نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه هدف آمریکا از مذاکره با ایران دست یافتن به راه حلی برای برون رفت از بحران های منطقه با استفاده از حضور ایران در حل آنهاست، گفت: درخواست آمریکا برای مذاکره و تشدید همزمان تحریم ها نشانه بی صداقتی آمریکاست.

به گزارش ا فکارنیوز ، حجت الاسلام غلام مصباحی مقدم نماینده مردم تهران در نطق میان دستور خود در صحن علنی مجلس گفت: مبارزه با استکبار یک مبارزه بی پایان تا محو کامل روحیه و عمل استکباری است ذات رویارویی حق و باطل اقتضا مبارزه دائمی دارد.

وی ادامه داد: مذاکره با آمریکا نشان کنار نهادن روحیه و عمل استکباریه از سوی آمریکا نیست که تصور کنیم که مبارزه با آمریکا پایان یافته و منتهی به مذاکره شده است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات بودجه اظهار داشت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی با گذشت ۳۵ سال آمریکا در برابر ایران موقعیت خود را در شرایط جدیدی احساس می کند جایگاه نظام جمهوری اسلامی در ابعاد سیاسی، علمی، اقتصادی و نظامی پله پله بالا رفته و منطق انقلاب اسلامی در کشورهای متعدد منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا گسترش یافه و ملت های مختلف منطقه حوزه نفوذ مواضع و سیاست های نظام جمهوری اسلامی ایران شده است و در مقابل آمریکا پله پله از جایگاه خود تنزل یافته و به جزء ایران تعدادی از دیگر کشورهای از قلمرو سلطه آمریکا و حوزه نفوذ سیاست های آن خارج شده اند و نقشه های استکباری آمریکا در عراق، افغانستان، لبنان و فلسطین و اخیرا در سوریه نقش برآب شده است.

مصباحی مقدم ادامه داد: از این رو در انتخابات دوره اول ریاست جمهوری اوباما شعار تغییر شد و این تصور پدید آمد که دولت آمریکا از نفرت جهانی به شدت رنج می برد و درصدد تغییر در سیاست خارجی و جبران اشتباهات رؤسای جمهور پیشین آمریکا از جمله جرج بوس پسر برآمده است. و نسبت به جمهوری اسلامی ایران نیز رویکرد تازه ای خواهد داشت. اما فتنه ۸۸ دولتمردان آمریکا بار دیگر راه تقابل با ملت ایران را ادامه داده اند.

وی افزود: اوباما در طول مدت ریاست جمهوری خود چندین بار آمادگی خود را برای مذاکره مستقیم با ایران اعلام کرد که از نیاز ضروری آمریکا برای ارتباط با ایران حکایت می کند. گرچه همزمان تحریم ها را نیز تشدید می کردند که این نشان از عدم صداقت آمریکا بود.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۲ و ظهور حماسه سیاسی بزرگ در ایران استحکام نظام در داخل برای استکبار جهانی جلوه ای دوباره یافت و ضرورت کنار آمدن با این نظام تأثیرگذار در اندیشه و عمل دولتمردان آمریکا مطرح شد. بی تأثیربودن فشارهای سیاسی و تهدید های نظامی در رفتار ملت و دولت ایران از سوی و دست یافتن به پیشرفت های علمی و فناوری از جمله گسترش غنی سازی اورانیوم در ایران از سوی دیگر آشکار شد. در کنار آن همه بحران های منطقه ای که آمریکا در آفریدن آنها نقش داشته بدون قبول نقش ایران در حل آنها همچنان لاینحل باقی مانده است.

مصباحی مقدم تصریح کرد: هدف آمریکا از مذاکره با ایران دست یافتن به راه حلی برای برون رفت از بحران های منطقه با استفاده از حضور ایران در حل آنها است. هدف جمهوری اسلامی ایران از مذاکره حل مسئله تحریم های ظالمانه غیر انسانی، غیرقانونی و بی منطق است. زیرا فعالیت های هسته ای ایران تنها بهانه ای برای تحریم ها است. دولت آمریکا از غیرنظامی بودن فعالیت های هسته ای ایران با خبر است و اطلاعات اطمینان بخشی در این زمینه در دست دارد. اما به صلح آمیز بودن این فعالیت ها اعتراف نمی کنند تا بتوانند تحریم ها را ادامه دهند و از قدرت چانه زنی در مذاکرات برخوردار باشند.

وی افزود: اظهارات اوباما در نطق مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد فتوای مقام معظم رهبری مبنی بر حرمت تولید و نگهداری سلاح هسته ای و اهمیت این فتوا اعتراف به سلاح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: تقاضای مکرر اوباما برای ملاقات حضوری با رئیس جمهور کشورمان قبل و بعد از سفر به نیویورک و رد این تقاضا از سوی رئیس جمهور و تقاضای تخفیف یافته مبنی بر ملاقات غیررسمی در حاشیه ضیافت دبیر کل که نتیجه آن واکنش رسانه های آمریکایی مبنی بر تحقیر آمریکا و رئیس جمهور آن را از سوی آقای روحانی در پی داشت همه و همه نشان دهنده نیاز دولت آمریکا برای مذاکره با جمهوری اسلامی ایران است.

مصباحی مقدم خاطر نشان کرد: اکنون دولت آمریکا در داخل با چالش جدی از سوی کنگره و سنا روبروست که همه آنها به شدت تحت تاثیر لابی رژیم صهیونیستی و لابی بعضی از دول عربی منطقه هستند از این رو دست یافتن به نتیجه در مذاکرات ایران و آمریکا دشوار پیچیده و زمان بر است و ما نباید شتاب زده در انتظار نتایج مذاکرات هستیم و راه حل مشکلات اقتصادی کشور را در گرو آن بدانیم.

وی افزود: در این میان علاوه بر نقش دیپلماسی دولتی در روابط بین ۲ کشور باید در مورد نقش دیپلماسی پارلمانی و حل مسئله تحریم ها تحرک نشان دهیم دولت های اروپایی پس از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ در ایران و سخنرانی رئیس جمهور کشورمان در سازمان ملل رویکرد مثبتی به گسترش روابط با ایران نشان داده اند در این میان بعضی از دولت های اروپایی موضع بهتری را اتخاذ کرده اند شاید بتوان با فعال کردن دیپلماسی پارلمانی به دیپلماسی دولتی به ویژه در رابطه با اروپا کمک کرد. حضور هیئتی از مجلس شورای اسلامی در پارلمان اروپا و پارلمان های کشورهای مهم اروپایی می تواند در لغو تحریم های ظالمانه که از سوی اروپا وضع شده مؤثر باشد.

نماینده مردم تهران در خانه اظهار داشت: اکنون ملت ما در سال های اخیر در یک جنگ طولانی سیاسی و اقتصادی به سر برده و روز ملی مبارزه با استکبار جهانی در پیش از دشمن همه ترفند های خود را به کار گرفته و به نتیجه ای دست نیافته است. ملت ما در این شرایط نباید آرایش و مقاومت خود را به هم بریزد. نباید از موضع ضعف، انفعال و یا شیفتگی با موضوع مذاکره روبرو شد بلکه با حفظ آرامش و آرایش مقاومت نرمش قهرمانانه نشان داد و با قدرت و تدبیر از موضع برابر با آنان گفت وگو کرد ما ضمن حمایت از دولت در مذاکره با آمریکا حفظ روحیه مقاومت در برابر استکبار را ضروری می دانیم و در راهپیمایی روز مبارزه با استکبار جهانی شرکت می کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات