یک مجله آلمانی معتقد است تحریم های غرب علیه ایران به این زودی ها لغو نخواهد شد و خوش باوری ممکن است به زودی از میان ایرانیان رخت برببندد.

به گزارش افکارنیوز، هفته نامه اشپیگل درباره مذاکرات ژنو نوشت: مذاکرات مربوط به برنامه هسته ای ایران که هفته گذشته در ژنو برگزار شد، برای رئیس جمهور ایران با لبخند ملایمی که بر لب دارد، یک چالش بزرگ محسوب می شود با وجود فضای دوستانه مذاکرات ممکن است بزودی خنده از لب ها برود زیرا غرب به آن سرعتی که اغلب ایرانی ها انتظار دارند، تحریم ها را لغو نخواهد کرد.

این مطلب می افزاید: ایران در صورتی حاضر است کاری انجام دهد که ابتدا طرف مقابل قدمی به جلو برداشته باشد و از این بابت تغییری مشاهده نمی شود.

اشپیگل نوشت: مذاکره کنندگان ایران پس از گفت وگوهای ژنو اعلام کردند که می توانند متصور شوند «در مرحله آخر» مذاکرات، بازرسی های اعلام نشده توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی مجاز گردند، چه دست و دلبازی فراوانی!

اشپیگل با بیان اینکه شفافیت کامل برنامه هسته ای پیش شرط لغو تحریم هاست، نوشت: این حرفی نیست که فقط بنیامین نتانیاهو بگوید، گرچه او تنها کسی است که آن را به صراحت بیان می کند.

سیاستمداران غربی دهه گذشته مراد خویش از شفافیت کامل را معلوم کرده اند، آنجا که پس از تعلیق ۵/۲ ساله فعالیت های هسته ای ایران که قرار بود موقت و در جهت رفع ابهامات باشد، اعلام کردند بهترین تضمین، همین تعطیلی فعالیت های هسته ای ایران است!

درباره کوچک شمردن بازرسی های سرزده (براساس پروتکل الحاقی) نیز باید خاطرنشان کرد که بسیاری از کشورها حاضر نیستند این پروتکل را تصویب و به اجرا بگذارند اما با این وجود ایران ۱۰ سال پیش برای اعتمادسازی به طور اختیاری اجازه برخی بازرسی های سرزده را داد که با قدرنشناسی و گستاخی مضاعف طرف آمریکایی و اروپایی مواجه شد.

در همین حال وبسایت سی ان ان در تحلیلی خاطرنشان کرد: درباره مذاکرات هسته ای ایران و ۱+۵ باید واقع بین بود، در حقیقت، مانع اصلی پیش روی توافق هسته ای احتمالاً ایران نیست، بلکه تندروها در کنگره آمریکا هستند، اکنون زمان آن است که آمریکا به ایران نشان دهد که مایل است و می تواند به یک توافق «برد-برد» دست یابد.

سی ان ان افزود: لازم است واشنگتن در مورد هدف توافق، واقع بین باشد. آنها که از ایران می خواهند برنامه هسته ای اش را برچیند و تمامی فعالیت ها در زمینه غنی سازی اورانیوم را کنار گذارد، یا ساده لوح یا ریاکار هستند. اگرچه ممکن است این مسئله، راهکار کاملی برای دیدگاه جلوگیری از گسترش سلاح های اتمی باشد، بندرت مصالحه ای است که مذاکره کنندگان بتوانند آن را به خورد ایران دهند.

سی ان ان خاطرنشان کرد: کوتاهی در لغو تحریم ها، ممکن است پیام نادرست به ایرانی ها درباره جدیت آمریکا برای توافق ندهد. مذاکرات قرار است ۲ هفته دیگر از سر گرفته شود و نباید با خواست های غیر واقع بینانه این فرصت را از دست بدهیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات