اکانت توئی تر روحانی در واقع منبع اصلی مقامات آمریکا برای دانستن نظر رییس جمهور ایران راجع به وقایع روز و همچنین برنامه هسته ای این کشور است و تا زمان برگزاری مذاکرات بعدی به دقت بررسی شده و جملات موجود رد آن برای پیش بینی رفتار بعدی ایرانیان مورد بررسی قرار می گیرد.

  اکانت توئی تر رییس جمهور کشورمان که از همان روزهای ابتدایی آغاز به کار وی در خیابان پاستور مشغول فعالیت شد، باعث سردرگمی افکار عمومی در داخل و خارج از ایران شده است. اولین توئیت منتسب به روحانی در این سایت که به شدت مورد توجه مردم و به خصوص یهودیان رد سرتا سر دنیا قرار گرفت، تبریک عید « روش هاشانا» به یهودیان در ایران و سایر کشورهای جهان بود. مسئولان دفتر رییس جمهور بعد از انتشار این توئیت که بازتاب زیادی در رسانه های غربی نیز داشت، به سرعت اعلام کردند این اکانت توسط رییس جمهور و یا دفتر او اداره نمی شود. با این حال تکرار این جمله در توئی تر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه نشان داد چندان هم نمی توان به جعلی بودن اکانت رییس جمهور اطمینان داشت.

مسئله بعدی که توجه افکار عمومی به توئی تر حسن روحانی را جلب کرد، تبریک او به شیرین گرامی، بانوی محجبه ایرانی بود که در رقابت های سه گانه هاید پارک لندن توانسته بود مدال بگیرد. اما اصلیترین اتفاقی که باعث شد دنبال کننده های توئی تر روحانی از ۳۲ هزار نفر یکدفعه به ۸۶ هزار نفر برسد، ارسال جزییات گفت و گوی روحانی و اوباما به صفحه شخصی رییس جمهور در این سایت بود. در اولین ساعات اعلام شدن گفت و گوی تلفنی روحانی و اوباما و زمانی که هنوز اوباما در کنفرانس خبری ظاهر نشده واین خبر را تایید نکرده بود، این توئی تر روحانی بود که اخبار و جزییات مربوط به این تماس تلفنی را به سراسر دنیا مخابره کرد. در این توئیت ها که به سرعت به تی تر یک رسانه های جهان تبدیل شد، از جزییات این تماس گفته شده بود و حتی این مسئله نیز بیان شده بود که اوباما از روحانی به دلیل ترافیک سنگین نیویورک عذرخواهی کرده و یا خداحافظ را به زبان فارسی بیان کرده است.

این اکانت بعد از برگزار شدن کنفرانس خبری اوباما به سرعت اخبار مربوط به گفت و گو با اوباما را پاک کرد اما رسانه ها تصویر این متون را داشتند و تنها با ارائه همین مدارک بر روی نحوه صحبت و حتی اهنگ کلام روحانی و اوباما تحلیل رفتند.

رسانه های ایرانی اما در این موضوع با احتیاط بیشتری پیش رفتند و به دلیل اینکه دفتر رییس جمهور اعلام کرده بود این اکانت توسط روحانی اداره نمی شود، از صفحه او نقل قول مستقیمی نیاوردند. با این وجود عکسی در این صفحه منتشر شد که تمام شک ها درباره واقعی بودن این اکانت و اداره آن توسط یکی از نزدیکان رییس جمهور را از بین برد. این تصویر، تصویر حضور روحانی در هواپیما و خنده حاکی از رضایت او از گفت و گوی تلفنی با اوباما بود که به سرعت در رسانه ها نیز نفوذ پیدا کرد. رسانه های آمریکایی با استناد به همین تصویر بیان کردند اکانت روحانی نمی تواند جعلی باشد و حتما یکی از نزدیکان رییس جمهور که در هواپیما حضور داشته این تصویرو توئیت های بعدی را منتشر ساخته است.

بعد از آن بود که یکی از مقامات کاخ سفید با اشاره به صحبت تلفنی اوباما و رروحانی بیان کرد که از مدت ها قبل اکانت توئی تر روحانی تحت نظر بوده و از طرف مقامات ارشد کاخ سفید به مشاوران اوباما دستور داده شده که برای مشاهده و بررسی لحن روحانی در گفت و گوهای بعدی با امریکا و همچنین پیشنهاداتی که قرار است در گفت و گوهای ۱+۵ مطرح شود، این اکانت باید به شدت تحت نظر باشد.

این مقام رسمی کاخ سفید که با گاردین مصاحبه کرده و اجازه نداده بود نامش فاش شود، در ادامه مطرح کرد: اکانت توئی تر روحانی در واقع منبع اصلی مقامات آمریکا برای دانستن نظر رییس جمهور ایران راجع به وقایع روز و همچنین برنامه هسته ای این کشور است و تا زمان برگزاری مذاکرات بعدی به دقت بررسی شده و جملات موجود رد آن برای پیش بینی رفتار بعدی ایرانیان مورد بررسی قرار می گیرد.

هنوز در ایران کسی این خبر را تایید نکرده و بیان نکرده آیا توافقی با طرف آمریکایی صورت گرفته که اخبار مذاکرات بعدی از این طریق به طرف آمریکایی برسد یا نه اما به نظر می رسد این مسئله چندان هم دور از انتظار نباشد چرا که این اکانت در واقع اکانتی غیر رسمی است که در بیان مواضع رییس جمهور دست باز تری دارد. از طرفی رفتار گردانندگان این صفحه اینترنتی به گونه ایست که می توانند از اتهامات و یا جو سازیهای فضای رسانه ای دور بمانند چرا که در ماجرای گفت و گوی اوباما و روحانی نیز به راحتی تعداد زیادی از توئیت ها را پاک کرده و هر گونه ارتباط با رییس جمهور را نیز به راحتی انکار کردند.

با وجود همه این مسایل همچنان این اکانت مورد توجه رسانه های داخلی و خارجی است و رسانه های داخلی نیز مانند آمریکایی ها همچنان توئیت های روحانی را گفته های رسمی روحانی تلقی می کنند و باید دید نقش این اکانت در شکل گیری روابط ایران و آمریکا چگونه خواهد بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات