گزارش تصویری-تشریحی؛

در وقوع بحران‌ها و حوادث طبیعی، ثانیه‌ها و دقیقه‌هاست که برای نجات جان انسان‌ها اهمیت دارد؛ اما در حادثه سیلاب شهرستان کوهدشت، پنج ساعت از بهترین فرصت ها برای نجات حادثه دیدگان سیلاب از دست رفت. بخت لرستان در اعتبارات سیلاب باز نشد

به گزارش لرستان خبر، سیزده روز از سیلاب ناشی از بارش های رگباری در استان لرستان می گذرد. در طول این روزها بارش های مداوم بارندگی در این منطقه با جان باختن سه نفر از اعضای یک خانواده در شهرستان کوهدشت همراه شد.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

با بررسی و یادآوری این سیل ویرانگری که علاوه بر تخریب روستاها، جاده ها، پل ها و راه های ارتباطی را قربانی خود کرد؛ متوجه خسارت عمده به مناطق سیل زده ای می شویم که حتا یک سرپناه بر جای نگذاشته است.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

زن میانسالی که تمام زندگی اش زیر آب و گل ولای رفته است؛ در این خصوص گفت: داد ما به جایی نمی رسد؛ تمام زندگی ما در سیلاب از بین رفته است.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

این بانوی سیل زده ی کوهدشتی که از عدم مناسب سازی راه ارتباطی مجاور کانال ساحلی کوهدشت، گله مند است؛ اظهار کرد: 5 پتو، 2 موکت شش متری، 2 عدد قابلمه و یک چراغ نفتی برای ما خانه و زندگی نمی شود.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

این شهروند با بیان اینکه حتا تمام کتاب های کنکوری دخترش در اثر سیلاب از بین رفته است؛ بیان کرد: چراغ نفتی ای هم که به ما داده اند؛ نفت ندارد و نمی شود آن را روشن کرد.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

یکی دیگر از سیل زده ها با اشاره به از بین رفتن تمام وسایل زندگی اش بر اثر سیلاب، خاطر نشان کرد: بسیاری از مردم ما در این سیل همه دار و ندار خود را از دست دادند و فقط برای آن اشک ریختند.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

این شهروند تصریح کرد: آن چه که موجب بروز خسارت و حتی تلفات جانی شده؛ علاوه بر سیلاب، هجوم انبوهی از کنده ها و ته مانده ی زمین های کشاورزی بود که سبب شد تا در و دیوار هم از کاه پُر شود.

 

وی که به تنهایی در حال پاک کردن گِل و لای از خانه ی سیل زده اش است؛ بیان داشت: تنها سرگرمی پسرم یک تلویزیون بود که آن هم در اثر سیلاب شکست.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

این سیل زده با ابراز تأسف از فوت سه تن از شهروندان کوهدشت بر اثر سیلاب بیان داشت: جان باختن سه تن از اعضای خانواده ی محمدی در سیلاب برای ما و برای تمام کوهدشت سنگین و دردناک است.

 

وی رسیدگی به وضعیت سیل زده های کوهدشت را از مسئولان خواستار شد و تصریح کرد: تمام خانه هایمان بر اثر سیلاب تخلیه شده؛ در این وضعیت چگونه می شود زندگی کرد؟

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

بنابراین گزارش، کشور ایران جزو ۱۰ کشور بلاخیز دنیا محسوب شده و با توجه به وجود این ویژگی، لزوم مقابله با بحران ها و پیشگیری از بروز آن احساس می شود؛ اما در استان لرستان در هنگام بحران هایی چون آتش سوزی جنگل های بلوط و سیلاب اخیر به دلیل شرایط شکننده، خسارات وارده را به حجم وسیعی افزایش داد.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

در وقوع بحران‌ها و حوادث طبیعی، ثانیه‌ها و دقیقه‌هاست که برای نجات جان انسان‌ها اهمیت دارد؛ اما در حادثه سیلاب شهرستان کوهدشت، پنج ساعت از بهترین فرصت ها برای نجات حادثه دیدگان سیلاب از دست رفت تا تأخیر در امدادرسانی، درگذشت سه تن از اعضای یک خانواده را رقم بزند.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

این در حالی است که سازمان هواشناسی نسبت به بارندگی های شدید هشدار داده بود؛ اما در هنگام وقوع سیلاب در لرستان، خسارات بی شماری حاصل آمد؛ به طوری که خسارت های وارده به بخش کشاورزی استان رقمی معادل ۶۹ میلیارد تومان در سطح استان، خسارات ناشی از وقوع سیل در شهرستان کوهدشت، بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان و کل خسارات وارده به استان لرستان 200 میلیارد تومان برآورد شد.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

 

پس از وقوع سیلاب و خسارات وارده به استان لرستان، محمدباقر نوبخت، معاون رییس جمهور و رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به لرستان و در نهایت به شهرستان کوهدشت سفر می کند تا از نزدیک در جریان حوادث سیلاب قرار گرفته و در جلسه ستاد بحران لرستان شرکت کند.

 

حالا از سیلاب لرستان، ده روز گذشته است. مبلغ 346 میلیارد ریال اعتبار برای استان لرستان تسهیلات بانکی ارزان قیمت با سود چهاردرصد روستایی و پنج درصد شهری جهت بازسازی و تعمیر اماکن مسکونی شهری و روستایی تعیین شده؛ این در حالی است که خسارات وارده به استان لرستان 200 میلیارد تومان برآورد شده است.

 

سیلاب در شهرستان کوهدشت

حالا جای این پرسش مطرح است که آیا این تخصیص اعتبار می تواند خسارات وارده به سیلاب لرستان را جبران کند؟ آیا در استان لرستان که یک استان بلاخیز است؛ نباید تدبیری برای مقابله با بحران ها به کار گرفته شود؟

منبع:آسوبان

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • علی

    خیلی غم انگیزه😢😢

نظرات