وب سایت المانیتور به نقل از منابع غربی می گوید ایران با یک پیشنهاد بزرگ به ژنو خواهد رفت.

 به گزارش افکارنیوز ، وب سایت المانیتور به نقل از منابع غربی می گوید ایران با یک پیشنهاد بزرگ به ژنو خواهد رفت.

لورا روزن نویسنده این گزارش که روز ۱۹ مهر ۱۳۹۲ (۱۱ اکتبر ۲۰۱۳) منتشر شده، از قول برخی دیپلمات های کنونی و سابق غربی نوشته است که آنها گمان می کنند ایران قصد دارد در مذاکرات آینده با گروه ۱+۵ در ژنو مجموعه ای از پیشنهادهای گسترده و اساسی را ارائه دهد.

یکی از دیپلمات های غربی که خواست نامش فاش نشود، روز جمعه به المانیتور گفته است: «انتظار می رود ایران پیشنهادهای گسترده تر، منسجم تر و سنجیده تری را نسبت به پیشنهادهای قبلی روی میز مذاکرات در ژنو قرار دهد.

برخی مواردی که گمان می رود در بسته پیشنهادی تهران مطرح شده باشد شامل توقف غنی سازی تا سطح ۲۰ درصد، کاهش ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ۲۰ درصدی احتمالا از طریق تبدیل آن به اکسید، محدود کردن تعداد سانتریفیوژهای غنی سازی (در صورت عدم توقف فعالیت آنها) است» .

این دیپلمات ادامه داده است: «ایران هم چنین ممکن است پیشنهاد توقف فعالیت تاسیسات غنی سازی فردو یا تبدیل ذخایر غنی سازی شده تا سطح ۲۰ تا ۳ ۵ درصد در این تاسیسات را ارائه دهد. بعلاوه این کشور ممکن است پادمان ها یا نظارت بیشتر از سوی آژانس بین المللی انرژی هسته ای (IAEA) را بپذیرد در مقابل انتظار می رود لغو تحریم های مربوط به بخش های مربوط به نفت و مالی را خواستار شود» .

ویلیام لوئرز، دیپلمات سابق آمریکایی و مدیر کنونی «پروژه ایران» که در نیویورک با ظریف و روحانی دیدار کرده، روز جمعه این اطلاعات را تایید کرده است.

وی گفته است: «برداشت من این است که ظریف طرحی را ارائه دهد که هدف اصلی آن بیان این موضوع است که ایران همه اقدامات لازم را از هم اکنون تا یک دوره یک ساله بکار خواهد بست تا به همه کشورها اطمینان دهد که تهران به دنبال سلاح هسته ای نیست. در گفت و گوی با ظریف و حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به این نتیجه رسیدم که ایرانی ها قصد دارند دروازه های اقتصاد خود را بار دیگر به روی کشورهای جهان بگشایند و آماده هستند برای تحقق چنین هدفی همه اقدامات لازم را انجام دهند. آنها در مقابل خواهند گفت می خواهیم بدانیم شما در رابطه با لغو تحریم ها چه اقدامی بکار خواهید بست. من گمان می کنم ظریف به عنوان گام های کوتاه مدت این پیشنهاد را خواهد داد که ایران آماده است غنی سازی ۲۰ درصدی اورانیوم را متوقف یا کاهش دهد، اقدامی جدی درباره فردو بکار بسته و در زمینه جلوگیری از به راه انداختن سانتریفیوژهای جدید توافق کند. ایران امکان دسترسی بیشتر ناظران آژانس به تاسیسات هسته ای این کشور و اقدامات نامشخصی در رابطه با راکتور آب سنگین اراک را پیشنهاد دهد» .

اما رایان کراکر سفیر سابق امریکا در عراق که او هم در نیویورک با روحانی و ظریف ملاقات داشته، می گوید که انتظار ندارد ایران پیشنهاد متفاوتی در ژنو ارائه کند و احتمال به گفتن حرف های کلی بسنده خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرده است که عقیده دارد مذاکرات دو جانبه میان ظریف و کری مفیدتر از مذاکرات ایران ۱+۵ است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات