سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با ابراز امیدواری به گرفتن رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، بر تداوم همکاری با حوزه های علمیه تاکید کرد و گفت: تعامل با نمایندگان مجلس سبب رفع شبهات و مساعد شدن فضا شده است.

 به گزارش افکارنیوز ، جعفر توفیقی که پنج شنبه شب و پس دیدار از با مراجع تقلید، و در دانشگاه ادیان و مذاهب با خبرنگاران سخن می گفت، با تقدیر از اصحاب رسانه، اظهار کرد: سال تحصیلی جدید به تازگی آغاز شده است و نزدیک به ۴.۵ میلیون دانشجو برای تحقق اهداف نظام جمهوری اسلامی در حال تحصیل هستند.

سرپرست وزارت علوم افزود: رهبر معظم انقلاب حمایت از علم را اولویت کشور دانسته اند و حتی تحقق اهداف اقتصادی و سیاسی کشور را در چهارچوب حمایت از تولید علم عنوان کرده اند.

توفقی تصریح کرد: دسترسی به آرمان های علمی و دستری به رتبه نخست در منطقه آسیای جنوب غربی، امری محقق شدنی است اما نیازمند تلاش بسیار و ارتباط با حوزه های علمیه به عنوان یک نهاد تاثیرگذار در کشور است. دانشگاه ها نیاز دارند که از همکاری علمای بزرگ در حوزه های علمیه بهره مند شوند و این سفر به همین دلیل طراحی شده است.

بررسی مقدمات همکاری مستمر و پایدار با حوزه های علمیه در دیدار با علما و مراجع تقلید

وی افزود: به خدمت مراجع و علما رسیدیم و از ایشان خواستیم که رهنمودهای خود را ارائه بدهند و در دیدار با مراجع، بحث و تبادل نظر خوبی صورت گرفت. شورای عالی انقلاب فرهنگی دو وظیفه مهم بر عهده دانشگاه و حوزه گذارده است که نخستین آن ها توجه به علوم انسانی است و دیگری تلاش برای تربیت دینی و تعمیق ایمان و باور دینی است که بر عهده دانشگاه و حوزه های علمیه نهاده شده است.

توفیقی افزود: محورهای مهمی مورد مذاکره قرار گرفت و با ظرفیت هایی که در حوزه های علمیه و وزارت علوم وجود دارد، مقدمات همکاری پایدار و مستمر و بلند مدت مورد بررسی قرار گرفت و بنا بر این شد که ساختارهای مشترکی ایجاد شود تا نظام علمی کشور که مایه عزت و افتخار کشور است، بیش از پیش پیشرفت کند.

تعامل با نمایندگان منجر به مساعد شدن فضا و رفع شبهات شده است

توفیقی درباره شرایط مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد، اظهار کرد: وظیفه ای که به عهده من است، حضور در فراکسیون ها و ارتباط با نمایندگان به طور گروهی و فردی برای پاسخ گویی به سوالات و رفع ابهاماتی است که این عزیزان دارند.

وی افزود: از ابتدای مسئولیت من جلساتی با این عزیزان برگزار شده است و سوابق اجرایی و مدیریتی و علمی من در اختیار نمایندگان قرار گذاشته شده است و این تعامل با بخش وسیعی از نمایندگان ادامه پیدا کرده است.

توفیقی تصریح کرد: استنباط من این است که به مرور که تعامل ادامه پیدا می کند، شناخت بیشتر می شود و شرایط مساعدت تر می شود.

وی درباره بحث اسلامی شدن افزود: درباره اسلامی شدن، ملاک ما سندی است که شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب کرده است و اگر در سال های گذشته بعضی تصمیماتی گرفته شده است که سلیقه ای بوده است، از این به بعد ملاک تمام کارها، این سند خواهد بود.

توفیقی تصریح کرد: احترام به دانشگاهیان و دانشجویان اصل اساسی است و برخورد با دانشجویان درشان نظام جمهوری اسلامی نیست و اگر قرار است کاری انجام شود، نباید حرمت دانشگاه خدشه دار شود.

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به همکاری وزارت علوم و حوزه، تصریح کرد: مصادیق خوبی در ارتباط با همکاری حوزه و دانشگاه وجود دارد اما اعتقاد داریم که ظرفیت طرفین بیش از این است، به ویژه اینکه روز به روز مسئولیت های ما برای توسعه علمی بیشتر می شود و ما باید ساختارهای موجود را برای ارتباط حوزه و دانشگاه تقویت کنیم.

دستور بررسی حادثه برق گرفتگی دانشجوی سمنانی صادر شده است

توفیقی درباره برق گرفتگی دانشجویان سمنانی افزود: دانشجوی سمنانی ای که دچار برق گرفتگی شده است، علی رغم رعایت نظامات ایمنی در دانشگاه دچار این حادثه شده اما در عین حال دستور بررسی حادثه را صادر کرده ایم تا اولا جلوی تکرار حوادث مشابه گرفته شود و ثانیا نسبت به دانشجوی فوت شده نیز رسیدگی لازم انجام شود.

تولیدات فاخر حوزه علمیه باید در دانشگاه ها استفاده شود

سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به دغدغه های آیت الله جوادی آملی در بحث اصلاح متون دانشگاهی اظهار کرد: توجه به متون و محتوا امری ضروری است و قطعا تولیدات فاخری در حوزه های علمیه است اما این تولیدات کمتر مستند سازی شده است که در دانشگاه ها استفاده شود.

وی افزود: در این زمینه باید از یک سو زیر ساخت های علوم انسانی را تقویت کنیم تا فضای نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی ایجاد شود و کرسی های نظریه پردازی ایجاد شود.

توفیقی تصریح کرد: عرصه علم عرصه گسترده ای است و متناسب با توان اندیشه های مختلف این عرصه باز است.

بازنگری و غنی سازی رشته های علوم انسانی به جای تعطیلی

سرپرست وزارت علوم و تحقیقات و فناوری در پاسخ به سوال خبرنگار تسنیم در قم درباره تعطیلی بعضی از رشته های علوم انسانی در گذشته، اظهار کرد: بیشتر به بازنگری در رشته های علوم انسانی و غنی سازی محتوای این رشته ها تاکید دارم.

وی افزود: به عنوان مثال رشته بحث حقوق بشر یک بحث واقعی است و ضرورتی بر تعطیلی آن نیست. اسلام حرف های بسیار جدی در این مساله دارد. ما این توانمندی را داریم و ضرورتی بر توقف این رشته ها نمی بینیم زیرا غنی سازی این رشته ها و بازنگری در متون این رشته ها، یک حرکت پویا در طول زمان است.

توفیقی تصریح کرد: می توانیم در مسیر حرکت در رشته های علوم انسانی تجدید نظر کنیم و به جای تعطیلی، آن ها را غنی کنیم.

وی افزود: درباره حمایت از دانشگاه های حوزوی، من معتقد به حمایت از کمیت آموزش عالی هستم و مجوز بسیاری از این دانشگاه در زمانی که من معاون آموزشی بودم، صادر شده است.

سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: دانشگاه ادیان و مذاهب و دیگر دانشگاه های حوزوی، اساس یک نوع همکاری میان حوزه و دانشگاه هستند. این میان رشته ها، تبلور حرکت در مسیر همکاری حوزه و دانشگاه است.

اعزام هیئت بازرسی برای بررسی دانشگاه های قم در صورت لزوم

توفیقی در پاسخ به سوالی درباره وضعیت دانشگاه های قم به ویژه دانشگاه قم و دانشگاه صنعتی قم که بعضا با نارضایتی دانشجویان روبرو بوده اند، اظهار کرد: یکی از وظایف بسیار مهم وزارت علوم، نظارت و ارزیابی است و به جای مداخله، باید از ابزار نظارت استفاده کند.

وی افزود: هر دانشگاهی به ما منعکس کند که این دانشگاه با مشکلاتی روبرو هست، هیئت هایی را اعزام می کنیم تا خدای نکرده دانشگاه ها با مشکل روبرو نباشند.

توفیقی تصریح کرد: عرصه علم یک عرصه ایستایی نیست و علوم دائما در حال پیشرفت هستند. نباید علوم غربی را از صحنه خارج کنیم، بلکه باید آن ها را مورد نقد و ارزیابی قرار دهیم. دانشجویان ما با استدلال و قدرت عقلانی و برخورد منطقی، تشخیص بدهند که کدام علم متعالی تر و کدام علم به آن باورها نزدیک تر است.

وی افزود: در یک رقابت انتخابی است که اندیشه ها جای خود را باز می کنند و مخاطبین نیز قدرت تمیز پیدا می کنند.

فضای امنی برای اظهار نظر در کرسی های آزاد اندیشی ایجاد شود

سرپرست وزارت علوم تصریح کرد: درباره کرسی های آزاد اندیشی، رهبر معظم انقلاب، این کرسی ها را برای آزاد اندیشی در دانشگاه ها توصیه کرده اند.

وی افزود: یکی از آسیب های این کرسی ها این بود که شرکت کنندگان در این کرسی ها احساس امنیت نمی کردند تا در نظریه پردازی مشارکت کنند. حتما باید یک فضای امنی ایجاد شود تا شرکت کنندگان در این کرسی ها بدون هیچ نگرانی، بتوانند پرسش کنند و نظریه ها را به چالش بکشند.

توفیقی تصریح کرد: علوم انسانی برای رشد و تعالی خویش، نیاز به بستری برای تضارب آرا و آزاد اندیشی دارد.

به بورس های داخل و خارج و استخدام هیئت علمی رسیدگی می شود

سرپرست وزارت علوم در پاسخ به سوالی درباره پاسخ گویی به اعتراضات دانشجویی و اعضای هئات علمی اظهار کرد: دانشگاه ها و وزارت علوم باید پاسخ گو باشند و اعلام شده است که اگر عضو هیئت علمی یا دانشجویی احساس می کند که حقی از وی ضایع شده است، مطرح کند و اگر جایی خلاف قانون عمل شده باشد، قطعا رسیدگی می شود و تاکنون نیز رسیدگی شده است.

توفیقی افزود: گزارشاتی به وزارت علوم در بخش بورس های داخل و خارج و استخدام هیئت علمی رسیده است و اگر مشخص شود که کسی استخدام شده و صلاحیت لازم را نداشته است، قطعا رسیدگی می شود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات