عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: مکتب اسلام و عشق به امام حسین (ع) به ما آموخت اگر امر دایر بین مادیات و معنویات شد، معنویات اهم است و اگر دین به خطر افتاد، باید جان را فدای دین کرد.

به گزارش افکارنیوز ، آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در دیدار با جمعی از اعضای سپاه حفاظت هواپیمایی گفت: سنت الهی چنین است که کمک های خود را به کسانی ارزانی می دارد که استعداد کسب آن ها را از طریق سپاس گزاری و قدردانی از نعمت های او به دست آورده باشند.

آیت الله مصباح ادامه داد: انسان به دلیل ضعف شناخت و غفلت، مرتکب اشتباهاتی می شود و برای این که بتواند قدردان نعمت های الهی باشد، باید این نقاط ضعف را شناسایی کند و از آن ها عبرت بگیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری یکی از شیوه های تربیتی خداوند در قرآن را بیان داستان ها و سرگذشت اقوام گذشته عنوان کرد، و افزود: هدف قرآن از بیان داستان های پیشینیان کشف و تقویت نقاط مثبت، و شناسایی و جبران نقاط ضعف اقوام و امت های گذشته است. برای مثال، پس از ذکر ماجرای جنگ بدر، اعتماد بر خداوند را سبب پیروزی آن عده اندک معرفی می کند و با بیان داستان جنگ حنین، اعتماد به توان و تعداد خود را زمینه ساز شکست مسلمانان عنوان می کند.

وی انقلاب اسلامی ایران را انقلابی با ویژگی های خاص و آن را در عالم کم نظیر دانست، و گفت: ما باید هر اندازه که می توانیم با مطالعه و بهره گیری از رهنمودهای مقام معظم رهبری، نقاط قوت و ضعف خود را بشناسیم و قوت ها را تقویت و ضعف ها را جبران کنیم.

آیت الله مصباح اولین نقطه قوت انقلاب اسلامی را توجه و توکل به خداوند در موقعیت های گوناگون معرفی کرد، و گفت: شعار امام «نه شرقی و نه غربی» بود. امام به هیچ کس جز خداوند تکیه نداشت و زمانی که نهضت را آغاز کرد، اکثریت مردم، و حتی بسیاری از اقران امام باور نمی کردند که بتوان شاه و سلطنت او را در هم شکست؛ اما امام می فرمود ما برای خدا قیام کرده ایم، و خداوند به ما کمک خواهد کرد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دومین نقطه قوت انقلاب اسلامی را توجه به اسلام و یاری دین خدا دانست، و افزود: اگر فرمایشات امام را واژه شماری کنیم، در می یابیم مسأله ای که امام بیشترین تأکید را بر آن داشتند اسلام است. از همین رو بر خلاف بعضی کشورهای انقلابی دیگر مثل مصر که محور قیامشان ناسیونالیسم و قومیت عربی بود، محور نهضت مردم ایران اسلام بود و مردم با روشنگری های امام و پیروی از دستورات ایشان به دنبال اسلام و یاری دین خدا بودند.

وی حاکمیت اسلام با محوریت ولایت فقیه در ایران را دستاوردی مهم و اساسی خواند، و گفت: این که یک آخوند در رأس هرم قدرت قرار گیرد و به جای شاه بنشیند برای هیچ کس باورپذیر نبود و حتی از نظر روشن فکران خنده دار بود؛ اما امام اصل ولایت فقیه را در درس خود مطرح کرد، درباره آن کتاب نوشت و آن را در عمل پایه گذاری کرد. امام رحمت الله علیه حکومت را متعلق به خدا، و مجریان آن را نیز امامان معصوم و در غیبت آنان فقها می دانست.

آیت الله مصباح یزدی افزود: مردم، به ویژه کسانی که در انقلاب نقش اساسی ایفا کردند، باور داشتند که ارزش ها منحصر در مادیات نیست؛ بلکه ارزش های معنوی مثل رضایت خداوند و خشنودی امام زمان والاتر و مهم تر از ارزش های مادی است.

آیت الله مصباح هم چنین گفت: مکتب اسلام و عشق به امام حسین علیه السلام به ما آموخت اگر امر دایر بین مادیات و معنویات شد، معنویات اهم است؛ و اگر دین به خطر افتاد، باید جان را فدای دین کرد. از همین رو بزرگ ترین آرزوی شهیدان سر گذاشتن بر دامان سیدالشهداء علیه السلام بود؛ نه رفاه زن و فرزند.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطر نشان کرد: استراتژیست های آمریکایی تصریح کرده اند پیروزی بر ایران با استفاده از ابزارهای نظامی به تنهایی امکان پذیر نیست؛ بلکه تبدیل روحیه شهادت طلبانه به رفاه طلبانه زمینه این امر را فراهم می کند. از همین رو دشمن تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا روح معنویت و اتکا به خداوند را از ما بگیرد.

وی رفاه طلبی و دنیازدگی بعضی از مسئولان و اقشار مردم را مهم ترین نقطه ضعف انقلاب دانست، و گفت: این نقطه ضعف در صدر اسلام هم وجود داشت. کسانی که با حضرت علی علیه السلام در افتادند و حق ایشان را غصب کردند، عقیده داشتند که آنها باید از حق ویژه ای برخوردار باشند.

آیت الله مصباح در ادامه گفت: برخی از متصدیان و مسئولان انقلاب نیز از همان ابتدا به فکر پیشرفت های مادی خود و خانواده شان بوده و با ویژه خواری و هزینه کردن از بیت المال اسباب رفاه را برای خود فراهم کرده بودند و بعضی از ایشان پس از چند دهه پرچم داری انقلاب، در جریان فتنه سال ۸۸ چهره واقعی خود را نشان دادند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: عامل پیروزی ما عشق به امام حسین بود؛ نه عشق به سکه های طلا.

وی اعتقاد به ولایت فقیه و پیروی از ولی امر را ضروری و حیات بخش خواند، و افزود: متأسفانه کسانی هستند که این اصل اساسی را باور ندارند و اساساً تشکیل این حکومت را امری اتفاقی و بهره برداری امام از موج ایجاد شده در جامعه آن روز می دانند.

آیت الله مصباح یزدی هم چنین گفت: در زمان پیامبر صلوات الله علیه بسیاری از افراد در فرمایشات آن حضرت در باره جانشینی حضرت علی علیه السلام تردید داشتند و حتی به پیغمبر اکرم می گفتند آیا این حرف تو است، یا دستور خداوند است؟ ! امروز نیز عجیب نیست که کسانی باور نکنند که حضور ولی فقیه برای اداره کشور بر اساس دستورات اسلام ناب، ضروری و لازم است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات اخلاقی و رفتاری رؤسای جمهور بعضی از کشورها گفت: بعد از نعمت اسلام و انقلاب، نعمت ولی فقیهی پاک، دلسوز و مهربان از منت های خداوند بر ما است.

وی افزود: بنده در طول ۴۰ سال آشنایی با ایشان ندیدم که معظم له با کسی خصومت شخصی داشته باشد؛ چنین کسی را کجا می توان یافت؟

آیت الله مصباح با اشاره به اهمیت شناخت مسأله ولایت فقیه، همراه با عشق قلبی و اطاعت عملی، بیان کرد: باید بدانیم که مرتبه نازله اطاعت از امام معصوم، پیروی از ولی فقیه است. پس باید این امر را به عنوان یک واجب شرعی تلقی کرده و هم خود و هم دیگران را به آن ترغیب کنیم.

وی در پایان ساده زیستی، صرفه جویی و پرهیز از رفاه طلبی را امری ضروری دانست، و خاطرنشان کرد: صرفه جویی و ساده زیستی محور اقتصاد مقاومتی است و باید توجه داشته باشیم هزینه هایی که در برخی از کارها صرف می شود، با ارزش های انقلاب و روح اسلام سازگار نیست و باید در حد معقول و نافع و به گونه ای که حق مردم پایمال نشود، از ریخت و پاش های اضافی پرهیز کنیم.

گفتنی است این دیدار روز دوشنبه ۱۳ آبان ماه سال جاری در محل مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات