نشست خبری حسن روحانی با خبرنگاران رسانه های مختلف بین المللی هم اکنون در نیویورک در حال برگزاری است.

به گزارش افکارنیوز ، آنچه در ذیل می آید مهمترین بخش سخنان حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان در این نشست خبری است:

* نشست های مختلفی داشتم. با روسای جمهور فرانسه و اتریش و ترکیه و لبنان و سریلانکا دیدار کردم. با دبیرکل سازمان ملل متحد و معاونانش و نخست وزیران ایتالیا و اسپانیا، وزیرخارجه آلمان، رئیس INF دبیر کل OIC نماینده دبیرکل سازمان ملل در سوریه و با روسای هیئت های نمایندگی شرکت کننده در شصت و هشتمین اجلاس سازمان ملل و… دیدارهایی داشتم.

* دیشب با هموطنان عزیزم دیدار بسیار صمیمی و پرشوری داشتم. با ایرانیان مقیم آمریکا. امیدوارم همه آنها سفیران ایران در این سرزمین باشند و بتوانند نظرات مردم آمریکا را هم به مردم ایران منتقل کنند.

* جلسات گفت و شنودی در این چند روز با رهبران جامعه آمریکا برگزار شد که بسیار خوب بود. با شخصیت های برجسته رسانه های مهم آمریکا نیز دیدار و صبحانه کاری داشتیم. همچنین این فرصت فراهم شد که با شخصیت های معروف و فرهیخته از اندیشکده های آمریکا دیدار و گفتگوی مفید و صمیمی داشته باشیم. دیروز هم در اجتماع بسیار باشکوه که از شخصیت هایی که توسط شورای روابط خارجی دعوت شده بودند سخنرانی داشتم و به سوالات پاسخ دادم.

* علیرغم درخواست های مکرر برای مصاحبه اختصاصی توسط شبکه های تلویزیونی و روزنامه های آمریکا فقط توانستم با واشنگتن پست و سی ان ان و پی بی اس به دلیل ضیق وقت مصاحبه کنم. آقای ظریف هم که مسئولیت مذاکره با ۵+ ۱ را دولت من به ایشان واگذار کرده، علاوه بر گفتگوهای مفید با همکارانش، دیروز در این جلسه که با حضور وزرای خارجه ۵+۱ تشکیل شد، جلسه ای داشتند که خودشان نتیجه را اعلام کردند. جلسه در یک فضای بسیار مثبت و امیدوارکننده برگزار شده و امیدواریم این مذاکرات بتواند در زمان کوتاهی به نتیجه ملموس برسد.

* سایر همکاران من از جمله رئیس اتاق بازرگانی ایران که ریاست دفتر رئیس جمهور هم هست و همچنین معاون امور گردشگری و صنایع دستی، ۲ تن از نمایندگان مجلس، یک نماینده از شیراز و دیگری از جامعه کلیمیان ایران، گفتگوهایی و دیدارهایی داشتند که مفید بوده است.

* من در اینجا باید اشاره کنم از همه اعضای نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل، دست اندرکاران سازمان ملل و سایر افرادی که در این سفر تلاش هایی داشتند و همکاری و همراهی داشتند باید صمیمانه از همه آنها تشکر کنم. باید بر این نکته هم تاکید کنم که لحن سخنرانی برخی مقامات عالیرتبه اروپایی و همچنین سخنرانی آقای اوباما رئیس جمهور آمریکا که متفاوت با گذشته بود باید به عنوان یک قدم مثبت برای حل و فصل مسائل فیمابین جمهوری اسلامی ایران و دنیای غرب ارزیابی کنیم.

از رسانه ها که نقش بی بدیلی برای افکار عمومی دارند انتظار دارم بتوانند واقعیت ها را بی کم و کاست به مردم خود و مردم جهان منعکس کنند.

* خبرنگار آسوشتیتدپرس: شما اشاره به لحن متفاوت اوباما داشتید که قدم روبه جلوست ولی از این موقعیت استفاده نکردید که وی را ببینید. شاید این سریعتر می کرد یکسری کارها را. گفتید شاید زمانش نیامده. چه گامهایی باید برداشته شود که این نشست دوجانبه بین شما برگزار شود. و به اصل مطلب توجه شود.

- روحانی: همانطور که اشاره کردید برنامه مقدماتی برای این کار فراهم شده بود که بین من و اوباما دیداری برگزار شود. طرف آمریکایی اظهار تمایل کرده بود برای این دیدار. ما هم علی الاصول مشکلی برای این دیدار نداشتیم اما در برنامه ریزی برای نحوه این دیدار و بخصوص نتایجی که میخواهد دیدار اول داشته باشد وقت و زمان کافی نبود. در واقع دو طرف قانع بودند که این زمان برای برنامه ریزی ملاقات دو رئیس جمهور شاید کافی نباشد. برای ما آنچه مهم است نتیجه اینگونه دیدارهاست. بعد از ۳۵ سال تنش های فراوان بین ایران و آمریکا و مسائل بسیار زیاد بین دو کشور ملاقات در سطح دو رئیس جمهور آن هم برای اولین بار خودبخود با پیچیدگی هایی همراه است. دوطرف میخواستند دیدار کاملا موفق و موثری داشته باشند اما فکر میکنم فضایی که امروز بوجود آمده کاملا با گذشته متفاوت است. البته آنها که این فضا را بوجود آوردند ملت ایران، صدای رسای ملت ایران در انتخابات ۲۴ خرداد امسال بود. این انتخابات بسیار شکوهمند فضای بسیار نویی را در ایران و جهان به وجود آورد.

تقریبا من با همه مسئولان و مقامات عالیرتبه غربی که دیدار داشتم همه آنها به این نکته تاکید داشتند که انتخابات ایران نقطه عطفی بود. فضای جدیدی را ایجاد کرد. زمینه برای رابطه بهتر آماده شده.

اولین قدم دیروز برداشته شد که همانا اجلاس ۵+۱ در سطح وزرای خارجه بود. در سطح این چند روز و برنامه ای که یکی دو هفته قبل طراحی شده بود، من از نتیجه راضی هستم. ما قدم ها را باید بسیار حساب شده و دقیق برداریم. هدف ما منافع مشترک دو ملت و حل و فصل مشکلات است. هدف ما قدم به قدم ایجاد بنای اعتماد بین دو ملت و دو دولت خواهد بود.

* خبرنگار سی بی اس: شما محیط و فضا را متفاوت خواندید. بعد از جلسه دیروز آیا احساس میکنید آمریکایی ها و اروپایی ها متقاعد شدند که ایران آمده مذاکره کند برای حل و فصل پاره ای مسائل. آیا ایران میتواند جواب درست و شفافی برای مسائل هسته ای اش داشته باشد؟

-روحانی: در جلسه ۵+۱ که برای همین است، بحث ها پیرامون مسئله هسته ای است.

این خبر در حال تکمیل است
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات