لرستان خبر گزارش می دهد؛

سال هاست که بی امکاناتی و بی تدبیری به هنگام وقوع بحران در استان لرستان و شهرستان کوهدشت دهان به دهان می شود؛ اما به راستی در این چند سال اخیر چقدر برای مقابله با این بحران ها هزینه شده است؟

به گزارش لرستان خبر ، با گذشت بیش از دو روز از وقوع بارندگی و سیلاب در شهرسنتان کوهدشت، بسیاری از خیابان ها و معابر این شهرستان دچار آب گرفتگی معابر شد؛ به طوری که سیلاب شکستگی پل و سد رودخانه در شهر کوهدشت را به دنبال داشت.

 

 

شدت بارش ها به حدی بود که بسیاری از روستاهای شهرستان کوهدشت در اثر وقوع سیلاب خسارت دیدند. از ساعات آغازین وقوع سیلاب شبکه های اجتماعی شهرستان کوهدشت با به اشتراک گذاشتن عکس و فیلم از شدت وقوع حادثه خبر دادند؛ این در حالی بود که هنوز خبری از نیروهای امدادی در ساعات اولیه ی وقوع سیلاب نبوده است.

 

وقوع سیلاب در کوهدشت

 

بنا بر این گزارش، روستا و بخش های شهرستان کوهدشت به واسطه ی وضعیت شکننده ای که در مقابل بلایای طبیعی دارند؛ بی دفاع و مظلوم واقع می شود؛ به طوری که با وقوع سیلاب تردد مناطق عشایری به مرکز به صورت کامل قطع شده است.

 

 

بر اثر وقوع سیلاب و تأخیر در نیروهای امدادی و نبود امکانات، 3 نفر از اعضای یک خانواده جان خود را از دست دادند. این خانواده در زیرزمین یک واحد مسکونی سکونت داشتند و تلاش های بی وقفه ی آن ها برای بیرون از سیلاب ناکام می ماند.

 

وقوع سیلاب در کوهدشت

 

حامد نادی، ورزشکار شهرستان کوهدشت که خود به محل وقوع سیلاب اعزام شده است؛ در این رابطه گفت: به هنگام وقوع سیلاب سریعاً خودم را به محل حادثه رساندم؛ اما به دلیل نبود حتا یک دست لباس غواصی، اما برای نجات خانواده وارد سیلاب شدم.

 

 

این ورزشکار کوهدشتی که رکوردهایی از جمله هشت هزار حرکت دراز و نشست، شکم در زمان سه ساعت، راه رفتن کف استخر و پنجاه عدد دراز و نشست زیرآب را در سابقه ی ورزشی خود دارد؛ اظهار کرد: شهرستان کوهدشت هیچ گونه امکاناتی را برای مقابله با بلایای طبیعی در اختیار ندارد.

 

وقوع سیلاب در کوهدشت

 

وی با بیان اینکه به مدت 20 دقیقه در سیلاب برای نجات اعضای این خانواده تلاش کردم؛ بیان داشت: چرا باید در شهرستانی به وسعت کوهدشت حتا یک دست لباس غواصی هم وجود نداشته باشد؟

 

 

این ورزشکار شهرستان کوهدشت، تلاش برای نجات جان اعضای این خانواده را وظیفه ی خود دانست و تصریح کرد: به هنگام تلاش برای خروج جنازه ها از سیلاب با ممانعت روبرو شدم.

 

 

حامد نادی با بیان اینکه اگر قبل از وقوع سیلاب، اقدامی برای مهار سیلاب صورت می گرفت؛ شاهد این حادثه ی تلخ هم نبودیم؛ اظهار کرد: سه نفر از اعضای این خانواده ی متوفی در هنگام خواب با وقوع سیلاب غافلگیر شده اند.

 

وقوع سیلاب در کوهدشت

 

نوروزیان یکی دیگر از شهروندانی که خود را برای امداد بله محل وقوع حادثه رسانده است. او که خودش هم سیل زده است در گفت و گو با خبرنگار ما گفت: قبل از وقوع سیلاب سد، خالی بوده است.

 

 

این شهروند با بیان اینکه نیروهای امدادی در ساعت 12  ظهر به محل حادثه اعزام شدند؛ تصریح کرد: سال هاست که کوهدشت در بی امکاناتی و بی تدبیری دست و پا می زند.

 

 

وی ساعت وقوع سیلاب را ساعت ده و نیم قبل از ظهر  دانست و بیان داشت: به دلیل نبود هیچ گونه امکاناتی دستگاه تخلیه آب را خودمان تهیه کردیم.

 

وقوع سیلاب در کوهدشت

 

این شهروند با گلایه از عملکرد نیروهای امداد و نجات در زمان وقوع حادثه افزود: بیش از یک ساعت و نیم طول کشید تا اولین نیروهای امداد به محل وقوع حادثه برسند.

 

 

وی با طرح این پرسش که چرا باید مدیریتی برای بحران در شهرستان کوهدشت وجود نداشته باشد؛ تصریح کرد: مردم کوهدشت بی دفاع واقع شده اند.

 

 

بنا بر این گزارش، بر اساس برآوردهای اولیه خسارت ‌های وارده به شهرستان کوهدشت سنگین است و مسئولان اکنون به طور دقیق میزان آن را اعلام نکرده اند.

 

 

طبق گفته ی ساکنان منطقه، آب سد از طریق حریم جاده و تا فاصله یک و نیم متری به داخل خیابان وارد شده و در نهایت فوت سه نفر از اعضای یک خانواده را رقم زده است.

 

وقوع سیلاب در کوهدشت

 

سال هاست که بی امکاناتی و بی تدبیری به هنگام وقوع بحران در استان لرستان و شهرستان کوهدشت دهان به دهان می شود؛ اما در این چند سال اخیر چقدر برای مقابله با این بحران ها هزینه شده است؟ به راستی در شهرستان کوهدشت چه اقدام مثبتی به منظور کاهش ضرر و زیان جانی و مالی در مقابله با بلایای طبیعی صورت گرفته است؟

 

وقوع سیلاب در کوهدشت

 

سالانه برای برگزاری مانورهای امدادرسانی در مواقع بحران، هزینه‌های کلانی در کشور به مصرف می شود تا حداقل آمادگی نسبی برای مقابله در هنگام وقوع بحران وجود داشته باشد؛ اما باز شاهد آن هستیم که در بروز حوادث واقعی هنوز مسئولیت ‌ها مشخص نشده است و بی تدبیری ساز ناکوک خود را می‌زند.

 

 

اصلاً مسئولین به فکر این موضوع هستند که در صورت وقوع بلایای طبیعی چون سیلاب اخیر شهرستان کوهدشت چه فاجعه ای رخ می دهد؟

منبع:آسوبان

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات