نماینده مردم تهران در مجلس ششم با اشاره به ناکامی سیاست های مهار آمریکا در قبال ایران، گفت: بی تدبیری ها در دولت بوش باعث شد آمریکا در عین اقدامات سازنده دولت خاتمی در قضیه افغانستان، جمهوری اسلامی را محور شرارت بنامد.

به گزارش افکارنیوز ، الهه کولایی نماینده مردم تهران در مجلس ششم و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران به دعوت بسیج دانشجویی دانشگاه تهران (پردیس ابوریحان) در مناظره با حمید رسایی نماینده مجلس شورای اسلامی با موضوع «مذاکره با آمریکا» حضور یافت.

وی در ابتدای سخنان خود با اشاره به لزوم انتقال احساسات و عواطف به سطح عقلایی برای دفاع از منافع ملی، گفت: ما باید با یک نگاه همه جانبه به تجربه دیگر کشورها بهترین روش را برای رسیدن به منافع ملی اتخاذ کنیم و در حقیقت ما باید از سطح شعا رو احساس به سمت شعور وعقلانیت منتقل شویم.

این استاد دانشگاه تهران با اشاره به لزوم شناسایی محیط پیرامون کشور خود اظهار داشت: کشورهایی که نظام امروز جهانی، نظام بین الملل را تشکیل می دهند اهدافی را برای خود در نظر می گیرند و زمانی به این اهداف خواهند رسید که بازیگران این عرصه و محیط پیرامون خود را بشناسند.

وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: انقلاب اسلامی نیز زمانی به وقوع پیوست که دو بلوک شرق و غرب بر جهان حاکم بودند و بنده معتقدم اولین انقلاب رنگی با سلاح الله اکبر در سال ۵۷ و با شعار نه شرقی، نه غربی در جمهوری اسلامی رخ داد.

الهه کولایی همچنین پیرامون دلایل فروپاشی شوروی نیز گفت: در سال ۱۳۷۰ شوروی فرو پاشید، نظامی که حاضر نبود واقعیت ها را ببیند و نظامی که ضروریات و الزامات حاکم بر جهان را انکار می کرد بر همین اساس فروپاشید.

وی ادامه داد: جهان بعد از سال ۷۰ دارای یک قطب قدرت شد و جمهوری اسلامی در برابر این قطب و قدرت قرار گرفت. ما باید بدانیم که محیط پیرامونی ما در سال ۷۰ به بعد با این تحول و این وضعیت روبرو شد که البته این تحول برای کشور ما هم فرصت و هم تهدید بود.

این نماینده مردم تهران در مجلس ششم با اشاره به لزوم اجرای سه اصل عزت، حکمت و مصلحت، گفت: همه ما بر تبعیت از این سه اصل توافق داریم اما چگونگی به دست اوردن آن مهم است. این که چه عزتی است که ما نتوانسته ایم از حقوقمان در موضوع دریاچه قطر دفاع کنیم و آذربایجان سهم ما را در این موضوع به ترکیه داد.

وی تأکید کرد: این در حالی است که ما هیچ واکنشی نسبت به این قضیه نشان ندادیم و از اینکه سهم ما را به دیگری دادند سکوت کردیم.

کولایی با اشاره به مذاکرات مربوط به انتقال گاز به هند نیز گفت: در این موضوع انتقال گاز کشور ما به هندو پاکستان که به خط سرخ معروف شد آنقدر ما قیمت گاز را پائین آوردیم تا توانستیم رضایت آنان را جلب کنیم تا به آمریکا نشان دهیم که تحریم این کشور کارساز نبوده است بر همین اساس کدام عزت، حکمت و مصلحت اجرا شده است البته ما به این اصول اعتقاد داریم.

وی ادامه داد: رژیم شاه که وابسته به آمریکا بود با استفاده از موقعیت جغرافیایی ایران توانست از شوروی کمونیسم نیز سلاح بخرد. بر این اساس ما می توانیم با مزیتی که در موقعیت جغرافیایی خود داریم منافع کشورمان را دنبال کنیم.

این استاد دانشگاه تهران با بیان این موضوع که باید سه اصل عزت، حکمت و مصلحت عملیاتی شود، گفت: در کنار آن ما باید ببینیم که اراده و خواست مردم در سیاست خارجی کجا قرار دارد. بنده معتقدم سیاست خارجی باید در خدمت سیاست داخلی باشد.

کولایی در همین رابطه تصریح کرد: علی اکبر ولایتی وزیرخارجه وقت ما در دوران جنگ تحمیلی شوروی را تهدید می کرد که اگر به ایران اسلحه نفروشد جمهوری اسلامی از آمریکا اسلحه خواهد گرفت.

این فعال سیاسی با تأکید بر این موضوع که سیاست خارجی انقلاب اسلامی ایدئولوژیک است، گفت: سیاست خارجی ما بر پایه آرمان های انقلاب است و در این آرمان ها صدور انقلاب و ارائه الگو به جهان محوریت پیدا می کند و دوران جنگ نیز این سیاست خارجی ایدئولوژیک گرا را تقویت کرد.

کولایی با بیان اینکه موفق ترین دوره سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دوران اصلاحات رقم خورد، گفت: از سال ۷۶ پیام حضور مردم و پشتیبانی آنان از نظام و دولت قوت گرفت و جایگاه بین المللی ایران ارتقاء پیدا کرد و ما برای اولین بار توانستیم در جهان سرمان را بالا بگیریم.

وی ادامه داد: در سال ۲۰۰۱ پیشنهاد گفت وگوی تمدن های دولت خاتمی مورد پذیرش سازمان ملل واقع شد.

همچنین وی معتقد است رویکرد دولت اصلاحات باعث شد خطر تروریست خواندن جمهوری اسلامی در قضیه یازده سپتامبر از سر کشور برداشته شود.

وی در ادامه بیان داشت: بی تدبیری ها در دوره ریاست جمهوری بوش در آمریکا باعث شد که آمریکا برخلاف اقدامات سازنده ای که ما در قضیه افغانستان با آنان داشتیم ما را محور شرارت بنامند.

کولایی ادامه داد: خاتمی توانست به عنوان الگوی موفق سیاست خارجی جمهوری اسلامی در جهان قرار گیرد اما عده ای اصلاحات را متهم به سازش کردند.

نماینده مردم تهران در مجلس ششم با بیان اینکه تهاجم گرایی سیاست خارجی احمدی نژاد پاسخی برای جمهوری اسلامی نداشت، گفت: سیاست تهاجم گرای دولت احمدی نژاد پاسخی برای جمهوری اسلامی نداشت چرا که در آن دوران حتی ما را در گروه شانگ های هم راه نمی دادند.

این استاد دانشگاه در ادامه تأکید کرد: شعار اعتدال در سیاست خارجی به معنای جمع کردن همه تجربه ها و اتخاذ رویکرد کارآمد در سیاست خارجی است.

وی با اشاره به تحولات منطقه و بیداری اسلامی نیز گفت: مسائلی از جمله تحولات مصر، تونس و سوریه و جریانات تکفیری باعث شد جهان نقش ایران را در قضیه صلح و ثبات منطقه مهم بداند اما دولت وقت نتوانست از این فرصت استفاده کند.

وی با بیان اینکه ما باید از تجربه ها درست بگیریم، گفت: اشتباهاتی که اروپائیان و آمریکا در قبال دولت خاتمی داشتند باعث شد در حال حاضر اوباما نسبت به این دولت تغییر رویکرد دهد.

این نماینده مردم تهران در مجلس ششم با بیان چرایی استقبال جهان از مجلس ششم گفت: این استقبال بدین خاطر است که نوع رویکردهای مجلس و همچنین اهمیت جغرافیای ایران را شناخته اند چرا که آنها می دانند هیچ کشوری نمی تواند نقش ایران را در منطقه بازی کند. بر همین اساس آمریکا به خوبی متوجه ناکامی سیاست های محال خود در قبال ایران شده است. البته ما باید بدانیم که منفعت داشتن رابطه به تدبیر و کفایت ما بستگی دارد.

این استاد دانشگاه تهران با اصل دانستن رابطه و مذاکره خاطرنشان کرد: بنده معتقدم اصل بر داشتن رابطه و مذاکره است اما در این مذاکره توان چانه زنی به کفایت ما بستگی دارد. در عین حال ما نباید پشت دیپلمات هایمان را خالی کنیم.

وی ادامه داد: نفس مذاکره و رابطه دیپلماتیک با همه کشورها می تواند منافع ما را تأمین کند البته چگونگی تأمین به نوع مذاکره بر می گردد. گروهی از آمریکایی ها سناریویی که شوروی فروپاشید را برای شکست ایران مناسب می دانند و در برابر این ما باید رضایت مردم خودمان را داشته باشیم تا بتوانیم مقاومت کنیم.

وی پیرامون حواشی نصب بنرهایی با محتوای انتقاد از صداقت آمریکایی نیز گفت: آیا طرفداران مذاکره با آمریکا نیز می توانند چنین کارهایی انجام دهند و در سطح شهر بنر بزنند؟ بنده معتقدم مذاکره به معنای سر تعظیم فرود آوردن نیست. بحث این نیست که در مذاکره از اصول و منافعمان عدول کنیم بلکه ما باید با کفایت و تدبیر در مذاکره به دنبال منافعمان باشیم.

وی در ادامه اظهار داشت: اگر مجال انتخاب آزاد مردم را فراهم کنیم همه شاهد خواهند بود که اصلاح طلبی هنوز بین مردم معتبرترین است. اگر مجالی فراهم شود قطعاً خواهید دید که اصلاح طلبان مورد اعتماد مردم هستند.

کولایی در واکنش به بستن روزنامه بهار نیز گفت: مگر عده ای در زمان امام جعفر صادق (ع) اصل وجود خدا را زیر سؤال نمی بردند؟

وی ادامه داد: چیزی که ما احتیاج داریم این است که باید سلایق و دیدگاه های مختلف را بپذیریم. اگر قرار است حقوق ملت ما را هر کشوری پایمال کند ما باید با آن برخورد کنیم. حال آن کشور روسیه باشد یا هر کشور دیگری. البته ما نیز ظلم و ستم ها و قلدری های استکبار را نمی پذیریم.

کولایی در پایان تأکید کرد: بنده معتقدم ما دیگر نباید به اسم مبارزه با آمریکا به دیگران امتیاز بدهیم چرا که منابعمان اجازه می دهد از رقابت دیگران به نفع خودمان استفاه کنیم.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات