مشاور رئیس جمهور، گفت: هفته آینده گزارش مفصلی درباره ساختار و فعالیت های شورای عالی ایرانیان خدمت رئیس جمهور تقدیم می شود و بعد از تصمیم رئیس جمهور موارد را اعلام می کنیم.

به گزارش افکارنیوز ، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهور و سرپرست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور با بیان اینکه تعیین تکلیف معاون امور بین الملل رئیس جمهور و دبیرخانه جنبش عدم تعهد با دستور رئیس جمهور به اتمام رسید و این دو سازمان در نهاد ریاست جمهوری منحل شده اند، گفت: وضعیت شورای عالی ایرانیان خارج از کشور هفته آینده با دستور رئیس جمهور مشخص می شود و گزارش کار فعالیت بیش از یک ماه اخیر را به آقای روحانی می دهیم تا وی تصمیم نهایی را بگیرد.

وی افزود: بعد از اعلام نظر نهایی رئیس جمهور درباره وضعیت شورای عالی ایرانیان و وظایف این شورا، مباحث را به رسانه ها اعلام می کنیم.

مشاور رئیس جمهور ادامه داد: هر وزارتخانه ای مسئول بخش های اجرایی است و اگر چه رئیس جمهور، رئیس قوه مجریه است، اما به طور مستقیم مجری هیچ کاری نیست، بلکه رئیس جمهور از طریق وزرا قوه مجریه را اداره می کند. لذا ستاد ریاست جمهوری نباید علی القائده مشغول هیچ کار اجرایی باشد و هر کار اجرایی باید به وزارتخانه های مربوطه واگذار شود.

ترکان ادامه داد: رئیس جمهور فقط باید کارهای ستادی را انجام دهد و با این منطق امور اجرایی باید به وزارتخانه ها واگذار شود. بنابراین بعد از ماموریت رئیس جمهور به بنده، بررسی هایی را درباره دبیرخانه جنبش عدم تعهد انجام دادیم و به دلیل تداخل در وظایف کارهای این نهاد را به وزارت امور خارجه واگذار کردیم.

وی افزود: همچنین به دلیل تداخل وظایف معاونت بین المللی رئیس جمهور با وزارت امور خارجه وظایف این معاونت به وزارت امور خارجه واگذار شد و آقای رئیس جمهور با انحلال این معاونت موافقت کردند.

سرپرست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور خاطرنشان کرد: البته این مشکل از قدیم و حتی قبل از انقلاب نیز وجود داشته است و همواره کارهایی روی زمین می مانده که جزو وظایف هیچ وزارتخانه ای نیست و معمولا ریاست جمهوری یا نخست وزیری در قدیم مجبور می شدند که وارد این حوزه ها شوند.

ترکان گفت: بطور مثال در زمان دفاع مقدس بسیج اقتصادی موضوعی نبود که بطور معین به یک وزارتخانه خاص مربوط باشد و به طور طبیعی این نهاد در نخست وزیری و بعد در ریاست جمهوری ایجاد شد. البته در آن زمان وزیر مشاور در امور اجرایی وجود داشت تا اینگونه کار ها که جایگاهی در وزارتخانه ها برای آن ها تعریف نشده انجام دهند و این کار ها در حوزه وزیر مشاور در امور اجرایی در زمان نخست وزیری قرار داشت.

وی تصریح کرد: البته وظیفه وزیر مشاور در امور اجرایی زمانی که بحث نخست وزیری در قانون اساسی اصلاح شد، به معاون اجرایی رئیس جمهوری تغییر پیدا کرد و کارهایی مانند بحث بازسازی مناطق جنگی که مسائل الزامی و اضطراری بود، به این معاونت واگذار می شد.

مشاور رئیس جمهور خاطرنشان کرد: علی القائده کارهای اجرایی رئیس جمهور باید توسط وزراء انجام شود و با این منطق بخش هایی که مرتبط با امور اجرایی است و نابهنگام و از روی اضطرار به ریاست جمهوری آمده، لازم نیست که دیگر در ریاست جمهوری باشد و مسئولیت آن ها به وزارتخانه های مرتبط باز می گردد.

ترکان در پاسخ به این سوال که آیا احتمال انحلال شورای عالی ایرانیان وجود دارد، اظهار داشت: هفته آینده گزارش مفصلی درباره ساختار و فعالیت های شورای عالی ایرانیان خدمت رئیس جمهور تقدیم می شود و بعد از تصمیم رئیس جمهور موارد را اعلام می کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات