تحلیل گران و رسانه های غربی معتقدند مخالف خوانی فرانسه و اسرائیل با توافق هسته ای ۱+۵ با ایران یک تقسیم کار از پیش طراحی شده با مضمون «پلیس خوب، پلیس بد» و در جهت گرفتن امتیازهای بیشتر از ایران است.

به گزارش افکارنیوز ، پال شولت رئیس سابق کنترل و منع گسترش تسلیحات در وزارت دفاع انگلیس در این باره به بی بی سی گفت: احتمالا فابیوس [وزیر خارجه فرانسه] در مذاکرات با ایران نقش پلیس بد را بازی می کند تا سایرین نقش پلیس خوب را بازی کنند.

او درباره نقش انگلیس در این مسئله اظهار داشت: فکر نمی کنم کسی بتواند به طور مشخص بگوید بریتانیایی ها چه موضعی دارند، آنها خیلی دوست دارند بیش از آنکه لازم است هزینه در این مذاکرات پرداخت نکنند اما در عین حال اقدامات اعتمادسازی باید صورت گیرد تا مذاکرات به جایی برسد.
فهمیدن نقش انگلیس بسیار سخت است.
شولت در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا اعتقاد دارید مذاکرات به نتیجه می رسد؟ اظهار داشت: «به شکلی غیرمعمول خوشبینی دراین باره وجود دارد، چنین جوی مدت ها دیده نشده بود. در عین حال هر حرفی که گفته شود و توافقی که به دست آید، در نهایت فایده نخواهد داشت مگر اینکه دولت ایران اعتماد غرب را جلب کند» !

همچنین کامران متین استاد روابط بین الملل دانشگاه ساسکس لندن گفت: مخالفت فرانسه با روند مذاکرات می تواند اقدامی تاکتیکی با آگاهی دیگر کشورهای غربی محسوب شود و بعید نیست توافق برای اتخاذ چنین موضعی از سوی فرانسه با هماهنگی دیگر طرف های غربی صورت گرفته باشد.

وی در گفت وگو با بی بی سی افزود: بعید نیست این موضع که معمولا از سوی ایالات متحده در گذشته اتخاذ می شد، اکنون فرانسه به نوعی اجرای آن را به عهده گرفته باشد.

او درباره حمایت فرانسه از مواضع نتانیاهو در قبال مذاکرات گفت: فرانسه روابط نزدیکی با اسرائیل داشته و گروه های ذی نفوذ بسیاری از یهودیان در فرانسه هستند، اما قضاوت در این مورد مشکل است، چون این احتمال وجود دارد که قدرت های بزرگ تقسیم کاری میان خود داشته باشند که در آن، فرانسه موضع تندتری را اتخاذ کرده تا طرف ایرانی را به امتیازات کمتری راضی کند.

از سوی دیگر فرانسوا نیکولو سفیر سابق فرانسه در ایران نیز در همین زمینه گفت: شاید زود باشد که بخواهیم فرانسه را به خاطر ممانعت از مذاکرات سرزنش کنیم. تا جایی که به نگرانی های اسرائیل مربوط می شود، می دانیم که آنها و نتانیاهو از نزدیک و به واسطه افراد دخیل در مذاکرات و مشخصاً آمریکایی ها در جریان مذاکرات قرار می گیرند.

نیکولو در پاسخ به این سوال که آیا سخنان کسی که در این جلسات نبود (نتانیاهو) موجب شده تاکنون مذاکرات بی نتیجه بماند؟ گفت: هر کسی در این جریان نقش خودش را بازی می کند؛ دولت های ۱+۵ نه تنها منافع خودشان را دارند بلکه منافع دولت های دیگر را هم در نظر دارند. غربی ها سعی می کنند نماینده اسرائیل هم باشند.

همچنین به گزارش ایرنا، هوشنگ امیراحمدی از دلالان و طرفداران قدیمی سازش با آمریکا در مصاحبه با راشاتودی اظهار داشت: اگرچه ایران مطالبات گروه ۱+۵ را پذیرفته اما واشنگتن مایل نیست بدون چراغ سبز اسرائیل، متقابلا چیز با ارزشی به ایران پیشنهاد کند. واقعیت این است که ایران از هیچ تلاشی برای اثبات صلح آمیز بودن برنامه هسته ای اش فروگذار نخواهد کرد که از آن جمله توقف غنی سازی ۲۰ درصد است، اما آمریکایی ها تا این لحظه چیز زیادی واگذار نکرده اند. آنها نمی خواهند تحریم های اصلی در زمینه مالی و نفتی را بردارند.

وی اضافه کرد: دولت آمریکا هر لحظه دولت اسرائیل را از مذاکرات مطلع می کند چرا که کنگره هم تحت مدیریت لابی اسرائیل است. از این رو فکر نمی کنم کری با توافقی موافقت کند که نتانیاهو از آن خشنود نباشد. مطمئنا قبل از اینکه جان کری بله را بگوید، با نتانیاهو تماس می گیرد تا از حمایت وی اطمینان کسب کند. زیرا روابط اسرائیل با آمریکا، راهبردی و ناگسستنی است.

خاطرنشان می شود طبق تقسیم کار چند ماه اخیر آمریکا و رژیم صهیونیستی، نتانیاهو روز گذشته پس از پایان مذاکرات ژنو گفت: ما امیدواریم سران ۱+۵ به توافقی خوب دست یابند و برای توافق بد عجله نکنند. من در تماس با رهبران ۱+۵ گفتم همه جوانب را بسنجند و عجله نکنند.

جالب اینکه دیروز جان کری وزیرخارجه آمریکا نیز در مصاحبه با کریم غطاس گزارشگر بی بی سی گفت: «تأکید پرزیدنت اوباما پیش از آمدن من به اینجا [ژنو] این بود که برای رسیدن به توافق عجله نکنید. پرزیدنت گفت به توافق نرسیدن بهتر از رسیدن به توافق بد است» .

مذاکرات ژنو به مدت ۳ روز ادامه داشت و دولت های غربی طیفی از امتیازات و توقعات شامل تعلیق غنی سازی ۲۰ درصد، عدم بکارگیری سانتریفیوژهای پیشرفته IR۲، خروج بخشی از مواد غنی سازی ۲۰ درصد یا اکسید کردن آنها و تعطیلی یا عقب انداختن آغاز فعالیت رآکتور آب سنگین را پیش کشیده بودند، اما متقابلا بحث جدی در زمینه لغو تحریم های اصلی مطرح نکرده اند.

به نظر می رسد یکی از دلایل اصلی به نتیجه نرسیدن مذاکرات ژنو، زمینه سازی برای اخذ امتیاز هر چه بیشتر از ایران به شیوه تظاهر به بی نیازی به توافق است، ضمن اینکه مقاومت تیم مذاکره کننده کشورمان در برابر باج خواهی های یکسویه غرب نیز در این امر موثر بوده است.
در کانال تلگرام لرستان خبر عضو شوید

نظرات