تیم مذاکراتی ایران به ریاست محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه صبح دوشنبه در حالی عازم ژنو می شود که گزارش ها حکایت از آن دارد که تهران برای حل و فصل موضوع هسته ای یک طرح جدید روی میز خواهد گذاشت.

به گزارش افکارنیوز، وزیر خارجه ایران فردا (سه شنبه) در جلسه افتتاحیه مذاکرات ژنو، چارچوب پیشنهادی ایران برای راه حل هسته ای را ارائه خواهد داد و سپس مذاکرات ایران با مسوولیت عباس عراقچی معاون حقوقی و امور بین المللی وزیر خارجه و عضو تیم هسته ای با طرف مقابل ادامه خواهد یافت.

مجید تخت روانچی معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه، حمید بعیدی نژاد مدیرکل سیاسی و امور بین الملل وزارت خارجه و امیری مدیرکل امور پادمان های سازمان انرژی اتمی نیز دیگر اعضای تیم مذاکره کننده ایران با گروه ۱+۵ هستند.

ریاست گروه ۱+۵ در گفت و گو با ایران نیز برعهده کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپاست.

با توجه به این که قرار است مذاکرات ژنو پس از افتتاحیه، در سطح معاونان وزیر خارجه ادامه یابد، هلگا اشمید معاون اشتون، سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه، وندی شرمن نماینده آمریکا، هانس دیتر لوکاس معاون وزیر خارجه آلمان، سایمون گس معاون وزیر خارجه انگلیس، ژاک اودیبر معاون وزیر خارجه فرانسه و نماینده چین نیز آن سوی میز مذاکرات قرار می گیرند.

طبق گزارش ها قرار است این مذاکرات از ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه صبح سه شنبه به وقت ژنو آغاز شود.
ظریف به عنوان رییس تیم مذاکرات هسته ای ایران ابراز امیدواری کرده است که در این دور از مذاکرات که تا روز چهار شنبه ادامه دارد، طرفین در مورد نقشه راهی برای رسیدن به راه حل به تفاهم برسند.
قراراست دراین نقشه راه، چشم انداز و هدف واحد طرفین مذاکرات مشخص وحرکت در این مسیر آغاز شود.

درحقیقت درمذاکرات ژنو، ایران و گروه ۱+۵ نقشه ای را طراحی خواهند کرد که در آن ابتدا تا انتهای مسیر برای طرفین چراغانی و روشن است.

پایان این نقشه راه، آن جایی است که تحریم ها علیه ایران لغو شده وایران حق غنی سازی داشته و نگرانی های طرف مقابل نیز برطرف شده است.

تعیین نقشه راه برای مذاکرات آتی ایران و گروه ۱+۵ در گفت و گوهای اخیر سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه و جان کری همتای آمریکایی او در جزیره بالی اندونزی نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

لاوروف وکری درحاشیه نشست سران کشورهای عضو سازمان همکاری های اقتصادی آسیا و اقیانوس آرام (اپک) درخصوص مذاکرات آتی ایران وگروه ۱+۵ به گفت و گو نشستند.

وزیرامور خارجه روسیه بعد ازدیدار با جان کری گفت: همان طور که در نیویورک بحث کردیم نیاز به یک نقشه راه هست که هم جامعه بین المللی را از صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران راضی کند و هم تحریم ها علیه ایران رفع شود.

عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو تیم مذاکرات هسته ای ایران نیز این موضوع را تایید کرده است.
وی با اشاره به ایده مطرح شده توسط ایران در مذاکرات نیویورک، گفت: باید دو مرحله برای مذاکرات خود قائل باشیم؛ در مرحله نخست باید چشم انداز و هدف واحد را برای دو طرف تعیین کنیم که به سمت آن حرکت کنند.

عراقچی تصریح کرد: در واقع ابتدا باید چارچوب مفهومی وکلی تعریف شود که بدانیم به چه سمتی حرکت می کنیم و پایان خط ما کجا است و آن، جایی است که همه تحریم ها رفع شده است و ایران برنامه ی هسته یی خود را از جمله غنی سازی دارد و البته اگر نگرانی های منطقی هم وجود دارد، رفع شده است.

معاون وزیر امور خارجه ایران درباره ویژگی های طرح پیشنهادی ایران که قرار است در مذاکرات ژنو روی میز قرار بگیرد، گفت: طرح ایران در حقیقت مذاکرات را به دو مرحله تقسیم می کند در مرحله اول ما روی چشم انداز و هدف مذاکره، گفت و گو خواهیم کرد و سعی می کنیم که به نتیجه و یک هدف مشترک برسیم و هدف واحدی را برای مذاکرات تعریف کرده و دقیقا بدانیم که به کجا می رویم.

** توصیه صاحب نظران به گروه ۱+۵


در حالی که قرار است دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ روز سه شنبه و چهارشنبه در ژنو برگزار شود، صاحب نظران در وین، برن و ژنو به این گروه توصیه می کنند که حق غنی سازی ایران را بپذیرند.

به گزارش ایرنا، بهروز بیات کارشناس مسایل هسته ای در وین و مشاور پیشین آژانس بین المللی انرژی اتمی درخصوص دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ در ژنو می گوید: علایم امیدبخشی از طرفین فرستاده می شود که نشان دهنده قصد و اراده آنها برای توافق است.

مشاور پیشین آژانس با تاکید بر این نکته که ایران نمی تواند از حق غنی سازی صرف نظر کند، به گروه ۱+۵ توصیه می کند که برای نشان دادن حسن نیت خود در نخستین گام، حق غنی سازی ایران را بپذیرد.
بیات همچنین کاهش سطح غنی سازی ۲۰ درصد را نخستین گام ایران برای نشان دادن حسن نیت خود در این زمینه می داند.

این کارشناس هسته ای همچنین پذیرش پروتکل الحاقی در مقابل لغو تحریم ها را از دیگر گزینه هایی می داند که می تواند در مذاکرات ژنو مطرح شود.

آرنولد هوتینگر صاحب نظر سوییسی در برن نیز با نظر بیات در وین موافق است. او تاکید می کند که غرب باید از ایده قبلی خود مبنی بر توقف فرایند غنی سازی اورانیوم در ایران دست بردارد.

این کارشناس مسایل بین الملل تاکید می کند که حق غنی سازی ایران باید به رسمیت شناخته شود.
صاحب نظر سوییسی، همچنین پیشنهاد تعدیل تحریم های ضدایرانی و همزمان ادامه بازرسی های آژانس بین المللی انرژی اتمی از ایران را مطرح می کند.

هوتینگر در عین حال خاطرنشان می کند، به سود غرب است که از این فرصت مناسب بدست آمده در تهران استفاده و خود را با وضعیت موجود در ایران هماهنگ کند.

? رودولف چیملی کارشناس دیگر سوییسی در ژنو نیز با بیات و هوتینگر، هم نظر است.

این صاحب نظر مسایل بین الملل تاکید می کند که ایران حاضر نیست غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

چیملی با اشاره به تسلط حسن روحانی رییس جمهوری ایران به موضوع هسته ای تصریح می کند، او توانایی آن را دارد که موضوع هسته ای را به سود طرفین مشاجره به یک سرانجام مطلوب برساند.

این صاحب نظر سوییسی به غربی ها هشدار می دهد که مبادا با اتخاذ سیاست غیرمعقول در مقابل ایران، فرصت را از دست بدهند و در آینده از سیاست خود پشیمان شوند.

گودرون هارر صاحب نظر اتریشی نیز به نتایج دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ خوشبین است.

این صاحب نظر اتریشی با اشاره به فضای مثبت ایجاد شده برای تعامل بین ایران و غرب، معتقد است که نتیجه این فضا می تواند یک توافق هسته ای باشد.

** توصیه ظریف به ۱+۵


محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران نیز در آستانه دور جدید مذاکرات به گروه ۱+۵ توصیه کرده است که در پی این نباشند که برنامه هسته ای ایران را متوقف کنند بلکه باید دنبال این باشند که با نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی که همواره بر برنامه هسته ای ایران نظارت داشته این برنامه با شفافیت پیش برود.

ضرورت تغییر ادبیات گروه ۱+۵ در تعامل با ایران و جایگزینی شفافیت بجای تعلیق و توقف، پیش از این در اظهارات حسن روحانی رییس جمهور ایران نیز مورد تاکید قرار گرفته بود.

رییس جمهوری اسلامی ایران در نخستین نشست خبری پس از پیروزی در انتخابات، با تاکید بر این نکته که برنامه های هسته ای ایران کاملا شفاف است، گفت: البته حاضریم شفافیت بیشتری در چارچوب مقررات و موازین بین المللی انجام دهیم و برای همه دنیا روشن کنیم که اقدامات جمهوری اسلامی کاملا در چارچوب های بین المللی است.

رییس جمهوری در پاسخ به این که آیا تصمیم دارید غنی سازی اورانیوم را تعلیق کنید؟ تصریح کرد که دوره تعلیق گذشته است.

روحانی درعین حال افزود: با ژاک شیراک سال ۲۰۰۵ در مذاکراتی به توافق نهایی رسیدیم که چگونه اعتماد بین المللی برای همه جلب شود و در ایران غنی سازی ادامه پیدا کند که می توانست راه حل نهایی باشد که البته آلمان با این موضوع موافقت کرد، ولی متاسفانه انگلیسی ها با فشار آمریکایی ها موافقت نکردند و کار ناتمام ماند.

رییس جمهوری اسلامی ایران با بیان این که در این راستا راه حل های بسیاری وجود دارد، گفت: یکی از آنها توافق بین من و شیراک است که می تواند یکی از راه حل ها باشد.

طرح شیراک که روحانی به آن اشاره کرده است، شامل بالاترین سطح شفافیت در برنامه هسته ای ایران در مقابل به رسمیت شناختن حقوق جمهوری اسلامی بر اساس پیمان ان پی تی بود که می تواند یکی از مبناهای اصلی در مذاکرات هفته آینده ایران با گروه ۱+۵ در ژنو باشد.

نکته جالب این که جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در آستانه مذاکرات ژنو، درخواست هایی را از ایران مطرح کرده است که بر شفافیت و نه بر توقف و تعلیق، تمرکز دارد.

کری با تاکید بر این نکته که ایران حق غنی سازی با درصد پایین را دارد، گفته است که آمریکا سه درخواست اصلی فراهم شدن زمینه دسترسی بازرسان به تاسیسات فردو، کاهش سطح غنی سازی از ۲۰ به پنج درصد و پذیرش پروتکل الحاقی از سوی ایران را دارد.

همزمان لیناس لینکویسیوس وزیر امور خارجه لیتوانی که کشورش تا پایان سال میلادی جاری ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، خبر داده است که اروپا در حال بررسی تداوم غنی سازی پنج درصد در ایران است.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه نیز در آستانه دور جدید مذاکرات ایران و گروه ۱+۵ بر حق ایران برای غنی سازی اورانیوم تاکید کرده است.

لاوروف دو روز پیش در گفت وگو با کانال تلویزیونی راشاتودی اظهار داشت: ایران حق دارد به غنی سازی اورانیوم به منظور تولید سوخت هسته ای بپردازد.

وی افزود: این حق قانونی ایران است که بداند این بازی یعنی روند حل و فصل موضوع هسته ای، به کجا ختم می شود.

لاوروف ادامه داد: معتقدیم که این بازی باید به پذیرفتن حق ایران برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای از جمله غنی سازی اورانیوم فقط برای تولید سوخت هسته ای بیانجامد.

وزیر امور روسیه گفت: در همین حال آنها باید تمام مسایل خود در ارتباط با آژانس بین المللی انرژی هسته ای را حل و با کنترل کامل برنامه هسته ای خود از طرف آژانس موافقت کنند.

حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران نیز تاکید کرده است که این موضوع باید در یک بازی برد - برد حل و فصل شود.

روحانی با بیان اینکه حقوق ایران باید در چارچوب معاهده ان پی تی حفظ شود، بر غنی سازی در خاک ایران در چارچوب بین المللی و تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید کرده است.

رییس جمهوری با اشاره به این که ایران آماده گفت و گوی جدی با دنیا، گروه ۱+۵ و آژانس است، تصریح کرده است که ما برای بازی برد - برد آماده ایم.

دیپلمات ها در وین امیدوارند در فرصت جدیدی که با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید فراهم شده است، ایران و گروه ۱+۵ و همچنین ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی بتوانند به توافقات مهمی دست یابند.
به عقیده آنها توافق ایران و گروه ۱+۵ در ژنو بر مذاکرات آتی ایران و آژانس که قرار است دو هفته دیگر برگزار شود، تاثیر خواهد گذاشت.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات