وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران طی حضورش در نیویورک ضمن شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل، علاوه بر دیدار با برخی از مقامات سازمان ملل، با ۵۲ تن از همتایانش به رایزنی و تبادل نظر پرداخت.

به گزارش افکارنیوز، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان روز چهارشنبه ۲۷ شهریور ماه در رأس هیئتی از جمله سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین المللی و مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا برای شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک راهی این شهر شد.

این سومین سفر خارجی ظریف در کسوت رئیس دستگاه دیپلماسی بود. او ۱۷ شهریور ماه در رأس هیئتی و به عنوان اولین سفر خارجی اش راهی عراق شد و طی ۲ روز حضورش در این کشور ضمن دیدار با مقامات عراقی و شخصیت های تأثیرگذار در صحنه سیاسی عراق با مراجع عظام شهر نجف نیز ملاقات و گفت وگو کرد.

بیشکک پایتخت قرقیزستان مقصد دومین سفر خارجی ظریف بود و البته در همراهی با حسن روحانی رئیس جمهور برای حضور در اجلاس سران سازمان شانگهای.

رئیس دستگاه دیپلماسی در طی حضور دو هفته ایش در نیویورک ضمن شرکت در شصت و هشتمین نشست مجمع عمومی به همراه رئیس جمهور، در حاشیه این نشست با برخی از همتایان خود دیدار و رایزنی کرد.

حضور در برخی نشست های حاشیه ای در سازمان ملل، دیدار و گفت وگو با اصحاب رسانه و نخبگان آمریکایی، رایزنی با کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و شرکت در نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ از دیگر فعالیت های ظریف در این مدت بود.

البته دیدار و گفت وگوی نیم ساعته محمدجواد ظریف با جان کری همتای آمریکایی برای اولین بار و بعد از ۳۴ سال آن هم پس از حضور در نشست وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۵ از مهم ترین رخدادها در زمان حضور ظریف در نیویورک بود که البته همان روز برای اولین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی روسای جمهور ایران و آمریکا گفت وگو کردند؛ آن هم از نوع تلفنی و اوباما با روحانی تماس تلفنی برقرار کرد و دو طرف بر اراده سیاسی برای حل سریع مسئله هسته ای تاکید کرده و زمینه را برای حل موضوعات دیگر و همکاری در مسائل منطقه ای مورد توجه قرار دادند.


در این گفت وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، همچنین وزرای امور خارجه خود را مامور کردند تا زمینه همکاری های لازم را هر چه زودتر فراهم کنند.

ظریف و کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ۱۵ شهریور ماه در تماسی تلفنی توافق کردند که در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک با یکدیگر دیدار و گفت وگو کنند.

لازم به ذکر است کاترین اشتون ۲۶ مرداد ماه ۱۳۹۲ در تماسی تلفنی با وزیر امور خارجه کشورمان ضمن تبریک به مناسبت انتصاب محمدجواد ظریف به سمت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، پیرامون برنامه هسته ای و تحولات منطقه به ویژه اوضاع خطیر مصر و خطر افراط گرایی گفت وگو و تبادل نظر کرد.

خانم اشتون نیز در این گفت وگوی تلفنی با ابراز امیدواری نسبت به از سرگیری هر چه سریع تر مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و کشورهای ۱+۵، گفت امیدوار است در آینده نزدیک در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با ظریف ملاقات و پیرامون موضوعات مورد علاقه طرفین گفت وگو کند.

این دیدار اول مهر ماه انجام و رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا توافق کردند که ظریف در نشست وزرای خارجه ایران و ۱+۵ حضور یابد و ادامه گفت وگوهای ایران و ۱+۵ در اواسط ماه اکتبر (اواخر مهر ماه) در ژنو سوئیس برگزار شود.



*میزی که در نیویورک چیده شد


بامداد جمعه پنجم مهر ماه (بعدازظهر پنجشنبه به وقت نیویورک) وزرای امور خارجه ایران و ۱+۵ بر سر یک میز در سازمان ملل در نیویورک به مدت نیم ساعت به رایزنی پرداختند و در نهایت توافق شد که مذاکرات در ۱۵ و ۱۶ اکتبر (۲۳ و ۲۴ مهر ماه) در ژنو برگزار شود که براساس توافقات حاصله ظریف ریاست طرف ایرانی و کاترین اشتون نیز به نمایندگی از گروه ۱+۵ در این نشست حضور خواهند داشت و رایزنی ها درباره سطح اعضای ۱+۵ در این نشست ادامه دارد.



*رایزنی ها با همتایان و مقامات سازمان ملل

رئیس دستگاه دیپلماسی در طی مدت حضورش در نیویورک علاوه بر دیدار با بان کی مون دبیرکل سازمان ملل با یان الیاسون قائم مقام دبیرکل، اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، جفری فلتمن معاون سیاسی دبیرکل، ناصر الکیدوا معاون اخضر ابراهیمی، آنتونیو گوترز کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل و خانم پیلای کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل دیدار و گفت وگو کرد.

ظریف در این مدت علاوه بر گفت وگو با وزرای خارجه ۱+۵ (آمریکا، انگلستان، روسیه، فرانسه، آلمان و چین) در چارچوب نشستی که برگزار شد، گفت وگوی نیم ساعته ای با جان کری همتای آمریکایی خود داشت و برای اولین بار با ویلیام هیگ همتای بریتانیایی به رایزنی پرداخت.

وزرای امور خارجه ایران و بریتانیا در نیویورک ضرورت شروع یک روند در جهت عادی سازی مرحله ای روابط دوجانبه را مورد توجه قرار داده و معاونان خود را مامور مذاکره در این زمینه کردند که نشستی بین مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکا وزارت خارجه و سایمون گس نماینده انگلستان در مذاکرات ایران و ۱+۵ برگزار شد.

*۶۲ ملاقات سیاسی دو و چند جانبه/ رایزنی با ۵۲ همتا


رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در طول این مدت ۶۲ ملاقات سیاسی دو و چندجانبه داشت و با ۵۲ همتایش در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت وگو کرد.

ظریف در این مدت با وزرای امور خارجه روسیه، انگلستان، آمریکا، آلمان، فرانسه، بلژیک، بحرین، ژاپن، ترکیه، بلغارستان، گرجستان، عمان، اندونزی، فنلاند، نروژ، اسلواکی، کرواسی، استرالیا، الجزایر، ایتالیا، یونان، هلند، سوئیس، بروندی، لهستان، نیوزیلند، سنگاپور، بوسنی، افغانستان، سوئد، برزیل، قطر، چک، قزاقستان، قرقیزستان، سریلانکا، ایرلند، آرژانتین، سوریه، امارات متحده عربی، ارمنستان، ترکمنستان، مجارستان، کوبا، رومانی، یمن، قبرس، آذربایجان، پرتغال، بلاروس به گفت وگو و رایزنی پرداخت.

وزرای امور خارجه ایران و ایتالیا نیز در پایان دیدارشان یادداشت تفاهم همکاری در افغانستان را امضاء کردند. براساس این یادداشت تفاهم دو کشور در زمینه کمک به بهبود اوضاع در افغانستان، مبارزه با قاچاق مواد مخدر، ایجاد شرایط بازگشت پناهندگان افغان، بازسازی افغانستان در ابعاد مختلف تاسیسات زیربنایی و راه ها و بهداشت همکاری مشترک خواهند کرد.


وزرای امور خارجه ایران و بحرین



وزرای امور خارجه ایران و آلمان




رایزنی ظریف و احمد داود اوغلو



ظریف همچنین با معاون وزیر خارجه کره شمالی، نبیل العربی دبیرکل اتحادیه عرب، رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ، هیئت پارلمانی ایتالیا، خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و کوفی عنوان دبیرکل سابق سازمان ملل متحد دیدار و گفت وگو کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین با برخی از اعضای مراکز مطالعاتی آمریکا در شورای روابط خارجی CFR، اعضای شورای آتلانتیک و تعدادی از اساتید دانشگاه پرینستون دیدار و گفت وگو کرد.

وی همچنین با کاردینال مک گریگ و اسقف چین، رهبران کلیسای کاتولیک و انگلیکن واشنگتن ملاقات کرد.

دیدار با سردبیران و اعضای هیئت تحریریه مجله تایم و روزنامه نیویورک تایمز، فعالان ایرانی موسسات مطالعاتی آمریکا، سفرای اروپایی، آسیایی و آمریکای لاتین در ملل متحد از دیگر برنامه های ظریف در طی حضورش در نیویورک بود.

محمدجواد ظریف گزینه پیشنهادی حسن روحانی برای تصدی وزارت امور خارجه در دولت یازدهم پنجشنبه ۲۴ مرداد ماه ۱۳۹۲ با کسب ۲۳۲ رای موافق، ۳۶ رای مخالف و ۱۳ رای ممتنع از مجموع ۲۸۱ رای اخذ شده به عنوان یازدهمین وزیر امور خارجه منصوب و دو روز بعد در ۲۶ مرداد ماه پس از برگزاری مراسم تودیع و معارفه کلید وزارت خارجه را از صالحی گرفت و رسماً عهده دار این سمت و یازدهمین وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات