رئیس جمهور در نشست وزرای امور خارجه عضو جنبش عدم تعهد سخنرانی کرد.

به گزارش افکارنیوز ، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران سخنرانی خود را در جمع وزرای امور خارجه جنبش عدم تعهد آغاز کرد.

رییس جمهور در ابتدای سخنان خود با بیان اینکه هر کشوری از جمله ایران دلایلی برای پیوستن به جنبش عدم تعهد می دید و از آن جهت این جنبش به عنوان یک سازمان زیربنایی در معادلات بین المللی از اهمیت بالایی برخوردار است، اظهار داشت: ایده ها و نشانه های زیادی وجود دارد که این فعالیت ها تاکنون مثبت بوده است. کشورهای عضو جنبش مایل نیستند که در چارچوب هرگونه پیمان امنیتی یا نظامی بروند بخاطر اینکه توزیع ثروت بین کشورهای موسوم به شمال و جنوب عادلانه صورت نگرفته و در واقع جنبش به دنبال این است که توازنی در این باره به وجود آورد.

وی افزود: اعضای جنبش دارای ایده ها و عقاید اخلاقی مخصوص به خود هستند و دنبال این هستند که توازن منطقی ایجاد شود تا دارای یک سیاست خارجی بعضا مشترک باشند. بنابراین جنبش هرگونه مصالحه با قدرتهای جهانی که درصدد برهم زدن نظم موجود هستند را نمی پذیرد.

روحانی با تاکید بر اینکه این مفهوم یک جنبش ایده آلی و دموکراسی است، تصریح کرد: توانایی گردهم اوردن سران و وزرای خارجی کشورها و تبادل نظر در بحث های ایدئولوژیک و سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و… دارای اصولی است که طبیعتاً رد کردن آن کاری غیرمنطقی به شمار می رود.

رییس جمهور ادامه داد: به صورت تاریخی اعضای جنبش عدم تعهد با آن که بعضا دارای اختلاف های جزئی یا گوناگونی های فرهنگی هستند، اما دلیل نمی شود که هنجارهای اخلاقی و فرهنگی را نادیده بگیرند.

وی با بیان اینکه جنبش عدم تعهد عملکرد قابل توجهی در توسعه کشورها داشته است، گفت: با موضع گیری هر عضو نم، این جنبش میتواند هر تلاشی را برای توسعه اقتصاد جهانی و توسعه سیاسی انجام داده و به عنوان بازیگری مهم در عرصه جهانی مطرح شود. همه ما در جهان به هم پیوسته در حال زندگی هستیم و هر کشوری می تواند پیشرفت کند و فضای پیشرفت را داشته باشد.

روحانی افزود: در سال اولی که ایران ریاست جنبش را به عهده دارد، ما با تشکیل گروه های دو و چندگانه سعی کردیم شاید مانند سازمان ملل در جنبش نم هم عمل کنیم. در میان کشورهای عضو در بحث های مختلفی مانند خلع سلاح تبادل نظر های مختلفی صورت گرفته است و ما گزارش این جلسات را هم به سازمان ملل ارائه کرده ایم.

رییس جمهور تصریح کرد: با توجه و پارامترهای مختلفی تلاش دارم هر کاری از عهده من و کشورم برمی آید در چارچوب جنبش برای توسعه جهان امروز انجام دهم. همواره توسعه بخشی از جریان اصلی پیشرفت بوده است و طبیعتا توسعه زمانی می تواند بیشتر شود که دارای یک بنیه قوی رو به جلو باشد و در درجات ملی و بین المللی برای تقویت این وضعیت سخت کوشیده ایم.

روحانی خاطرنشان ساخت: هر کنش دیگری که نتواند یا نگذارد جنبش عدم تعهد رو به پیشرفت باشد را در راستای توسعه پایدار نمی پذیریم. برای تسهیل و ارتقای چارچوب پیشرفت های عدم تعهد باید به صلح جهانی به معنای واقعی دست یابیم. صلحی که در واقع خود به عنوان بخش دیگری از مرامنامه جنبش عدم تعهد وجود دارد و آن احترام به قانون و پادمان های سازمان ملل و شورای امنیت است. اینها است که میتواند در جهان موجب پیشرفت شود.

وی تاکید کرد: استفاده از زور و نظامی گری غیرمتعارف برای توسعه ارضی کشورها کاری مذموم و نکوهیده است و جنبش به هیچ وجه استفاده از زور علیه کشوری را مجاز نمیداند. اگر همه ما کشورها به این مسائل پایبند باشیم و اگر همه ما کشورهای عضو به هنجارهای اقتصادی، ترازهای مالی و شفافیت های سیاسی پایبند باشیم، میتواند دارای ارزش ها و دستاوردهای بزرگ اقتصادی وسیاسی بوده و کشورهای ما را در جاده توسعه قرار دهد.

رییس جنبش عدم تعهد اظهار داشت: این جنبش تحریم های یک جانبه از سوی یک کشور علیه کشورهای دیگر یا از سوی برخی کشورها علیه کشورهای دیگر را قویاً محکوم کرده و این مکانیزم ها را غیرقانونی و کهنه میداند.

این خبر تکمیل می شود…
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات