گزارش افکارنیوز از انتخابات هیات رییسه شواری شهر تهران

می توان گفت پیروزی ظاهری اصلاح طلبان در روز نخست گامی لرزان و نامطمئن برای روزهای آینده بوده است و آرایشی را بوجود آورده که هر لحظه می تواند به طور کامل تغییر کند.

گروه سیاسی – سرانجام انتخابات هیات رییسه شورای شهر چهارم برگزار شد، انتخاباتی که می توان از آن به عنوان وزن کشی گروه های سیاسی درون شورای شهر یاد کرد اما به راستی آیا آنگونه که برخی از رسانه ها ادعا کرده اند می توان اصلاح طلبان را پیروز انتخابات هیات رییسه شورای شهر دانست؟

به گزارش افکارنیوز ؛ از میان ۳۱ عضو شورای شهر چهارم اینبار احمد مسجد جامعی وزیر ارشاد دولت دوم خاتمی به عنوان رییس شورای شهر انتخاب شد آن هم تنها با اختلاف یک رای با مهدی چمران که تاکنون ۱۰ سال بود بر کرسی ریاست شورا تکیه زده بود.

به این ترتیب می توان گفت شورای شهر پایتخت برای سومین بار یک اصلاح طلب را بر صدر نشانده است، پیش از این عبدالله نوری و عطریانفر افرادی بودند که در شوراهای اول و دوم این کرسی را از آن خود داشتند که البته می توان از آن با عنوان دو دوره ناموفق شورای شهر یاد کرد.

اما این بار اگر مسجدجامعی توانست با اختلاف یک رای ریاست شورا را از آن خود کند باید توجه داشت که از سوی دیگر نایب رییس و سخنگویی شورای شهر تهران همچنان در دست اصولگرایان باقی ماند. حضور مرتضی طلایی و رضا تقی پور می تواند بسیاری از معادلاتی را که پیش از این گمان می رفت یکسره به سود رییس اصلاح طلب شورا رقم بخورد برهم بریزد.

در ادامه دو منشی شورا نیز در نگاه نخست از میان اصلاح طلبان انتخاب شدند، در خط و ربط سیاسی الهه راستگو شک چندانی وجود ندارد اما هادی ساعی مدتهاست راهش را از اصلاح طلبان جدا کرده و اینک چهره ای مستقل در میان نمایندگان شورا محسوب می شود.
اما اصلاح طلبان اشتباه استراتژیک دیگری هم مرتکب شدند و آن هم انتخاب محسن هاشمی برای کاندیداتوری شهرداری تهران است.

انتخابی که باعث شد اصولگرایان شورا نیز اگر تاکنون بر سر گزینه ای واحد برای شهرداری به توافق نرسیده بودند پشت سر محمدباقر قالیباف شهردار فعلی متحد شوند در حالیکه اگر اصلاح طلبان چهره دیگری را برای شهرداری برمی گزیدند می توانستند امیدوار باشند حساسیت هایی که اکنون بر سر شهرداری فرزند ارشد آیت الله هاشمی ایجاد شده بوجود نیاید و اگر اصرار داشتند قالیباف را از شهرداری کنار بگذارند کمی به مقصود خود نزدیک تر شوند درحالیکه اینک این احتمال تا حد زیادی کمرنگ شده و حتی بسیاری از مستقل های شورا هم تاکید کرده اند در هر صورت به قالیباف رای خواهند داد.

محمدباقر قالیباف و محسن هاشمی هر دو از کارنامه درخشانی در مدیریت شهری تهران برخوردارند اما این حاشیه های ناامن سیاسی هاشمی بود که اصولگرایان و بخش قابل توجهی از مستقل های شورا را متقاعد کرد در اصرار بر روی شهردار ماندن قالیباف شک نکنند چرا که کمتر منتقدی توانسته است ایرادی بر مدیریت شهری وی وارد کند اما هراس از تکرار اتفاقات شورای شهر اول و دوم باعث شده نمایندگان منتقد شهرداری هاشمی در روز رای گیری برای انتخاب شهردار دست بالا را داشته باشند.

به این ترتیب می توان گفت پیروزی ظاهری اصلاح طلبان در روز نخست گامی لرزان و نامطمئن برای روزهای آینده بوده است و آرایشی را بوجود آورده که هر لحظه می تواند به طور کامل تغییر کند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات