رئیس مجلس در دیدار با رییس هیات پارلمانی عراق با بیان اینکه ایجاد ثبات در عراق تنها از مسیر وفاق ملی شکل می گیرد، گفت: ما معتقدیم هر چه وحدت در عراق بیشتر باشد، به نفع ملت این کشور و اوضاع منطقه خواهد بود.

به گزارش افکارنیوز، علی لاریجانی در حاشیه دومین روز کاری اش در اجلاس بین المجالس جهانی ژنو در دیدار با یوسف الرکابی رئیس هیات پارلمانی عراق، با بیان اینکه ایران از برقراری آرامش و ثبات در عراق استقبال و حمایت می کند، افزود: معتقدیم هر چه وحدت در عراق بیشتر باشد، به نفع ملت این کشور خواهد بود.

وی با بیان اینکه تدبیر رهبران عراق مشکلات موجود در این کشور را حل خواهد کرد، گفت: در این زمینه مذاکرات خوبی با آقای النجیفی داشته ایم.

لاریجانی با تاکید بر اینکه برای ما ثبات و توسعه عراق مهم است، گفت: بر همین اساس همکاری های اقتصادی با عراق را افزایش داده ایم و باید بگویم در مورد پروژه گاز و سایر همکاری ها، ایران در قبال ملت عراق احساس وظیفه می کند.

وفاق ملی، تنها راه عراق برای برقراری ثبات است موضع ایران و عراق در قبال سوریه به هم نزدیک است

وی با تاکید بر اینکه گفت وگوهای سیاسی بین گروه ها در عراق مهم است، تنها راه توفیق عراق برای برقراری ثبات را در گرو وفاق ملی خواند.

رییس مجلس شورای اسلامی، موضع ایران و عراق در قبال سوریه را به هم نزدیک توصیف کرد و گفت: ما از ابتدا تاکید کردیم که حل مشکل سوریه از کانال سیاسی انجام می شود، اما عده ای آن را قبول نکرده و اعلام کردند راه حل نظامی کارساز است.

لاریجانی با بیان اینکه ژنو ۲ می تواند در حل مسئله سوریه مهم باشد، گفت: در این زمینه رایزنی ایران و عراق مهم خواهد بود، به همین دلیل ما از راه حلی که از سوی آقای النجیفی و نوری المالکی مطرح شده استقبال می کنیم.

در ادامه این نشست یوسف الرکابی رییس هیات پارلمانی عراق با بیان اینکه تمام فراکسیون های مجلس عراق در مورد بحران سوریه به یک نقطه نظر رسیده اند، گفت: نتیجه این نقطه نظر مشترک طرحی بود که آقای النجیفی در تهران آن را مطرح کرد.

وی با تاکید بر اینکه عراقی ها به این باور رسیده اند که بحران سوریه تنها دامن مردم این کشور را نمی گیرد، تاکید کرد: ما معتقدیم دامنه بحران سوریه به سایر کشورها نیز می رسد و به همین دلیل عراق از ابتدای بحران سوریه خواستار حل مسالمت آمیز آن از مسیر سیاسی بود.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات