لرستان خبر گزارش می دهد

پروژه تصفیه خانه آب شهرستان ازنا علی‌رغم اینکه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد اما به دلیل نبود اعتبار روند اجرای آن ۲ سال است که متوقف شده است.

به گزارش لرستان خبر، تأمین آب شرب سالم از نیازهای اولیه هر شهر و دیاری است تا مردم بدون هیچ‌گونه دغدغه‌ای به این نیاز حیاتی دسترسی کافی داشته باشند.

شهرستان ازنا که در شرق استان لرستان واقع‌شده با بیش از 71 هزار نفر جمعیت بخش عمده‌ای از آب شرب آن از طریق چاه‌های زیرزمینی و بخش دیگر آن از طریق طرح انتقال آب از سراب کمندان تأمین می‌شود.

ازآنجاکه همواره خطر آلودگی آب‌های زیرزمینی وجود دارد، احداث تصفیه‌خانه ازنا به یکی از مطالبات مردم این شهرستان تبدیل شد تا در سفر نخست دولت نهم به استان طرح احداث تصفیه‌خانه شهرستان ازنا به‌منظور تأمین آب شرب این شهرستان به تصویب برسد.

آغاز عملیات اجرایی تصفیه‌خانه ازنا در سال 90

با مصوب شدن طرح تصفیه‌خانه سال 90 عملیات اجرایی آن شروع شد اماباگذشت بیش از پنج سال هنوز این تصفیه‌خانه به سرانجام نرسیده و مردم همچنان چشم‌انتظار بهره‌برداری از این پروژه هستند.

«نبود اعتبار» دو کلمه آشنا و تکراری است که در پاسخ به این سؤال که چرا این پروژه مهم با پیشرفت فیزیکی بالا متوقف‌شده است از مسئولان شنیده می‌شود؛ مسئولانی که هر بار می‌گویند در صورت تأمین اعتبار و نصب تأسیسات پروژه تصفیه‌خانه ازنا تا «شش ماه آینده» به بهره‌برداری می‌رسد.

پیشرفت 90 درصدی ابنیه تصفیه‌خانه ازنا

مجید کیانپور نماینده مردم دورود وازنا در مجلس گفت‌وگو با تسنیم اظهار داشت: تصفیه‌خانه آب شهرستان ازنا حدود 90 درصد پیشرفت ساختمانی و حدود 55 درصد پیشرفت تجهیز و ساخت تأسیسات دارد.

وی به تأخیر ساخت این تصفیه‌خانه اشاره کرد و افزود: اگر حمایت همه‌جانبه‌ای از سوی وزارت نیرو انجام شود روند ساخت این تصفیه‌خانه تسریع می‌شودو می‌تواند تکمیل و به بهره‌برداری برسد.

اعلام تکمیل طرح تصفیه‌خانه از سوی وزارت نیرو

نماینده مردم دورود وازنا در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متأسفانه طی دو تا سه سال گذشته طرح  تصفیه‌خانه شهرستان ازنا به‌عنوان طرح‌های تمام‌شده اعلام شدکه طی سال‌های اخیر اعتباری به آن تخصیص داده نشد و این طرح همچنان بلاتکلیف و در مدار قرار نگرفته است.

وی بیان کرد: اگر تصفیه‌خانه آب ازنا تعیین تکلیف نشود به‌طور یقین ضربه سنگینی به این تصفیه‌خانه وارد می‌شود چراکه تأسیسات آن از رده خارج و مستهلک می‌شود و نمی‌توان از آن‌ها استفاده مناسبی کرد.

افتتاح تصفیه‌خانه ازنا مطالبه جدی مردم

کیان پور افتتاح تصفیه‌خانه آب شهرستان ازنا را مطالبه عمومی مردم این شهرستان دانست و گفت: این تصفیه‌خانه باید در مدار تولید قرار گیرد تا مردم بتوانند از آب تصفیه‌شده و آب کمندان استفاده کند درحالی‌که می‌بینیم آب کمندان آب شهرهای هم‌جوار را تولید می‌کند اما مردم شهر ازنا از این آب محروم هستند.

وی خاطرنشان کرد: برای تسریع روند ساخت تصفیه‌خانه آب شهرستان ازنا مدیران وزارت نیرو باید اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و کمک کنند تا مردم ازنا از آب سرزمینی و حوزه شهرستان خود بتوانند استفاده کنند.

تأمین آب از سد کمندان مطالبه مردم ازنا

نماینده مردم دورود وازنا در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: خواسته اصلی مردم ازنا این است که از آب شرب آن‌ها از آب کمندان تأمین شود نه از چاه‌های آبی که نیترات و مشکلات دیگری دارد.

وی بهره‌برداری تصفیه‌خانه آب شهرستان ازنا را از مطالبات جدی مردم این شهر دانست و افزود: مسئولان باید تلاش کنند تا این طرح هرچه سریع‌تر تکمیل و در مدار تولید قرار گیرد.

عدم تخصیص اعتبار در 2 سال اخیر

کیان پور عنوان کرد: بسی جای تعجب است چرا طرحی که هنوز تکمیل‌نشده از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تکمیل‌شده اعلام‌شده و در دو تا سه سال اخیر  هیچ‌رقم اعتباری برای آن قرار نداده‌اند.

وی به پیگیری‌های انجام‌شده برای تعیین تکلیف تصفیه‌خانه شهرستان ازنا اشاره کرد و گفت: تاکنون جواب قانع‌کننده‌ای از مدیران نگرفته‌ایم و وزارت خانه نیز می‌گویم پاسخ می‌دهند که بررسی می‌شود و وارد وزارت نیز پاسخ قانع‌کننده‌ای برای این طرح ندارد.

نماینده مردم دورود وازنا در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: پول برای این طرح گذاشته‌شده ولی هنوز تکمیل‌نشده است پس باید پرسید تکلیف این منابع مالی که برای آن هزینه شده چه می‌شود؟

لزوم تعیین تکلیف تصفیه‌خانه ازنا توسط وزارت نیرو

وی میزان اعتبار موردنیاز برای تکمیل کامل تصفیه‌خانه ازنا را حدود 17 میلیارد تومان برشمرد و اظهار داشت: از وزارت نیرو درخواست می‌شود تا طرح تصفیه‌خانه آب شهرستان ازنا را از سرجمع اعتبارات تعیین تکلیف کنند.

کیانپوربه تعطیلی دوساله عملیات اجرایی تصفیه‌خانه شهرستان ازنا اشاره کرد و گفت: چندین سال از شروع ساخت این تصفیه‌خانه می‌گذرد و این در حالی است که تصفیه‌خانه موقت این شهرستان کارایی چندانی برای مردم ندارد.

تأمین آب شرب مردم ازنا تصفیه‌خانه موقت

اسد عبدالهی فرماندار ازنا در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رابطه با روند ساخت تصفیه‌خانه این شهر، اظهار داشت: بخش عمده‌ای از آب شرب شهر ازنا از طریق تصفیه‌خانه موقت تأمین می‌شود و مشکل کمبود آب وجود ندارد اما در بلندمدت به تصفیه‌خانه جدید نیاز است.

وی با اشاره به اینکه بخشی از آب شرب شهر ازنا از طریق چاه تأمین می‌شود، افزود: آب شرب این چاه‌ها تائید شده است و مشکلی در این زمینه وجود ندارد تعدادی چاه نیز به دلیل اینکه در محدوده شهری قرار گرفتند از مدار خارج شدند.

علی امید سیفی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: سال 90 عملیات اجرای تصفیه‌خانه آب شهر ازنا آغاز شد و اکنون ابنیه آن تکمیل‌شده است.

نبود اعتبار برای تجهیزات مکانیکی و برقی تصفیه‌خانه

وی افزود: تجهیزات این تصفیه‌خانه حدود 85 درصد پیشرفت دارد اما به دلیل نبود اعتباربخشی از تجهیزات مکانیکی و برقی آن تهیه نشده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان مشکل این تصفیه‌خانه را نبود پول برای خرید تجهیزات دانست و عنوان کرد: برای تکمیل این تصفیه‌خانه آب شرب حدود 20 میلیارد تومان نیاز است که پیشنهاد آن ارائه‌شده تا بتوانیم با تأمین اعتبار و نصب تجهیزات آن را وارد مدار کنیم.

وی با اشاره به اینکه تاکنون برای ساخت این تصفیه‌خانه حدود 12 میلیارد تومان هزینه شده است، بیان کرد: ظرفیت تولید آن 260 لیتر در ثانیه و در سال شش میلیون مترمکعب است.

پیگیری برای تأمین اعتبار و راه‌اندازی تصفیه‌خانه

سیفی گفت: برای تأمین اعتبار و تکمیل تصفیه‌خانه آب شرب شهر ازنا تاکنون پیگیری‌های زیادی از طریق وزارت خانه انجام‌شده که امیدواریم با تأمین اعتبار و نصب تأسیسات آن بتوانیم آن را راه‌اندازی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: پس از تخصیص اعتبار و خرید اعتبار می‌توانیم این تصفیه‌خانه را پس از گذشته شش ماه به بهره‌برداری برسانیم.

تأمین آب شرب ازنا از چاه و خط انتقال سراب کمندان

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان به وجود تصفیه‌خانه موقت در شهر ازنا اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون آب شرب شهر ازنا از طریق چاه یک سری چاه عمیق و خط انتقال کمندان تأمین می‌شود.

سال 93 علی‌اکبری سرپرست نظارت بر طرح تصفیه‌خانه شهر ازنا در بحث راه‌اندازی این تصفیه‌خانه مطرح کرده بود که عملیات باقی‌مانده پروژه در اغلب پارامترهای خرید و نصب تجهیزات است و در صورت تأمین اعتبار پروژه ظرف شش ماه به بهره‌برداری می‌رسد حال پس از گذشت دو سال همین سخن را از مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای لرستان می‌شنویم که می‌گوید «پس از تخصیص اعتبار و خرید تجهیزات می‌توانیم این تصفیه‌خانه را پس از گذشته شش ماه به بهره‌برداری برسانیم» که امیدواریم با تأمین اعتبار این شش ماه بالاخره به پایان برسد و با افتتاح تنها تصفیه‌خانه دائم این شهرستان مردم دغدغه‌ای برای «آب» نداشته باشند.

گزارش از سکینه بیرانوند

منبع:خبرگزاری تسنیم

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات