انتقاد رئیس حزب نهضت اسلامی از رادیو و تلویزیون تاجیکستان، دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در نشست آتی سازمان شانگهای و تلاش روسیه برای بازگشت به مرزهای آسیای مرکزی با افغانستان، بخشی از مهم ترین اخبار آسیای مرکزی را تشکیل می دهند.

  « محی الدین کبیری» رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان با ارسال نامه ای به « اسدالله رحمان اف» رئیس کمیته رادیو و تلویزیون تاجیکستان درخواست کرد که برای پخش برنامه های این حزب نیز زمانی را اختصاص دهد.

در نامه کبیری آمده، اخیرا در شبکه های رادیو و تلویزیون دولتی اقدامات گسترده تبلیغاتی علیه حزب نهضت اسلامی تاجیکستان پخش شده که در برخی موارد توهین ها و تحقیرهایی در آنها در خصوص این حزب گنجانده شده است.

رئیس حزب نهضت اسلامی تاجیکستان چنین عملکردی را خلاف قوانین تاجیکستان و صلح و وحدت ملی نامید و تأکید کرد که اینگونه مسائل به یکپارچگی و ثبات کشور ضربه می زند.

در پایان نامه محی الدین کبیری به اسدالله رحمان اف تأکید شده است که از این رو، براساس ماده ۱۵ قانون درباره احزاب سیاسی و ماده ۲۴ قانون مطبوعات و د یگر رسانه ها، رهبری حزب نهضت اسلامی تاجیکستان از شما درخواست می کند شرایط را برای مسئولان هر حزب جهت دفاع در همان رسانه دولتی و همان زمان پخش برنامه موردنظر، تأمین کنید.

به دنبال دیدار امامعلی رحمان با امام خطیبان مساجد تاجیکستان در روز چهارم ژولای سال جاری، برنامه های مختلفی در شبکه های رادیویی و تلویزیونی تاجیکستان پخش شدند که برخی از فعالان از وجود احزاب دینی در این کشور انتقاد کرده و آن را غیرضروری دانستند.

دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه در نشست آتی سازمان همکاری های شانگهای

در ماه سپتامبر در نشست اعضای سازمان همکاری های شانگهای در « بیشکک» دیدار رؤسای جمهور ایران و روسیه انجام خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری « کانیوز» ، در این دیدار دوجانبه موضوعی از طرف ایران مورد بررسی قرار خواهد گرفت که مرتبط با ضرر چهار میلیارد دلاری در خصوص ارسال موشک های اس ۳۰۰ از طرف روسیه به ایران است.

این قرارداد در سال ۲۰۰۷ به امضا رسید ولی روسیه به خاطر تحریم های سازمان ملل مبنی بر در اختیار قرار دادن تجهیزات پیچیده به ایران، از ارسال آن سر باز زد و این موضوع شکایت ایران در ژنو علیه کمپانی « روس آبارون» روسیه بوده است.

بانک جهانی ابزار نفوذ آمریکا در تاجیکستان و قرقیزستان

بانک جهانی در بیانیه های اخیر خود اعلام کرد که این بانک در حال کمک به مراقبت های بهداشتی در تاجیکستان و بخش کشاورزی قرقیزستان است.

به گزارش روزنامه « واشنگتن پست» ، بانک جهانی گفته است که این بانک کمک ۱۹.۸ میلیون دلاری (۹۴.۵ میلیون سامانی تاجیک) برای پروژه ارتقاء خدمات بهداشتی تاجیکستان تصویب کرده که به دنبال بهبود نتایج سلامت مادران و کودکان همراه با افزایش پوشش و کیفیت خدمات اولیه و پایه مراقبت بهداشتی در درمانگاه های روستایی است.

در همین حال، بانک جهانی در بیانیه خود اعلام کرد که در قرقیزستان، پروژه « سرمایه گذاری و خدمات کشاورزی ۲۰۱۳-۲۰۰۸» با سرمایه بانک جهانی، به تقویت مبارزه با « تب مالت» و دیگر بیماری های حیوانی کمک می کند.

این مسئله در حالی است که به باور کارشناسان، بانک جهانی نیز همچون بسیاری از ساختارهای بین المللی به عنوان ابزاری برای تأمین نفوذ آمریکا در سایر کشورها تبدیل شده است.

مدرن سازی تجهیزات استخراج نفت در ترکمنستان

با مدرن سازی تجهیزات جدید استخراج نفت، ترکمنستان می تواند نفت بیشتری از حوزه نفتی قدیمی « گوتوردپ» استخراج کند.

بیش از نیم قرن است که از این حوزه نفت استخراج می شود ضمن اینکه کارگران در سال ۲۰۰۷ ایستگاه فشرده سازی گاز گوتوردپ را راه اندازی کردند.

این مسئله در حالی است که تجهیزات خارجی جدید آنان را قادر می سازد تا چاهایی به عمق ۷,۰۰۰ متر حفر کنند و از چاه های قدیمی با عمق ۴,۳۸۶ متر نیز روزانه ۱۵۰ تن نفت استخراج شود.

تلاش روسیه برای بازگشت به مرزهای آسیای مرکزی با افغانستان

به نوشته پایگاه خبری « اخبار قرقیزستان» آمریکایی ها اعلام کرده اند که در سال ۲۰۱۴ تجهیزات و نیروهای ناتو از افغانستان خارج می شوند و این در حالی است که « سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه اظهارات نگران کننده ای از تجمع گروه های قومی افراطی تاجیک و ازبک در شمال افغانستان برای ورود به قلمرو جمهوری های شوروی سابق عنوان کرده است.

در این رابطه « عینوره ارزومتووا» یک تحلیل گر سیاسی با اشاره به خروج نیروهای ناتو از افغانستان، تصریح کرد که در هر صورت روسیه نیاز به افزایش حضور نظامی خود در مرز با افغانستان، منطقه و همچنین در قرقیزستان دارد.

وی در عین حال، به چالش کشیده شدن مناسبات منطقه پساشوروی با روسیه را به نفع آمریکایی ها عنوان کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات