یک پیمانکار وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که مواد غذایی و آب مورد نیاز نیروهای آمریکایی در افغانستان را تامین می کند، تجهیزاتی برای ساخت یک انبار نظامی را از طریق ایران به افغانستان انتقال داده است.

به گزارش افکارنیوز ، روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد یک پیمانکار وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) که مواد غذایی و آب مورد نیاز نیروهای آمریکایی در افغانستان را تامین می کند، تجهیزاتی برای ساخت یک انبار نظامی را از طریق ایران به افغانستان انتقال داده است. این اقدام ممکن است به منزله نقض تحریم ها علیه تهران تلقی شود.

بر اساس این گزارش شرکت آنهام، که قراردادی چندین میلیارد دلاری برای تامین آذوقه نیروهای آمریکایی در افغانستان دارد، مواد ساختمانی و تجهیزات ساخت این انبار را سال گذشته در بندرعباس ایران تخلیه کرده و سپس این محموله را از طریق ایران به خاک افغانستان انتقال داده است.

به نوشته این روزنامه آمریکایی، تکمیل این انبار در پایگاه هوایی بگرام در نزدیکی کابل، در ژوئن ۲۰۱۲، سودی ۸.۱ میلیارد دلاری برای این شرکت داشته است.

شرکت آنهام در بیانیه ای به وال استریت ژورنال اعلام کرد که «این موضوع را به صورت داوطلبانه به وزارت خانه های خزانه داری و تجارت آمریکا اعلام کرده است که برخی از تجهیزات ساخت این انبار از طریق ایران به افغانستان انتقال یافته اند» و اینکه این شرکت هفته پیش مطلع شده است که یکی از عوامل ترانزیتی این شرکت از مسیر ایران برای انتقال این محموله استفاده کرده است.

اما به نوشته فاکس نیوز، که نامه های الکترونیکی و خط مشی قراردادهای این شرکت را بررسی کرده است، موضوع این نیست. ظاهرا یکی از معاونان بلندپایه شرکت آنهام در شعبه این شرکت در وین در جریان استفاده از مسیر ایران قرار داشته و با این موضوع موافقت کرده است.

وزارت خزانه داری آمریکا به وال استریت ژورنال گفته است که در مورد هیچ شرکت خاصی اظهار نظر نمی کند، اما به طور کلی قوانین آمریکا شهروندان این کشور و پیمانکاران پنتاگون را از ترانزیت کالا از مسیر ایران منع کرده است.

بر اساس اعلام وب سایت شرکت آنهام، این شرکت در دبی و کابل نیز شعبه دارد و متعلق به کنسرسیومی از شرکت های سعودی، اردنی و آمریکایی است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات