اجرای پروژه هزینه‌هایی را تحمیل کرده که مسئولان ذی‌ربط برای جبران این هزینه‌ها دیواری کوتاه‌تر از دیوار فارغ‌التحصیلان بیکار استان که متقاضی دریافت واحدهای گلخانه‌ای شهرک دیناروند بودند را پیدا نکردند و با افزایش قیمت واگذاری و شرط وثیقه راه را بر متقاضیان بومی استان تنگ کرده‌اند.

 

از سوی دیگر مسئولان جهاد کشاورزی به‌عنوان نهاد ذی‌ربط در این رابطه طی ۴ سال گذشته هیچ اقدام و ضرب‌الاجلی برای اتمام سریع‌تر پروژه نداشته‌اند تا بانک زمین به‌عنوان مسئول ایجاد تأسیسات گلخانه‌ای با خیال راحت و درگذر زمان بتواند کار خود را انجام و هزینه‌های اضافه را از متقاضیان دریافت کند.

 

زیرساخت‌های شهرک گلخانه‌ای دیناروند با صرف اعتبارات جهاد کشاورزی لرستان احداث‌شده و واگذاری این واحدها به‌صورت تمام و کمال به شرکت خصوصی خارج از استان نمونه بارز هدر رفتن اعتبارات استان است، آن‌هم در شهرک گلخانه‌ای که باهدف اشتغال نیروهای بیکار بومی استان احداث‌شده است.منبع: مهر

 

 
 
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات