«آیت الله علی خامنه ای، رهبر ایران احتمالا نزد بسیاری از رهبران جهان، آمریکا ستیزترین شخصیت یک کشور اسلامی است، اما به نظر می رسد که بدبینی او به آمریکا بر اساس ریشه های تاریخی است و چه بسا بر خلاف تصور، ایدئولوژی بر عمل گرایی او غلبه ندارد» .

به گزارش ا فکارنیوز ، وب سایت بی بی سی فارسی ضمن انتشار این تحلیل می نویسد: هاشمی رفسنجانی که در سال های ریاست جمهوری اش می گفت آزادسازی اموال مسدود شده ایران را نشانه حسن نیت آمریکا تلقی خواهد کرد، در یادداشت روزانه اش در خرداد سال ۱۳۶۸ نوشته که «غربی ها از انتخاب آیت الله خامنه ای خوشحال اند و امیدوارند اعتدال حاکم باشد و رادیکال ها منزوی شوند. » اما چند هفته بعد در یادداشت روز ۲۴ مرداد می نویسد «در گزارش ها اظهارات دیروز آیت الله خامنه ای در مورد آمریکا آنها را دلسرد کرده و تفسیر به اختلاف نظر و تقویت موضع رادیکال ها کرده اند. » آیت الله خامنه ای در این روز برای اولین بار در دوران رهبری اش، در مواضعی ضدآمریکایی گفته بود «دولت آمریکا پس از رژیم اشغالگر قدس منفورترین دستگاه حکومتی نزد ملت ایران است»
بی بی سی با اشاره به مواضع رهبر انقلاب مبنی بر این که ما هیچ احتیاجی نداریم به این که دشمن سوگند خورده ما مثل آمریکا برای ما دل بسوزاند، می نویسد: انتقاد رهبر ایران از رفتار متناقض آمریکا منطقی عملگرایانه دارد؛ «اگر پیشنهاد دوستی می دهید، اقدامات خصمانه چه معنایی دارد؟ » تازه ترین گفته های او پس از سفر حسن روحانی به آمریکا و گفت وگوی تلفنی او و اوباما نشان می دهد که الگوی رفتاری آمریکا و واکنش ایران علی رغم گذشت ۳۵ سال از قطع رابطه دو کشور، تاکنون ثابت مانده است: «ما به هیئت دیپلماسی دولت عزیزمان خوشبین هستیم، ولی به آمریکایی ها بدبینیم. دولت آمریکا غیرقابل اعتماد و خودبرتربین و عهدشکن است. »
این تحلیل می افزاید: مفهوم «آمریکاستیزی» در ایران انقلابی، طرفدارانی جدی در کشورهای اسلامی دارد و بهبود رابطه ایران با آمریکا، به معنای از دست رفتن بخشی از نفوذ و اعتبار ایران در این کشورها خواهد بود. برای جمهوری اسلامی بسیار گران است که این سرمایه را پایه معامله ای ناپایدار خرج کند. چنان که از گفته ها و سخنرانی های آیت الله خامنه ای در آن مقطع هم پیداست، او و کثیری از سیاست سازان ایران بر اساس نشانه های متضاد و حتی متناقضی که آمریکا به سوی ایران می فرستد، باور ندارند که در صورت نشان دادن تمایل به برقراری رابطه، دولت آمریکا اقدامی شگفتی ساز انجام ندهد. انجام اقدامات اطمینان ساز در برابر آمریکا که پیش از این از جمله در زمان حمله آمریکا به افغانستان و ساقط کردن طالبان امتحان شده، تاکنون در عمل ناکام مانده است. پاسخ وارونه جورج بوش به ایران (گنجاندن ایران در محور شرارت در کنار عراق و کره شمالی) در سال های بعد مانع هرگونه به ثمر نشستن احتمالی ابتکارات ایران شد و موضع مخالفان رابطه با آمریکا در حکومت ایران را تقویت کرد.
در پایان این تحلیل آمده است: در ذهن و خاطر رهبر ایران و بسیاری از سیاست سازان ایرانی، آمریکا به دلیل واکنش های غیرقابل انتظارش به کنش های ایران، کشوری «عهدشکن و غیرقابل اعتماد» است. هر واکنشی شبیه به واکنش های دو دهه اخیر دولت آمریکا یا راه دادن به بازیگران دیگر (همچون اسرائیل) می تواند برای مدت غیرقابل پیش بینی، این اراده سیاسی ماهیتاً شکننده را تضعیف یا تعطیل کند.

در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات