فرمانده نیروی دریایی ارتش از تجهیز دزدان دریایی به قایق های تندرو و تسلیحان جدید خبر داد.

به گزارش افکارنیوز، امیردریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه نخستین همایش بازخوانی ماموریت های عقیدتی سیاسی ارتش جمهوری اسلامی ایران در جمع خبرنگاران با اشاره به جزئیات ناکام گذاشتن دزدان دریایی در تنگه باب المندب توسط ناوگروه ایرانی اظهار داشت: ما در ۱۵ روز گذشته ۲ مورد برخورد شدید با موضوع ناامنی داشتیم که یکی از این موارد ۲ هفته پیش اتفاق افتاد.

وی ادامه داد: در ۲ هفته گذشته یک کشتی نفتکش ایرانی توسط تعداد زیادی از قایق های تندرو مورد تهاجم قرار گرفتند که ناوگروه ایرانی وارد عمل شد و آنها را بیرون کردیم و کشتی به سلامت از منطقه عبور کرد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش افزود: چند روز گذشته کشتی گازبَر ایران نیز مورد هجوم دزدان دریایی قرار گرفت که آن کشتی نیز توسط ناوگروه دریایی از دست دزدان دریایی نجات پیدا کرد؛ همه این موارد در ورودی تنگه باب المندب رخ داد.

سیاری در ادامه گفت: ما ظرف ۹ ماه گذشته موردی نداشتیم چرا که کنترل بیشتری به عمل آوردیم و توانستیم قاطعانه با دزدان دریایی برخورد کنیم اما دوباره این دزدان با انگیزه ها و تسلیحات جدید مانند قایق های تندرو در صحنه حاضر شدند ولی الحمدالله ما توانستیم تا امروز خطوط مواصلاتی خود را حفظ کنیم و کشتی های خود را نجات داده و اجازه ندهیم که آنها تعرضی به کشتی های ما داشته باشند، ناوهای نیروی دریایی ارتش در این زمینه مستقل عمل کرده است.

وی در خصوص ناوچه آموزش لقمان گفت: لقمان نام پروژه ای است به نام پروژه ساخت ناو آموزشی با عنوان خلیج فارس؛ نیروی دریایی برای اینکه بتواند آموزش های عملی کارکنان نیروی دریایی که بدنه نیرو اضافه می شوند را در عرصه دریا به انجام برسانیم، نیاز به ناو آموزشی داشتیم.

فرمانده نیروی دریایی ارتش ادامه داد: از زمانی که مقام معظم رهبری فرمودند که نیروی دریایی یک نیروی راهبردی است و باید در آب های آزاد حضور داشته باشد ما باید از نظر استاندارد آموزشی سطح خود را بالا بردیم چرا که ما در سطح آب های بین المللی، دریانوردی می کنیم و اگر در آنجا آموزش استاندارد جهانی نداشته باشیم، نمی توانیم حضور داشته باشیم لذا برای بالا بردن توان آموزش و مهارت کارکنان خود به دنبال این هستیم تا پروژه لقمان اجرایی شود و ناو آموزشی خلیج فارس ساخته شود.

سیاری افزود: ناو آموزشی خلیج فارس، توانمندی نیروی دریایی در بحث آموزش و مهارت بالا می برد البته چنین ناوی در منطقه وجود ندارد لذا این یک جهش برای ارتقای توانمندی نیروی دریایی محسوب می شود.

وی ادامه داد: کار ساخت ناو خلیج فارس آغاز شده و این کار نویی است که متناسب با نیازمندی های ما در عرصه اقیانوس ها تعریف شده است؛ البته پروژه لقمان به طراحی و امکان سنجی نیاز دارد.

فرمانده نیروی دریایی ارتش در خصوص ناو لاوان نیز گفت: ناو لاوان قرار است به مناسبت ۷ آذر سالروز نیروی دریایی رونمایی شود؛ این ناو یکی از ناوهایی است که کار علمی و فنی زیادی روی آن انجام شده است؛ این ناو دارای تجهیزاتی بود که دیگران فکر می کردند ما نمی توانیم آنها را بازسازی کنیم به در عرصه عملیاتی وارد کنیم. غیر از این پروژه، چند پروژه دیگری که تعمیرات اساسی روی آن انجام شده و دور از انتظار خود ما بود، اما با همت متخصصین این کارها صورت گرفته و انشاءالله در هفته مورد نظر رونمایی خواهد شد.

امیر سیاری در ادامه با بیان اینکه ناوشکن جمهوری اسلامی ایران (سهند) برای رزمایش آخر سال آماده نخواهد شد، تأکید کرد: این ناوشکن، پروژه ای در حال انجام است و ما در حال ساخت ناوی پیشرفته تر از ناو جمهوری اسلامی ایران جماران هستیم چرا که تدبیر حضرت آقا بر این است که ناوی که ساخته می شود، باید نسبت به قبلی پیشرفته تر باشد و پیشرفته تر بودن ناوهای ما از نظر علمی و فناوری باید به گونه ای باشد که در عرصه آب های آزاد بتواند حضور پیدا کند و جنبه جهانی داشته باشد، بنابراین سهند قطعا پیشرفته تر است و دارای وضعیت بهتر و فناوری بالاتری است اما برای رزمایش آخر امسال آماده نخواهد شد.

وی در خصوص زیردریایی بومی فاتح اظهار داشت: این زیردریایی نیز در برنامه کاری ما قرار دارد ولی زمان رونمایی از آن مشخص نیست.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات