در جلسه امروز بهارستان، وکلای ملت چند تذکر نسبت به انتصابات جدید فرجی دانا در وزارت علوم به وی دادند. ۱۵۰ نماینده هم در این باره به رئیس جمهور نامه نوشته و ۱۸ نماینده نیز طرح سوال از وزیر علوم را تقدیم هیئت رئیسه کردند.

به گزارش افکارنیوز ، یکصدوچهلمین جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی و با حضور ۲۰۳ تن از نمایندگان در بهارستان برگزار شد.

پیش از قرائت قرآن کریم، محمدحسین فرهنگی منشی هیئت رئیسه مجلس دستور جلسه امروز را بدین شرح اعلام کرد: ادامه رسیدگی به گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران، گزارش کمیسیون صنایع و معادن درمورد لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت های بخش غیر دولتی در زمینه پست و مخابرات، گزارش کمیسیون اقتصادی درمورد طرح اصلاح مواد (۳۸) و (۳۹) قانون مالیات بر ارزش افزوده، گزارش کمیسیون برنامه و بودجه درمورد طرح اصلاح ماده (۸۵) قانون برنامه پنج ساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و گزارش کمیسیون آموزش در مورد تقاضای تحقیق و تفحص از عملکرد دانشگاه پیام نور.

در ادامه جلسه آیاتی از قرآن کریم و ترجمه آن قرائت شد و حجت الاسلام حسین سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اسامی تأخیرکنندگان جلسه امروز را قرائت کرد؛ براین اساس محمدسعید اربابی، مصطفی افضلی فرد، یوناتن بت کولیا، جلیل جعفری بن خلخال، مهدی سنایی، علیرضا زاکانی، حمیدرضا طباطبایی نائینی، سیامک مره صدق، محمدعلی مددی و سید موسی موسوی جزء تاخیرکنندکنندگان امروز بودند. همچنین وی گفت: احمد علی مقیمی نماینده بهشهر چهارشنبه ۸ آبان ۱۳۹۲ مرخصی بود و در این جلسه نام وی جزء تأخیرکنندگان قرائت شد که اصلاح می شود.

علی لاریجانی رئیس مجلس پیش از ورود به دستور جلسه فوت حبیب الله عسگراولادی را تسلیت گفت و به ایراد نطقی در این زمینه پرداخت.

**لاریجانی: زندگی عسگراولادی یکسره داستان راستان انقلاب بود

علی لاریجانی رئیس مجلس در نطق پیش از دستور جلسه علنی امروز مجلس طی سخنانی با اشاره به درگذشت حبیب الله عسگراولادی اظهار داشت: روز گذشته در آغاز دهه حسینی با خبر شدیم که صدیق مکرم، یار وفادار انقلاب، حبیب الله عسگراولادی دارفانی را وداع گفت. رحلت این عزیز انقلاب و مبارز نستوه را به نمایندگان، ملت و خانواده محترمشان تسلیت عرض می کنم.

وی ادامه داد: عسگراولادی، حسینی زیست و در ایام عزای حسینی بار سفر به دیار باقی بربست. سال ها مبارزه با رژیم ستمشاهی و تحمل بیش از یک دهه زندان دژخیمان دیکتاتوری آمریکای از او استوانه ای در استواری و مبارزه و پایداری در مسیر حق ساخت و از اوایل پیروزی انقلاب که تقریبا همزمان با آزادی او از زندان بود، زندگی خود را وقف حمایت از مستضعفان و یاری رساندن به مستمندان کرد.

رئیس مجلس افزود: کمیته امداد امام خمینی (ره) با همت این مرد الهی شکل گرفت. او در همه صحنه های سیاسی مبارزات ملت ایران، مجاهدانه و رهیده از دنیا یکسره در حمایت از آرمان های امام (ره) و رهبر معظم انقلاب و در طریق روحانیت عمل کرد.

لاریجانی خاطرنشان کرد: در سیمای عسگراولادی حق طلبی، شجاعت، گذشت و فضیلت موج می زد و به راستی او در راه انقلاب حکیمی مجاهد بود و زندگی او یکسره داستان راستان انقلاب بود؛ بر روح پاک این مبارز خستگی ناپذیر و مجاهد درود می فرستیم و از خداوند برای آن عزیز سفر کرده علو درجات آرزو می کنیم.

**بررسی طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران

نمایندگان مجلس در ابتدای دستور امروز خانه ملت، گزارش کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی درمورد طرح اصلاح موادی از قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوری اسلامی ایران را مورد بررسی قرار دادند.

ابتدا موافقین و مخالفین نظرات خود را در خصوص کلیات این طرح ارائه کردند.

**پورابراهیمی: ۷۰ درصد از تعاونی های کشور زیان ده هستند

حمیدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان در مجلس در مخالفت با کلیات این طرح، وضعیت فعلی بخش تعاونی ها را زیبنده اقتصاد کشور ندانست و گفت: قرار بود بخش تعاون قدم های عمده ای را در بهبود شاخص های اقتصادی بردارد اما در حال حاضر مانع بهبود رشد شاخص های اقتصادی شده است و اگر این روند ادامه پیدا کند، حتی شاید لازم باشد در اصول قانون اساسی پیرامون تعاونی ها تجدیدنظر کنیم.

وی با بیان اینکه اولویت امروز کشور این نیست که مالکیت بخش های تعاونی را مشخص کنیم، گفت: در هیچ کجای دنیا نوع مالکیت برای بخش های تعاونی مطرح نمی شود؛ امروز نیز بالغ بر ۷۰ درصد قسمت های تعاونی های کشور زیان ده هستند.

نماینده مردم کرمان با بیان اینکه منظور از همکاری فقط بخش های تعاونی نیست اظهار داشت: در شرکت های سهامی خاص نیز شاهد تعاون هستیم و تعاونی فقط این نیست که شرکتی با این عنوان راه بیاندازیم.

پورابراهیمی خاطرنشان کرد: بازنگری در قانون تعاونی ها یک ضرورت اجتناب ناپذیر است، اما بنده که با وزیر صحبت کرده ام و قرار شده که در چند ماه آینده لایحه تعاونی ها را به مجلس بفرستند.

**جعفرزاده: تعاونی راه تجربه شده جهانی است

غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس نیز طی سخنانی در موافقت با کلیات این طرح، با بیان اینکه دولت لایحه تعاونی ها را به مجلس ارائه کرده بود اما آن را پس گرفت تا مجلس مجبور شد به موضوع ورود کرده و این طرح را ارائه کند، اظهار داشت: تعاونی ها یکی از راه های روشن و تجربه شده در جهان هستند که باعث خلاقیت می شوند. مقام معظم رهبری نیز در سیاست های ابلاغی سهم بخش تعاون را حداقل ۲۵ درصد هدفگذاری کردند.

وی ادامه داد: علی رغم رشد کمّی تعاونی ها شاهد مشارکت آنها در اقتصاد کشور نبودیم و مجبور شدیم این طرح را ارائه کنیم.

**ندیمی: عزل و نصب ها مسئله اول وزارت تعاون است

ایرج ندیمی نماینده مردم لاهیجان در مجلس هم در مخالفت با کلیات این طرح گفت: قرار بود تعاونی ها ۲۵ درصد از اقتصاد کشور باشند اما می بینیم که ۲،۳ درصد بیشتر نیستند، حتی وزارت تعاون دیگر وجود ندارد و متاسفانه وزرای مربوطه آقایان عباسی، شیخ الاسلامی و ربیعی حاضر نبوده و نیستند بخش تعاون را تبدیل به یک سازمان کنند.

وی ادامه داد: وقتی عزل و نصب ها مسئله اول وزارتخانه باشد، معلوم است که هیچ توجهی به بخش تعاونی ها نمی شود و اگر قرار باشد حتی در صورت تصویب این قانون، دولت پشت آن نباشد، این قانون فقط به یک کاغذ تبدیل می شود.

ندیمی تاکید کرد: تعاون بخش تپنده اقتصاد است و اگر تعاونی برنج کاران فعال بود، یک میلیون و ۲۰۰ تن برنج وارد کشور نمی شد.

**فولادگر: ترویج فرهنگ تعاون را از دستگاه های مربوط خواسته ایم

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز طی سخنانی در موافقت با کلیات این طرح با بیان اینکه توجه ما در تنظیم قوانین باید با نگاه به اسناد بالادستی باشد که در این طرح این موارد منظور شده است، گفت: با این وجود، پورابراهیمی در کمیسیون نیز سخن از اصلاح اسناد بالادستی می زد.

وی با بیان اینکه در این طرح ترویج فرهنگ تعاون را از دستگاه های مربوط خواسته ایم، تصریح کرد: مدتهاست این طرح در نوبت بود و دولت جدید اعلام کرده که این لایحه را به هیئت دولت برده است و امروز چهارشنبه ۱۵ آبان آخرین مواد آن در هیئت دولت تصویب می شود؛ بنده با وزیر کار و تعاون صحبت کردم و قرار شده که در صورت تصویب کلیات این طرح در مجلس، طرح دوشوری شده و لایحه دولت را به شور دوم ببریم.

**میرمحمدی: طرح مذکر بخشی نگر است

محمدحسین میرمحمدی نماینده مردم گلپایگان در مخالفت با کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تعاون با تاکید بر اینکه باید در تصویب قوانین دید جامع نگر داشت، اظهار داشت: این طرح جامع نگر نیست و فقط بخشی نگر است.

وی با اشاره به مشکلات بخش تعاون گفت: اگر منتظر باشیم تا لایحه دولت ارائه شود، بهتر است چرا که در طرح اصلاح این قانون نقایص عمده ای وجود دارد لذا از همکاران می خواهم به این طرح رای ندهند تا دولت لایحه مربوطه را بفرستد.

**هاشمی: سهم بخش تعاونی ها در کشور حدود ۱۰ درصد است

عبدالکریم هاشمی نخل ابراهیمی نماینده مردم میناب در مجلس نیز در موافقت با کلیات این طرح گفت: دولت ۵ سال است که قول داده لایحه مربوط به تعاونی ها را ارائه کند که یک بار آن را ارائه کرد اما پس گرفت.

وی سهم بخش تعاونی ها را در کشور حدود ۱۰ درصد عنوان کرد و گفت: اصلاحات این قانون در جهت افزایش مشارکت تعاونی ها در اقتصاد کشور است.

وی با اشاره به بخش هایی از این طرح گفت: از همکاران می خواهم به کلیات این طرح رای دهد تا اگر لایحه دولت ارائه شد آن را در جزئیات اصلاح قانون در نظر می گیریم.

**مهلت دو هفته ای مجلس به دولت برای تقدیم لایحه اصلاح قانون تعاون

نمایندگان مجلس پس از استماع سخنان موافقان و مخالفان طرح اصلاح موادی از قانون تعاون، کلیات این طرح را به تصویب رساندند.

علی لاریجانی رئیس مجلس پس از سخنان موافقان و مخالفان کلیات این طرح با بیان اینکه به این علت که دولت اعلام کرده لایحه را به مجلس می فرستد، نظر ما در هیئت رئیسه این بود که در شور اول کلیات را رای گیری کنیم و برای شور دوم دو هفته صبر کنیم. اگر دولت لایحه را آورد آن را بررسی می کنیم و گرنه همین طرح در دستور کار قرار می گیرد. اما در حال حاضر به جزئیات این طرح ورود نخواهیم کرد.

پس از سخنان لاریجانی از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن کلیات این طرح با ۱۵۹ رای موافق، ۲۱ رای مخالف و ۸ رای ممتنع تصویب شد.

برهمین اساس مجلس دو هفته شور دوم را به تعویق می اندازد و منتظر لایحه دولت در مورد اصلاح قانون تعاونی ها خواهد ماند و در صورتی که دولت لایحه خود را در این دو هفته ارائه نکند طرح نمایندگان مجلس در دستور کار قرار خواهد گرفت.

**رسیدگی به لایحه اجازه تعیین حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات

دستور کار دوم بهارستان، رسیدگی به گزارش کمیسیون صنایع و معادن درمورد لایحه اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت های بخش غیر دولتی در زمینه پست و مخابرات بود. موافقان و مخالفان مطابق معمول اظهارات خود پیرامون این طرح را مطرح کردند.

**خسروی: باید زیرساخت های حل مشکلات دولت الکترونیک را به وجود آورد

علیرضا خسروی، نماینده مردم سمنان در مجلس به عنوان نخستین مخالف این موضوع طی سخنانی اظهار داشت: مخالفت بنده با محتوای این لایحه نیست و من یکسری ایرادات شکلی به این لایحه دارم؛ چرا که معتقدم اگر تمام مباحث و مشکلات کشور را لیست کنیم تا ببینیم که کدام مهمتر است، دولت الکترونیک به مراتب مشکلی بیشتری دارد.

وی افزود: ما باید زیرساخت های حل مشکلات دولت الکترونیک را به وجود بیاوریم، چرا که بسیاری از مشکلات کشور با وجود این دولت قابل حل است. به عنوان مثال خلأهایی که در مسائل امنیتی، قضایی و حقوقی داریم، با دولت الکترونیک حل می شود. اینکه نمی توانیم دهک های جامعه را برای پرداخت یارانه نقدی مشخص کنیم، به علت نبود دولت الکترونیک است، لذا توجه به زیرساخت ها و تقویت این موضوع بسیار اهمیت دارد.

**کارخانه: شریان حیاتی کشور در عرصه فناوری اطلاعات شکل می گیرد

ابراهیم کارخانه نماینده مردم همدان در مجلس طی سخنانی ضمن موافقت با کلیات طرح مذکور گفت: در دنیای پیچیده علمی و صنعتی امروز هر کشوری که بخواهد عزت و استقلال خود را حفظ کند، باید به علوم نوین دست پیدا کند، چرا که شریان حیاتی کشور در عرصه فناوری اطلاعات شکل می گیرد.

وی افزود: ایران براساس قانون برنامه پنجم باید در پهنای باند و زیرساخت ها رتبه دوم منطقه را داشته باشد، اما در حال حاضر ما رتبه شانزدهم را داریم.

این نماینده مجلس تصریح کرد: قبل از واگذاری مخابرات ۲۱۷۳ میلیارد تومان بابت زیرساخت های ارتباطی، فیبر نوری و داده ها هزینه می شد، اما اکنون این اعتبار به ۵ درصد تقلیل یافته است و در حالی که کشورهای خارجی ۴.۵ میلیارد دلار صرف فناوری اطلاعات می کنند کشور ما تنها ۹۰ میلیون دلار به این موضوع اختصاص داده است. آن هم در شرایطی که ما در خط مقدم مبارزه سایبری هستیم.

کارخانه در پایان سخنان خود گفت: ما منابع انسانی بسیار غنی و بالایی داریم و لازمه استفاده از منابع انسانی این است که بتوانیم زمینه های لازم برای به کارگیری این افراد را فراهم کنیم.

**لاهوتی: تکلیف دولت به اختصاص ۲۸۰۰ میلیارد تومان در لایحه مذکور

همچنین مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود در مجلس ضمن مخالفت با کلیات لایحه مذکور گفت: ما براساس این لایحه دولت را مکلف می کنیم که ۲۸۰۰ میلیارد تومان درآمد سالانه را به این موضوع اختصاص دهد، آن هم در شرایطی که ممکن است سال های بعد این عدد موردنیاز نباشد.

وی افزود: بحث هایی راجع به منابع این موضوع وجود دارد، اما باید به این نکته هم توجه کرد که شاید در سال های بعد به این نتیجه برسیم که کاش دولت را مکلف نمی کردند این پول را در چنین حوزه هایی هزینه کنند.

در ادامه رمضانعلی سبحانی فر نماینده مردم سبزوار در مجلس در موافقت با کلیات این لایحه گفت: شرکت مخابرات ایران حدود ۵ سال است که به بخش خصوصی واگذار شده، اما بخش خصوصی به این دلیل که توجیه اقتصادی برایش ندارد، در مناطق محروم و روستاهای کوچک سرمایه گذاری نمی کند و قانون هم دولت را مکلف کرده که اگر بخش خصوصی سرمایه گذاری نکرد، دولت این سرمایه را تامین کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: ما از برنامه ۵ ساله پنجم بسیار عقب هستیم و بین ۲۱ کشور منطقه رتبه شانزدهم را داریم که این موضوع سبب نگرانی است. همچنین در بخش فیبر نوری حدود ۱۷ هزار کیلومتر از میزانی که در برنامه پنجم تکلیف شده، عقب افتادگی داریم و اگر فیبر نوری قطع شود، ما دچار قطعی چندروزه مخابراتی می شویم. لذا باید به این موضوع توجه اساسی کرد.

**۴ ایراد جعفرزاده به لایحه اجازه تعیین حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی درزمینه پست و مخابرات

در ادامه غلامعلی جعفرزاده نماینده مردم رشت در مجلس با بیان اینکه ۴ ایراد به این لایحه وارد است، گفت: تصمیم گیری در خصوص مصارف بودجه از مسئولیت های دولت و مجلس است که ایجاد درآمد اختصاصی از سوی یک دستگاه می تواند وحدت در بودجه ریزی را دچار اخلال کند.

وی افزود: واریز درآمد اختصاصی که در این لایحه به آن اشاره شده، شاید ضرورتی نداشته باشد که در سال های بعد هم بخواهد انجام شود. همچنین با این اقدام فعالیت دستگاه های حاکمیتی بزرگ می شوند و دولت از طریق منابع می تواند در بخش تصدی گری دخالت کند.

**انتقاد توکلی از نحوه واگذاری شرکت مخابرات

همچنین احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس به عنوان موافق آخر کلیات این لایحه گفت: از زمانی که شرکت مخابرات به بخش خصوصی واگذار شد - که البته جمعی از نمایندگان نیز به نحوه واگذاری آن معترض هستند و حتما این موضوع را پیگیری می کنیم - یکی از منابع درآمدی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات از بین رفت که برای جبران آن باید از بودجه عمومی استفاده می کرد و با این بودجه هم زیرساختی درست نمی شود.

وی ادامه داد: وقتی زیرساخت ها آماده نشوند، اموری هم که به بخش خصوصی واگذار شده ابتر می ماند. لذا این لایحه می خواهد حق امتیازی که شرکت های غیردولتی می گیرند، به خزانه واریز شوند و آن در بودجه سالیانه به وزارت ارتباطات اختصاص می یابد تا بتواند از آن محل زیرساخت ها را درست کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین عوامل افزایش بهره وری تولید همین فناوری اطلاعات است که چون نرخ رشد اقتصادی را بالاتر می برد، سبب افزایش درآمد دولت خواهد شد و افزایش درآمد دولت نیز رفاه عمومی را به وجود می آورد. بنابراین انتفاع غیرمستقیمی که از این راه به وجود می آید بسیار مهمتر از مشکلات و انتقاداتی است که مخالفان مطرح می کنند.

**واعظی: سرمایه گذاری در زیرساخت های کشور سیر نزولی دارد

همچنین محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جریان بررسی این لایحه توضیحاتی را در این خصوص به نمایندگان ارائه کرد و ضمن موافقت با کلیات این لایحه، گفت: شرکت مخابرات با همه مشکلاتی که از قبل از انقلاب به آن رسیده بود، در این چند سال توانسته مشکلات را حل کند و ما در واگذاری تلفن ثابت و زیرساخت ها به روز و موفق شده ایم.

وی ادامه داد: ما تا سال ۸۶ این مجوز را داشتیم تا بتوانیم حق امتیاز خدمات مخابراتی را به عنوان درآمد اختصاصی وزارتخانه قرار دهیم و ۲۱۷۳ میلیارد تومان نیز سرمایه گذاری کردیم و زیرساختهای کشور به حد خوبی از آمادگی رسید، اما با واگذاری مخابرات این مجوز و مصوبه مجلس هم واگذار شد و ما سیر نزولی طی کردیم. به طوری که در سال گذشته تنها توانستیم ۱۴۱ میلیارد تومان سرمایه گذاری کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین تصریح کرد: در دنیای امروز ICT هم برای کشورهای در حال توسعه و هم برای کشورهای توسعه یافته شاخص محسوب می شود و اگر قرار است که ما دولت الکترونیک داشته باشیم، باید زیرساخت های خود را در زمینه فناوری اطلاعات بالا ببریم.

واعظی افزود: ما نباید از دولت الکترونیک و فرصت هایی که این دولت می تواند برای کشور حاصل کند، غافل شویم و برای رسیدن به دولت اکلترونیک نیز باید زیرساخت ها فراهم شود. البته کل درآمدی که با تصویب این لایحه به وزارتخانه تعلق می گیرد، ۲۸۰۰ میلیارد تومان است که باید صرف زیرساخت های وزارت ارتباطات شود.

وی تاکید کرد: وزارت ارتباطات بنای تصدی گری ندارد و ما فقط می خواهیم زیرساخت ها را فراهم کنیم، چرا که اگر زیرساخت ها فراهم نشوند، بخش دولتی نیز نمی تواند اقدامی انجام دهد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با انتقاد از عقب افتادگی های موجود در بخش مخابراتی و دولت الکترونیک نسبت به برنامه پنجم، گفت: ما به دنبال این هستیم که عقب افتادگی موجود را حل کنیم؛ در ۲ سال و ۷ ماهی که از قانون برنامه پنجم می گذرد، تنها ۱۴ درصد تکالیف این قانون در زمینه پست و مخابراتی را انجام داده ایم و در ۲ سال و ۵ ماه باقی مانده باید ۸۶ درصد مابقی را به انجام برسانیم که اگر زیرساخت ها فراهم نشود، دستیابی به این موضوع بسیار سخت و غیرممکن است.

واعظی خاطرنشان کرد: طبق قانون برنامه ما باید رتبه دوم منطقه را داشته باشیم که اکنون در رتبه پانزدهم از بین ۲۲ کشور منطقه هستیم. همچنین از لحاظ دولت الکترونیک در جهان رتبه ۱۰۰ و در منطقه رتبه شانزدهم را داریم. بنابراین باید با کمک مجلس بتوانیم حق امتیاز و سهم دولت در زمینه پست و مخابرات که حدود ۲۸۰۰ میلیاردتومان در سال می شود را به وزارت ارتباطات اختصاص دهیم تا صرف زیرساخت ها شود.

**موافقت مجلس با کلیات لایحه اجازه وصول حق امتیاز بخش غیردولتی در پست و مخابرات

در نهایت وکلای ملت با ۱۷۸ رای موافق، ۱۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از مجموع ۲۱۴ نماینده حاضر در صحن علنی کلیات این لایحه را به تصویب رساندند.

در صورت تصویب نهایی ماده واحده این لایحه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف می شود بابت فعالیت های ارائه خدمات پستی، مخابراتی، فناوری اطلاعات و صدور مجوز ایجاد شبکه های ارتباطات و فناوری اطلاعات مبالغی به عنوان حق امتیاز و حق السهم دولت وصول کنند و ۱۰۰ درصد آن را به عنوان درآمد اختصاصی این وزارتخانه در لوایح بودجه سالانه منظور کرده تا صرف هزینه های زیربنایی ارتباطات و فناوری اطلاعات در مناطق محروم و روستایی شود.

**نطق ۳۱ دقیقه ای ناطقان میان دستور

در ادامه شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی مهمانان جلسه علنی امروز را قرائت کرد و به آنها خوش آمد گفت.

پس از آن حجت الاسلام سبحانی نیا عضو هیئت رئیسه مجلس اسامی ناطقان میان دستور را مطرح کرد. براین اساس حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس، حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس، ناصر سودانی نماینده مردم اهواز در مجلس، ضرغام صادقی نماینده مردم شیراز در مجلس و غلامرضا نوری قزلجه نماینده مردم بستان آباد در مجلس به عنوان ناطقان میان دستور در صحن علنی سخنرانی کردند.

**سلیمی: حذف شعار" مرگ بر آمریکا" یعنی کشیدن صندلی از زیر پای مذاکره کنندگان

حجت الاسلام علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس طی سخنانی در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس اظهار داشت: علی رغم تأکید متون دینی، تصریح اصل ۸ قانون اساسی و ارشاد مراجع نظام در خصوص امر به معروف و نهی از منکر، نوعی کوتاهی غیرموجه در مورد تعیین تکلیف قانون امر به معروف و نهی از منکر صورت پذیرفته است. امید است مجلس در این ماه محرم کمر همت بسته این کوتاهی را جبران کند.

وی با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در ۱۲ آبان گفت: در سخنان رهبری از یک طرف حدود و ثغور در بحث مذاکرات مشخص شد و معظم له تأکید کردند مذاکرات فقط در مباحث هسته ای است و لاغیر. از طرف دیگر پشتیبانی از تیم هسته ای قدرت چانه زنی آنها را بالا می برد.

نماینده مردم محلات در مجلس افزود: به دلیل کارنامه سیاه آمریکا و لیست بلند جنایات آنها در مورد ملت ما نباید به نتیجه مذاکرات خوش بین بود و همه چیز را به آن گره زد. برخی اظهارات شگفت آور مانند حذف شعار" مرگ بر آمریکا" جز کشیدن صندلی از زیر پای مذاکره کنندگان و مشغول سازی نیروهای داخل نظام به امور غیر متناسب چه معنایی دارد؟

حجت الاسلام سلیمی با بیان" این روزها دو جریان مشکوک در دو عرصه فعال شده اند" ، گفت: جریان اول لیبرالیسم فرهنگی و اباحه گری است که با شمشیر آخته به دنبال قلع و قمع تمام عقاید، اصول و ارزش ها است و بی محابا اعتقادات نسل جوان را نشانه گرفته است. نوشتن مقاله های غیرعلمی و بی مبنا بخشی از اقدامات این جریان است که در اینجا گلایه خود را از وزارت ارشاد به دلیل بی توجهی و بی عملی اعلام می دارد.

وی ادامه داد: لیبرالیسم سیاسی جریان دیگری است که به دنبال تطهیر فتنه و با برخی اقدامات به دنبال قبح زدایی از فتنه هستند. همچنین پاره ای از عزل و نصب ها در وزارتخانه ها علامت روشنی از فعالیت این دسته است که در این زمینه هشدار می دهم که این دو جریان که با هم پوشانی آسیب جدی به کشور وارد می کنند.

نماینده مردم محلات در پایان خاطرنشان کرد: مبادا با ساده انگاری و مرعوب شدن در مقابل هجمه های رسانه ای، زمینه دست اندازی بدخواهان را به دستاوردهای انقلاب فراهم کنیم.

**حاجی: دولت در جهت تحقق بودجه ۹۲ فعال تر شود

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در در نطق میان دستور طی سخنانی در صحن علنی در خصوص انتظارات از دولت یازدهم اظهار داشت: از دولت انتظار داریم، حال که مجلس با اکثریت آراء پیشنهادات اصلاحی دولت در بودجه سال ۱۳۹۲ موافقت کرده، در جهت تحقق آن فعال تر باشد و به نیازهای شهرها و روستاهای محروم توجه ویژه داشته باشد.

**صادقی: آمریکا و متحدانش برای در امان ماندن از تحقیر جهانی برای ایران شرط تعیین می کنند

ضرغام صادقی نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی در نطق میان دستور در صحن علنی مجلس با اشاره به حادثه عاشورا اظهار داشت: محرم حادثه و واقعه تاریخی نیست، بلکه راه روشنی برای هدایت جامعه است. درس بزرگ امام حسین (ع) ، درک موقعیت ها و انجام تکلیف به موقع بود. مشکل برخی اشخاص و افراد بی ایمانی، بی محبی و بی شوقی نیست، بلکه لحظه شناسی وجود ندارد و دیرتر وارد می شوند.

وی ادامه داد: کار بزرگ امام خمینی (ره) در انقلاب اسلامی تحقق مدل ولایی در زمان غیبت بود که در ساختار قانون اساسی ما به عنوان ولایت فقیه تجلی یافت؛ عزت مندی امروز جمهوری اسلامی در فراز و نشیب ها مرهون این جایگاه ارزشمند است.

نماینده مردم شیراز در مجلس افزود: در سال های اخیر در مورد انقلاب های منطقه شاهد بودیم که هیجانات شورانگیز ملل مسلمان دچار آسیب شدند، اما در تئوری ولایت فقیه در سخت ترین شرایط که شرق و غرب علیه ملت ما بسیج شدند، این نظریه و پیوند عمیق دینی مردم با نظام باعث استواری ملت ما شد که از برکات آن عزت مندی ملت در این شرایط است که منطقه درگیر بحران های عمیق است، اما ایران اسلامی از جایگاهی برخوردار است که حتی دشمنان ملت ما نمی توانند عظمت ملت را نادیده انگارند.

صادقی گفت: شروطی که مقامات آمریکا در سوریه و ژنو ۲ برای ایران مطرح کردند، ناشی از تمارض یا فراموش واقعی آنان است که نیاز به انطباق داخلی و خارجی دارد. آنها برای در امان ماندن از تحقیر و تمسخر جهانی برای ایران شرط تعیین می کنند.

وی اظهار داشت: دولت ما که شعار تدبیر و امید را برگزیده، با عملکرد مبتنی بر عقلانیت، تخصص توأم با تعهد و کارآمدی را توشه راه خود قرار دهد تا جامعه شریف ما به دور از شعار لمس کند که تدبیر مسئولان نیز تقویت شود. عمل کالایی است که نیاز به تبلیغ ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: حماسه سیاسی با تدبیر مقام معظم رهبری و هنر نمایی مردم تعبیر شد و حماسه اقتصادی رسالتی حیاتی است. باید حمایت از تولید ملی و اقتصاد مقاومتی با محوریت مردم را نهادینه کنیم، چراکه استفاده از ظرفیت مردم بزرگترین پشتیبان برای مذاکره هسته ای و سیاست خارجی ما است.

صادقی در پایان از دولت مردان درخواست کرد که به حوزه نفت و گاز، گردشگری و صنعت و معدن استان فارس توجه ویژه داشته باشند.

**طرح استفساریه قانون مالیات های مستقیم اعلام وصول شد

در ادامه علیرضا منادی عضو هیئت رئیسه مجلس اعلام کرد که طرح جمعی از نمایندگان مجلس در مورد استفساریه ماده ۱۳۳ قانون مالیات های مستقیم وصول شد.

**انتقاد نماینده ارومیه از بی توجهی مخابرات به روستاها

در جریان بررسی یک پیشنهاد در خصوص لایحه اجازه وصول حق امتیاز بخش غیردولتی در پست و مخابرات نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس در اخطار قانون اساسی خطاب به هیئت رئیسه مجلس گفت: اخطار نخست من مربوط به اصل ۳۱ قانون اساسی و راجع به مسکن است و اخطار دیگرم با استناد به اصل سوم قانون اساسی و در رابطه با توسعه مخابرات است.

وی ادامه داد: زمانی که مخابرات را واگذار کردند گوشت آن را دادند و استخوانش ماند البته هنوز موضوع این واگذاری تمام نشده و مجلس هشتم نیز رای به تحقیق و تفحص از آن داد.

این نماینده مجلس تاکید کرد: طبق قانون، مخابرات به وظایف خود در مورد مخابرات روستایی باید عمل کند اما اکنون مخابرات این همه پول می گیرد اما هیچ کاری برای مخابرات روستایی انجام نمی دهد.

**دهقان: اختیار دادن به دولت برای دریافت وجه از مردم خلاف قانون است

محمد دهقان عضو هیئت رئیسه مجلس در اخطاری با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی اظهار داشت: این اصل اجازه نمی دهد که مواردی که از شئون قانونگذاری است، به دولت واگذار شود.

وی با اشاره به جزئیات این لایحه گفت: اگر جزئیات این لایحه به تصویب برسد، ما به دولت اجازه می دهیم که بابت ارائه خدمات پستی، مخابراتی و فناوری اطلاعات مبالغی را از مردم دریافت کند. در حالی که سقف و کف این مبالغ در لایحه مشخص نشده است. لذا این مورد از نظر قانونی ایراد دارد، چرا که قبل از وصول هر درآمدی توسط دولت باید سقف و کف آن از سوی مجلس مشخص شده باشد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: تا آنجا که به یاد دارم، قانونی که سقف و کف دریافت این مبالغ را مشخص کرده باشد، نداریم و اکنون هم داریم به صورت کلی می گوییم که دولت مبالغی را دریافت کند در حالی که دریافت هر مبلغی از مردم باید به وسیله قانون مشخص شده باشد.

دهقان افزود: در بخش دیگری از این لایحه به دولت اجازه دادیم که مبالغی را به عنوان جریمه جبران عدم انجام تعهدات وصول کند در حالی که ما نمی توانیم به دولت اجازه دهیم که برود و جریمه بگیرد. آن هم وقتی که مبلغ و خود جریمه طبق قانون مشخص نیست و سقف و کف آن تعیین نشده است.

وی تاکید کرد: به طور کلی اجازه دادن به دولت برای دریافت مبالغی که سقف و کف آن توسط مجلس مشخص نشده، مغایر اصل ۸۵ است و تا قانونی در این زمینه نباشد، اختیار دادن به دولت خلاف قانون است و قطعاً مورد ایراد شورای نگهبان قرار می گیرد.

حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس نیز در پاسخ به این تذکر گفت: تذکرات راجع به دریافت جریمه ها وارد است و باید به نحوی این ابهام برطرف شود. بنابراین اگر در متن لایحه پس از عبارت جرایم عبارت قانونی را اضافه کنیم، به نظر می رسد که این ابهام برطرف شود، یعنی دولت مکلف شود جرایمی را دریافت کند که قانونی باشد.

وی ادامه داد: اخطار در مورد دریافت مبالغی بابت خدماتی پستی و مخابراتی وارد نیست و مجلس می تواند به دولت اجازه دهد که در هیئت دولت و در چارچوب مسائل ملی حقوقی را از مردم دریافت کند، همانطور که در زمینه تعرفه گمرکی این گونه عمل شده است.

در ادامه سیدشکرخدا موسوی نماینده مردم اهواز در مجلس در تذکری در همین موضوع گفت: ما در لایحه بودجه های سنواتی وقتی افزایش تعرفه های برق برای حمایت از زیرساخت ها را مصوب کردیم، حتی میزان ریالی آن را هم قید کردیم، اما باز هم دچار مشکل شدیم. بنابراین درباره این لایحه هم که هیچ عددی در آن نیامده، دچار مشکلات بیشتری می شویم.

**توضیحات ابوترابی فرد درباره عدم رسیدگی به طرح ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان

احمد امیرآبادی نماینده مردم قم در مجلس همچنین با استناد به ماده ۱۸ و ۱۵۹ آیین نامه داخلی مجلس طی تذکری خطاب به هیئت رئیسه گفت: به آخر وقت جلسه علنی مجلس رسیده ایم اما امروز هیچ طرح دوفوریتی مطرح نشد.

وی تصریح کرد: ۱۹۱ تن از نمایندگان مجلس طرح ممنوعیت به کارگیری و اشتغال بازنشستگان در مشاغل اجرایی و ستادی را امضا کردند و به هیئت رئیسه ارائه دادند تا به صورت دوفوریتی مطرح شود اما این طور که به نظر می رسد انگار هیئت رئیسه علاقه ای به طرح این دوفوریتی در مجلس ندارد.

این نماینده مجلس ادامه داد: در حالی که ۱۹۱ تن از نمایندگان که اکثریت مجلس هستند این طرح را امضا کرده اند، اما هیئت رئیسه به آن توجهی ندارند و تکلیف آن روشن نیست.

حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس در پاسخ به این تذکر گفت: در مورد طرح های دوفوریتی براساس نوبت عمل می شود و به نظر می رسد که این طرح دوستان پس از طرح های دیگری که تقدیم هیئت رئیسه شده، رسیدگی شود، بنابراین ما باید براساس نوبت عمل کنیم.

وی ادامه داد: طرح های دوفوریتی باید زمانی مطرح شوند که اگر به تصویب رسیدند، برای جلسه علنی بعد مجلس فرصتی برای بررسی جزئیات آن داشته باشیم اما همانطور که مطلعید اگر این طرح دوفوریتی امروز هم به تصویب می رسید، روز یکشنبه هفته آینده بررسی و رای اعتماد وزیر ورزش را در دستور داریم و نمی توانیم به جزئیات این طرح بپردازیم. بنابراین اگر امروز هم مجال بیان این طرح دوفوریتی بود، با توجه به برنامه روز یکشنبه امکان بررسی جزئیات آن وجود نداشت.

**تذکر نمایندگان مجلس به اهانت جدید یک نشریه به ساحت اهل بیت

همچنین حجت الاسلام ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس اظهار داشت: برادر ارجمندمان جناب آقای رسایی راجع به مطلبی که در یکی از نشریات در مورد توهین به ساحت مقدس ائمه درج شده بود، تذکر داشتند.

وی ادامه داد: متاسفانه مجدداً مطلبی در یکی از نشریات درج شده است که در این مطلب به نحوی به ساحت مقدس عصمت و طهارت ائمه اهانت شده است لذا آقای رسایی و نمایندگان مجلس تذکر جدی داشتند.

نایب رئیس مجلس گفت: همکاران ما در مجلس و این برادر عزیز از این رویداد اظهار تاسف کردند و خواستار رسیدگی مسئولین به این مسئله و جلوگیری از تکرار آن هستند.

**نوبت به قرائت تذکرات کتبی و شفاهی نرسید

به دلیل به طول انجامیدن بررسی لایحه اجازه وصول حق امتیاز بخش غیردولتی در پست و مخابرات و زیاد بودن اخطارهای نمایندگان مجلس، نوبت به تذکرات کتبی و شفاهی نرسید و حجت الاسلام ابوترابی فرد که در غیاب لاریجانی ریاست جلسه علنی را برعهدا داشت، گفت: امروز تذکرات شفاهی و کتبی داشتیم و می خواستیم از وقت استفاده شود ولی بررسی این پیشنهاد به طول انجامید.

**نامه ۱۵۰ نماینده به رئیس جمهور درباره انتصابات فرجی دانا در وزارت علوم

شاهین محمدصادقی عضو هیئت رئیسه مجلس پیش از پایان جلسه علنی صبح امروز پارلمان، اظهار داشت: حدود ۱۵۰ نفر از نمایندگان مجلس نامه ای خطاب به آقای روحانی نوشته اند که این نامه در خصوص انتصابات در وزارت علوم است و از رئیس جمهور خواسته اند تا در این انتصابات تجدیدنظر شود.

وی ادامه داد: در قسمتی از این بیانیه آمده است که «ما نمایندگان امضاکننده این بیانیه که قلبا و قویا علاقه مند به همکاری با دولت جنابعالی هستیم، مصرانه خواستاریم جناب آقای فرجی دانا را به تجدیدنظر در این انتصابات و برخی انتصابات سوال برانگیز دیگر دلالت فرمایید. ما نگران آن هستیم که چنین رفتارهایی فضای روشن و مثبت رابطه مجلس و دولت را تیره سازد و موجب بروز واکنش هایی شود که هیچ نتیجه ای جز ایجاد مشکل فراروی دولت و اتلاف وقت و نیروی همگان در بر نخواهد داشت. »

این عضو هیئت رئیسه همچنین گفت: نمایندگان امضاکننده این نامه در پایان خواهش کردند که آقای رئیس جمهور خودشان مداخله کنند و جلوی ایجاد این مشکلات را بگیرند.

**دستگاه های امنیتی و انتظامی ریشه گروه های افراطی و مزدوران استکبار را بخشکانند

در ادامه علیرضا منادی عضو هیئت رئیس مجلس با اشاره به ترور دادستان زابل گفت: مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان طی بیانیه ای شهادت دادستان مظلوم و فداکار آقای موسوی نوری و همکار عزیزشان به دست مزدوران استکبار و عوامل تندروی افراطی را به محضر مقام معظم رهبری و ملت عزیز ایران و مردم انقلابی استان سیستان و بلوچستان و بویژه سیستانی های غیور و ولایت مدار و خانواده این شهدای بزرگوار و همچنین به نمایندگان مجلس تبریک و تسلیت گفتند.

وی ادامه داد: مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان این جنایت را محکوم کردند و از تمام مقامات و تاکید کردند که از تمام مقامات و دستگاه های مسئول انتظار دارند که با اقدامات قاطع امنیتی و نظامی ریشه این افراد و گروه های مزدور افراطی را بخشکانند.

این عضو هیئت رئیسه افزود: این بیانیه به امضای تمام نمایندگان استان سیستان و بلوچستان رسیده است.

**نمایندگان مجلس درگذشت مرحوم حبیب الله عسگراولادی را تسلیت گفتند

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد نایب رئیس اول مجلس نیز گفت: همکاران عزیزمان و همین طور فراکسیون یاوران امداد حضرت امام (ره) ، ارتحال برادر بزرگوارمان جناب آقای مرحوم حبیب الله عسگراولادی را تسلیت گفتند.

وی افزود: نمایندگان مجلس رحلت این بازوی توانای امام بزرگوار و رهبری عالیقدر انقلاب و چهره فاخر علمی، فکری و سیاسی را به محضر ملت عزیز، رهبر معظم انقلاب اسلامی و خانواده امداد تسلیت عرض می نمایند.

**پایان جلسه علنی امروز/جلسه بعدی یکشنبه

حجت الاسلام محمدحسن ابوترابی فرد که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه علنی امروز خانه ملت را برعهده داشت، زنگ پایان جلسه امروز را به صدا در آورد و زمان جلسه بعدی را روز یکشنبه ۱۹ آبان برای بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ورزش و جوانان اعلام کرد.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات