مصاحبه تفصیلی لرستان خبر با نورمحمد فردی بیرانوند؛

نورمحمد فردی بیرانوند: عمده‌ترین دلیل محرومیت استان لرستان حضور مدیران آزمایشی و عدم سرمایه‌گذار در وقت مناسب است

پایگاه خبری لرستان خبر، بنا بر وظیفه ذاتی و تجربیات ادوار گذشته سلسله مصاحبه‌هایی صریح، شفاف و چالشی را با کاندیداهای مطرح انتخابات ترتیب داده که در این گفتگوها تلاش شده علاوه بر معرفی کاندیداهای انتخابات، سطح آگاهی، قدرت بیان و جهت‌گیری‌های سیاسی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی آن‌ها در قالب طرح سؤالات مختلف برای مخاطبان تبیین شود.

در زیر مصاحبه لرستان خبر با نورمحمد فردی بیرانوند کاندیدای مجلس شورای اسلامی در حوزه خرم‌آباد و چگنی را می‌خوانید.

موضوعاتی که نورمحمد فردی بیرانوند در مورد آن صحبت کرد:

مهم‌ترین دلایل محرومیت استان

راهکارهای رفع مشکلات لرستان

عملکرد استاندار لرستان

میزان اموال و دارایی‌ها

شعار انتخاباتی و هزینه تبلیغات

عملکرد نمایندگان سابق سیاسی

هاشمی رفسنجانی، احمدی‌نژاد، روحانی و ...

 

نورمحمد فردی بیرانوند، متولد 1337 در شهرستان خرم‌آباد است وی که تاکنون برخی مناصب مدیریتی را تجربه کرده است پیش از ورود به عرصه انتخابات فرماندار به مدت دو سال فرماندار شهرستان حوض در غرب استان تهران بوده است.

نورمحمد فردی بیرانوند با لرستان خبر در مورد موضوعات مختلف به بحث و گفتگو پرداخت که در زیر مشاهده می کنید:

 

از کدام طایفه لرستان هستید؟

از طایفه بیرانوند هستم.

تحصیلات شما چیست؟

فوق‌لیسانس مدیریت دارم.

چند فرزند دارید و هریک در چه شغلی مشغول به فعالیت هستند؟

دو فرزند دختر و سه فرزند پسردارم که یکی از دخترانم مدیر دبیرستان و دیگری در رشته پزشکی مشغول به تحصیل است از سه فرزند پسرم یکی دکترا، یکی فوق‌لیسانس عمران و یکی دیگر نیز لیسانس مدیریت صنعتی دارد.

شغل پدر و مادرتان چیست؟

مادرم خانه‌دار و پدرم کشاورز است.

آخرین حقوق ماهیانه شما به چه میزان بوده است؟

بین چهارتا پنج میلیون تومان در ماه درافتی داشته‌ام.

اصلاح‌طلب هستید یا اصولگرا؟

اصلاح‌طلب اعتدال‌گرا هستم.

شرح مختصری از اموال و دارایی‌های خود بیان کنید؟

 سه منزل شخصی در خرم‌آباد، یک دستگاه خودروی سمند و چند قطعه زمین کشاورزی میراث پدرم

اهل مطالعه هستید و آخرین کتابی که خوانده‌اید چه بوده است؟

اهل مطالعه هستم روزانه روزنامه‌ها را حتماً به دلیل اطلاع از آخرین اخبار و اطلاعات مختلف کشور می‌خوانم. بیشتر علاقه به مطالعه کتاب‌های تاریخی و کتب شهید مطهری دارم و آخرین کتابی که خواند اثری از نویسنده غربی به نام تافلر بود.

نظر شما در خصوص فعالیت‌های فرامرزی ایران در منطقه همچون سوریه چیست؟

انقلاب اسلامی ایران اهداف و آرمان‌هایی مبتنی بر دین مبین اسلام دارد که بنا بر سیاست کلی نظام که زیر نظر مقام رهبری است باید از مستضعفین جهان دفاع کنیم.

به نظر شما بزرگ‌ترین معضل فرهنگی کشور و به‌تبع آن استان لرستان چیست؟

بزرگ‌ترین معضل استان لرستان بیکاری جوانان است. اما در حوزه فرهنگی باید دسته‌بندی شود و به مسائل اخلاق و حجاب در جامعه توجه بیشتری شود چراکه این امور پایه و اساس جامعه است و باید رعایت شود اما درمجموع باید در جهت تقویت مسائل فرهنگی و اخلاقی در جامعه مردم و مسئولان همت لازم را داشته باشند.

 نورمحمد فردی بیرانوند

با توجه به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی ایرانی اسلامی و تضاد آنچه در عمل می‌بینیم به نظر شما عمده‌ترین دلیل عملیاتی نشدن این اصل مهم در جامعه چیست؟

فرمایشات مقام معظم رهبری در هر زمینه‌ای باید توسط مردم و هم مسئولان به‌عنوان جامعه خطاب موردتوجه قرار گیرد چراکه مقام معظم رهبری روی این فرمایشات برنامه‌ریزی لازم را داشته‌اند و ازجمله آن‌ها سبک زندگی است.

سبک زندگی مسئولان باید در حد متعارف قرار گیرد به‌گونه‌ای که زندگی در چهارچوب ترسیم‌شده خارج نشود و فرمایشات رهبری باید توسط توده مردم و مسئولان در سطوح مختلف موردتوجه قرار گیرد تا این امور عملیاتی شود چراکه فرمایشات رهبری هریک شأن نزول و فلسفه‌ای دارد که باید در جامعه عملیاتی شود.

نظر شما  خصوص رابطه با آمریکا چیست؟

در حال حاضر پس از برجام دولت زیر نظر مقام معظم رهبری با غرب رابطه برقرار کرده است اما باید دانست که آمریکا دنبال اهداف و منافع خود در منطقه است و نباید ای اهداف آمریکا از راه دوستی به کشور ضربه زند.

این هوشیاری توسط مقام معظم رهبری در قالب فرمایشات ایشان متجلی شده است و حضور همیشگی مردم درصحنه می‌تواند توطئه‌ها را خنثی کند اما درمجموع رابطه با آمریکا بستگی به مفاد ذکرشده در قانون و زیر نظر رهبر معظم انقلاب باید صورت پذیرد.

به نظر شما آمریکای امروز و آمریکای سال 57 چه تفاوتی دارد؟

آمریکا خوی استعمارگری دارد و فقط تاکتیک خود را تغییر داده و به دنبال اهداف خود از گسترش رابطه با ایران است.

نظر شما در رابطه با آقای هاشمی چیست؟

به نظر من  همه مسئولان باید چهارچوب نظام را رعایت کنند ما خطوط قرمزی داریم که یکی از آن‌ها قانون اساسی و دیگری ولایت‌فقیه است و هر مسئولی در نظام جمهوری اسلامی موظف به رعایت این چهارچوب است چراکه این امور خطوط نظام است و نمی‌توان از آن عبور کرد. به نظر من در برخی موارد باید بیشتر عمل کنند.

نظر شما درباره احمدی‌نژاد چیست؟

نمی‌توان به‌صورت مطلق خدمات هیچ‌یک از مسئولان نظام را رد یا تائید کرد هر دولتی نقاط مثبت و منفی دارد باید همه دولت‌ها چهارچوب کلی نظام را رعایت کنند ممکن است جایی نقاط ضعفی در دولت احمدی‌نژاد وجود داشته باشد که این استثناء نیست اما نمی‌توان گفت درمجموع این ضعف‌ها اقدامات مثبت او را مخدوش کرده است.

احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور بود و کارهای مثبتی در زمان تصدی‌گری خود انجام داده است اما نقاط منفی عملکرد وی تک‌روی یا به‌اصطلاح تندروی او بوده است.

 نورمحمد فردی بیرانوند

نظر شما درباره علی لاریجانی رئیس مجلس چیست؟

لاریجانی فرد متعادلی است درمجموع و به نظر پخته هم عمل می‌کند.

نظر شما درباره رئیس‌جمهور روحانی چیست؟

روحانی اعتدال را کامل رعایت می‌کند و باتدبیر و درایت سکان‌دار قوه مجریه کشور است که اداره آن بااین‌همه تنوع دیدگاه‌های سیاسی رایج در کشور بسیار سخت است اما درمجموع در حال حاضر دولت روحانی زیر نظر مقام معظم رهبری فعالیت خود را انجام می‌دهد.

خط قرمز شما در سیاست چیست؟

خط قرمز من ولایت‌فقیه و قانون اساسی است.

برخی افراد معتقدند در مورد حصر سران فتنه 88 باید شکسته شود و این فتنه را تنها سوءتفاهمی می‌دانند که باید رفع شود نظر شما در این خصوص چیست؟

من در جایگاهی نیستم که در این خصوص اظهارنظر کنم چراکه مسئولیتی در این زمینه ندارم اما همه جامعه باید در چارچوب قانون کار خود را انجام دهند یعنی اگر اعتراضی وجود دارد با قانون اعلام کنند چراکه اگر سلیقه‌ای عمل کنند ای سنگ روی سنگ بند نمی‌شود بنابراین اعتراض راه و روش خود را دارد باید قانونمند باشد.

هدف شما از کاندید شدن چیست؟

من چندین دوره کاندیدای مجلس در خرم‌آباد بودم. نیروی مجرب و متخصصی هستم و در مسائل کشور اطلاعات کافی دارم هدف من خدمت به لرستانی است که مشکلات عدیده‌ای دارد.

از طایفه خود چه انتظاری دارید؟

نه‌تنها از طایفه خود بلکه از همه مردم انتظار دارم پیش از رأی دادن بررسی کنند و در صورت اینکه من را فردی صالح یافتند رأی بدهند. اصل در انتخاب افراد شایسته‌سالاری است بنابراین باد به هرکس که شایسته است رأی بدهند.

 نورمحمد فردی بیرانوند

اگر به کسی برسید که شایسته‌تر از شما است آیا حاضرید عرصه انتخابات را به نفع او ترک کنید؟

تاکنون در این جمع چنین کسی را نیافته‌ام چون سابقه من قابل‌مقایسه با دیگران نیست.

اگر نماینده شوید در عزل و نصب مدیران کل دخالت می‌کنید؟

بر اساس قانون وظیفه نماینده قانون‌گذاری و نظارت بر حسن اجرای قانون است و نماینده باید دخالت در اموری که جزو وظایف او نیست، ترک کند. اگر برخی افراد اقدام به این کار می‌کنند باید فاصله بگیرند و چراکه این اقدام قانونی نیست بنابراین اگر بر اساس قانون حرکت کنیم کشور رنگ تعالی و پیشرفت به خود خواهد گرفت.

اما بر اساس قانون نمایندگان مجلس نباید در این امر دخالت کنند اما اگر دیده شود فردی صلاحیت لازم برای احراز پستی خاص را دارد توصیه می‌شود و با مشورت به مسئولان این امر تذکر داده می‌شود چراکه امربه‌معروف اقدامی شایسته است.

در دوران قبل  چه میزان برای تبلیغات هزینه کرده‌اید؟

الآن به‌صورت دقیق در خاطرم نیست اما در دوره‌های پیشین و این دوره ضعیف‌ترین کاندید در کشور من بودم به این لحاظ که تاکنون شامی به کسی نداده‌ام یعنی پولی برای این کار ندارم.

البته فرهنگ حاکم بر این منطقه به‌گونه‌ای است که برخی کاندیداها میلیاردی خرج می‌کنند و ما که نداریم از قافله جا می‌مانیم.

ما به مردم می‌گوییم مردم به شایسته‌ها رأی بدهید اما تا الآن آن‌چنان هزینه‌ای نداشته‌ایم و یک ریال بابت خرید آراء مردم پرداخت نکرده‌ام، البته افرادی بوده‌اند که تمایل داشته‌اند به‌صورت خودجوش از بنده حمایت مالی کنند اما هیچ‌گاه از افراد مسئله‌دار کمک مالی قبول نکرده‌ام و درواقع می‌توان گفت یکی از سالم‌ترین مدیران کشور هستم که به‌رغم توانایی بر انجام برخی امور غیرقانونی از انجام دادن این اقدامات صرف‌نظر کرده‌ام.

نظر شما درباره باندهای قدرت و ثروت که از برخی کاندیداها حمایت می‌کنند چیست؟

باندهای ثروت و قدرت اگر در انتخابات شرکت کنند به دنبال اهداف خود هستند و سلامت انتخابات را تهدید می‌کنند و درمجموع می‌توان گفت اگر افراد شایسته‌ای که رأی مردم رادارند در انتخابات موفق نشود این تهدیدی برای کشور محسوب می‌شود.

این باندها به شما نیز پیشنهاد حمایت داده‌اند؟

پیشنهاد داده‌اند اما تاکنون از کسانی که می‌دانم مسئله‌دارند کمکی قبول نکرده‌ام ضمن اینکه تلاش می‌کنم رأی مردم را داشته باشم تا نماینده شوم اما جایی که به اصول کلی من لطمه بزند به آنجا وارد نمی‌شوم.

شعار انتخاباتی شما چیست؟

شما مردم بخواهید، می‌دانم و می‌توانم

عملکرد نمایندگان گذشته استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌صورت مطلق نمی‌توان عملکرد هرکسی را مثبت یا منفی ارزیابی کرد اما هرکسی ازجمله نمایندگان دارای نقاط ضعف و قوتی هستند اما با مشاهده نظر افکار عمومی در میان جامعه نقاط ضعف بر نقاط قوت غلبه دارد.

راهکار شما در این خصوص چیست؟

اگر ما مدیر شایسته و کارآمد را انتخاب کنیم ،این مدیر می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب و با انجام ارتباطات لازم بسیاری از مشکلات جامعه را حل کند.

در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل استان ما بیکاری جوانانی است که دوسوم از جامعه را تشکیل می‌دهند و این جمعیت بارقه امیدی برای جامعه محسوب می‌شوند.

این میزان جمعیت جوان از مسئولان انتظار رفاه، اشتغال، مسکن و تسهیل در امر ازدواج دارند.

رونق اقتصادی درگرو تولید است و تولید درگرو سرمایه‌گذاری است. سرمایه‌گذار هم بر دو قسم است یکی توسط بخش دولتی و یکی توسط بخش خصوصی صورت می‌پذیرد، اعتقاددارم اگر بستر لازم در بخش خصوصی فراهم شود بسیاری از مشکلات حل می‌شود.

همان‌طور که در بسیاری از کشورهای دنیا و شهرهای کشور این مهم اتفاق افتاده یعنی نقش محور دولت در این راستا برنامه‌ریزی و حمایت بوده و دولت درواقع زیرساخت‌ها را تأمین کرده و زمینه را برای حضور بخش خصوصی فراهم کرده که این بخش واردشده و بسیاری از مشکلات را رفع کرده است.

کدام‌یک از حوزه‌های صنعت، کشاورزی، دام‌پروری و گردشگری را راه‌حلی برای توسعه و آبادانی استان لرستان می‌دانید؟

هریک از این موضوعات اقتصادی ظرفیت خود رادارند اما به‌صورت مشخص ظرفیت و قابلیت استان در بخش کشاورزی است چراکه 12 میلیون مترمکعب آب و 800 هزار هکتار اراضی قابل‌کشت در استان لرستان وجود دارد و می‌تواند ظرفیت مطلوبی در بخش تولید و اقتصاد به وجود آورد.

در بخش صنعت ضعیف هستیم چون تنها یک درصد از سهم صنایع کشور در استان لرستان است که چند کارخانه از گذشته فعالیت می‌کردند در حال حاضر به دلیل وجود مشکلات تعطیل‌شده‌اند.

عملکرد استاندار لرستان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

درمجموع عملکرد استاندار را مثبت ارزیابی می‌کنم به دلیل اینکه استاندار لرستان فردی باتجربه و مدبراست که بر کار مسلط است و از افراط ‌وتفریط دوری می‌کند این‌ها ویژگی‌های مهم مدیریتی او است.

با توجه به اینکه محل کار شما در تهران است اخبار استان لرستان را از چه طریقی پیگیر می‌کنید؟

روزانه اخبار استان را از طریق تلویزیون و جراید محلی دنبال می‌کنم.

مهم‌ترین دلایل محرومیت استان لرستان را در چه موضوعاتی می‌دانید؟

نمی‌توان دلیل مطلقی ارائه داد اما یک دلیل عمده محرومیت در استان لرستان عدم سرمایه‌گذاری در وقت مناسب خود است هنگامی‌که دلار پایین بود به هر دلیلی سرمایه‌گذاری در این استان صورت نگرفت.

دلیل دوم نیز حضور برخی از مدیران است که مسئولیت آن‌ها آموزشی بوده و در استان لرستان آزمون‌ و خطای خود را تجربه کرده و پس‌از آن به مناصب بالاتر رفته‌اند و دلیل سوم نداشتن افرادی بومی لرستان در کابینه دولت است.

 نورمحمد فردی بیرانوند

راهکار شما در این زمینه چیست؟

یک از راهکارها ایجاد بستر و زمینه مناسب برای حضور بخش خصوصی در استان لرستان است که برای این کار باید سیاست‌های تشویقی اعمال شود یعنی برای سرمایه‌گذار انگیزه ایجاد کرد که بتواند به این استان بیاید و سرمایه‌گذاری کند و این امر شدنی است.

و راهکار دیگر استفاده از مدیران متخصص و کاردان در جای خود است چراکه توسعه توسط نیروی انسانی انجام می‌شود و باید توجه کافی به این امر داشته باشیم.

در صورت راه‌یابی به مجلس به کدام کمیسیون می‌روید؟

بر اساس قانون باید به کمیسیون تخصیصی خود رفت حالا باید دید چه تصمیمی گرفته می‌شود اما خودم علاقه‌مند به فعالیت در کمیسیون عمرانی و اجتماعی هستم.

عملکرد شما در دوران مدیریت خود در مبارزه با تبعیض فساد و رانت‌خواری چگونه بوده است؟

یکی از مدیرانی بودم که از ابتدای مدیریت تاکنون بر حوزه مدیریتی خود کاملاً مسلط بوده و بارها اتفاق افتاده چه از ادارات و چه از حوزه کاری سرزده بازدید کرده و نقاط ضعف و قوت را احصاء کرده، قوت را تقویت و برای تبدیل ضعف به قوت برنامه‌ریزی کرده‌ام.

اگر نماینده شوید و عده‌ای از منطقه‌ای بیشتر به شما رأی دهند آیا نگاهتان به آن‌ها متفاوت است؟

خیر هیچ‌گونه تبعیضی در مدیریت خود قائل نمی‌شوم چراکه من نماینده همه مردم هستم چه آن‌ها ک به من رأی داده و چه آن‌ها که رأی نداده‌اند. من در پست‌های پیشین خود هم هیچ‌گاه امتیاز ویژه‌ای برای موافق و مخالف قائل نشده‌ام.

در صورت نماینده شدن حاضر به ارائه گزارش سه‌ماهه به مردم هستید؟

بله اگر رأی بیاوریم به‌صورت شفاف از طریق رسانه‌های مختلف گزارش عملکرد به مردم ارائه می‌کنم.

حرف پایانی؟

از مردم درخواست دارم بر اساس فرمایشان مقام معظم رهبری در انتخاب فرد اصلح معیارهای مهم را در نظر گرفته و در انتخابات مجلس خبرگان و شورای اسلامی شرکت کنند چراکه شرکت مردم در انتخابات باعث اقتدار نظام در دنیا می‌شود و صرف‌نظر از اشخاص و کاندیداها مردم باید در انتخابات شرکت کنند حتی اگر به قول مقام معظم رهبری با نظام مخالف هستند باید در این عرصه حضور فعالی داشته باشند.

مسئولان هم تدابیر و تمهیدات لازم را برای انجام انتخابات انجام دهند که حق هیچ‌کس ضایع نشود.

انتهای پیام/

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید
  • بیرانوند

    گمو نکو فلونی

  • بیرانوند

    این بارفقط اعظم محمدی نیا

  • دهقانی

    انشالا موفق میشن و نشون میدن لایقترین نماینده هستن

  • علی محمد

    رونق اقتصادی در گرو تولید است و تولید در خواستگاه اصلی خود در شهرکهای صنعتی شکوفا میشود با وجود مدیرعامل و معاون فنی پر حاشیه و رانت بازی در این نهاد دولتی و مهم امکان این شکوفایی صفر است

  • گلرخ

    این باربه بانوی لرستان سربازولایت اعظم محمدی نیا

  • ناشناس

    نان را به نرخ روز میخوره اعظم

  • ناشناس

    انصافا فردی بیرانون تمام سطوح مدیریتی را پله به پله طی نموده و فرد سالمی است امیداورم مود اقبال مرد م قرا گرفته و پیروز انتخابات باشد.

  • سامان

    در را بطه با بحث شام دادن قسم میخورم ک بیش از 50 بار درمنزل شخصی خود این اقا در 30 متری کیو شام دادن.......

  • ناشناس

    فردی بیرانوند و فتح الله حسنوند تو رو جان بچه هاتون خجالت بکشید من نوجوان بودم شما دو نفر کاندید شدید الان موی سرم سفیده بازهم کاندید هستید
    واقعا خجالت نمیکشید؟؟؟
    آبروریزی بسه

  • ناشناس

    تنها اقتصاد دان تاریخ انتخابات در خرم آباد دکتر محمد علیزاده

  • ناشناس

    سردار جواد درویشوند از دکتر محمد علیزاده اعلام حمایت کرد درود بر سردار قدرت مند واقتصاد دان بزرگ

نظرات