کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آنچه باید از اخضر ابراهیمی خواست این است که بیطرفی خود را در بحران سوریه حفظ کند و از چارچوب مفاد «ژنو ۱» نیز خارج نشود و دستور کار جدیدی برای «ژنو ۲» آماده نکند.

به گزارش افکارنیوز ، هادی محمدی کارشناس مسائل خاورمیانه در خصوص سفر اخضر ابراهیمی نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل در امور سوریه به تهران گفت: اخضر ابراهیمی در یک سفر منطقه ای برای آماده کردن مقدمات نشست ژنو ۲ به تهران آمده است.

وی افزود: چه در پرونده سیاسی اخضر ابراهیمی و چه در خصوص سوریه باید گفت اگر چه او یک دیپلمات کار کشته و حرفه ای است، اما به شکل آشکاری در پازل آمریکایی برای براندازی در سوریه تلاش کرده و معمولاً دستور کارهای مذاکرات خود را در بخشی از این پازل قرار داده است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه اخضر ابراهیمی که به شکل آشکاری بی طرفی خود را از دست داده با سفر به تهران به دنبال آن است که مصوبات و چارچوب ژنو ۱ را به شکل ظریفی به سمت مطلوبیت هایی که آمریکا در سوریه دارد تغییر دهد، افزود: همچنین تلاش می کند گروه های تروریستی که در سوریه قرار دارند و چهره شان برای همه آشکار شده است با حصول به یک وضعیت آتش بس نجات دهد و مسیر شکست هایی که آنها در سوریه دچار هستند را بهبود بخشد.

محمدی دستور کار دوم ابراهیمی را در این دانست که پیش از نشست ژنو ۲ که بر مبنای مفاد ژنو ۱ بدون هیچگونه پیش شرطی باید به گفت وگوهایی بین مخالفین و دولت سوریه بینجامد، بتواند امتیازاتی را پیشاپیش کسب کند و این مسئله را در قالب ضرورت تشکیل حکومت انتقالی قرار دهد.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که برگه های بازی و اهرم های فشار کشورهایی که به دنبال خونریزی و براندازی در سوریه بودند تهی شده و رنگ باخته است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با اشاره به اینکه در صحنه میدانی ابزارهای فشار تروریستی ناکارآمدی خود را نشان داده و غرب در مقابل شرایط پیچیده ای قرار گرفته است، گفت: غرب با پایان بحران سوریه باید به استقبال تندروهای تروریستی اروپایی برود که از آنها حمایت کرده است.

محمدی ادامه داد: در صحنه سیاسی نیز پیوند گروه های تروریستی و مخالف مسلح نه تنها از انسجام برخوردار نیست بلکه تنش و درگیری خونینی بین آنها جریان دارد.

وی یادآور شد: اجزای ائتلاف ملی که تلاش می کردند خود را تنها نماینده مردم سوریه نشان دهند اکنون حتی در درون خود نیز با شوراهای ملی که طیفی از گروه های مختلف را در برمی گیرد در تضاد به سر می برند و مخالف مشارکت هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با ذکر این نکته که گروه های مسلح داخلی که خود را به نوعی به این ائتلاف متصل و مرتبط می دانستند، حضور نماینده های ائتلاف در ژنو ۲ را نمی پذیرند و ارتباط خود را با این تشکیلات قطع کرده اند، اظهار داشت: موضوع اساسی این است که نشست ژنو ۲ ابتدا باید برای مسئله تروریسم در سوریه راهکار مشخصی را ارائه دهد که همه طرفها به آن پایبند باشند و از جمله عربستان سعودی که در کنار رژیم صهیونیستی اولویت اداره جنگ برایش اهمیت دارد، باید مقید به مبارزه جدی با تروریسم شود و حمایت های مالی، لجستیکی و سیاسی خود از این گروه ها را قطع کند.

محمدی با یادآوری اینکه اولویت بعدی پاسخ به این سوال است که در سوریه چه کسی نماینده ملت است، گفت: سوال بعدی این است که آنچه تا به حال تحت عنوان ائتلاف تلاش می شد که به عنوان نماینده مردم سوریه معرفی شود امروز در چه جایگاهی قرار دارد، آنها چه کسانی هستند و آیا نماد سیاست های کشورهای غربی هستند یا نماد اراده مردم سوریه؟ .

وی افزود: از طریق نظر سنجی هایی که موسسات معروف غربی مانند «گالوپ» به عمل آورده اند، امروز ۷۰ درصد مردم به بشار اسد رای خواهند داد، یعنی اکثریت مردم مخالف آنچه اراده براندازی در سوریه است در حرکت هستند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه باید شناسنامه و هویت این گروه ها در نشست ژنو ۲ مورد توجه قرار گیرد، گفت: دولت سوریه تاکید کرده که با تروریست ها مذاکره نخواهد کرد و در هیچ جای دنیا نیز این مذاکرات مشروعیت و وجاهت ندارد، لذا آنچه تلاش می شود از طریق نشست استانبول طی هفته جاری برای ایجاد انسجام یا نمادی از نمایندگی از مردم سوریه شکل بگیرد تا نشست ژنو ۲ به شکل سمبلیک برگزار شود، یک تلاش کم ارزش است که نمی تواند نماد اراده مردم سوریه باشد.

محمدی ادامه داد: گروه های سیاسی مخالف شرافتمند داخلی افرادی هستند که می توانند به عنوان بخشی از مردم و اراده مردم سوریه در گفت وگو با حکومت مشارکت داشته باشند.

وی به رایزنی هایی که در مسکو در بین گروه های مخالف و دولت سوریه در جریان است اشاره کرد و گفت: در مقابل هم گروه های تروریستی که وابسته به اراده و سیاست کشورهای مرتجع عربی و رژیم صهیونیستی و غرب هستند، با یکدیگر اختلاف نظرهای شدیدی دارند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آنچه باید از ابراهیمی خواست این است که بیطرفی خود را در بحران حفظ کند و از چارچوب مفاد ژنو ۱ نیز خارج نشود و دستور کار جدیدی برای ژنو ۲ آماده نکند.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات