یک کارشناس مسائل بین الملل مطرح کرد:

آرام آرام اشعه های گرمی به کوه های یخی ارتباط ایران و امریکا در حال تابیدن است و هر چه این رفتار های تنش زدا پرحرارت تر، منطقی تر و هدفمند تر باشد امکان آب تر شدن این یخ ها و عدم فروریزی ناگهانی آبهای ناشی از آن بیشتر خواهد شد.

گروه سیاسی ؛ یک کارشناس سیاست خارجی درباره سخنرانی رییس جمهور ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گفت: سخنرانی روحانی دارای دو ویژگی بارز و مشخص بود، یکی اینکه این سخنرانی مقتدرانه و دوم اینکه دارای مواضع معتدلانه بود.

به گزارش افکار نیوز ، مهدی مطهر نیا، اظهار داشت: این یک سخنرانی مقتدرانه _ معتدلانه بود به این معنا که آقای روحانی در عین حالی که حول محور صلح جهانی سخن گفت به نقد وضع موجود پرداخت که برای حل مسائل بین المللی و بحرانهای منطقه ای به جنگ و خشونت متوسل می شوند.

وی ادامه داد: رییس جمهور ایران با نقد اینکه گسترش گفتمان امنیتی منفی در نظام بین الملل با استفاده از تولید جنگ نامتعادل صورت می پذیرد، با طرح یک مسئله سیاسی نظام بین المللی را به سمت گفتمان امنیتی مثبت سوق داد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه ایران دکترین تعاملی سازنده را در برابر جامعه بین المللی قرار داد، تصریح کرد: آقای روحانی در این سخنرانی خواست که ائتلاف برای جنگ به ائتلافی برای صلح پایدار جهانی با استفاده از تعامل سازنده و با تنش زدایی مقتدرانه تبدیل شود.

مطهر نیا افزود: آنچه آقای روحانی بیان کرده باز تعریف عملیاتی شدن گفتگوی تمدن هاست که می تواند در چهار چوب تعامل سازنده به مدیریت اقدامات کارساز در جهت تبدیل تقابل به تعامل بپردازد.

وی با اشاره به اینکه این رویکرد توسط رهبر انقلاب با تعبیر نرمش قهرمانانه مهر و امضا شده است، عنوان کرد: سخنرانی روحانی محکم و در عین مقتدرانه بودن دارای موضع گیری های معتدلانه بود چون همانطور که دیدیم ایشان بدون زیر سوال بردن دولت و کشوری خاص، روش و ابزار برخورد با بحران های بین المللی در نظام بین الملل را به پرسش گرفت.

این کار شناس سیاست خارجی خالی نبودن صندلی های مجمع عمومی را هنگام سخنرانی رییس جمهور ایران نشان دهنده عزم جهانی برای شنیدن سخن ایران دانست و گفت: همانطور که شاهد بودیم تنها هیات اسراییلی صحن مجمع عمومی را ترک کردند.

مهدی مطهرنیا درباره سخنرانی رییس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل نیز، اظهار داشت: سخنرانی رییس جمهور ایران به مراتب از سخنرانی اوباما قوی تر بود.

وی با بیان اینکه بهره بردن از ابزار جنگ در چهارچوب حل معادلات بین المللی در سخنان اوباما نقطه ضعف این سخنان بود، تاکید کرد: اما رییس جمهور آمریکا استفاده از جنگ را به عنوان راهکار گریز ناپذیر ندانست.

این استاد دانشگاه با ذکر اینکه در چهارچوب های استراتژیک قدرت در آمریکا، قدرت نظامی بسیار مهم است، اظهار داشت: اوباما یک نودموکرات است که از جنگ پرهیز می کند ولی با توجه به جایگاه بین المللی آمریکا به عنوان تنها ابرقدرت باقیمانده از دوران جنگ سرد تلاش می کند خود را خالی ازابزار های نظامی نشان ندهد.

مطهرنیا ادامه داد: رییس جمهور آمریکا نیز مقتدرانه سخن گفت ولی در عین حال موضع گیری متعادلی را در سخنان خود درپیش گرفت.

وی تاکید کرد: آرام آرام اشعه های گرمی به کوه های یخی ارتباط ایران و امریکا در حال تابیدن است و هر چه این رفتار های تنش زدا پرحرارت تر، منطقی تر و هدفمند تر باشد امکان آب تر شدن این یخ ها و عدم فروریزی ناگهانی آبهای ناشی از آن بیشتر خواهد شد.

این کار شناس سیاست خارجی در مورد اینکه در صورت عدم انجام مذاکره بین مقامات ایران و آمریکا، آیا سفر دستاوردی داشته است، تاکید کرد: همین که به طور رسمی مذاکره در چهارچوب اقدام متقابل و بازی برد – برد مطرح شده است، دستاورد بزرگی است.

وی با ذکر اینکه در چندماه گذشته هر کس از امکان مذاکره صحبت می کرد به عنوان مجرم سیاسی محسوب می شد، گفت: آقای روحانی در سخنانش از واژه حکومت به جای دولت برای اعلام آمادگی برای مذاکره استفاده کرد که این بسیار معنا دار است.

این استاد دانشگاه افزود: روحانی سیاستمداری است که واژه های سیاسی را به خوبی می شناسد و در محیطی که رهبران جهان در آن در مورد مسایل مهم دنیا و کشور های خود صحبت می کنند، قطعا رییس جمهور ایران واژگان خود را با دقت انتخاب می کند.

مطهر نیا ادامه داد: حرکات شتابزده در مورد انجام مذاکره اگر از هر کدام از طرفین اتفاق بیفتد می تواند مقاومت هایی را در داخل هر دو کشور، منطقه و حتی سایر کشور های جهان برانگیزد و همین رفتار مقتدرانه معتدل در این برهه حرکت بسیار ارزنده ای است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات