علاءالدین بروجردی گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند ما به تیم مذاکره کننده اعتماد داریم چون هیچ تصمیمی در عرصه مسائل راهبردی و مهم نظام بدون نظر رهبری اتخاذ نخواهد شد و ایشان هدایت گر کلیه تحولات هستند.

به گزارش افکارنیوز ، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در نشست ماهانه جامعه اسلامی مهندسین که در دفتر مرکزی این تشکل برگزار شد، با اشاره به برگزاری انتخابات آزاد در ایران گفت: فضای جدیدی در ایران ایجاد شد و تحلیل های غربی ها شکست خورد و فردی با شعار اعتدال و تدبیر انتخاب شد.

وی با اشاره به اینکه در چالش ۱۰ ساله گذشته آمریکا با جمهوری اسلامی ایران در عرصه هسته یی دشمن از همه امکانات استفاده کرده است، افزود: هدف شان این بود که ایران به توانمندی غنی سازی اورانیوم نرسد اما روشن است که بازنده این مصاف سخت آمریکا و هم پیمنانانش بوده اند، چون امروز از صفر تا صد کارها از استخراج اورانیوم از خاک ایران تا تولید کیک زرد و ساخت سانتریفیوژها و… مسلط شده ایم و وضع مان نسبت به گذشته کاملا متفاوت است.

بروجردی خاطرنشان کرد: نرمش قهرمانانه به این معناست که امروز به عنوان فرد توانمند پیروز در صحنه مصاف با آمریکا می خواهیم تصمیمات جدید بگیریم که با گذشته متفاوت است و در همین راستا فضای بین المللی هم فرق کرده است.

وی با اشاره به تلاش های دشمنان برای جلوگیری از پیشرفت ایران گفت: پس از آنکه تلاش هایشان به نتیجه نرسد، اقدام به حذف فیزیکی کردند و دانشمندان هسته یی ما را مورد ترور قرار دادند اما با ایستادگی ملت، هدایت های رهبری و دانش دانشمندان در شرایطی قرار گرفتیم که بر دانش هسته یی مسلط شده ایم.

بروجردی با اشاره به دو شعار محوری مقام معظم رهبری یعنی حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی افزود: حماسه سیاسی محقق شد و در رابطه با حماسه اقتصادی، باید با هوشمندی نظام از این گذرگاه عبور کنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه" ما نسبت به تیم مذاکره کننده مان اعتماد داریم" ، خاطرنشان کرد: پنج عضو دایمی شورای امنیتی به اضافه آلمان تصمیم گیران صحنه جهانی هستند که به حق یا ناحق در شورای امنیت تصمیم گیری می کنند و به دنیا زور می گویند. پس طبیعی است که ما نسبت به آنها بدبین هستیم و معتقدیم در مقابل سیاست گذاری ظالمانه آنها به میزانی که اقتدار داشته باشیم، می توانیم بایستیم و حرف مان را از طریق منطق پیش ببریم.

بروجردی با اشاره به اینکه در بحث هسته یی شاهد بودیم که رژیم صهیونیستی امکانات هسته یی سوریه و عراق را بمباران کرد اما جرات نداشت اقدام مشابهی علیه ایران انجام دهد، خاطرنشان کرد: توانمندی بازدارنده ما در عرصه سیاسی بسیار قوی است و هم پیمانانمان مثل حزب الله لبنان و گروه های مقاومت معادله قدرت در خاورمیانه را به هم ریخته اند که در این راستا می توان به جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه و… اشاره کرد و بیانیه جهاد اسلامی که در پایان جنگ ۸ روزه اعلام کرد از فشنگ تا موشک والفجر را از جمهوری اسلامی گرفتیم، پس آنها اقتدار را در نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه های مختلف دیده اند و آزموده اند و شکست خورده و پذیرفته اند. همچنین آنها تجربه دو خرداد را دارند و در مقابل نرمش و لبخند، پاسخی که به ایران داده اند این بود که ایران محور شرارت است، اما آمریکایی ها امروز در شرایط جدید آماده نوعی از تفاهم الزامی با توجه به شرایط خاص جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با بیان اینکه" بدبینی ما نسبت به دشمنان امری است که پیوسته باید وجود داشته باشد، چون نمی توان نسبت به آمریکا خوشبین بود اما محور اصلی کار ما منافع ملی است" ، افزود: خطوط قرمز ما مشخص است چون در مجلس دولت را ملزم کرده ایم در هیچ شرایطی اصل غنی سازی در جمهوری اسلامی متوقف نشود. همچنین آنها باید حق هسته یی ما را به رسمیت بشناسند و تحریم های غیرقانونی، ظالمانه و تحمیلی را نسبت به ملت ما بردارند. البته طبیعی است که یک شبه تحریم ها برداشته نمی شود اما به طور کل باید منحنی تحریم ها سیر نزولی را طی کند تا به صفر برسد.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه" آنها طالب هستند که نیروگاه هسته یی فردو بسته شود، اما قطعا بسته نخواهد شد" ، تصریح کرد: براساس مصوبه پدافند غیرعامل شرایطی ایجاد کردیم که آمریکا و صهیونیست ها اگر بخواهند نیروگاه فردو را بزنند، نتوانند موفق شوند چون حتی اگر موشکی داشته باشند که در عمق ۳۰ متری زمین نفوذ کند، در این منطقه صدها متر کوه وجود دارد که قابل نفوذ نیست.

وی ادامه داد: با تجربه ۸ سال جنگ تحمیلی دوباره اجازه نمی دهیم شرایطی در کشور باشد که دشمن فرضی هوس کند به جمهوری اسلامی ایران حمله کند چون توان موشک های ما بازدارنده است و حتما سیاست ما جنگ طلبانه نیست. بلکه سیاست ما داشتن رابطه خوب با کشورهای دیگر است.

بروجردی با اشاره به اینکه زمانی در راکتور تهران طبق مقررات آژانس وقتی سوخت ما تمام شد، باید به ما سوخت می دادند، گفت: آنقدر بازی سیاسی در آوردند و ما در گردونه وادی سیاسی قرار گرفتیم، در حالی که مساله مهم انسانی برای تولید داروی ۸۰۰ هزار بیمار در سال مطرح بود، چون رآکتور تهران کاری جز این ندارد، اما روح شهیدان احمدی روشن و علی محمدی شاد باشد که نقش اساسی در بالا بردن توانمندی ما در این زمینه داشتند و توانستیم مشکل مان را حل کنیم.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ما تحت نظارت آژانس هستیم و به عهدنامه ان پی تی تعهد داریم، گفت: بالاتر از اینها پشتوانه کار ما، فتوای مقام معظم رهبری است که رییس جمهور آمریکا نیز گفتند این مساله قابل احترام است. از طرف دیگر آژانس به صورت کامل با دوربین هایی که به صورت فعال در نیروگاه های ایران دارد، بر عملکرد ما نظارت می کند و هیچ اقدام خلاف ضوابط آژانس قابل انجام نیست. پس با همه این شرایط، کار ما کاملا شفاف است و اینکه بگویند به ایران اعتماد نداریم، حرف بی منطق و بی ربطی است که مرتبا رژیم صهیونیستی تکرار می کند.

بروجردی با اشاره به مشکلات اقتصادی غرب گفت: تحریم ها فقط باعث ضرر ما نشده است بلکه تحریم کنندگان هم ضرر کرده اند و در مجموع در مذاکرات فعلی خطوط قرمز ما مشخص است و انتظارات آنها هم قابل برآورده شدن است که طبیعتا این مسیر باید به تدریج طی شود.

وی با اشاره به اینکه تمام اقدامات با هماهنگی مقام معظم رهبری انجام می شود و باید به توانمندی تیم مذاکره کننده مان اعتماد داشته باشیم، گفت: امیدواریم شرایطی ایجاد شویم که شاهد تحول جدید در این عرصه باشیم که هم منافع ملی ما محفوظ باشد و هم به تفاهم و توافق در عرصه هسته یی برسیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسنا، بروجردی در ادامه این نشست در جواب سوالی مبنی بر اینکه چرا به جای مذاکره با ۱+۵، تور هسته یی برای روشن کردن افکار عمومی راه نمی اندازید، گفت: فضای تبلیغاتی دنیا در اختیار ما نیست و مشکل ما این است که فضای تبلیغاتی دنیا در اختیار دشمن است.

وی همچنین در جواب این سوال که مذاکرات باید تا چه حد محرمانه باشد، گفت: این توافق طرفین است و موضوع جدیدی نیست و شاید اگر این واژه را وزیر خارجه عنوان نمی کردند، تا این اندازه بازتاب نداشت، چون در گذشته هم همه مطالب عنوان نمی شد.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی افزود: خبرهایی که بیرون می آید اصلا آن چیزی نیست که مذاکرات بوده است و دشمن به دنبال جوسازی است، پس باید حواسمان باشد که به تیم مذاکره کننده خودمان که مقام معظم رهبری تاکید کرده اند باید به آنها اعتماد کنیم، اعتماد داشته باشیم و به نشریات صهیونیستی که متعلق به دشمنان ما هستند، اعتماد نکنیم که می گویند از جزییات مذاکرات خبر دارند.

بروجردی در جواب این سوال که آیا در شعارهای ۱۳ آبان امسال تحول جدی خواهیم دید، گفت: تحول جدی این است که شعار" مرگ بر آمریکا" پررنگ تر است چون با چهار تا مذاکره اتفاق خاصی ایجاد نمی شود و آمریکا عقبه طولانی علیه ما دارد که امروز هم سیاست هایش را ادامه می دهد و در کنگره علیه جمهوری اسلامی ایران برای براندازی بودجه تصویب می کند؛ پس دشمن همچنان دشمن است و ما با دشمن جمهوری اسلامی ایران در جهت منافع خود مذاکره می کنیم، پس قرار نیست در شعارهایمان تغییری ایجاد شود.

وی در پاسخ به این پرسش که جلسه بعدی مذاکرات را چطور ارزیابی می کنید، توضیح داد: طرفین کارگروه هایی شکل داده اند که این هفته برای تفاهم جهت کار این کارگروه ها مشخص شده است و خروجی این کارگروه ها در اجلاس بعدی مطرح می شود.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین در پاسخ به این سوال که کمر درد آقای ظریف سیاسی است یا جسمانی، افزود: پریروز به همراه آقای سبحانی نیا به منزل ایشان رفته بودم و شهادت می دهم که به خاطر درد جسمانی شان دراز کشیده بودند و شرایط خوبی نداشتند، البته کمی بهتر بودند. پس شرایط ایشان کاملا جسمانی بوده و سیاسی نیست.

بروجردی همچنین در رابطه با اینکه چرا نمایندگان مجلس در بودجه سالیانه دقت لازم را ندارند که مجبور به اصلاحیه شویم، گفت: مبنای کار در مجلس این است که به دولت کمک کنیم و با آن چالش نداشته باشیم. البته متخصصان اقتصادی ما ایرادهایی را مطرح می کنند و تا جایی که بتوانند تغییرات ایجاد می شود، اما با توجه به اینکه شرایط کشور ما به لحاظ اقتصادی ثابت نیست و شناور است، به همین میزان تغییرات اصلاحاتی مطرح شد که امیدواریم تاثیرگذار باشد.

وی همچنین در رابطه با انتقادات شدید در مورد مذاکرات ژنو گفت: جامعه ما باز و آزاد است و همه شخصیت های سیاسی می توانند نظرات مخالف یا موافق خود را مطرح کنند اما همه باید بدانند موضوع هسته یی باید ملی باقی بماند و نباید طوری عمل کنیم که دشمن احساس کند اتفاق نظر وجود ندارد و تردید ایجاد شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در جواب این سوال که غربی ها در قبال به رسمیت شناختن حق هسته یی و لغو تحریم ها به لحاظ سیاسی چه چیز می خواهند، گفت: در بعد سیاسی ورود پیدا نکردند اما خواست آنها این است که به آنها کمک کنیم، به خصوص در مساله بحران عراق، لبنان، فلسطین و سوریه، چون آنها در مقابل جمهوری اسلامی ایران کم آورده اند و در بعد سیاسی دست برتری در منطقه داریم که آنها نیازمند استفاده از این قدرت جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی با تاکید بر اینکه حتما سیاست ما در رابطه با مساله فلسطین تغییر نمی کند و معتقدیم رژیم صهیونیستی غاصب است و سرزمین های اشغالی باید آزاد شوند، اظهار کرد: با حفظ ویژگی های جمهوری اسلامی ایران در جهت منافع ملی مان مذاکره می کنیم، به نحوی که شاهد بودیم آنها ناگزیر شدند سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع آمریکا را بفرستند و یادداشت رسمی مبنی بر درخواست آمریکا برای کمک در حل بحران عراق را به ایران بدهند.

بروجردی همچنین در رابطه با سه وزیر پیشنهادی دولت که برای رای اعتماد به مجلس معرفی شدند، گفت: ظاهر نشان می دهد که هر سه وزیر رای می آورند.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال که در زمان اصلاحات در مذاکرات کلیه تاسیسات هسته یی تعطیل شد و آیا این تصمیم خودسر دولت اصلاحات بود و یا زیرنظر رهبری انجام شد، توضیح داد: شرایط امروز با آن زمان کاملا متفاوت است و امروز ما در دانش هسته یی کاملا مسلط هستیم و در موضع قهرمان قرار داریم پس اگر نرمشی هم صورت گیرد، قهرمانانه خواهد بود.

بروجردی در جواب این پرسش که آیا قبول پروتکل الحاقی جزو خطوط قرمز است، تصریح کرد: در مجلس، دولت را مکلف کرده ایم که اجرای داوطلبانانه پروتکل الحاقی را متوقف کند و هر تصمیمی برای تغییر این مصوبه به عهده مجلس است.

رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی همچنین در رابطه با انتقادات مقام معظم رهبری در مورد برخی اتفاقات رخ داده در روند مذاکرات گفت: شان رهبری همین است که اعتماد دارند اما تذکر می دهند و این به معنی عدم اعتماد به تیم مذاکره کننده نیست بلکه هشدار جزو شئونات مقام معظم رهبری است.

بروجردی در پایان و در جواب این سوال که اگر دولت در مذاکرات از خطوط قرمز عبور کند چه خواهید کرد، گفت: عبور نخواهد کرد و نمی تواند عبور کند چون هر تصمیمی که اتخاذ شود، تصمیم نظام است و اوج آن نرمش قهرمانانه است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات