گزارش لرستان خبر از فخر لرستان/

شهید رحیمی نخستین نطق آن زمان علیه بنی صدر را ایراد کرد و گفت" آقای بنی‌صدر زیاد عنوان می‌فرمائید و متکی هستید به یازده میلیون رأی . مردم اگر رأی به کسی بدهند بر اساس عشق به امام است"

به گزارش لرستان خبر از خرم آباد، حجت الاسلام والمسلمین شهید سید فخرالدین رحیمی از علما و مباررزان بزرگ استان لرستان و کشور بود که از قبل از انقلاب به عنوان یک رهبر مردم لرستان را در مبارزه با رژیم شاهنشاهی هدایت می کرد و در دوران کوتاه عمر خود در بعد از انقلاب در مجلس شورای اسلامی به عنوات یک نماینده الگو بود و کسی بود که اولین نطق علیه بنی‌صدر را ایراد کرد.


 

فخر لرستان به دنیا آمد


 

شهيد حجت‌الاسلام والمسلمين سيد فخرالدين رحيمي در سال 1323 هجري شمسي در شهر خرم‌آباد متولد شد. پدرش حجت‌الاسلام والمسلمين سيد علي اكبر رحيمي از علماي بزرگ شهر بود كه نسب او به حضرت امام موسي بن جعفر(ع) مي‌رسيد.


 

وی پس از پايان تحصيلات مقطع ابتدایی به همراه برادر بزرگوارشان سید نورالدین رحیمی که ایشان هم روحانی بود به قم مشرف شد و به طور رسمي تحصيل علوم ديني را آغاز كرد. وي در اين مدت در درس خارج فقه و اصول از محضر اساتيد حوزه علميه قم از جمله آيت‌ا... شهيد مدني استفاده برد.


 

ساواک 250 سند محرمانه از شهیدرحیمی ثبت کرد


 

ثبت بيش از 250 برگ سند محرمانه از فعاليت‌هاي آشكار شهيد رحيمي در ساواك و نيز صلابت و اقتدار او در برابر شكنجه‌هاي آنان سبب شده بود تا عمال رژیم لحظه‌اي از مبارزات او غافل نباشند. ساواك و نيروهاي نظامي شاه به شدت او را تحت كنترل داشتند و سعي مي‌كردند ارتباط او را با مردم قطع نمايند.

B123 (138)2
 

شهيد رحيمي همزمان با ماجراي مدرسه فيضيه و حمله دژخيمان پهلوي و شهادت طلاب بيگناه حوزه علميه قم،‌ به صف مبارزان نهضت امام خميني(ره) پيوست و يك روز در حاليكه مشغول چسباندن اعلاميه حضرت امام بر روي ديوار بود، در حلقه جلادان پهلوي گرفتار و به شش ماه زندان محكوم شد.

سید فخرالدین به دلیل سخنرانی آتشین علیه دربار به حبس محکوم شد


 

سيد فخر الدين پس از طي دوران محكوميت به زادگاهش بازگشت و در مسجد علوي پايگاه نوين و فعالي را براي مبارزه رژيم پهلوي بنا نهاد. پس از تبعيد حضرت امام(ره)، براي دومين بار به علت برداشتن تابلو خيابان ششم بهمن شهر خرم‌آباد و نصب تابلویی با نام خيابان علوي به جاي آن، دستگير و به تحمل شش ماه حبس محكوم شد. او در زندان خرم‌آباد آنچنان كه خود روايت كرده است؛ دست از تبليغات اسلامي و نشر احكام دين و قرآن برنداشت.


 

شهيد رحيمي يك بار نيز به دليل تهيه نامه‌هاي تند عليه رژيم و ارسال آن به محضر مبارك امام و همچنين آيت‌ا... علي مشكيني كه در نجف اشرف اقامت داشتند بازداشت شد. شهيد كه افشاگري عليه فساد دربار را بي هيچ ترس و اضطرابي ادامه مي‌داد، پس از آزادي از حبس، طي سخناني در مسجد علوي خرم‌آباد به اشرف پهلوي حمله كرده و او را "بلاشرف" خطاب مي‌كند و مي‌گويد: "اين فاحشه دربار،‌ هروئين به مملكت مي‌آورد و جوانان معصوم را در دام اعتياد مي‌اندازد و برادر بي‌شعورش [شخص شاه]،‌ قرآن آريامهري به چاپ مي‌رساند." در پي اين سخنراني آتشين و افشاي چهره فاسد خاندان پهلوي، به تحمل دو ماه زندان خرم‌آباد و چهار ماه زندان كميته مشترك ضد خرابكاري در شهرباني تهران و تحت شديدترين شكنجه‌هاي بدني و روحي و رواني محكوم مي‌گردد. بيشتر علماي لرستان كه در اين مدت به ملاقات وي رفتند اذعان داشتند كه آثار شكنجه‌ها در ظاهر ايشان پيدا بود.


 

عشایر لرستان را به شورش علیه رژیم شاه تشویق می کرد


 

سيد فخرالدين يكبار نيز به علت حمله به دولت و رژيم دست نشانده پهلوي و تغيير تاريخ اسلامي به شاهنشاهي كه در اواخر اسفند سال 1354 تصويب و در سال 1355 به مرحله اجرا درآمد دستگير و زنداني شد.


آیت-الله-ساکی-در-کنار-شهید-فخرالدین-رحیمی-در-مبارزات-علیه-رژیم-ستم-شاهی

وی پس از پايان دوران حبس، ممنوع‌المنبر شد و چون تمامي وجودش عشق به اسلام و آگاهي دادن به مردم مسلمان بود، به روستاهاي اطراف خرم‌آباد و ميان عشاير لرستان مي‌رفت و ضمن ارشاد آنها به تعاليم دين مبين اسلام، آنها را به شورش عليه رژيم پهلوي تشويق و ترغيب مي‌كرد و در اجتماعات كوچكتر پرده از ماهيت رژيم برمي‌داشت.


 

چنان به سراغ من آمدند که گویی یکی از 17 شهر از دست رفته قفقاز را تصرف کردند


 

در پي گزارش‌هاي مختلف ساواك، رژيم او را در سال 56 دستگير و پس از مدتي آزار و شكنجه به سه سال تبعيد در ايرانشهر از توابع استان سيستان و بلوچستان محكوم مي‌كند.


 

شهید رحیمی ماجرای تبعید خود را چنین بیان می‌کند:

"وقتی چهلمین روز شهدای یزد فرا رسید، شب در مسجد علوی و روز در مدرسه علمیه مجلس ترحیم منعقد گردید. تقریباً اولین بار بود در محوطه مدرسه بعد از منبر جناب آقای شیخ حسین نمازی فاضل محترم و دوست عزیز تظاهراتی همراه با شعارهای "یا مرگ یا خمینی" "دورود بر خمینی"و "مرگ بر این حکومت یزیدی" به وقوع پیوست. جالب اینکه قشر عظیمی از معممین حضور داشتند.


 

بر اساس گزارش عامل اصلی شعارهای چهلمین روز یزدی‌ها، اینجانب شناخته شد. لذا دو روز بعد ساعت حدود 12 شب بود که نمایندگان بی‌شرم رئیس شهربانی – رئیس اطلاعات و آگاهی و چند مأمور مزدور بی‌شرمانه از دیوار به داخل حیاط و بعضی دیگر بر روی پشت بام و دو رئیس با لگد محکم به درب حیاط می‌زدند گویا می‌خواهند یکی از 17 شهر از دست رفته قفقاز را تصرف کنند. به درون ریختند و در شب شهادت بانوی بزرگوار دخت پیامبر حضرت زهرا(س) مرا با خود به شهربانی برده و رئیس شهربانی در حالی که مست بود؛ گویا فتحی بزرگ نصیبش شده مرا به اتاقی راهنمایی و سپس به زندان شهربانی رهسپار نمود.


 

شب شهادت دخت پیامبر لذت بردم که در زندان به سر می‌برم زیرا ارثیه ما از چنین مادری اعتراضی است که ما را به زندان می‌کشاند و زندانی که منشأ حق گویی است که نصیب دشمن می‌گردد.


 

شهید رحیمی همراه با مقام معظم رهبری به ایرانشهر تبعید شد


 

مرا محکوم به سه سال تبعید به ایرانشهرِ بلوچستان کردند. در ایرانشهر حضرت حجت السلام والمسلمین جناب آقای سید علی خامنه‌ای و حجت‌السلام حاج سید محمد علی موسوی از علمای مقیم گرمسار و حجت‌السلام حاج شیخ محمد کاظم راشد یزدی و جناب خلخالی اهل نقده که چندین بار شهردار بوده به صورت تبعید بوده و مجلس گرم و الطافشان غم و اندوه و حزنی برای من نگذاشت".


 

شهيد رحيمي در ايرانشهر فعاليت‌هاي سياسي و مبارزاتي خود را در كنار مقام معظم رهبری از سر گرفت در قضیه سیل ایرانشهر این شهید والامقام دوشادوش مقام معظم رهبری از خود تلاش و فداکاری فراوانی انجام دادند و در مدت تبعید.

 

به واسطه نشر احكام غني اسلامي و كسب محبوبيت در ميان مردم بويژه برادران و خواهران اهل تسنن، ساواك با احساس خطر از روشنگري‌هاي اين دو شخصيت جليل‌القدر، شهيد رحيمي را به شهر ديگري تبعيد کرد.


823c03280d2262058a385b1b6a8f2123

با شكل‌گيري حزب جمهوري اسلامي به عضويت آن در آمد


 

سيد فخرالدين رحيمي به اقليد فارس تبعيد شد و بلافاصله پس از اوج‌گيري انقلاب بدون توجه به اينكه در تبعيد به سر مي برد به خرم‌آباد بازگشت و رهبري مردم را در اجتماعات به عهده گرفت.


 

شهيد سيد فخرالدين رحيمي در روزهاي منتهي به پيروزي انقلاب نقش مؤثري در كنترل اوضاع شهر به نفع انقلابيون مسلمان داشت.


 

سيد فخرالدين رحيمي پس از پيروزي انقلاب اسلامي، مسجد علوي را به پايگاه كميته انقلاب اسلامي تبديل كرد و خود نيز به عضويت آن درآمد. او جوانان پر شوري كه سال‌ها عليه حكومت پهلوي به مبارزه پرداخته بودند را براي حفظ نظم خرم‌آباد ساماندهي كرد.


 

با شكل‌گيري حزب جمهوري اسلامي به عضويت در اين پايگاه سياسي و اسلامي درآمد. او با آغاز جنگ تحميلي رژيم بعثي صدام عليه مردم ايران،‌ همواره در موقعيت‌هاي مختلف به جبهه‌ها مي‌رفت و از رزمندگان سرکشی می‌کرد.


 

نماینده مردم لرستان در مجلس و سخنرانی علیه بنی صدر


 

با برگزاري نخستين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي، شهيد رحيمي از سوي مردم ملاوي لرستان، برگزيده و به خانه ملت راه يافت.

B123 (6)
 

او با توجه به ماهيت و انحراف فكري بني‌صدر همواره خطر او را به مردم و مسئولان گوشزد مي‌كرد.


 

شهید رحیمی در جلسه چهل و یکم مجلس شورای اسلامی که 9 شهریور ماه سال 59 برگزار شد نخستین نطق علیه بنی‌صدر را ایراد کرد که فردای آن روز در روزنامه‌ها انتشار یافت.


 

"من عرض می‌کنم و خطاب می‌کنم جناب برادر آقای بنی صدر رئیس جمهور محترم که بعد از امر امام تو را تقویت کرده و می‌کنیم. این مسأله "خط من" عده‌ای را آزرده خاطر کرده است. ما تو را تقویت می‌کنیم ولی شما گاهی با بیان کردن مسائلی یا واژه‌هایی ممکن است موجب تضعیف خودتان بشوید. ما یک خط داریم که آن هم با خون‌های پاک شهیدان به وجود آمد، خط مقدس امام، رهبر عالیقدر است. هیچ خطی نباید به عنوان "خط من" عنوان شود که هرگز موجب پذیرش نیست.


 

جمله دیگر برادر عزیزمان آقای بنی‌صدر زیاد عنوان می‌فرمائید و متکی هستید به یازده میلیون رأی . مردم اگر رأی به کسی بدهند بر اساس عشق به امام است. اگر من طلبه در اینجا پشت این تریبون صحبت می‌کنم از برکات اخلاص رهبر بزرگمان می‌باشد و الا من طلبه کجا و تریبون مجلس شورای اسلامی خون بهای شهیدان. آنچه داريم از اسلام و امام است و اخلاق و اخلاص امام و رهبر عاليقدر انقلاب اسلامي است."


 

همراه با 72 یار پرواز کرد


 

شهيد حجت الاسلام والمسلمين سيد فخرالدين رحيمي، پس از سال‌ها مجاهدت در مسير ا... به هنگام انفجار دفتر مركزي حزب جمهوري اسلامي به فيض عظيم شهادت نائل آمد و پيكر مطهرش پس از تشييع با شكوه در شهر خرم‌آباد به خاك سپرده شد.

227250127122491691558311421822553573245182
 

دختری که توان فراق پدر را نداشت


 

از ايشان يك پسر بنام امين (1357) و سه دختر به نام هاي زهرا (1348)،‌ وحيده (1346) و منصوره (1352) به يادگار مانده است.

IMG_63009
 

سيده زهرا دختر شهید رحیمی بود كه پس از شهادت پدر بزرگوارشان همواره در فراق پدر عاشقانه مي‌سوخت، و از خداوند طلب مي‌كرد تا مانند پدر شهيدش با فخر و عظمت در پيشگاه الهي حاضر شود.


 

شهيد سيده زهرا رحيمي در يكي از خاطرات خود اين چنين مي نويسد: روز پنجشنبه 18 ارديبهشت طبق روال هميشه بر سر مزار پدر رفتم و ديدار تازه كردم،‌ البته دلم مي خواست كه مدت زيادي آنجا بمانم و يا بهتر بگويم دوست دارم منزلگاهم براي هميشه هر چه زودتر به آنجا نزد قبر مطهر پدرم انتقال يابد، آن وقت است كه مي‌دانم لطف و عنايت پروردگار شامل حالم شده است.


 

سرانجام در روز 23/10/1365 در سن 17 سالگي به هنگام بازگشت از دبيرستان به منزل، ‌بر اثر حمله وحشيانه هواپيماهاي رژيم بعثي صدام به مناطق مسكوني خرم آباد به درجه رفيع شهادت نائل آمد و به ملكوت اعلي پيوست.


 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات