گزارش لرستان خبر؛

بزرگترین سایت پرورش زردآلوی کشور در روستاهای مروک و دوخواهران دورود واقع شده است که سالانه 14 هزار تن زردآلو به بازار عرضه می کند.

به گزارش لرستان خبر، استان لرستان با آب و هوای بسیار مناسب، رودهای پرآب، خاک حاصلخیز و  سد های متعدد استعداد ویژه ای برای کشاورزی دارد به طوری که پایه اصلی اقتصاد مردم این استان را کشاورزی و باغداری تشکیل می دهد؛ در این میان تا چند روز دیگر بزرگترین سایت باغات زردآلودی کشور در دورود میزبان برداشت میوه ی تابستانی خود است.

رضا یاراحمدی باغدار نمونه دورودی است که در این باره می گوید:  از سال 74 کاشت درختان را آغاز و اکنون 15 سال است که از ثمره ی این نعمت الهی بهرمند هستم.

او ادامه می دهد: در گذشته شغل اصلی مردم این روستا باغداری بوده و من هم باغداری را از همان سنین کم از پدرم فرا گرفتم و تجربه شیوه های نگهداری  از باغ و کاشت درخت را کسب کردم.

باغ زردآلو مروک

با توجه به تجربیاتی که در باغداری به دست آورده بودم تصمیم به کاشت نهالستانی از زرد آلو گرفتم. منطقه ذو خواهران مناسب این کار بود چرا که در تنگه قرار گرفته بود.

بادخیز بودن منطقه از سمت روستای سرون استان مرکزی و دشت سیلاخور، احتمال سرمازدگی را نسبت به دیگر مناطق لرستان کمتر می کرد از طرفی با توجه به اینکه این منطقه خاک مطلوبی و شرایط آب و هوایی نسبتاً مناسبی داشت بازدهی درختان زردآلو را نسبت به دیگر محصولات باغی بسیار بیشتر می کرد به همین دلیل این منطقه را برای احداث باغ انتخاب کردم.

او میانگین سن باغ دو خواهران را 21 سال عنوان می کند و می گوید: این باغ یکی از بزرگترین باغ های زردآلو با سطح زیر کشت 30 هکتار در استان لرستان محسوب می شود.

این باغدار نمونه دورودی موفق شده از هر هکتار 12تن زردآلو برداشت کند این در حالی است که میانگین برداشت از هر هکتار باغ زردآلو  به روش سنتی 6 تا 7 تن است.

بیشتر درختان زردآلو این باغ قیسی، شکر پاره، شاهرودی ، دیر رس و زود رس هستند؛ در این باغ علاوه بر زردآلو درختان سیب و آلو هم وجود دارد و کاشت مرغوبترین نهال ها باعث شده است میوه های این باغ جز بهترین محصولات باشند.
 
باغ زردآلو مروک
 
یاراحمدی در خصوص نحوه آبیاری باغ هم می گوید:  نحوه آبیاری باغم به روش قطره ای است با این روش حداقل 40 درصد بازدهی بیشتر و در مصرف آب هم صرفه جویی می شود. آبیاری قطره ای از هدر رفتن کود و املاح معدنی که به باغ داده شده است جلوگیری می کند و این موجب ثمر بیشتر باغ می شود.
 
این باغدار نمونه نمونه دورودی از نبود تعاونی های حمایت کننده از باغداران گلایه دارد و می گوید: نبود تعاونی های حمایت از باغبان ها برای عرضه ی مستقیم محصول به بازار بسیار مشکل آفرین شده است.
 
تمام زحمت نگهداری و مراقب و ثمربخشی درختان به عهده ی کشاورز است ولی موقع برداشت این دلال است که کمتر از یک ساعت چند برابر کشاورز سود می کند،اگر تعاونی حمایت از کشاورزان وجود داشته باشد با برنامه ریزی درست می توانیم مستقیم محصول خود را با قیمت مناسب تر به مردم برسانیم ولی متأسفانه این تعاونی وجود ندارد و ما هر ساله از گزند دلال های سود جو در امان نیستیم. 

باغ زردآلو مروک

 در ادامه قائد رحمت رییس جهاد کشاورزی دورود نیز در خصوص وضعیت تولید میوه در این شهرستان می گوید: با توجه به برداشت 14 هزار تن زردآلو در سال، بیش از 70 درصد تولید زردآلو در استان لرستان به دورود اختصاص یافته است. 

رییس جهاد کشاورزی دورود

قائدرحمت با اشاره به وضعیت آبیاری باغات در دو روستای مروک و دوخواهران می گوید: مجوز 200 هزار متر مکعب آب از سد مروک  گرفته شده است ولی با توجه به وسعت هزار هکتار باغ زردآلو در دورود این میزان آب تنها جواب گوی 400 هکتار باغ را خواهد داد که امیدواریم با افزایش میزان آب بتوانیم در سال جاری وسعت باغات زردآلو در دورود را به 2هزار هکتار برسانیم.

وی در خصوص بارش باران و سرمازدگی بخشی از درختان مروک می گوید: با توجه به بارش باران و سرمازدگی شدید در دورود،امسال شاهد ریزش سر درختی های باغات زردآلو بوده ایم که این امر موجب کاهش 50 درصدی تولید زردآلو در دورود خواهد شد، با توجه به خسارت 50 درصدی باغات زردآلو پیش بینی می شود در روستای دوخواهران 3 هزار تن و در روستای مروک 4.5 هزار تن برداشت محصول داشته باشیم.

باغ زردآلو مروک

وی در خصوص رونق بخش کشاورزی در منطقه می افزاید: افتتاح سد مروک در سال گذشته به منظور توسعه و رونق باغات زردآلو در حالی صورت گرفت که امروز شاهد ثمربخشی و تولید بیش از پیش زردآلو در این منطقه هستیم،که وجود آن زمینه ی مناسبی برای رونق اشتغال و سرمایه گذاری در این استان محسوب می شود.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان دورود می گوید: به نظر می رسد حمایت از توسعه باغات و عرضه محصولات داخلی با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی موضوعی باشد که در استان لرستان باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

 منبع: بازتاب گهر/ گزارش: ابراهیم پولادوندی

 

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات