در همایش "حمایت از تولید" بسیج دانشگاه لرستان فاش شد

سال 82 بود که بزرگترین بنگاه اقتصادی لرستان شرکت نخ ریسی پارسیلون به یکباره و به صورت کارشناسی نشده حراج شد

به گزارش لرستان خبر، به همت بسیج دانشجویی دانشگاه لرستان همایشی با عنوان" همایش حمایت از تولیدات داخلی" با حضور دکتر ایرج مرادی" معاون پژوهشی موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی" و نماینده کارگران کارخانه پارسیلون "عزیز آقایی" برگزار گردید.

در ابتدای برنامه عزیز آقایی با اشاره به بحث تولید ملی و حمایت از تولید ملی اظهار داشت:  تولید ملی و ساز و کار حمایت از تولید ملی یکی از دغدغه های سالهای اخیر دانشجویان ،نخبگان و به ویژه رهبری بوده است و اهمیت این موضوع از دید معظم له به نحوی است که تقویت و حمایت از تولیدات داخلی مهم ترین اصل در اقتصاد کشور و در شرایط تحریم های ظالمانه است و تنها راه نجات ما حمایت از تولید ملی است.

وی افزود: تولید ملی یک جریان در واحد زمان است که براساس دلار در سال و یا  پوند بر سال بیان می شود و لازمه داشتن یک تولید ملی سرمایه گذاری مولد است؛ سرمایه گذاری مولد به سرمایه گذاری گفته می شود که در تولید ملی انجام می گیرد و نه تنها برای سرمایه گذاران ایجاد سود می کند بلکه ارزش نیز خلق می کند.

photo_2016-10-24_09-58-26

حراج مشکوک بنگاه بزرگ اقتصادی لرستان به قیمت مفت

نماینده کارگران کارخانه پارسلیون با بیان عوامل موثر در سرمایه گذاری عنوان کرد: مهم ترین بحث و موضوع برای کسی که سرمایه گذاری را انجام می دهد امنیت است و این برمی گردد به سیاست های دولت و ایجاد یک فضای امن که لازمه آن پایین نگه داشتن نرخ تورم می باشد.

وی بیان کرد: کارخانه پارسیلون در سال 53 جهت تولید نخ نایلون در زمینی بالغ بر 220 هکتار ایجاد شد و در سال 62 به بهره برداری رسید و تولیدی در حدود 43 هزار و 338 تن نخ در روز داشت که محصولات آن  به کشور هایی مانند ایتالیا، مصر و ترکیه صادر می شد، این کارخانه قرار بود در 8 فاز ایجاد و باعث رونق این شهر و استان شود اما کارخانه ای که در سال 76 حدود 1 هزار نفر 857 نفر نیروی کار رسمی داشت هم اکنون به 128 نفر نیروی رسمی و 230 نفر نیروی قراردادی تنزل یافته است.

آقایی با انتقاد از نحوه واگذاری این کارخانه به بخش خصوصی گفت: کارخانه پارسیلون یکی از اولین کارخانه های بود که در سال 82 خصوصی سازی شد ولی این اقدام کاملا غیر کارشناسانه بود، در زمانی که ما 11 میلیارد چک دست مشتری داشتیم و همچنین حدد 25 میلیارد تومان نخ و مواد اولیه در انبارهای کارخانه موجود بود در یک اقدام کارشنای نشده کارخانه را به قیمتی بالغ بر 3 میلیارد فروختند در حالی که قیمت گذاری هایی که با توجه به ساختمان مرکزی این کارخانه در شهر تهران، زمین ها و مناطق مسکونی و امکانات و تجهیزات این کارخانه شده بود خبر از مبلغی حدود 1 هزار میلیارد سرمایه می داد.

پرونده کارخانه پارسیلون در مراجع قانونی خاک می خورد

آقایی در پایان گفت: در سال 92 مسئولین برای ما نسخه جدیدی پیچیدند و گفتند بروید و از طریق مراجع قانونی اقدام کنید، جالب اینجاست که ما حکم قضایی و حکم اجرای احکام داریم و این حکم لازم الاجرا است اما نمی گذارند اجرا شود و در دادگستری لرستان خاک می خورد؛ در این مقطع که ما مورد بی مهری مسئولین استان قرار گرفتیم و حتی ما را بازداشت کردند و برخورد فیزیکی کردند در این مقطع یک اجماعی بین مسئولین  به وجود آمد و نهایتا با مکاتباتی که داشتیم استاندار محترم و مدیر کل صنایع و کل مسئولین همه رای به خلع ید کارفرمای کارخانه پارسیلون دادند و اعلام کردند که صلاحیت نگهداری کارخانه را ندارد.

photo_2016-10-24_09-58-38

در ادامه همایش دکتر ایرج مرادی با اشاره به ظرفیت های استان لرستان گفت: استان لرستان مساحتی بالغ بر 28 هزار 294 کیلومتر مربع و جمعیتی حدود 1 میلیون 754 هزار و 243 نفر دارد و ظرفیت هایی مانند استقرار در میان 7 استان، وجود چشمه ها و سراب ها در استان، چاه های عمیق و نیمه عمیق، دریاچه های طبیعی دارد ولی همچنان یکی از استان های محروم به حساب می آید که تبعات آن را می توان در کارخانه هایی از قبیل پارسیلون، نساجی و غیره  مشاهده کرد.

سند چشم انداز ایران به دنبال دوری از فقر و فساد است

وی در ادامه با اشاره به سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران خاطر نشان کرد: در چشم انداز جمهوری اسلامی آمده است که در افق این چشم انداز ما دارای سلامت اقتصادی، اداری و در همه حوزه ها هستیم، دارای یک نهاد مستحکم خانواده به دور از فقر و فساد و تبعیض خواهیم بود.

photo_2016-10-23_11-48-13

معاون پژوهشی موسسه اندیشه و تدبیر انقلاب اسلامی گفت: یکی از مهم ترین مشکلات جامعه ما این است که جامعه ما روی ریل چشم انداز حرکت نمی کند، شما اگر به کشورهای دیگر نگاه کنید می بینید رو به رشد هستند و این به علت حرکت روی ریل چشم انداز است.

 مرادی در پایان با بیان اینکه نسخه حل مشکلات در زمانی که حجمه دشمنان به سوی ماست اقتصاد مقاومتی می باشد تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی یک نوع الگوی اقتصادی است که برگرفته از فرهنگ و ارزش های اسلامی و انقلابی است  و خصلت بارز آن توانمندی اقتصادی کشور در مقابل تهدیدهای دشمن و تبدیل آنها به فرصت است.

انتهای پیام/

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات