مردی برای تمام احزاب و گروه های سیاسی

به سختی می توان وی را در دسته بندی های سیاسی موجود جای داد چه آنکه شخصیت هایی مانند مرحوم عسگراولادی خود را وقف انقلاب کردند

گروه سیاسی – اگر جشن ولادتش تنها به خانواده و اطرافیان محدود بود مراسم خاکسپاری اش مانند کنگره ای بود که از تمام سلیقه های سیاسی کشور در آن نماینده ای حضور داشت. این بخشی از کارنامه سیاسی مردی بود که امروز از او با عنوان حبیب انقلاب یاد می کنند، مردی که هیچگاه مکارم اخلاق را به مصلحت سیاست نفروخت و همواره از نظراتش شجاعانه دفاع کرد.

به گزارش افکارنیوز؛ حبیب الله عسگراولادی مردی که از او با عنوان یکی از متنفذ ترین سیاستمداران جناح راست سنتی یاد می شد امروز بر دستان مردم شریف تهران تشییع شد.

عسگراولادی را می توان یکی از تاثیرگذار ترین شخصیت ها در جریان انقلاب اسلامی سال ۵۷ دانست، مردی که با همراهی شهیدان عراقی و لاجوردی بازار را در خدمت انقلاب و حضرت امام (ره) درآوردند و از این طریق اتحادی بوجود آوردند که هنوز به عقیده بسیاری ضربه ای کاری و خرد کننده به پیکره نظام سلطنتی وارد کرد.
حبیب الله عسگراولادی پیش از انقلاب به زندان افتاد و دورانی طولانی یعنی در حدود ۱۳ سال را در زندانی گذراند که البته قرار بود تا آخر عمر در آن بماند.

پس از انقلاب دوران تاثیرگذار عسگراولادی بر فضای سیاسی ایران گویی تازه آغاز شده بود.
پسربچه ای که زمانی کار خود را با برنج فروشی و آهن فروشی در بازار تهران آغاز کرد اینک تبدیل به مردی شده بود که انقلاب، وزارت بازرگانی را به او سپرد. در دولت شهید رجایی به عنوان وزیر بازرگانی به خدمت مشغول شد و در دولت موسوی یکی از ۷ وزیری بود که استعفا داد، البته تنها استعفای او و احمد توکلی مورد قبول حضرت امام (ره) واقع شد چرا که عسگراولادی با ایده هایی راستگرایانه درباره اقتصاد و بازار نمی توانست سیاستهای بسیج اقتصادی موسوی را اجرا کند.

عسگراولادی پس از آن در سمت نمایندگی ولی فقیه در کمیته امداد امام خمینی (ره) مشغول فعالیت شد، جایی که برادرش می گوید تا روزهای آخر عمر اصرار داشت به آنجا برود و برای نیازمندان کاری انجام دهد.
اما مرحوم عسگراولادی از جنبه دیگری نیز در میان شخصیت های سیاسی یک استثناست
آنچه این روز ها از سوی اصلاح طلبان درباره شخصیت مرحوم عسگراولادی نقل می شود نشان دهنده روحیه ای منحصر به فرد در این سیاستمدار اصولگراست.

خاطره ای که صادق خرازی از قول مرحوم احمد بورقانی نقل کرده و یا خاطره سعید حجاریان از دعای امن یجیب عسگراولادی بر بالینش هنگامی که ترور شده بود و یا اظهارات سال گذشته وی نشان می دهد عسگراولادی  همواره یکی از مراجع سیاسی در میان اصولگرایان بود با این حال هرگز نسبت به رقیب از اصول خود عدول نکرد، هرچند هنگامی که خود در بستر بیماری افتاد از میان اصلاح طلبان شاخص تنها سید محمد خاتمی بود که به عیادتش رفت.

با نگاهی به زندگی پرفراز و نشیب مرحوم عسگراولادی در می یابیم که بیشتر تمرکز و فعالیت وی بر اساس آخرین توصیه حضرت امام (ره) به او تنظیم شده بود. نقل است که امام خمینی در آخرین توصیه خود به حبیب الله عسگراولادی گفته است: «اگر شما با هم وحدت نداشته باشید و متفرق شوید، شکست می خورید؛ تا می توانید وحدت داشته باشید و متفرق نشوید. »

حاج مصطفی کفاش زاده که از اوایل دهه ۱۳۴۰ تا سال ۱۳۶۸ در منزل امام خمینی حضور داشته می گوید امام حداقل دوبار این جمله را تکرار کرد و هر بار آقای عسگراولادی به بیان «چشم» پاسخ گفت.
شاید به همین دلیل بود که عسگراولادی همواره دغدغه حفظ وحدت داشت، در نامه نگاری هایی که در میانه سال های ۸۱ تا ۸۲ با محمدرضا خاتمی انجام داد به دنبال اتمام حجتی با سیاستمداران اصلاح طلب بود که از نظر او راه سیاست را به خطا می رفتند.

در جبهه پیروان خطر امام و رهبری چنانکه همه می گویند نیز هیچگاه نظری را بر کسی تحمیل نکرد؛ حفظ وحدت در تمام دوران های سیاسی جمهوری اسلامی و تلاش برای حفظ میراث امام خمینی (ره) به تنها دغدغه سیاسی آن مرحوم تبدیل شده بود. از این رو است که هر چند همه می دانند عسگراولادی اصولگرا بود اما به سختی می توان وی را در دسته بندی های سیاسی موجود جای داد چه آنکه شخصیت هایی مانند مرحوم عسگراولادی خود را وقف انقلاب کردند، انقلابی که برای پیروزی اش از خطرات فراوانی عبور کرده بودند و شاید به همین دلیل است که او را حبیب انقلاب می دانند. حبیبی که اینک در کنار محبوب خود آرام گرفته است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات