عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد می گوید: ما چه از رفتار موضع بالای آقای جاسبی خوشمان بیاید یا بدمان بیاید، باید بگوییم دانشگاه آزاد بدون نام جاسبی قابل تحلیل و بازیابی نیست.

به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام سید حسن خمینی عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی پیش از ظهر امروز در مراسم تودیع رئیس سابق و معارفه سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی در واحد علوم تحقیقات این دانشگاه، طی سخنانی گفت: تشکیل دانشگاه آزاد که با اهدایی ابتدایی امام (ره) شروع شد، اتفاقی بسیار مبارک در نوع خود بود؛ در ایجاد این دانشگاه ویژگی های جالبی نیز وجود داشت که یکی از آنها درک معضل آن زمان و به رسمیت شناختن آن بود.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد تصریح کرد: گاهی اوقات ما به هر علتی مشکلی را می بینیم اما یا خود را به ندیدن می زنیم و یا آن را به رسمیت نمی شناسیم، به طوری که در دهه ۶۰ معضل نبود یک دانشگاه غیردولتی برای فعالیت و تحصیل دانشجویان از معضلاتی بود که می توانست مانند بسیاری از معضلات دیگر دیده نشود اما این معضل دیده شد و به رسمیت شناخته شده و به خوبی علت یابی شد.

سیدحسن خمینی اضافه کرد: در آن زمان، راه حل های مختلفی برای این موضوع در کشور وجود داشت اما راه حل درستی از سوی مسئولان گرفته شد و پاسخی مناسب با موجودیت آن معضل با چشم تیزبین یک فردی که در خشت خام مسائل را می بیند، به درستی مورد توجه قرار گرفت.

وی با اشاره به مراحل پشت سر گذاشته شده در دانشگاه آزاد گفت: دانشگاه آزاد تا به این مرحله ۴ مرحله را به خوبی طی کرد، یعنی اینکه ابتدا معضل نبود دانشگاه به خوبی دیده شد، به رسمیت شناخته شد، این مشکل علت یابی شد و در مرحله چهارم راه حل مناسبی برای این معضل که همان ایجاد دانشگاه آزاد است، انتخاب شد و نقش هیئت موسس ابتدایی و آن شش نفری که این دانشگاه را با تلاش خود ایجاد کردند، بسیار قابل توجه است و نمی توان عظمت این دانشگاه را بدون توجه به تلاش های آن هیئت دید.

سیدحسن خمینی در ادامه با بیان اینکه شجاعت در تصمیم گیری درباره آن مشکل و ارائه راه حل آن باید همواره مورد توجه باشد، گفت: حل کردن این مشکل شجاعت مرد میدانی را می طلبید که وقتی به این مساله به خوبی نگاه شود، ارزش کار آقای هاشمی پررنگ تر دیده می شود و در این بخش نقش آقای هاشمی نقش بی نظیری است زیرا در آن زمان دولت مشغول جنگ بود و با توجه به نگاه دولتی حاکم، شاید راه حل های دیگری برای این معضل می توانست با عواقب دیگری پیش بینی شود.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد افزود: آقای هاشمی با شجاعت تصمیم به انجام این کار بسیار بزرگ گرفت و نمی شود فضای دانشگاه آزاد را بدون شجاعت وی و توجه دقیقی که هاشمی به این مساله داشت، این کار را پیش برد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به غیر از شجاعت، این کار همت هم می طلبید که همت آقای جاسبی بی تردید در این بخش بسیار مهم بود و ما چه از رفتار موضع بالای آقای جاسبی خوشمان بیاید یا بدمان بیاید، باید بگوییم دانشگاه آزاد بدون نام جاسبی قابل تحلیل و بازیابی نیست.

** قرار نیست هر مجموعه ای که آغاز خوبی داشته، پایان خوبی هم داشته باشد

سیدحسن خمینی با تاکید بر اینکه بی تردید نمی توان گفت کار این دانشگاه بی اشکال است، خاطرنشان کرد: هر مجموعه ای باید خود را لحظه به لحظه تحلیل کند و قرار نیست هر مجموعه ای که آغاز خوبی داشته، پایان خوبی هم داشته باشد و اینکه ما در دانشگاه آزاد آغاز خوبی داشتیم، سرمایه است اما علت نمی شود که پایان خوبی نیز داشته باشیم.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه باید امروز به خوبی وضعیت را تحلیل کنیم و ببینیم معضل دانشگاه آزاد کجاست و آن را علت یابی و برای آن راه حل درست پیش بینی کنیم، گفت: همه مراحلی که برای ایجاد دانشگاه صورت گرفت را در کنار همت و شجاعت باید به کار ببریم تا بتوانیم مجموعه توانمند و زنده و پویایی داشته باشیم.

حسن خمینی با اشاره به اینکه با توجه به ارقام موجود، امروز در دنیا رتبه ۱۳۰۰ از آن دانشگاه آزاد است، گفت: به نظر من یکی از علل عدم پیشرفت علمی در دانشگاه های ما و دانشگاه آزاد، کمرنگ شدن اخلاق علمی در فضای دانشگاه است.

وی تصریح کرد: متاسفانه بسیاری از اساتید ما برای کارهای علمی مانند پایان نامه دانشجویان به خوبی وقت نمی گذارند و با گرفتن چند اشکال تایپی از آن می گذرند و یا اینکه با وجود اینکه بحث رفرنس یک نوع دزدی محسوب می شود، اما در پایان نامه ها و مقالات علمی مورد توجه قرار نمی گیرد.

** باید مشکل مدرک گرایی را حل کنیم

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد افزود: اگر می خواهیم پیشرفت کنیم باید معضلات را به خوبی بشناسیم و برای آنها راه حل ارائه دهیم و معضلاتی مانند مدرک گرایی که فاجعه ای در ارکان های علمی ما شده است را به خوبی برطرف کنیم.

وی با اشاره به تاکید رهبر انقلاب به ایجاد کرسی آزاداندیشی ادامه داد: رهبر انقلاب همواره این مطالبه را مطرح می کنند اما ما از کنار آن عبور می کنیم، در حالی که کرسی آزاداندیشی لوازم و زمینه های خود را می طلبد و باید در این زمینه دانشگاه ها و دانشگاه آزاد تلاش هایی را صورت دهد.

حسن خمینی با اشاره به سخنان میرزاده گفت: برنامه های میرزاده برای دانشگاه به نظر برنامه های خوبی است و ما باید در این زمین روی بحث کیفیت دانشگاه تمرکز کنیم و این نشان می دهد که آقای میرزاده معضل را به خوبی شناخته است اما اینکه برای رفع این معضل چه باید کرد را بنده در برنامه وی ندیدم.

وی با تاکید بر ایجاد فضای بانشان علمی و سیاسی در دانشگاه ها، گفت: شادابی سیاسی در دانشگاه لازمه حرکت دانشگاه محسوب می شود و با توجه به ایجاد شادابی سیاسی و علمی و کرسی های آزاداندیشی، می توان کیفیت علمی دانشگاه را بالا برد.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با بیان اینکه تمرکز روی کیفیت، هدف مجموعه جدید دانشگاه آزاد باید باشد، اظهار داشت: راهکارهای این مساله را به طور مکرر رهبر انقلاب تشخیص داده اند ولی شجاعت نیاز دارد و هم شجاعت آن در هیئت امنا وجود دارد و همت آن نیز در آقای میرزاده دیده می شود.

** میرزاده، پرکار ولی کمی عصبانی است

حسن خمینی اضافه کرد: میرزاده به پرکاری معروف است البته یک مقدار فرد عصبانی هستند که باید در فضای دانشگاه و با دوستان این مساله تعدیل شود.

وی ادامه داد: سوابق آقای میرزاده در دوره های مختلف نشانه توانمندی ایشان است و من خودم به همت ایشان غبطه می خورم.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با توصیه هایی به میرزاده گفت: با راه حل های کیفیت دانشگاه را بالا ببرید و در حوزه فرهنگی تلاش کنید از دینداران که وقتی وارد حوزه ای می شوند هدف آنها ترویج دین است استفاده کنید. معضلات را به رسمیت بشناسید و صورت مساله را پاک نکنید. یکی از معضلات امروز ما کم شدن اخلاق در فضای دانشگاه است که باید به خوبی تلاش کنیم فضای دانشگاه ها اخلاق محور کنیم.

وی با اشاره به اینکه نگاه کاریکاتوری به دین یکی از معضلاتی است که ما دچار آن هستیم، گفت: برخی از ما دچار اسلام کاریکاتوری شده ایم و کسی که اسلام را با نگاه کاریکاتوری نگاه کند فرهنگ را هم به شکل کاریکاتوری نگاه می کند زیرا فرهنگ ما زاییده دین ماست.

حسن خمینی در ادامه افزود: این جمله بنده گاها سوءتفاهم هایی را ایجاد می کند اینکه به طرف می گوییم حجاب اصول دین است و باید اصول دین را حفظ کنیم در پاسخ می گوید، باید ابتدا درون خودمان را اصلاح کنیم و مفاسد اخلاقی را دور کنیم در حالی که کسی دین دارد باید مظاهر دینی و اخلاقی را با هم رعایت کند.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد با اشاره به اینکه این جلسه من باب تکریم آقای دانشجوست، گفت: از آقای میرزاده سخن گفتیم و انشاءالله ادامه سخنان در مورد وی را در روز تکریمش بیان می کنیم، زیرا هر آمدنی رفتنی دارد.

وی با اشاره به ویژگی های فرهاد دانشجو اظهار داشت: من در ابتدا وی را نمی شناختم حتی در جلسه اول هیئت امنا فرد دیگری را با وی اشتباه گرفتم ولی بعد که شناختم، دیدم وی توانست در دانشگاه آزاد مدیریت آرام و خوبی را پشت سر بگذارد، هرچند به فعالیت هایش نیز اشکالاتی وارد بود.

حسن خمینی افزود: روحیه آقای دانشجو خصوصیات اخلاقی شان و نگاهشان به حل مسائل آرامش و ویژگی های اخلاقی وی و روشی که درباره حل برخی از مشکلات داشتند مانند دور زدن مشکلات، باعث شد دانشگاه آزاد را که در ابتدای حضور وی شرایط خوبی نداشت به خوبی مدیریت کنند و فضای صمیمانه ای را در دانشگاه حاکم کنند.

وی با بیان اینکه دعا می کنیم حضور و فعالیت آقای دانشجو توشه ای برای آخرت وی باشد، گفت: این روزها می آیند و می روند و این ایام گذار است.

عضو هیئت امنای دانشگاه آزاد در پایان سخنرانی خود با تشکر از شخصیت هایی که در این برنامه حضور پیدا کرده بودند به حضور توفیقی سرپرست وزارت علوم اشاره کرد و گفت: آقای توفیقی از نیکان و خوبان عرصه دانشگاه هستند و فعالیت وی در دانشگاه خدماتی را به محیط دانشگاه کشور ارائه کرده و انشاءالله بتوانند محیط آرام دانشگاه ها را مدیریت کنند.

حسن خمینی در پایان خطاب به دانشجو گفت: هیئت امنای دانشگاه آزاد مانند یک تیم فوتبال است و برخی اوقات بنا بر مصالح مختلف بازیکنان آن عوض می شوند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات