۳ نوع مذاکره ساده لوحانه، خصمانه و قهرمانانه

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پی سخنان مقام معظم رهبری درباره" نرمش قهرمانانه" ضمن تشریح ۳ نوع مذاکره ساده لوحانه، خصمانه و قهرمانانه به بررسی این موضوع پرداخت.

به گزارش افکارنیوز ، سیدحسین نقوی حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پی سخنان مقام معظم رهبری درباره" نرمش قهرمانانه" در تشریح این موضوع به خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران گفت: این سخنان هرگز به معنی تسلیم شدن نیست.

وی افزود: برای مذاکرات در حوزه سیاست خارجی و بین المللی سه حالت حضور قابل تصور است، نخست حضور در مذاکرات این است که طرف ساده لوحانه وارد مذاکره شود.

نقوی حسینی تصریح کرد: ورود ساده لوحانه به مذاکرات یعنی اینکه طرف مذاکره خود را شخصی عادل و منصف تصور کنیم که ضمن حمایت می خواهد حق ما را بدهد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: متاسفانه در برخی مذاکرات شاهد اینگونه حضورها بودیم که مذاکره کننده چنان اعتمادی به طرف می کند که همه امتیازات را یک جانبه پرداخت کرده و برگشته است.

وی حالت دوم مذاکره را ورود خصمانه دانست و گفت: ورود خصمانه این که در طول مذاکره نه امتیازی بدهیم و نه امتیازی بگیریم و حتی حاضر نباشیم در هیچ جایی عقب نشینی کنیم و هیچ پیشرفتی هم نداشته باشیم که این نوع مذاکره صرفا مذاکره برای مذاکره است.

نماینده ورامین و قرچک نوع دیگری برای ورود به مذاکرات متصور شد و گفت: نوع سوم همان روشی است که مقام معظم رهبری به صورت علمی، دقیق و مثل یک دیپلمات کارکشته به آن اشاره کردند، حالتی است که در آن نرمش قهرمانانه وجود دارد.

نقوی حسینی با طرح این سوال که نرمش قهرمانانه چیست؟ اظهار داشت: نرمش قهرمانانه یعنی اینکه اولا طرف مذاکره کننده به اهداف و منافع ملی کشور خودش کاملا واقف است و با اعتماد، ایمان و با باور وارد عرصه مذاکره شده است.

وی افزود: در این حالت مذاکره کننده همانند کشتی گیری است که می داند وارد چه زمینی شده است، می داند میدانی که در آن حضور دارد میدان طلاست و باور و ایمان دارد که در این میدان حضور دارد و مهم آنکه طرف مقابلش را به خوبی می شناسد و معتقد است طرف مقابل نیامده است که با ما نسکافه و قهوه بخورد بلکه آمده است تا پشت ما را به خاک بمالد و می داند که طرف دشمنی است که آمده منافع ملی کشورش را غارت کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: کسی که با این شرایط وارد میز مذاکره می شود، می تواند از تاکتیک نرمش قهرمانانه استفاده کند، یعنی اینکه در کل مذاکره به خوبی می داند که باید فرصت ایجاد کند تا دشمن بیاید جلو اما دشمن برای چه بیاید جلو؟ برای اینکه پشت او را خاک کند نه اینکه بیاید جلو و منافع او را ببرد، بنابراین نرمش قهرمانانه یعنی اینکه از فرصت پیش آمده برای گرفتن طلا استفاده کنیم.

وی تاکید کرد: بیان نرمش قهرمانانه از سوی مقام معظم رهبری توصیه ای بود برای هیئت مذاکره کننده و هیئت جمهوری اسلامی ایران که به ریاست رئیس جمهور و وزیر امور خارجه به اجلاس سازمان ملل سفر خواهند کرد و طبیعی است در این اجلاس مذاکراتی در مورد پرونده هسته ای صورت خواهد گرفت به طوری که آقای ظریف با خانم اشتون ملاقات خواهند کرد.

نقوی حسینی اظهار داشت: باید به این تاکتیک توجه کنیم که نباید خصمانه و ساده لوحانه وارد میدان مذاکره شویم بلکه با نرمش قهرمانانه وارد مذاکره شویم.

لازم به یادآوریست مقام معظم رهبری روز گذشته در جمع فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، ضمن موافقت با حرکت های صحیح و منطقی در سیاست های خارجی و داخلی گفتند: با مسئله ای که سال های پیش" نرمش قهرمانانه" خواندم موافقم چرا که این حرکت در مواقعی بسیار خوب و لازم است اما با پایبندی به یک شرط اصلی.

ایشان درک ماهیت طرف مقابل و فهم صحیح هدف گذاری او را، شرط اصلی استفاده از تاکتیک نرمش قهرمانانه اعلام کردند و افزودند: یک کشتی گیر فنی نیز برخی مواقع بدلیل فنی نرمش نشان می دهد اما فراموش نمی کند که حریفش کیست و هدف اصلی او چیست؟
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات