مصاحبه تفصیلی با عبدالسعید حقیقی مقدم؛

اولین کارم ایجاد دفتر ارتباط مستقیم با حوزه انتخابی است که در ساعت اداری و مشخص چه خودم باشم و چه نباشم پذیرای مشکلات مردم باشد.

به گزارش لرستان خبر، بنا بر وظیفه ذاتی و تجربیات ادوار گذشته سلسله مصاحبه هایی صریح، شفاف و چالشی را با کاندیداهای مطرح انتخابات ترتیب داده است.

 در این گفتگوهای بی پرده سعی شده است در عین معرفی کاندیداهای انتخابات سطح آگاهی، قدرت بیان و جهت گیری های سیاسی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ایشان را در قالب طرح سوالات مختلف برای مخاطبان تبیین نماید.

 در زیر مصاحبه تفصیلی با عبدالسعید حقیقی مقدم کاندیدای انتخابات سلسله و دلفان را مشاهده می کنید

DSC00177

بیوگرافی خودتان را بگویید؟

بنده عبدالسعید حقیقی هستم متولد سوم بهمن ماه سال ۱۳۴۴ از الشتر، تقریبا ایام کودکی و نوجوانی را در الشتر سپری کردم و مدت چند سالی دوران دبیرستان را در اصفهان گذراندم، بعد با جذب در تربیت معلم سال ۱۳۶۵ وارد عرصه خدمت در آموزش و پرورش در شهرستان سلسله شدم و بعد از آن مدتی به عنوان دبیر یا مسئولیت هایی در آموزشگاه های راهنمایی و دبیرستان انجام وظیفه کردم و مدتی بعد به عنوان کارشناس مسئول در فعالیت های فرهنگی و امور تربیتی، اداره کل آموزش و پرورش استان مشغول بودم و بعد از وقفه ای که با تدریس در مدرسه شاهد و مدارس دیگر گذشت به عنوان اداره مالی و پشتیبانی سازمان تبلیغات آن روز که امروز اداره کل تبلیغات اسلامی است من منصوب شدم و هم زمان مسئول بودجه و تشکیلات سازمان در لرستان بودم، بعد از آن فرماندار کوهدشت در آغاز دولت نهم بودم، بعد فرماندار نهاوند ومدتی هم توفیق داشتم فرماندار قم باشم و هم زمان به عنوان سرپرست معاونت سیاسی استانداری قم انجام وظیفه می کردم، و البته به تناسب وظایفی که بر عهده داشتم در ستاد تسهیلات زایرین استان قم و هم در کارگروه های گوناگون استانی وظایفی به تفویذ به بنده واگذار شد.

از جمله در تمام استان ها کمیسیون ماده ده یارانه ها به ریاست معاونین برنامه ریزی استانداران شکل می گرفت و در قم به صورت استثنا به مسئولیت بنده شکل گرفت، بعد از فرمانداری قم مدتی مدیر کل دفتر اقتصادی استانداری بودم که هم زمان مشاور اقتصادی استاندار وقت بودم.

در کنار این ها عضو هیئت مدیره منطقه اقتصادی سلفچگان بودم، عضو هیئت مدیره تیم لیگ برتری صبای قم بودم و الان هم به عنوان کاندیدا در خدمت مردم شریف و آگاه منطقه خواهم بود.

شغل فعلی شما چیست؟

کارمند استانداری قم هستم.

شغل پدر و مادرتان چه بوده است؟

پدر بنده حسابدار ذوب آهن اصفهان بوده و قبل از آن هم مدتی به کار معلمی پرداخته است و مرحوم مادرمم هم خانه دار بودند.

از کدام طایفه هستتید؟

پدرم از طایفه سیاهپوش الشتر است و از نوادگان عارف بزرگ و نامدار لک زبان مرحوم ملا حقعلی سیاهپوش هستم و مادرم هم نوه مرحوم ملا علی شاه علی شاهی دوآب الشتر است.

چند فرزند دارید؟

دو دختر و یک پسر دارم که دختر بزرگم ازدواج کرده و دختر کوچکم راهنمایی است، و پسرم هم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی قم تحصیل می کند.

چند خانه دارید؟

در خرم آباد یک منزل دارم در الشتر هم به طور طبیعی زمین و زندگی محلی داریم و خانه ای هم با پدر دارم.

چند ماشین دارید؟

خودم ندارم ولی فرزندم یک ماشین دارد که من استفاده می کنم.

اگر نماینده مجلس شوید به کدام کمیسیون می روید؟

به دلیل نوع شغلی که داشتم به اضلاع گوناگون حاکمیت واقف شدم و فعالیت هایم هم در عرصه های سیاسی و امنیتی و فرهنگی و اجتماعی و اقتصادی بوده است و چون مسائل مبتلابه منطقه را مسائل اقتصادی و اشتغال می دانم تلاش خواهم کرد به مرتبط ترین کمیسیون در حوزه اقتصادی و کارآفرینی تمایل داشته باشم به دلیل این که ماموریتی که برای خودم قائل هستم مسائل کار آفرینی و اشتغال زایی است.

ناگفته نماند که بنده هم فوق لیسانی مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک دارم و هم دوره عالی کسب و کار را گذراندم و رشته تحصیلی دوره دکترای بنده هم مدیریت تصمیم گیری و خط مشی گذاری عمومی است و نوعا این گونه رشته هم در همه حوزه ها مورد نیاز است چه سیاست، امنیت اقتصاد و اشتغال و فرهنگ و اجتماعی.

در سوابق شما چه نمونه هایی از عدالت اجتماعی ، مبارزه با فساد و تبعیض و دست یابی به الگوی بومی و انقلاب قابل ذکر است؟

سوال پیچیده است و من هم سعی می کنم ساده جواب بدهم .

در جاهایی که فرماندار بودم بنابر به قوانین ابلاغی و وظایف ابلاغی باید وظیفه ام را انجام می دادم اما همیشه توجهم به این بوده است که در مسیر توجه به اقشار کم درآمد و کم دست از نظر اقتصادی وظیفه مناسبی انجام. دهم به عنوان نمونه زمانی که در سازمان تبلیغات اسلامی بودم بحث رفاهیات کارمندان را خیلی مدنظر قرار دادم بحث زیر ساخت های فرهنگی و مذهبی در دوره بنده در مناطق و شهرستان ها پیش رفت و از جمله اداره تبلیغات اسلامی شهرستان دلفان را در خود سلسله هم و بقیه شهرها تلاش کردیم.

در زمان فرمانداری کوهدشت که آغاز فعالیت های عمرانی در دوره خاص بعد از دهه هشتاد بود وظایف خودم را در آن زمان به اعتراف مدیران بالاتر به درستی انجام دادم و گاهی گوشه چشمی به مسائل فرهنگی داشتم و به همین دلیل در دو سه مرتبه که بنده به عنوان فرماندار نمونه معرفی شدم در حوزه فرهنگ بوده است و در شهرستان نهاوند که فرماندار بودم بحث ساخت مسکن مهر باید انجام می شد که اراضی دولتی را برخی تصاحب کرده بودند، که با پیچیدگی های سندی که ایجاد کرده بودند در قالب اختیارات شورای تامین ورود کردم و اراضی را پس گرفتم و مسکن مهر نهاوند شکل گرفت و همه آن مسکن ها هم متقاضی داشتند و کارگروه مسکن نهاوند یکی از کارگروه های فعال کشور بود.

در قم هم در قالب های متعدد که نمونه های آن یکی کمیسیون ماده ده که توجه به رتق و فتق یارانه اقشار محروم به اعتراف سازمان هدفمندی یارانه ها که رسمی مکتوب از بنده تقدیر کردند در آن زمان یکی از بهترین ها را برای رسیدگی به اقشار محروم و خانواده ها ایجاد کردم.

از معدود فرماندارانی بودم که قبل از ورود به عرصه یارانه ها تلاش داشتم که اقشار مرفه و ثروتمند را توجیه کنم که از دریافت یارانه یا به نفع عموم خودداری کنند یا برای محرومان دریافت کنند که خوشبختانه قریب به ۱۲۰۰ خانوارمان را قبل از همه ایران در همان اوایل کار توانستم مجاب کنم که به فکر محرومان باشند.

در کارگروه های مسکن مهر و اشتغال قم نقش فعال و جدی داشتم و هیچ گاه کسی مراجعه نکرده برای انجام کاری و ببینم که حق الناسی به گردنم نمی ْآید و یا حرامی اتفاق نمی افتد که کار آن کس را پیگیری نکرده باشم.

حتی مجموعه کاری و اداری خودم را موظف می کردم به پاسخ گویی به اقشار مختلف به صورت آنلاین و نمونه آن مثلاً در نهاوند بود که من در تمام تعطیلات نوروزی که همه به فکر استراحت می بودند تلفنم را اعلام می کردم که اگر کسی در تعطیلات دچار مشکل است و یا در جاده ای مانده و یا نیاز به حمایت دستگاهی داشته باشد به خودم تماس بگیرد و یا پیامک بدهد و تلاشم این بوده است که با نوع مردم در ارتباط باشم و در فعالیت هایم با اقشار پایین جامعه در تماس باشم.

در دوران جنگ چه میزان به کمک انقلاب آمدید؟

به فضل الهی قبل از تشکیل بسیج به فرمان امام زیر نظر عزیزان انقلاب و کمیته در آمدم و نوجوانی بودم که آموزش های نظامی را طی کردم و بلافاصله بعد از تشکیل بسیج افتخار سربازی در آن را داشتم و همیشه در بسیج بودم تا آن جایی که سن من کم بود که جنگ شروع شد و اما عنایت الهی شامل حال شد هر چند خودم ناراضی هستم که چرا ۸ سال را در جنگ نبودم  ولی به اندازه وسعم در دفاع مقدس حضور داشتم و در برخی از عملیات ها هم حضور مستقیم داشتم و مدتی هم در فعالیت های برون مرزی قرارگاه رمضان هم حضور داشتم.

تحلیل شما از فتنه ۸۸ چیست؟

بدترین خاطره بنده از جریان سیاسی و اجتماعی کشور است و هم فتنه سازان و هم فتنه گران محکوم هستند و کسانی که تاکنون در محکومیت فتنه قدمی بر نداشته اند قطعا باید مرزبندی خود را با فتنه گران مشخص کنند.

حوزه کار سیاسی، در چهارچوب قوانین تعریف شده است و این که برخی فتنه گری و فتنه را نام اعتراض و درخواست بازنگری مطرح کنند آدرس غط دادن است و هم دشمنان از قضیه فتنه خوشحال شدند و هم دوستان نظام خون دل خوردند و البته صبوری پیامبر گونه رهبر انقلاب موجب روشن شدن اذهان عمومی جامعه و آگاه شدن آنها از برنامه فتنه گران شد و از طرفی اتمام حجتی شد برای کسانی که نیاز داشتند در موقع ضروری مرزبندی خود را اعلام کنند و اگر کسی از این زمان قانونی خود برای اتمام حجت بهره نبرده نقص از خودش است و گدرنه امامت و رهبری جامعه حجت را بر همه تمام کردند و با صبوری همه خون دل ها را به جان خریدند برای این که ریزش ها به حداقل برسند و سران فتنه با ترحم و مرحمت نظام اسلامی باید تکلیف را خودشان روشن کنند و این لطف نظام را در حق خود بزرگ بشمرند.

مقصران به وجود آمدن حوادث سال ۱۳۸۸ چه کسانی بودند؟

بنده در جایگاهی نیستم که به اسناد دسترسی داشته باشم و مقصران را از نظر اسنادی و تحقیقی معرفی کنم، نه آن موقع در این جایگاه بودم و نه الان در آن جایگاه هستم، اما بدون شک نقشه از پیش طراحی شده دشمن و بازی خوردن عناصر داخلی و برخی معاندین داخلی موجب به وجود آمدن غبار فتنه شد که ممکن بود تشخیص حق و باطل را برای خیلی ها سخت کرده باشد و البته به فضل الهی بنده در همان ابتدای موضوع مواضعم در قبال فتنه قطعا روشن بود و هنوز هم بر مواضع محکم ولی امر هستم و خودم را سرباز مبارزه با فتنه می دانم.

برای تبلیغات انتخاباتی خود چقدر و از چه منبعی هزینه می کنید؟

بنده تا الان هزینه خاصی جز چاپ یک کارت ویزیت نداشتم که آن هم حدود ۱۶ بهمن این کارت را منتشر کردم و تلاشم بر این است که حداقلی هزینه ها را داشته باشم و پیش بینی و برآوردی به دلیل بی تجربگیم در حوزه کاندیدایی ندارم و همه نیازها و ظرفیت های مشروع و قانونی را که موجب معرفی ام را به افکار عمومی را به کار می برم در وسع مالی خودم، پدرم، برادرانم، بستگانم و برخی از تشکل ها و گروه هایی همراه از ظرفیت های آنها استفاده می کنم و با هیچ صاحب ثروتی هم نه پیمان و نه قراردادی دارم و اگر ناچار شوم و هزینه هایم زیاد شود ممکن است از رفیق یا دوستی قرض بگیرم.

و تا کنون هیچ ریالی برای بحث هایی نظیر خودرو، غذا و … از کسی قبول نکردم و دنبال آن هم نیستم و تلاشم بر این است که اگر کسی به افکار و برنامه های من علاقمند است باید خودش هم به میدان بیاید و در حد وسعش همراهی کند و تلاشم این بوده است که برای ورود به این عرصه یک برنامه قابل دفاع داشته باشم.

آیا خودتان را نسبت به سایر کاندیداها اصلح می دانید؟

اگر در رصد و بررسی میان کاندیداهای دیگر و عرضه کردن خودشان به این می رسیدم که از منظر توانمندی ها و تعاملات حاکمیتی و تجربیات کاری مرتبط با حوزه قانون گذاری و مجلس کسی را هم پا، یا جلوتر از خودم می دیدم، یقینا تکلیفی برای حضور در انتخابات نداشتم و بنابراین نه بحث اصلح به معنای خوب و بد، بلکه بحث توانمند بودن را در خودم می بینم و معتقدم این ماموریت برای بنده در میان افراد موجود یک ماموریت منطبق بر هم تجربیاتم و هم تجربه و تخصصم است و این تجربه و تخصص را هم در سایه انقلاب اسلامی به دست آوردم و الان هم در طبق اخلاص می گذارم و بنای من تلاش و پیگیری است به گونه ای که خودم را وقف وظیفه نمایندگی برای مردمم و برای جامعه ام بکنم

از نظر شما مهم ترین وظیفه مجلس چیست؟

از نظر من آن تعبیر زیبای مقام معظم رهبری تحت عنوان این که نماینده وظیفه اش نماینده قانون گذاری است و بلافاصله نظارت بر اجرای قانون.

چون بنده معقد هستم اگر قانون گذاری صحیح انجام شود و نظارت بر اجرای آن ضعیف باشد قانون به درستی اجرا نخواهد شد و به نظرم نظارت بر قانون یعنی نظارت بر مجریان قانون چون مدیران و مجریان هستند که قانون را اجرا می کنند و در کنار این ها معتقدم که نماینده پل ارتباطی سالم، امین و تلاش گری بین مردم و حاکمیت باید باشد و این نقش را تنها با تعامل با مردم می تواند اجرا کند.

در صورت این که به عنوان نماینده به مجلس راه پیدا کنید در عزل و نصب مدیران دخالت می کنید؟

به مصداق این که به دنبال این که کسی را در جایی به پستی برسانم یقینا نه ، اما بنا بر وظایفم در برابر عزل و نصب هایی که با آرمان های انقلاب و امام و رهبری تضادی ببینم حتما با قدرت خودم بر نظارت بر اجرای قانون استفاده می کنم چون این را ضایع شدن حق مردم می دانم که مدیر ناتوان، ضعیف و نامرتبط با باورهای انقلاب اسلامی عهده دار منصب بشود البته ملاکم برای بررسی افراد یقینا چهارچوبه قانون خواهد بود، اما خودم بنای بر ورود ندارم مگر جایی که مغایر با این خطوط باشد.

در مسائلی که در آن تخصص ندارید تحلیل های خود را چگونه به دست می آورید؟

در بحث مواردی که آشنا هستم و درست است که تجربیات دارم اما مفهوم آن تخصص کامل نیست و من هم در مواردی که تخصص و تجربه ای دارم و هم در مواردی که با آنها بیگانه هستم حتما از مشاوران توانمندی که مورد وثوقم هستند هم به صورت رسمی و هم به صورت غیر رسمی استفاده خواهم کرد البته ابزار بزرگ پژوهش ها تحقیقات آمایش ها و مطالعات گوناگون و این چنین موارد هم در کشور انجام شده که می توان به آنها دسترسی پیداکرد و اگر نماینده اهل مطالعه و تحقیق باشد می تواند از آنها استفاده کند.

نماینده مجلس چگونه می توان مواردی نظیر پارتی بازی و … را حل کند؟ پارتی بازی را به چه معنی می بینید و چرا می خواهید پارتی بازی را به عنوان یک واژه مذموم تلاش دارید جا بیندازید این برای من سوال است؟

وقتی می گوییم تبعیض بله بسیار بد است، اما پارتی بازی چیزی که در بین عامه رایج است بدین معنی است که شما به مدیری مراجعه کنید و چون شما را می شناسد و شما هم ایشان را می شناسید کار شما را راه بیندازد.

من مضمون حدیثی از رسول اکرم(ص) را نقل می کنم که می فرماید امور مردم که رو به سوی شما می آورند نعمت خدا هستند به سمت شمال یعنی این که کار مسلمانان را باید راه انداخت.

نماینده فرمانده نیست، بلکه فرمانبر مردم است و فرمانبر موکلین خودش است و یکی از وظایفش پاسخ به ارباب رجووع و پیگیری حق ارباب رجوع است به شرطی که دو اتفاق نیفتد یکی این که حق الناسی به گردن او نیفتد و این که حرام خدا اتفاق نیفتد حال اگر شما به من مراجعه کردید و با من هم آشنایی دارید و کاری از شما به دست من درست شود و اگر کار شما را راه بیندازم و حق هیچ کسی را ضایع نمی کنم و هیچ حرامی اتفاق نمی افتد باید کار شما را راه بیندازم، اگر نکنم نماینده مناسبی نیستم.

مردم دستشان به وزیر نمی رسد و یا کم می رسد و دستشان به استاندار یا مقامات دیگر راحت نمی رسد اما به نماینده خود راحت دستشان می رسد حال چه اشکال دارد بخشی از وقت صرف پیگیری حق مردم باشد که زمین نماند اگر این حقوق موجب تضییع حق دیگران نشود و حرامی هم اتفاق نیفتد اشکال ندارد اگر اسم این را پارتی بازی می دانید من منکر نیستم ولی من اسمش را پیگیری حق مردم می نامم اما اگر به مفهوم این که کسی تبعیضی قائل شود پارتی بازی در مفهوم ایجاد تبعیض حرام است.

اگر حضور حداکثری مردم به انتخاب شما نینجامد تعبیر شما از نتیجه آرا چیست آیا معتقدید در جمهوری اسلامی رای حداکثری مردم اصالت دارد یا نتیجه آرای آنها ولو با حضور حداقلی؟

مگر رای حداکثری با نتیجه آرا متفاوت است. اساساً دو مقوله هستند که یکی هستند و حضور مردم در انتخابات یعنی امضا پای اعتقادات جمهوری اسلامی، همین نظام با همین چهارچوب ها با همین قانون اساسی با همین رهبری.

هر چیز یا هرکس که مانع حضور حداکثری باشد به آرمان های نظام خیانت کرده است اما خروجی حضور حداکثری هر کسی که باشد خروجی قانون و ماست و ما به او کمک می کنیم .

البته در این راستا بنده تلاش می کنم بی ریا و صادقانه نظراتم را می گویم که این حضور به سمت من بیاید.

چه مکانیرم هایی برای نقد شدن و پاسخکویی و ارتباط با مردم خواهید داشت؟

اولین کارم ایجاد دفتر ارتباط مستقیم با حوزه انتخابی است که در ساعت اداری و مشخص چه خودم باشم و چه نباشم پذیرای مشکلات مردم باشد و از تمام ابزارهای روز برای با مردم بودن استفاده می کنم و برنامه های ارتباط با مردم و ارتباط با مدیران و روستا گردی مستقل و برنامه ریزی شده برای دسترسی راحت مردم به خودم را ایجاد می کنم و تلاش من این خواهد بود ۴ سال وقت خودم را برای مردم استفاده کنم.

جهت مبارزه با ویژه خواری ها و مدیریت ایده آل شهر و روستا چه برنامه ای دارید؟

از نظر بنده که چندین سال در حوزه نظارت بر مصوبات شورای اسلامی فعال بودم و در انتخابات شوراها هم فعال بودم یکی از ناقص ترین قانون های ما قانون انتخابات شوراهای شهر و روستا است که حتما باید در یک فرآیند و مکانیسم درست به سمت اصلاح این قانون و تکمیل و قدرتمند شدنش برویم.

شوراهای اسلامی فرصتی برای دخالت مستقیم مردم در امود منطقه و شهر یا روستای خودشان است و ظرفیت عظیمی دارند و اگر این ظرفیت را درست بازتعریف کنیم بخش مهمی از تکالیف دولت و تصدی گری های دولت کاهش می دهد و دادن این اختیارات یک قدم رو به جلو است اما باید مواظب مفسده ها و نواقص احتمالی باشیم.

مدیریت واحد شهری یک تئوری اثبات شده موفق حکومت است ولی ظرفیت ناقص قانون شوراها متاسفانه توانایی حل این قانون را الان ندارد و بحث جدی در تعداد اعضای شوراها پیش آمد و افزایش داشتند ولی آیا این افزایش به بهینه شدن انجام وظایفشان افزود، در برخی جاها بله و در برخی جاها نه.

فکر می کنم ما نیاز به بازنگری وظایف شوراها داریم و در عین حال از کاهش تصدی گری دولت به نفع مردم و تسلط بر امور مردم توسط خودشان حمایت خواهیم کرد.

به خودتان چه نمره ای در مسئولیت هایی که داشته اید می دهید؟

خیلی سخت است فقط می توانم بگویم به فضل الهی در هیچ مسئولیتی عزل نشده ام و این نمره قبولی است و نوعاً در مسئولیت هایم ترقی داشتم.

تعریف شما از اصول گرایی چیست؟

گفتمان انقلاب اسلامی مبتنی بر آموزه های دینی و آرمان های شهدا امام و رهبری که این البته تعریف بنده است اما اصول گرایی را با آن زیبایی رهبر تعریف کردند و من به آن پایبندم.

خودتان را اصول گرا می دانید؟

صد در صد

تحلیل شما در مورد مسئله برجام و فضای پسا برجام چیست؟

برجام یک فرصت بین المللی بود که به علت کم آوردن قدرت های استکباری در برابر گفتمان انقلاب اسلامی بود و اگر توان برخورد داشتند رحم نمی کردند و وقتی در برابر اراده ملت خود را ناتوان دیدند پای میز مذاکره آمدند و این عقب نشینی ناشی از پای بندی مردم بر آموزه های اسلام بود.

این که برخی برجام را به نفع جریانی مصادره کنند نوعی خیانت به آرمان های ملی است و اگر برجام موفقیتی داشته باشد مال همه حاکمیت و مردم در همه دوره ها است.

ولی نواقص و آسیب ها را باید مواظب باشیم و برجام یک موضوع صد درصد مورد تایید نخبگان و افکار علمی جامعه نیست ولی یک نقطه عزیمت جدید برای بازتعریف حاکمیت نلی ماست و هم تاثیر فراملی و منطقه ای گفتمان انقلاب اسلامی است.

چون این مسیر ممکن است موجب طمع استکبار برای ورود و نفوذ جدید باشد باید مراقبت های لازم باشد تا از بسترهای به ظاهر نرم و مخملین و شیرین و اغفال کننده مثل بسترهای اقتصادی دور نخوریم.

البته باید از موضوعات اقتصادی موفق و سرمایه گذاری خارجی باید حمایت کنیم و این جز باورهای عمومی است و نظام اسلامی نظام حمایت از سرمایه گزاری و ثروت های مشروع و اشتغال آفرینی است ولی اگر این موضوعات باعث نفوذ شود باید مراقبت کنیم.

تعریف شما از اقتصاد مقاومتی چیست و نقش مجلس را در رابطه با تحقق آن چه می دانید؟

ساده ترین تعریف اقتصاد مقاومتی روی پای خود ایستادن و ایجاد رفاه و آسایش بدون تاثیر گذاری دشمنان مردم است و اگر من دارای یک توانمندی مشروع مناسب بدون وابستگی به همسایه ام یا دشمنم باشم یقینا سرزنده تر چابک تر و شاداب تر زندگی خواهم کرد.

الان نه تنها اقتصاد ما بلکه اقتصاد جهانی هم دچار مشکلی است و نقطه برون رفت از این مشکلات هم اقتصاد مقاومتی است و اقتصاد مقاومتی اقتصاد فقر و ریاضت نیست بلکه اقتصاد رفاه آسایش و اطمینان و آرامش اقشار مختلف است و باید خود اتکایی در خود ایجاد کنیم و الحمدالله از نظر علمی و از نظر توانمندی اجرایی یا ضعف نداریم یا کمتر از بسیاری از کشورهاست ولی از منظر مالی دولت می تواند در تقویت اقتصاد مقاومتی کمک کند.

اقتصاد مقاومتی دشمن شماره یک فاصله طبقاتی اقتصادی است و این اقتصاد جامعه را به سمت عدالت اقتصادی و رونق کسب و کار و اشتغال سوق می دهد.

در مورد فسادهای مختلف بالاخص فساد مالی مشکل اصلی را چه می بیند؟

اول باید بدانیم در همه جامعه ها به علت سیستم های مالی ممکن است چنین مواردی رخ دهد ولی گاهی ما بزرگ نمایی می کنیم و به این به اندازه خود فساد در جامعه اثر منفی ندارد.

باید در مقابل این فسادها  مطالعه جدی و قانونمند پی بگیریم و دست های ناپاک با مقررات قوی را حذف کنیم اما اگر گوشه ای اتفاقی می افتد نباید با بزرگ نمایی ذهن جامعه را مشوش کرد ما پاک دست ترین نظام دنیا هستیم و پاک دست ترین مدیران را بعد از انقلاب اسلامی در عرصه حاکمیت شاهد بوده ایم و اگر در گوشه ای دو اتفاق رخ می دهد نباید به همه تعمیم داده شود.

مجلس وظیفه سنگینی در اقتصاد مقاومتی با تعامل با دولت و طرح های مترقی دارد و هم در رابطه با فساد مجلس می تواند دریچه های فساد را مسدود کند بدون این که مانعی در برابر سرمایه گزاری باشد این روزنه ها را ببندد.

آیا پس از پیروزی در انتخابات لیست اموال خود را اعلام می کنید؟

نه تنها پس از پیروزی بلکه پس ار خروجم هم حتماً این کار را خواهم کرد هم مال خود هم فرزند و هم همسرم با به مقامات قانونی ارائه خواهم کرد.

چند سال مقیم این حوزه بودید؟

در اینجا نماز و روزه ام کامل است ولی در خرم آباد که خانه دارم نمازم شکسته است و تا شروع دبیرستان به نوسان اینجا بودم بعد دز زمان کار و اشتغال هم همیشه در زمان هایی بودم و من فقط چهار سال دبیرستان و یک سال ابتدایی در اصفهان بودم و لاغیر.

البته خانواده من یعنی پدر و مادر در اصفهان بودند ولی من به الشتر آمدم.

مهمترین مشکل حوزه انتخابیه و راه حل آن را چه می دانید؟ 

مشکل اول جامعه من اشتغال و پایین بودن سطح معیشت و رفاه عمومی و خلا سرمایه گذاری بخش خصوصی است که این باید پردازش شود.

سرمایه گذاری بخش خصوصی یعنی اشتغال تضمینی و همیشگی برای جویندگان کار و باز تعریف بازار کسب و کار منطقه بر اساس مزیت ها یعنی ایجاد فرصت سرمایه گذار ی . این را باید کار کرد.

در کنار این نابسامانی های اجتماعی شاهد هستیم که زندگی را برای مردم سخت کرده است مثل ارث در خانواده های ما که دختران را یا محروم می کنند یا عملا اجازه نمی دهند به ارث برسند و بحث حقوق زنان بسیار مهم است که در جامعه ما با سوء استفاده از جایگاه مردان حقوق مشروع زنان دچار مشکل شده است و بحث جوانان در عرصه جوانان و ورزش و تحرکات لازم و ایجاد امکانات تفریحی در منطقه از نیازهای منطقه من است ولی این که هر کدام را چگونه باید از دولت پیگیری کرد این بحث جداگانه ای است.

جامعه ما جامعه بسیار جوانی است و باید سرانه ورزشی و سرانه آموزشی در آن باز تعریف شود و باید کار کرد.

با توجه به این که شما اهل شهرستان سلسله هستید چه میزان با مشکلات شهرستان دلفان آشنایی دارید؟

آشنا هستم زیرا اولاً من در کارگروه های مختلف استان بودم و همیشه در تعامل با دوستان این جا بودم و آمایش های مختلف که در مورد دلفان صورت گرفته را بارها مطالع کردم.

باید قبول کنیم به دلیل پراکندگی روستاهای شهرستان دلفان متاسفانه عقب ماندگی این منطقه نسبت به الشتر بیشتر است و حتماً باید تلاش مناسبی برای گذر از این محرومیت ها ایجاد می شود و در کوتاه مدت انجام پذیر نیست و من شعار نمی دهم که اگر به من رای بدهید مثلا در ۴ سال به اندازه چندین سال شما را جلو می برم بلکه من ۴ سال خدمت صادقانه عالمانه و مجاهدانه خواهم کرد به صورتی که مردم باور کنند من خودم را وقف پیگیری مشکلات منطقه نموده ام.

هیچ فرقی تا زمانی که مدیریتم در دو منطقه تعریف شده است بین این دو منطقه نمی دانم.

نظر شما در مورد طرح شورای رهبری و کسانی که این ایده را مطرح می کنند چیست؟

در قانون اساسی چیزی به نام شورای رهبری وجود ندارد و ما تابع آن هستیم و چرا ما روی کلمه رهبر تاکید داریم چون رهبر ولی امر ماست و ما در انتخاب ولی امر مگر می شود چند نفر باشد.

باور من از رهبری ولایت امر است و ولی امر بحثی شورایی نیست و فردی است اما طبیعتاً در مجلس شورای اسلامی بر اساس همین نظرم از این امر دفاع می کنم و حاضرم جانم را هم در این موضوع بدهم و در هیچ جایی در مجلس و در قانون و دولت جانم را فدایی نمی کنم مگر این که در دفاع از ولایت امر باشد.

این که جوانان ما بسیاری از آنها در شهرهای بزرگ به کارگری می پردازند دلیل آن چیست؟

بحث اشتغال ارتباط مستقیم با رشد اقتصادی ملی دارد و برنامه ششم باید حتماً یک رشد اقتصادی معقول نصیب ملت کند تا امکان و فرصت کارآفرینی فراهم شود و این که بیکاری و عدم سرمایه گذاری را با تحریم مرتبط می کنیم و همه گناهان را به آن طرف مرزها مرتبط می کنیم نشان از ناکارآمدی ماست.

بله این ها موثر است و اقتصاد حتماً تاثیر و تاثر بین کشورها دارد ولی این که ما همه را گردن تحریم بیندازیم نشان از ناکارآمدی ماست.

مناطقی مثل دلفان و سلسله که در حوزه سرمایه گذاری بکر هستند نیاز نیست منتظر رشد اقتصادی افسانه ای باشیم با سرمایه گذاری های وسیع هم بخش وسیعی از خانواده هایی که دور میدان شهرهای بزرگ برای کارگری هستند امکان دارند اشتغال را برای آنها فراهم کنیم.

البته بازار گردشگری در حوزه گردشگری و ترانزیت بسیار بازار قابل اتکا و ارزشمندی است که با ایجاد زیر ساخت های آنها می توانیم در بحث اشتغال مشکل وسیعی را حل کنیم.

برخی با طرفدار از نمایندگان می خواهند در آینده بهره گیری کنند نظر شما چیست؟

تا این لحظه مراجعات مکرر و فراوانی داشتم برای انجام معامله که قول پست و کمک های خاص، با این که این کمک ها بعضاً مشروع هم بوده برای این که برای من کار کنند و هرینه کنند به هیچ احدی نه قولی داده ام از این نمونه ها و آن چه که مهم است سالم و صادقانه برخورد کردن با مردم است و نه قول پست و امتیازی به کسی دادم و نه زیر بار آن خواهم رفت و اطرافیان بنده هم نتوانسته اند در برنامه های تبلیغاتی من را تسلیم کنند و آن چه را که اصولی دیدم عمل کردم مثلا سر هیچ قبرستانی نرفتم و در فاتحه خوانی برای تسلی بازماندگان بعد از فروکش کردن جمعیت رفته ام بنابراین زیر بار این مسائل نرفته و نخواهم رفت چون خودم هم از این کارها نکرده ام و به هر چه رسیده ام از عنایت خدا بوده است و با تن دادن به این گونه مسائل حقوق مردم ضایع می شود و از این که با ضایع شدن حقوق مردم حق الناسی گردن من بیاید می ترسم.

عملکرد نمایندگان گذشته این حوزه را چگونه می بینید؟

به تاریخ بسپارید.

عده ای می گفتند که دلیل عدم احراز شما در دور اول تایید صلاحیت ها ارنباط با جریان انحرافی دارد آیا این گونه است؟

خوشبختانه علاوه بر فتنه و فتنه گران در مقابل جریان انحرافی هم سوابقم روشن است و این افراد که این حرف ها را می زنند بیایند تا با مصداق و دقیق بگویم که اگر من به برخی از خواسته ها تن می دادم به مراتب بالینی دست پیدا می کردم.

به نظرتان از احزاب مختلف اصولگرایی کدام یک مواضعشان با اصل اصولگرایی نزدیک تر است؟

اگر جریان اصول گرایی کلمه حق امام راحل را فراموش نکند که فرمود اگر همه پیامبران با هم می آمدند هیچ کدام یکدیگر را نفی نمی کردند زیرا همه برای یک کار آمده بودند و جریان اصول گرایی باید نگاه خود را به تکامل انقلاب اسلامی و مسلمانان ایران و سرتاسر دنیا به گونه ای باشد که منجر به وحدت رویه و وحدت کلمه شود و من از میان احزاب جریان اصول گرایی فقط از وحدت کلمه و گفتمان انقلاب اسلامی و امام و رهبری حمایت می کنم و سعی می کنم خودم را در این مسیر به کار ببرم و ممکن است سلایق و روش ها متفاوت باشد ولی نفی و تخریب افراد شایسته اصول گرایی نیست که الحمدالله شاهد این وحدت هم هستیم.

 

یکی از نکاتی که مقام معظم رهبری اخیرا مورد توجه قرار داده اندو جزء نگرانی ها و هشدارهای ایشان بود، بحث خطر نفوذ دشمن است به نظر شما علت نگرانی رهبری انقلاب اسلامی در این مقطع زمانی از این مسأله چیست؟

همانطور که فرمودید بحث نفوذ دشمن اخیرا در یک بسامد بسیار فراوانی در گفتمان مقام معظم رهبری وجود دارد و این  نشان دهنده نگرانی معظم له در مورد خطر نفوذ دشمن در ارکان نظام اسلامی است البته این محدود به وقت حاضر نیست همیشه در دنیای حکومت و سیاست  تقابل ها وجود دارد وحکومت ها دنبال نفوذ در میان نظام های رقیب هستند حالا چه نفوذ سیاسی، نفوذ امنیتی، نفوذ اقتصادی، نفوذ فرهنگی، نفوذ نظامی به انحاء مختلف اما چرا الان مطرح می شود؟! یادآوری های مکرر مقام معظم رهبری (مدظله العالی)در خصوص خطرنفوذ دشمن ناظر بر حساسیت زمان حال بیش از هر وقت دیگر است. دلایل اصلی این موقعیت شناسی و نگاه هوشمندانه مقام معظم رهبری به مقتضیات زمان خاص این دوره برمی گردد که آنهم به هرحال دشمن ممکن است از پی ترافیک رفت وآمدهای سیاسی واقتصادی برای مطامع خودش بستری را فراهم یا شاید هم  راه های جدید و بسترهای آماده تر برای خودش باورکرده است وبه نوعی خطرنفوذ دشمن بیش از هر زمان دیگری جدی است. خوب اینها هشدار است برای همه ارکان جامعه، همه تصمیم گیرندگان و همه تصمیم سازان اعم از مردم ومسئولان که مراقبت بکنند از اینکه دشمن را دست کم نگیرند وهوشیارانه از اعتماد زود هنگام وعجولانه بپرهیزیم، دیوار بی اعتمادی ما با دشمن بلند و پابرجاست البته با موقعیت شناسی درفرصت های پیش آمده براساس منافع نظام و براساس منافع مردم باید تلاش کنیم که حداکثر بهره را از این رویارویی ها ببریم به هرحال ما با پیروزی انقلاب اسلامی وموفقیت در جنگ تحمیلی و هشت سال دفاع مقدس وپشت سرگذاشتن تحریم های ناجوانمردانه،دشمن را از شکست مان ناامید کردیم. امروزه در فضای جدیدی باید مراقبت بکنیم هم منافع بیشتر بدست بیاوریم هم راه های نفوذ دشمن را در عرصه های مختلف سیاسی،فرهنگی ، اقتصادی مسدود کنیم. این را هم همین جا عرض کنم که نفوذ فرهنگی و سیاسی حتما از نفوذ نظامی و امنیتی خطرناک تر است. و عمیقا باورکنیم خطر نفوذ دشمن توهم نیست، خطر واقعی است.بنیان واصول نظام اسلامی همیشه مورد طمع دشمنان است.


منبع: سلام دلفان

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • سپهوند

    آقای حقیقی مقدم بسیار توانمند وپرتلاشند امیدوارم پیروز انتخابات سلسله ودلفان باشند

  • منتن

    اين كه كاكولونده .

نظرات