آمریکا؛از خیانت به همپیمانان تا پیام دوستی به ایران

افشای شنود دستگاه های اطلاعاتی آمریکا از دوستان خود این سوال را در ذهن تداعی می کند که واقعا DNA چه کسی قسمتی از فریب و نیرنگ است؟

گروه سیاسی - برقراری تماس تلفنی میان روسای جمهور ایران و آمریکا را شاید بتوان بزرگترین واقعه سیاسی سال ۲۰۱۳ نامید. این اتفاق چنان جنجالی در دنیای اخبار و رسانه ایجاد کرد که حتی بزرگترین بنگاه های خبری نیز در گاهی اوقات از اخبار حاشیه ای این واقعه جا می ماندند.

در دیدگاه بسیاری گویی به یکباره معجزه ای در نظام سیاسی ایالات متحده روی داده و این کشور با دور ریختن دیدگاه های سلطه طلبانه خود هواخواه سینه چاک ایران شده است.

به گزارش افکارنیوز ، گفتگوها میان طرف های هوادار و منتقد این دیالوگ تلفنی تا قشون کشی رسانه ای نیز بالا رفت و هواداران این رابطه، منتقدین را متهم به منفی بافی و سودجویی از این قطع ارتباط می کردند. اما در طرف مقابل منتقدین تنها به یک جمله استناد می کردند و می گفتند تا زمانی که صداقت آمریکایی ها در عمل به اثبات نرسد، برقراری این رابطه پس از ۳۴ سال به مثابه برقراری رابطه گرگ و میش است که در نهایت به دردیده شدن میش توسط گرگ منجر می شود. موضوعی که سپس دستمایه طراحی تابلوهای تبلیغاتی به عنوان صداقت آمریکایی و نصب آنها در شهر شد.

چندی بعد وندی شرمن، معاون وزارت خارجه آمریکا، نفر سوم سیاست خارجی آمریکا و عضو ارشد مذاکره کننده آمریکایی در گروه ۱+۵،   توهینی آشکار به مردم ایران کرد که در روزنامه آمریکایی “لس آنجلس تایمز” هم بازتاب یافت.

وی طی سخنانی در کمیته سیاست خارجی سنا گفت؛ که ما به دنبال حذف تحریم های وسیع علیه ایران نخواهیم بود و تنها به ایران فرصت می دهیم برای از بین بردن نگرانی های ما، مدتی “استراحت” کند.

مذاکره کننده عضو ارشد آمریکا در ۱+۵ می گوید: فریب و نیرنگ قسمتی از DNA ایرانیان است.



اما در گیر و دار این جنجال های موافقین و مخالفین در کشور و در حالی که هنوز بسیاری یک مکالمه کوتاه تلفنی و نشستن پشت یک میز مشترک با آمریکا جزو شق القمر های دولت معرفی می کردند، انتشار اسنادی توسط ادوارد اسنودن افشاگر معروف اطلاعات سازمان های جاسوسی آمریکا، حکایت تازه ای از صداقت آمریکایی را روایت کرد. حکایتی که اثبات می کند ایالات متحده نه تنها هیچ رحم و شفقتی در خصوص دشمنان خود ندارد، بلکه برای آنها هیچ تفاوتی میان دوست و دشمن وجود ندارد و رفتارهایی که در خصوص دشمنان خود پی گرفته اند در خصوص دوستان خود نیز اجرایی می کنند.

آغاز جنجال بزرگ از فرانسه

نخستین اسنادی جنجالی که ادوارد اسنودن منتشر کرد پیرامون شنود مکالمات تلفنی شهروندان فرانسوی بود. اسنادی که خشم فرانسوی های میهن پرست را برانگیخت و حسابی آمریکا را در این کشور بدنام کرد. کار تا احضار سفیر آمریکا در فرانسه بالا گرفت و همین موضوع باعث شد که خود باراک اوباما دست به تلفن شود و برای به دست آوردن دل همپیمان قدیمی این کشور به فرانسو اولاند زنگ بزند. رئیس جمهور کشوری که آمریکا در جریان جنگ جهانی دوم برای آزاد سازی خاکش از دست سربازان نازی آلمان به آب و آتش زد و هزینه های گزافی را متحمل شد و همین امر روابط دو کشور را فراتر از حد عادی کرده است.

پای رهبران جهان در میان است

اما این افتضاح بزرگ سرویس های جاسوسی آمریکا به همین جا ختم نشد، چراکه اسنودنی که حالا در کشور رقیب آمریکا یعنی روسیه پناهنده شده است، اسناد دیگری را افشا کرد که بر اساس آن ایالات متحده مکالمات تلفنی رهبران ۳۵ کشور دنیا را شنود می کرده است. بر این اساس طبق اسنادی که در اختیار روزنامه" گاردین" قرار گرفته، تلفن های دست کم ۳۵ تن از رهبران جهان از سوی آمریکا شنود شده است. این اسناد می گوید که آژانس امنیت ملی آمریکا کارکنان کاخ سفید و پنتاگون را به همکاری تشویق کرده است. این سند اضافه می کند که آژانس امنیت ملی آمریکا کارکنان عالی رتبه ی خود در کاخ سفید، پنتاگون یا وزارت امور خارجه را تشویق می کرده که شماره تلفن های خصوصی که از رهبران جهان یا معاونان و مشاوران آنان دارند، در اختیار ماموران آژانس امنیت ملی آمریکا قرار دهند. طبق این اسناد تازه یک مقام نظامی آمریکایی دست کم ۲۰۰ شماره تلفن شخصی را که شماره های ۳۵ رهبر جهان نیز بخشی از آن بوده، در اختیار آژانس امنیت ملی آمریکا قرار داده است.

اگرچه نام رهبران کشورهایی که مورد استراق سمع قرار گرفته اند افشا نشده است اما سند دیگری از اسنودن نشان می داد که آنگلا مرکل صدراعظم آلمان یکی از اهداف آمریکایی ها بوده که از سال ۲۰۰۲ تاکنون، تلفن همراهش مورد شنود قرار گرفته است. موضوعی که خشم مرکل را برانگیخت و باعث انتقاد شدید وی از آمریکا شد.

خشم همپیمانان تا مرحله تحریم

اما تنها فرانسه و آلمان به عنوان همپیمانان آمریکا از این ماجرا خشمگین نبودند، چراکه افشای اسناد دیگری نشان داد که رهبران برزیل، مکزیک، اسپانیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز هدف جاسوسی های سرویس های آمریکایی بودند… خشمن ناشی از این اقدام آمریکا تا آنجا پیش رفت که کشورهای اروپایی تصمیم گرفتند در ازای این رفتار ایالات متحده تحریم هایی را علیه این کشور وضع کنند.

شنود مکالمات ایرانیان

اما برای ذوق ذگان رابطه ایران و آمریکا جالب است که بدانند شهروندان ایرانی نیز یکی از اهداف اصلی این اقدام آمریکایی ها بوده اند. بر این اساس روزنامه واشنگتن پست فاش کرد که ادوارد اسنودن اسنادی از جاسوسی آمریکا از ایران را در اختیار دارد. این روزنامه آمریکایی نوشت که مسوولان آمریکایی به برخی دستگاه های اطلاعاتی بیگانه هشدار دادند اسنادی که ادوارد اسنودن، کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا در اختیار دارد، بیانگر تعاملات مخفیانه میان این دستگاه ها و آمریکاست. این مسوولان اعلام کردند، اسنودن در مدت فعالیتش در این اداره به ده هاهزار سند دسترسی پیدا کرده است که برخی از این اسناد حاوی اطلاعات حساسی از برنامه هایی برای جمع آوری اطلاعات از ایران، روسیه و چین است.

نکته جالب آنجاست که این روزنامه به صراحت عنوان کرده که تنها در عرض فقط یک ماه چیزی در حدود ۷۳/۱ (یک میلیارد و هفتاد و سه میلیون) تماس ایرانیان مورد جاسوسی آمریکا قرار گرفته است.

موضوعی که البته چندان عجیب به نظر نمی رسد چراکه با توجه به شنود مکالمات نزدیکترین شرکای آمریکا، طبیعی به نظر می رسد که ایران نیز به عنوان یکی از دشمنان آمریکا هدف جاسوسی قرار بگیرد.

حالا باید از خانم وندی شرمن پرسید فریب و نیرنگ قسمتی از DNA چه کسی است؟ ! ایرانی ها یا آمریکایی؟ ؟
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات