حمایت جانبدارانه صدا و سیما از یک کاندیدای خاص موج انتقادات را از رسانه ها و نمایندگان مجلس به دنبال داشته است…

  با پایان مناظره های انتخاباتی، انتقاد اصول گرایان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی از عملکرد صدا و سیما افزایش یافته است.

در گزارشی طنزآمیز با عنوان" ستاد مرکزی قالیباف کجاست؟ " ، عکسی هوایی از صدا و سیما را منتشر کرده و نوشته است: " صدا و سیما، در روزهای اخیر، با تبعیض آشکار بین کاندیداها، عملاً تبدیل به ستاد انتخاباتی سعید جلیلی شده است! "

به گزارش افکار نیوز، این سایت همچنین با نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در اینباره گفت و گو کرده و به نقل از وی نوشته است: " صدا و سیما باید توجه داشته باشد که شورای نگهبان نه یک نامزد بلکه هشت نامزد را برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت کرده است و در این دوره هشت نامزد با یکدیگر رقابت می کنند. اما متاسفانه در روزهای اخیر شاهد هستیم که صدا و سیما خط تبلیغاتی مساوی و برابر نامزدها را به خط حمایت از یک نامزد تغییر داده است و عملا عدل را تعریف تازه ای بخشیده است. این در حالی است که صدا و سیما سابقا نشان داده است که تعریفش از عدالت تعریف متفاوتی نسبت به دیگر شهروندان ایرانی است. تاکنون نیز اعتراضات برای تغییر رویه صدا و سیما و فراهم کردن زمینه شنیده شدن همه سلایق موثر واقع نشده است و مسوولان رسانه ملی همچنان بر اداره این مجموعه با سلایق شخصی و گروهی تاکید دارد" .

وی افزوده است: " صدا و سیما گمان نکند که با این رویه ای که پیش گرفته است می تواند نامزد احتمالی مورد نظر خود را به مردم بقبولاند و شانس پیروزی او را در انتخابات افزایش دهد چرا که مردم ما هوشمند تر از آن هستند که عده ای در صدا و سیما گمان می کنند و یقینا در این دوره از انتخابات ریاست جمهوری مردم با آگاهی کامل و با در نظر گرفتن بی عدالتی های نهادهای تاثیر گذار در انتخابات پای صندوق های رای حاضر خواهند شد" .

سایت" تابناک" ، نیز در گزارشی به نتیجه یک نظرسنجی پرداخته که در این سایت در مورد عملکرد صدا و سیما در انتخابات ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش افکارنیوز، بر اساس این گزارش" ۷۲ درصد مردم عملکرد صدا وسیما را در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری، جانبدارانه و به نفع کاندیداهای خاص دانسته اند" .

این گزارش با ذکر مواردی هم چون" سانسور سخنان برخی کاندیداها، عدم پوشش تلویزیونی تجمعات آنان، پخش برنامه های گوناگون علیه برخی کاندیداها، رعایت نکردن عدالت رسانه ای در بخش های گوناگون خبری و… " نتیجه گرفته است" مردم این رسانه عریض و طویل، اما فاقد کارآمدی را رسانه ای بی طرف در انتخابات نمی دانند" .

سایت تابناک نیز از جانبداری صدا و سیما به نفع سعید جلیلی انتقاد کرده و در گزارشی با اعلام عدم اعتماد ۷۲ درصد از مخاطبان اش از بی طرفی صدا و سیما نوشته است: " در نظر سنجی که تابناک درباره کارکرد صدا وسیما در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی انجام داد، ۷۲ درصد مردم عملکرد صدا وسیما را در تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری جانبدارانه و به نفع کاندیداهای خاص دانستند و فقط ۲۸ درصد مردم این رسانه را در انتخابات بی طرف می دانند. بر پایه این گزارش، باید گفت سلب اعتماد عمومی از صدا وسیما که ناشی از مدیریت غیر ملی و جناحی بر این رسانه است، بی هیچ تردیدی به دلیل حاکمیت نگاه های جناحی و بخشی نگر بر این رسانه عریض و طویل است. سانسور سخنان برخی کاندیداها، عدم پوشش تلویزیونی تجمعات آنان، پخش برنامه های گوناگون علیه برخی کاندیداها، رعایت نکردن عدالت رسانه ای در بخش های گوناگون خبری و… از جمله عواملی است که باعث شده مردم این رسانه عریض و طویل، اما فاقد کارآمدی، را رسانه ای بی طرف در انتخابات ندانند و اتفاقا این رسانه را حامی کاندیدای خاص بدانند. در مقابل سانسور و بی عدالتی رسانه عریض و طویل اما ناکارآمد صدا وسیما علیه برخی کاندیداها و از جمله محسن رضایی، مدیران این رسانه، امکانات رسانه ای را که قرار بوده رسانه مردم باشد، در اختیار دوستان و رفقای خود گذارده اند. دوستانی که اکنون کاندیدا هستند و اگر صدا وسیما بتواند با کمک بی دریغ به آنان، آنها را به ریاست جمهوری برساند، یقینا فردای انتخابات بی نصیب نخواهد ماند. در دولت پیشین هم کمک های این رسانه به یک کاندیدای خاص، با پاداش های مناسب، جبران شد" .


به گزارش سایت" تابناک" ، مستند دوم محسن رضایی از تلویزیون پخش نشد و مجری برنامه گفت به درخواست ستاد دکتر رضایی مستند اول (البته با سانسور) دوباره پخش خواهد شد.


سایت آفتاب هم در گزارشی به عملکرد صدا و سیما به شدت انتقاد کرده و نوشته است: " سازمان صدا و سیما، گویا قصد ندارد روش های مغرضانه و جانبدارانه سیاسی را کنار بگذارد و اجازه دهد « رسانه ملی» ، واقعاً ملی باشد، گو اینکه برخی مدیران این سازمان، آن را ملک به ارث رسیده از پدرشان می دانند و به خود اجازه می دهند هر کاری خواستند با این سرمایه متعلق به همه ملت انجام دهند. آخرین نمونه از اقدامات صدا و سیما، تلاش آشکار اداره کل پخش اخبار این سازمان برای انجام القائات انتخاباتی به نفع کاندیدایی است که برخی مدیران این اداره کل، نسبت به او ارادت دارند و می کوشند هزینه این ارادتمندی را از جیب مردم و به وسیله رسانه ملی پرداخت کنند! "


انتقاد نمایندگان مجلس از صدا و سیما
به گزارش سایت" خانه ملت" ، غلامرضا اسداللهی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز از قرائت تذکر جمعی از نمایندگان نسبت به عملکرد صدا و سیما در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در روز سه شنبه ۲۱ خرداد خبر داده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفته: " شاهد هستیم که صدا و سیما در پوشش سفرهای انتخاباتی برخی کاندیداها موج جمعیت و حتی کوچه و فرعی های آن شهرستان را نیز نشان می دهد، در صورتی که در مورد کاندیداهای دیگر دوربین فقط چهره کاندیدا و یا اطرافیانش را نشان می دهد" .

عوض حیدرپور دیگر نماینده مجلس شورای اسلامی نیز خواستار دادن" تذکر جدی به صدا و سیما درباره رعایت" انتخابات و پوشش گزینشی اخبار کاندیداهای ریاست جمهوری" شده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی به سایت" خانه ملت" گفته است: " متاسفانه این تنها اقدام صداوسیما در برقراری بی عدالتی نیست، بلکه بعضا گزارش هایی از شبکه های مختلف پخش می شود که سعی دارد به مخاطب القا کند یکی از این کاندیداها به رهبری نزدیک است. اصرار صدا و سیما در این مورد خاص بسیار است و قصد تاثیرگذاری بر رای مردم را دارد. "

فیلم حسن روحانی که قرار بود شامگاه دوشنبه ۲۰ خرداد از" رسانه ملی" پخش شود با سانسور مواجه شده است. بنا بر این گزارش ها در فیلم دوم حسن روحانی، در بخش هایی که اکبر هاشمی رفسنجانی حضور داشته و اظهاراتی را مطرح کرده است حذفیاتی صورت گرفته است. سانسور فیلم دیگر کاندیداها از جمله سانسور بخش هایی از سخنان هاشمی رفسنجانی در فیلم شب گذشته حسن روحانی و نیز عدم پخش فیلم محسن رضایی، با واکنش منفی سایت های منتسب به این کاندیداها باعث شد تا در جلسه روز گذشته نمایندگان کاندیداها با شورای نگهبان مسئله بی طرف نبودن صدا و سیما به عنوان تخلف انتخاباتی به کدخدایی گوشزد شود.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات