کارخانه های لرستان همه دریک مسیر؛ "واگذاری"

کارخانه سیمان خرم‌آباد پس از گذشت ۱۰ سال هنوز به مرحله تکمیل نرسیده و در میان وعده‌ها مانده است.

به گزارش لرستان خبر، لرستان یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور بوده که در بسیاری شاخص‌ها مانند اشتغال و درآمد سرانه با میانگین کشوری فاصله‌ای معنادار دارد.

برای کم کردن این فاصله در لرستان پروژه‌هایی بزرگ لازم است که آمار اشتغال و در نتیجه درآمد را بالا برده و به تبع آن آمار آسیب‌های اجتماعی کاهش یابد.

کارخانه سیمان خرم آباد 10 ساله شد

پروژه کارخانه سیمان خرم‌آباد یکی از این پروژه‌هاست که تکمیل و راه‌اندازی آن کمک زیادی به اقتصاد و اشتغال استان می‌کند؛ مجوز ساخت کارخانه سیمان خرم‌آباد در سال 81 صادر و عملیات اجرایی آن در سال 85 آغازشده که بر اساس اعلام مسئولان قرار بود این کارخانه تا پایان سال 94 به بهره‌برداری برسد که اکنون پس از گذشت 10 سال این وعده محقق نشده است.

مهرداد غضنفری معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان ‌یکشنبه شب در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی لرستان در ‌ارتباط‌ با کارخانه سیمان خرم‌آباد اظهار داشت: هفته گذشته مدیر جدید کارخانه سیمان خرم‌آباد به استان آمدند و جلسه‌ای با دستگاه‌های اجرایی گذاشتیم.

وی افزود: بخشی از کار مربوط به حوزه منابع طبیعی بود و یک بازنگری در معدن داشته که برنامه پیشنهادی منابع طبیعی داده شد و قرار شد ظرف یک هفته با همکاری یکدیگر معدن جدید را مشخص کنند.

کارخانه سیمان خرم آباد در مسیر پارسیلون

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری لرستان عنوان کرد: کارخانه سیمان در ‌ارتباط‌ با تامین صندوق سرمایه در بورس مشکل داشت که قرار شد تا 21 تیرماه تعیین تکلیف شود همچنین از مدیریت جدید خواستیم که پس از تامین سرمایه و موافقت مرکزی برنامه زمانبندی اجرا را به ما ارائه دهند.

هوشنگ بازوند استاندار لرستان نیز در این جلسه اظهار داشت: ما مقداری نسبت به کارخانه سیمان مشکوک هستیم چراکه حدود 10 سال است شروع به کار کرده و هیچ گونه خروجی‌ تاکنون نداشته است.

وی با بیان اینکه به مدیریت جدید یک فرصت داده می‌شود، افزود: اگر می‌تواند کار انجام دهد که پای کار بیاید اما اگر نمی‌تواند همان تصمیمی که در مورد پارسیلون گرفتیم در این مورد نیز بگیریم و نگذاریم فرصت‌ها به راحتی از بین بروند.

تکمیل کارخانه سیمان در گرو وعده ها

استاندار لرستان عنوان کرد: چند صنعت بزرگ مانند نیروگاه خرم آباد بود که مشکل آن حل شده و 196 میلیون دلار ارز آن تصویب شده و به بانک ملی ابلاغ شد که نگرانی حدود هشت ساله نیروگاه خرم‌آباد برطرف شد.

وی با اشاره به اینکه کارخانه سیمان به اندازه کافی در این استان ورد زبان بوده است، بیان کرد: اگر از این فرصت اقتصاد مقاومتی استفاده نشود این کارخانه ممکن است 12 سال دیگر بلاتکلیف بماند.

محمدرضا صفی خانی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان نیز در این جلسه اظهار داشت: بانک سپه اقدامات قانونی خود در ‌ار‌تباط‌ با کارخانه سیمان خرم‌آباد انجام می‌دهد و دو اخطار برای آن ارسال کرده تا تعهدات خود را انجام دهد.

محافظت از منافع 46 هزار سهامدار

وی افزود: با توجه به اینکه کارخانه سیمان تغییر هیئت مدیره دادند و هیئت مدیره جدید و مدیرعامل قوی‌‌ را معرفی کرده‌اند به آنها یک فرصت دادیم که اگر بتوانند در بورس افزایش سرمایه داشته باشند بانک با آنها کنار می‌آید.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه یک شرکت سرمایه گذاری وابسته به بانک سپه در حال حاضر چهار شرکت سیمانی را در کشور مدیریت می‌کند، عنوان کرد: به هیئت مدیره جدید گفتیم که سرمایه خود در بورس را افزایش دهد که اگر به تعهدات خود عمل نکنند بانک کارخانه را تملک کرده و به شرکت سرمایه‌گذاری امید واگذار کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر عمده تجهیزات از خارج وارد شده و در محل کارخانه است، بیان کرد: با هماهنگی‌‌ که با بانک داشتیم مقرر شد یک مکاتبه با دادستان داشته باشیم که یک نفر به عنوان حافظ منافع بانک در کارخانه مستقر شود که هیچ گونه تجهیزاتی از آنجا خارج نشود تا از منافع 46 هزار سهامدار صیانت شود.

منبع: تسنیم

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات