لرستان خبر گزارش می دهد

پهنه وسیع کوهپایه‌های زاگرس در استان چهار اقلیم لرستان و رویش گیاهان دارویی فرصتی مناسب برای توسعه فرصت‌های تجاری‌سازی این محصولات و عرضه آن به بازارهای هدف داخلی و خارجی است.

به گزارش لرستان خبر، نمایشگاه گیاهان دارویی کشور با ظرفیت‌های فراوان تولید و اشتغال‌زایی چهاردهم شهریورماه در مصلای تهران آغاز به کار کرد تا بار دیگر ظرفیت‌های عمده پهنه جغرافیایی ایران در تولید و عرضه گیاهان دارویی که امروز به‌عنوان یکی از خواستگاه‌های اصلی صادرات غیرنفتی کشور از آن یاد می‌شود، شناسایی‌شده و فرصتی برای ارائه دستاوردهای نوین در این زمینه فراهم شود.

یکی از غرفه‌های پربازدید این نمایشگاه که با استقبال چشمگیر هم‌وطنان از سراسر کشور و علاقه‌مندان به طب سنتی در دنیا مواجه شد، غرفه متعلق به استان لرستان بود که در نگاه اول به دلیل تنوع محصولات عرضه‌شده در این غرفه نگاه هر بیننده‌ای را به خود خیره ساخته بود.

محصولاتی که هریک گویای زوایایی از ذوق و خلاقیت مردمان استان لرستان در استفاده از طبیعت بکر و مثمر این استان چهار اقلیم با گوناگونی منحصربه‌فرد طبیعی است.

علی کردی مدیرعامل و رئیس هیئت‌مدیره تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان لرستان موسوم به « لِــپکو» در حاشیه این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ضمن معرفی تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان لرستان گفت: این تشکیلات با دارا بودن حدود 370 عضو تولیدکننده در بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات فنی و مهندسی فعالیت گسترده‌ای در راستای تولید و عرضه گیاهان دارویی که یکی از بخش‌های کشاورزی است، دارد.

عرقیات گیاهی طبیعی استان لرستان

وی با اشاره به حضور هشت شرکت فعال در بخش‌های گیاهان دارویی، طب سنتی و غذاهای سالم در سومین جشنواره و نمایشگاه گیاهان دارویی کشور در مصلا تهران عنوان کرد: در بخش عرقیات گیاهی انواع متفاوتی از این عرقیات از استان لرستان و قلب زاگرس برای فروش در این نمایشگاه توسط یکی از شرکت‌های تعاونی به مدیریت یکی از بانوان فعال در عرصه تولید عرقیجات گیاهی عرضه‌شده که این محصولات طبیعی با بالاترین کیفیت و در برخی موارد به دلیل منحصربه‌فرد بودن آن در استان لرستان  توجه بسیاری از علاقه‌مندان گیاهان دارویی را به خود جلب کرده است.

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستان افزود: عرضه انواع محصولات تبدیلی در صنعت پرورش شترمرغ از دیگر محصولات عرضه‌شده در این غرفه توسط دو گروه پرورش شترمرغ و تولید محصولات جانبی آن است که با استفاده از صنایع تبدیلی و تکمیلی در این زمینه توانسته‌اند بیش از 10 قلم کالا نظیر انواع کرم‌ها و روغن‌های طبیعی برای مراقبت از پوست و مو از شترمرغ استخراج کرده و در این نمایشگاه عرضه کنند.

از عسل و نقل سنتی بروجرد تا سبوس گندم الیگودرز

وی اشاره‌ای به سوغات عرضه‌شده در این غرفه کرد و گفت: در بخش سوغات با تلفیق شکر و گیاهان دارویی نقل خوش‌طعم و معروف سنتی بروجرد با نوآوری جدید با استفاده از گیاهان دارویی نظیر گل محمدی، نعنا و آویشن که علاوه بر خواص دارویی می‌تواند مورداستفاده عموم علاقه‌مندان به تنقلات سنتی قرار گیرد، در بسته‌بندی‌های جدید عرضه‌شده است.

کردی بیان کرد: عرضه بسته محصولات جدید گیاهی لاغری مورد تائید مراکز بهداشتی کشور توسط شرکت دانشگاه علمی کاربردی بروجرد یک در بخش دانشجویی با کارکردی متفاوت از دیگر محصولات غرفه استان لرستان است که می‌تواند علاوه برجذب ویتامین‌های موردنیاز بدن در لاغری و ایجاد تناسب‌اندام مؤثر باشد.

وی گفت: سالم‌سازی و بسته‌بندی بهداشتی ماده‌ای به نام " عنبر نسا" که از فضولات حیوانات اهلی تهیه می‌شود و از گذشته برای درمان و تسکین بسیاری از سردرهای مزمن و نیز ضدعفونی محیط کاربرد داشته همراه با بروشورهای راهنما در این نمایشگاه عرضه می‌شود.

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستان خاطرنشان کرد: عرضه عسل مرغوب و معروف کوهپایه‌های شهرستان بروجرد و صابون‌های گیاهی با ترکیب دو روغن نارگیل و زیتون با پایه چربی حیوانی در این نمایشگاه از دیگر محصولات ارائه‌شده به علاقه‌مندان است که با استقبال فراوانی مواجه شده است.

وی گفت: تولید و عرضه ماسک نانوباکتریال گیاهی که نخستین بار توسط یکی از دانشجویان بروجردی ثبت اختراع‌شده و به تولید انبوه رسیده و نیز محصول فرآوری شده و کاملاً بهداشتی سبوس گندم با خواص درمانی فوق‌العاده در بسته‌بندی‌های بهداشتی برای نخستین بار در کشور توسط کارخانه آرد صنعتی الیگودرز از محصولات جدید و مورد استقبال این نمایشگاه در غرفه استان لرستان بوده است.

کردی بابیان اینکه شعار ما " از ایده، تجاری‌سازی تا صادرات همراه شما هستیم" انتخاب‌شده است، افزود: ارائه مشاوره‌های تخصصی توسط کارآفرینان برتر لرستانی و کارشناسان مختلف در رشته‌های طب سنتی و گیاهان دارویی برای راه‌اندازی خطوط تولید و فرآوری محصولات گیاهی و تشریح زمینه‌های سودآوری در این تجارت کلان از دیگر بخش‌هایی بود که تمرکز خاصی روی آن در این نمایشگاه شده است.

گیاهان دارویی لرستان ظرفیتی برای اشتغال‌زایی

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت‌های فراوان استان لرستان در بخش گیاهان دارویی عنوان کرد: پتانسیل ویژه استان لرستان درزمینهٔ رویش انواع گیاهان دارویی در شهرهای شمالی این استان همچون بروجرد ظرفیتی گسترده و کمتر دیده‌شده درزمینهٔ کشت، داشت و برداشت انواع گیاهان طبی و دارویی در استان چهار اقلیم لرستان به وجود آورده است.

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستان بابیان اینکه گیاهان دارویی که به‌صورت خودرو در پهنه زاگرس می‌رویند سرمایه‌ای خدادادی برای توسعه و رونق کسب‌وکار در این استان است، افزود: می‌توان با اعمال مدیریت صحیح و کنترل نظارت، ضمن حفظ و نگهداری از این ظرفیت ویژه با برداشت این گیاهان دارویی و ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی در کنار آن ظرفیتی مناسب و گسترده برای اشتغال‌زایی در این زمینه به وجود آورد چراکه تولید، برداشت و بسته‌بندی گیاهان دارویی و عرضه آن در قالب‌های مختلف به بازارهای هدف داخلی و خارجی فرصتی عظیم برای سرمایه‌گذاری و اشتغال‌زایی در استان لرستان به وجود می‌آورد.

وی ارائه آموزش‌های کاربردی و معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه را مهم برشمرد و خاطرنشان کرد: با ارائه آموزش‌های کاربردی و معرفی خواص درمانی گیاهان دارویی این استان نه‌تنها برای جمعیت یک‌میلیون و 700 هزارنفری استان لرستان بلکه می‌توان در بازار 75 میلیونی مصرف گیاهان دارویی کشور در راستای توسعه عوامل آن نقش به سزایی  ایفا کرد.

جایگاه ویژه محصولات ارگانیک گیاهی و کشاورزی استان لرستان

کردی وجود محصولات ارگانیک و کاملاً طبیعی درکشت و کار استان لرستان را ظرفیتی مقبول در راستای معرفی محصولات سالم این استان و عرضه آن به بازارهای جهانی دانست و تصریح کرد: امروزه به دلیل دست‌کاری بیش‌ازحد مجاز بسیاری از محصولات کشاورزی و گیاهی بسیاری از تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان این محصولات به سمت استفاده و خرید محصولات ارگانیک طبیعی تمایل دارند و به دلیل عدم دست‌کاری محصولات گیاهی و کشاورزی در استان لرستان محصولات این استان حتی خارج از مرزهای کشور جایگاه ویژه‌ای داشته و از مقبولیت خاصی برخوردار است.

وی توسعه صادرات محصولات ارگانیک استان لرستان را مهم برشمرد و بیان کرد: بسته‌بندی‌های زیبا، بازاریابی و تبلیغات گسترده و متناسب در کشور و حتی خارج از کشور راه‌های درآمدزایی از این محصولات منحصربه‌فرد لرستان را هموار کرده و می‌تواند به توسعه اقتصادی این استان کمک کند البته در این زمینه مشوق و سیاست‌های دولتی در راستای حمایت از این محصولات بسیار مهم است و می‌تواند این بازار گسترده را به دنیا معرفی کند.

مدیرعامل تعاونی تولیدکنندگان و صادرکنندگان لرستان بابیان اینکه حدود هزار هکتار از مزارع استان لرستان به کشت گیاهان دارویی اختصاص‌یافته است، گفت: علاوه بر گیاهانی که به‌صورت خودرو در دامنه‌های زاگرس به‌وفور یافت می‌شود بخشی از مزارع استان لرستان در شهرستان‌های خرم‌آباد، بروجرد، ازنا، الیگودرز و شهرهای جنوبی استان لرستان به کشت این محصولات اختصاص‌یافته و عمده کشت‌های این مزارع گل محمدی، آویشن، بومادران، خاکشیر، گل ختمی و دیگر گیاهان پرکاربرد طب سنتی است که توانسته است ظرفیت گسترده‌ای را در راستای اشتغال‌زایی برخی جوانان منطقه ایجاد کند.

منبع: تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات